Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ärsyttää jo etukäteen päivähoidon huonolaatuinen ruoka

Vierailija
01.10.2013 |

Lapseni on menossa vuoden päästä päivähoitoon, todennäköisesti ryhmikseen ja mua harmittaa jo etukäteen se, että ruuan laatu on siellä niin heikkoa. Oon ollut itse joskus satunnaisesti töissä paikallisissa ryhmiksissä, joten tiedän, että ruoka on niissä usein tosi ravinneköyhää, lähinnä tärkkelystä ja jauhelihaa. Kasviksia ei monessa paikassa edes yritetä tarjota lapsille. Tietenkään moni lapsi ei ole kotonakaan niitä tottunut syömään.

Kommentit (67)

Vierailija
61/67 |
01.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2013 klo 13:45"]

[quote author="Vierailija" time="01.10.2013 klo 12:58"]

Nämä vaan kuulostaa sellaiselta "kun mikään ei riitä" valittamiselta. Ei hahmoteta sitä, kuinka se päivähoito, kouluruoka ym. ei tipahda taivaasta saati ole mikään itsestäänselvyys ylipäätään. Eniten nyppi provokatiivinen muita syyllistävä kaneetti jossa epäiltiin, ettei mammat tiedä mitä kasvikset ovat saati että niitä lapsilleen tarjoaisivat. Hohhoijaa, todella kulunut fraasi.

[/quote]

Oot nyt tainnut lukea jonkun muun viestejä kuin mun, en ole sanonut, ettei mammat tiedä, mitä kasvikset on, kirjoitin tuolla yllä kyllä siitä, että monet lapset eivät selvästikään ole tottuneet syömään kasviksia kotona. 

Mä kyllä tiedän oikein hyvin, miten se päivähoidon ruoka valmistetaan ja miten vähän määrärahoja siihen on, mutta siltikin olen sitä mieltä, että ainakaan täällä minun asuinpaikkakunnallani ruoka on monessa ryhmiksessä todella ravintoköyhää. 

Miten sinä sitten soisit tästä asiasta keskusteltavan, vain onko parempi, ettei keskusteltaisi ollenkaan? Miksi minä en saa ottaa tätä asiaa esille? Miksi tulkitset sen "kun mikään ei riitä" -valittamiseksi?

Ap

[/quote]

Saat ottaa esille, vastasin siihen, kun ihmettelit, miksi et saa toivomiasia vastauksia. Sinulle ei tosiaan tunnu kelpaavan mikään.

Oletko koskaan ajatellut, että negatiivinen ja tyytymätön asenne vaikuttaa terveyteen, eikä silloin saa kaikkea hyötyä hyvistä ravintoaineistakaan =)

Vierailija
62/67 |
01.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2013 klo 16:05"]

No kun oikeasti, meillä ei syödä sokeria kaksin käsin kotonakaan, eikä jälkiruokaa ole kuin kerran viikossa. Että mitäs siihen sanot? 

Ja siinä hiton purkissa jugurttia on KUUSI-YHDEKSÄN palaa sokeria. Että revi siitä.

[/quote]

No eikä ole. Esim. meillä syödään satunnaisesti activiaa, jossa on purkissa noin 17 grammaa sokeria. Yhdessä sokerinpalassa on nelisen grammaa sokeria, joten tuossa on neljä palaa sokeria.

Ja so what? Jos et ole kuullut, niin sokeria on melkein kaikessa. Omenassa on 6,6 grammaa sadassa grammassa, eli yhdessä omenassa on jotakuinkin kymmenisen grammaa sokeria. Hui kauhia.

Tavallisessa tuoreessa porkkanassa on noin gramma vähemmän, yhdessä kunnon kokoisessa porkkanassa siis kymmenisen grammaa siinäkin. Syömäkelvotonta, muistathan, että et anna vaan lapselle ikinä!

