Kaverini hakee lapsen tarhasta viimeisellä mahdollisella hetkellä.
Kaverilla 1-vuotias lapsi, joka on kokopäivähoidossa päiväkodissa. Viedään puoli kahdeksaksi ja haetaan puoli viisi. Töiden puolesta vanhempien työaikaa voidaan liu'uttaa ihan helposti molemmilla niin, ettei lapsen tarvitsisi olla noin pitkää aikaa hoidossa.
Tekevät niin, että toinen vie ja toinen hakee, mutta toiselle jää aina omaa aikaa joko aamulla tai iltapäivällä. Eli 1v ja isä/äiti lähtee aamulla, jolloin kotiin jäävällä on omaa aikaa ja iltapäivällä toinen on jo kotona, kun isä/äiti tulee 1-vuotiaan kanssa.
Ihan kiva systeemi, jos olisi kyse jostain ihan muusta kuin 1-vuotiaasta. Ja siis tasan 1v, ei mikään kohta 2v. Mun teki pahaa kuunnella tästä systeemistä, lapsi on siis yhdeksän tuntia joka päivä hoidossa, että vanhemmat saavat päivittäin omaa aikaa.
Kommentit (93)
[/quote]
No sitähän tässä yritetään selvittää, että vanhemmille pitäisi taata yhteiskunnan puoleta lisää hyvinvointia. Aikuisille pitäisi taata enemmän lapsivapaata aikaa. Kuka nyt jaksaa 1 vuotiaan kanssa olla pitkän työpäivän jälkeen tai ennen työpäivää.
Yksi ehdotus olisi ns. päiväkotibussi, mikä kävisi keräämässä lapset klo 5.30-6 kotoa. Pienimmät nappaisi hiljaa pinniksestä, että vanhemmat saa nukkua. Palauttaisi ne ruokittuina ja kuivitettuina klo 18.00.
Siinä ehtisi viettää omaa aikaa hitusen ja jaksaisi paremmin sitten sen pari tuntia 1 vuotiasta, minkä se on illalla hereillä.
Viikonloput on ongelma, mutta jos saataisiin laajennettu subjektiivinen hoito. Esim. vuoropäiväkotipaikka kaikille.
[/quote]
Siis ihan oikeasti oletko tosissas?! Päiväkotibussi ja lapset otetaan 5.30-6 pinniksestä pois kun nukkuvat ja 18.00 takasin. Ja miten 1 vuotiaan kanssa ei jaksa olla töiden jälkeen ja jos ainoa lapsi?? 1 vuotiaathan menee yleensä nukkumaan aikasin ja sen jälkeen on sitä omaa aikaa.Oletko äiti?
[quote author="Vierailija" time="03.10.2013 klo 12:32"]
Jos olisin itse äiti niin tekisin samoin. Lapsen kanssa ei ole pakko olla siinä sylissä 24/h vatsinkin kun tarha on maksettu.
[/quote]
Voi surkeus, älä koskaan hanki lapsia - ihan niiden lapsien takia ! Syntykööt ne toisille!
[quote author="Vierailija" time="03.10.2013 klo 18:18"]
Oi kun kaikki av-mammat saavat nyt joukolla tuntea itsensä hyviksi äideiksi, jotka aina laittavat lapsen edun itsensä edelle. En kannata pitkiä hoitopäiviä, mutta tällaiset jeesusteluketjut ovat kyllä ihan järkyttäviä. Ja ap on ihan kamala nk. ystävä.
[/quote]
Eikö se olekin tarkoitus, että vanhemmat laittavat lastensa edun edelle ?
Nykyään on vaan niin paljon itsekkäitä ja ajattelemattomia äitejä ja isejä, jotka eivät vaan oikeesti ymmärrä mikä niille lapsille on parasta. Kas, kun pitää olla aina minä minä minä ja minä.
Karmeeta. Mulla on 1-vuotias kotona, ja pahaa tekisi ylipäätään pistää hoitoon. Ja jos olisikin hoidossa niin en ikimaailmassa voisi tehdä noin kuin tuo ap:n kaveri. Mä en ymmärrä, miksi lapsia tehdään jos niiden kanssa ei haluta olla. Koska sitähän tuo on, halutaan pitää lapsi mahdollisimman paljon poissa kotoa. Omaakin aikaa vanhempi tietysti tarvitsee mutta onhan tavallaan jo se työpäivä sitä "omaa" aikaa, kun ei tarvitse olla vastuussa lapsesta ja muutenkin saa älyllistä ajateltavaa. Vai tuleeko monelle oikeasti yllätyksenä se, että lapsi ei esim. viihdykään hyvin itsekseen ja vaatii paljon huomiota?
Mieheni ex-vaimo on samanlainen. Hänen lapsensa ovat kylläkin jo isompia, mutta silti he ovat päiväkodissa aina kun mahdollista. Tämä ex mm. tekee itse 4-päiväistä viikkoa, mutta lapset ovat päiväkodissa 5 päivää, seitsemän jälkeen viedään ja neljältä haetaan. Tähän lisäksi joka toinen viikonloppu meillä ja joka toinen viikonloppu yleensä mummolassa, niin huhheijaa. Sitten ihmetellään, kun on niin levotonta ja miksi ne on noin huomionhakuisia ja tarvitsevia. Nii-i, ei varmaan ainakaan siksi ettei niitä kukaan koskaan huomioi. Mieheni eli lasten isä on toki asia erikseen, mutta itsekin äitinä en millään pysty ymmärtämään, että lapset pidetään tappiin asti hoidossa.
Uskomatonta mitä jengii on olemassa! Mitä jos vanhempien, ja tätä kautta perheen, henkinen hyvinvointi oikeesti riippuu siitä muutaman tunnin omasta ajasta jonka ne saa viettää ja huom. viettävät yksinään tämän ajan. Eivät vie lasta päiväkotiin ja sitten jää kahdestaan kuhnaamaan kotiin. Sä et voi tietää millasia öitä siellä esimerkiksi vietetään, että josse kaks tuntii ennen duunivuoroa helpottaa, kun saa rauhassa hengittää, niin hyvä. Eiköhän kaikki tiedä mitä tapahtuu ihmisille, jotka polttaa ittensä piippuun vanhemmuuden (tai jonkin muun asian takia)! Siitä ei sitten nauti kukaan.
Mun tyttö ainakin tykkää ennemmin leikkiä päiväkodissa, kuin yksin kotona, ja kyllä meni päiväkotiin heti kun pystyi, alle vuoden vanhana, sillä mulla oli koulu kesken.
En ymmärrä mitä se on sulta/muilta pois jos perhe ja lapsi voi hyvin, eikä oireile kyseisestä järjestelystä?
Muistathan karman lain! Jos joskus saat omia lapsia, voi olla, että sä toivoisit kahta tuntia omaa-aikaa jolloin voisit hiljaisuudessa katsoa omaa ohjelmaa, ettei tarvii huonolla omalla tunnolla olla taaperon leikissä, puoliajatuksella mukana.
Ehkä mä sitten olen vaan paska mutsi kun osittain ymmärrän sun ystävää. Jonka muuten ps toivon saavan tietää tästä. Uskomatonta!
39:uskomatonta, ettet osaa asettua lapsesi asemaan. Hoitopäivä on lapselle kuin työpäivä sinulle. Todella stressaava ympäristö, jossa koko ajan vaaditaan jotain, siirtymätilanteita paljon, kovaa meteliä, pienten tilojen ja suuren lapsijoukon vuoksi tönitään muiden lasten toimesta, vahvimmat jyräävät, kilpailet aikuisen huomiosta parhaimmillaan 20 muun lapsen kanssa (alle kolmevuotiaatkin noin vähintään 11 lapsen kanssa). Jos olet pieni ja väsyttää, et saa nukkua kuin päiväunet jne. Syliä ei millään riitä tarpeeksi kaikille pienten ryhmässä jo ihan lakisääteisten aikuis-lapsi-suhdelukujen vuoksi.
[quote author="Vierailija" time="04.10.2013 klo 12:22"]
[quote author="Vierailija" time="04.10.2013 klo 08:05"]
Hohhoijaa.. mites ne totaaliyh:t joille päiväkoti on ainoa tukiverkko eikä ole mahdollisuutta jättää lasta illalla toisen vanhemman hoiviin ja hoitaa tärkeitä asioita silloin? Tätähän on tietysti vaikea ymmärtää, jos ei itsellä ole kokemusta asiasta. Mutta jatkakaa.
[/quote]
Tätä ainaista nillitystä että mutkun ei ole tukiverkkoja, yhyy! Hankkikaa niitä! On omaa saamattomuutta, jos siinä ei onnistu.
[/quote]
Naiiviutesi perusteella oletan että olet aika nuori?
[quote author="Vierailija" time="04.10.2013 klo 10:14"]
[quote author="Vierailija" time="03.10.2013 klo 21:44"]
[quote author="Vierailija" time="03.10.2013 klo 21:35"]
[quote author="Vierailija" time="03.10.2013 klo 21:28"]
Meillä on joutuneet yksivuotiaat olemaan sen 9h siellä tarhassa pakosti. No can do.
Tuo 6vuotias joka ei päässyt shoppailemaan. Ilmeisesti kyse oli yhdestä kerrasta eikä tietoa miten lapsi kaupassa käyttäytyy?
[/quote]
Elämäntyylin voi valita niinkin, että lapsi voi olla kotona kauemmin kuin 1-vuotiaaksi. Minä olen opiskelija (nyt kotihoidontuella) ja mies työtön, 1-vuotias lapsemme on kotihoidossa ja tulee olemaan vielä todennäköisesti ensi syksyyn asti. Rahasta on tiukkaa, mutta pärjäämme. Yleensä vielä se toinen vanhempi on töissä, joten kyllä luulisi pärjäävän. Ei ole pakko pitää kahta autoa, isoa taloa jne. Onhan ne ihan kivoja, mutta ei niin kivoja, että laittaisin 1-vuotiaan kokopäivähoitoon.
[/quote]
Ja eikun isommat lapset asumaan kaksioon siksi aikaa kun taapero kasvaa, joopa joo. Meillä vanhin nyt 19v enkä näe mitä vahinkoa hälle ois koitunut tästä varhaisesta tarhautumisesta.
[/quote]
Mitkä isommat lapset? Meillä on yksi 1-vuotias. Asumme kolmiossa.
[/quote] Meillä ei. Teidän jää siis ilmeisesti ainokaiseksi.
Näyttää siltä että ei sitä omaa aikaa vanhemmille paljon jää jos kerran puoli kahdeksaksi vievät ja puoli viideltä hakevat. Tiedätkö tasan tarkkaan kuinka liukuvat vanhempien työajat ovat ja paljon heillä menee työmatkoihin?
Meinaan että meillä esim. vaikka on liukuva työaika niin myöhäisin mitä voi mennä töihin on klo 9 ja aikaisemmin ei saa lähteä kun klo 16 eli vaikka se joka menee myöhäisimpään eli klo 9 täytyy viedä lapsi klo 8 päiväkotiin ja se joka pääsee aikaisemmin eli neljältä voi hakea vasta klo 17 eli lapsen päivän pituudeksi tulee kuitenkin 9h.
Jos meillä kummallakin olisi 8-16 työaika ilman yhtään liukumaa niin lapsi joutuisi olemaan päiväkodissa klo 7-17 eli 10h.
Ainakin kaikki ketä tunnen vievät lapsensa päiväkotiin sillä systeemillä että se joka menee myöhempään vie lapsen aamulla ja se joka pääsee aikaisemmin hakee.
Kun jouduin kerran viikon ajan kuskaamaan lasta aikaisemmin kun mies oli työmatkoilla ihmettelin että miten klo 7 aikaan ei ollut paikalla kun 1 lapsi ja hoitaja kertoi että yleensä lapset tulevat siinä kahdeksan pintaan ja kun ajatellaan että yleisin työssäaloitusaika on 8 niin näyttää siltä että lapsen vie päiväkotiin kuitenkin yleensä se joka menee myöhempään kun klo 8. Aika harvinainen on tuo sinun tuntemasi tapaus vai oliko provo taas jotta saataisiin kauhistelua miten "vanhemmat" ovat taas itsekkäitä jne.. Niinhän se oli että myös kotona olevat vanhemmat pitävät lapsensa lähes aina klo 7-17 päiväkodissa ainakin keskustelupalstojen mukaan.
Kumma että kun asiasta tehtiin tutkimus niin selvisi että nämä lapset joiden vanhempi oli kotona olivat itseasiassa paljon vähemmän hoidossa kun kokopäivälapset yleensä. Tuntimäärä oli n. 25h per viikko.
Miten kaikki liioittelijat eksyy aina samaan ketjuun?
Niin eihän tässä kun ap. kerro "omasta ystävästä" joka näin tekee ja muut sitten kauhistelevat asiaa. Eivät sano että että itse tekisivät näin tai tuntisivat monia jotka tekisivät näin tai hyväksyisivät asian. Monissa ketjuissa on niin että tahalleen laitetaan joku provo mukamas tosielämän esimerkki jota muuta sitten joukolla kauhistelemaan tai tuomitsemaan vaikka kysymys on provosta tai sitten todellakin vain yksittäistapauksesta.
Niin ja tulit kertomaan siitä tänne koska?
Jos asia niin paljon sun persettäs kutittaa niin miks et sano suoraan sille kaverilles siitä?