Jopa ihan tavallisessa ruisleivässä on sokeria, parisen grammaa/100g.

Kyllä, sitä sokeria saa olla ravinnossa, kunhan sitä ei ole kokonaisuudessaan liikaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/67 |
01.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2013 klo 10:11"]

No jos vertaa brittien ja jenkkien rasvamättöhin mitä lapset syövät hoidossa ja koulussa niin en todellakaan valita. Meidän Tarhassa on joka päivä tarjolla erilaisia salaatteja ja näkkäriä tai tummaa leipää. Tuon perusruoan lisäksi. Usein keittäjä paistaa myös sämpylöitä yms. Välipalalle. Ruoka on samaa mitä läheisessä koulussa valmistetaan ja ei todellakaan ole valittamista. Käykääs uudelleen ottamassa selville mistä juuri teidän päiväkotiin ruoa tulevat, voitte yllättyä... Mä tunnustan että meidän ruoka kotona on kiireessä ravinneköyhempää.. (Vaikka ei eineksiä kumminkaan kuin harvoin)

[/quote]

Asun USA:ssa ja lapset koulussa täällä. Ruoka on tosi ankeaa, mutta niissä kouluissa joissa on alettu tarjoamaan monipuolisempaa ruokaa, on jäteastiat alkaneet pullistella. Lapset ei syö sitä terveellisempää ruokaa, vaan se päätyy jäteastiaan. Ruokaa on pakko ottaa, mutta ei pakko syödä.

Osa kouluista on sitten lopettanut sen tarjoamisen ja palanneet niihin pizza ja hampurilais ruokiin.

Vierailija
64/67 |
01.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingissä se euroviisujuontaja kokoomuslainen oli alasajamassa päiväkotien ruokailua. Keskuskeittiötä kaikille.

Vierailija
65/67 |
01.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liha tulee Etelä-Amerikasta. Ruskistavat sen valmiiksi Brasiliassa ja kuljettavat pakastettuna Suomeen. 

Vierailija
66/67 |
01.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohdentaisivat sitten sen pulla- ja sokerijogurttirahan vaikka kotimaisiin marjoihin ja jättäisivät pullan syöttämisen kodeille. Eihän se yksi pulla viikossa....mutta kun niitä välipaloja ja hillopuuroaamuja on yhteensä 10 viikossa. Ja haluaisin itsekin hemmotella välillä lasta ja tarjota niitä meidän perheen herkkuja....mihin väliin ne sopii?

Olin 90-luvulla tarhan keittiöllä. Yhden ryhmän jogurttiastiaan tuli 2 isoa purkkia ananaspaloja, 3l maustamatonta jogurttia (1,5dl per lapsi) ja 1 kilon pussi sokeria. Kyllä, 1kg sokeria. Aattelin tädillä käyneen virheen ja huomautin asiasta.... niin eihän ne lapset syö jpgurttia muuten??!!

Mulle olis riittänyt ne ananakset makeuttamaan koko satsin.

Vierailija
67/67 |
01.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärtääkö ap, että on olemassa lapsia, jotka ovat erittäin nirsoja ja huonosti syöviä? Luulen - tai ainakin toivon - että päiväkotien ja koulujen tavoitteena on tarjota sellaista ruokaa, josta edes JOKIN OSA menisi lasten kurkusta alas. Jos se alasmenevä osa on jotain hiilarihöttöä tms. niin parempi sekin kuin ei yhtään mitään. Voihan niitä kovia kasviksia tarjota, mutta kaikki lapset eivät syö niitä. Lopputulos voi olla se, että huonosti syövä lapsi ei syö päiväkodissa yhtään mitään. Oma lapseni on tällainen. Olen tyytyväinen, jos hän syö vaikka sen yhden pullan. Ei ne ruokatauot ole niin mahdottoman pitkiä päiväkodeissa ja kouluissa, että siellä olisi aikaa keskittyä jonkun yksittäisen ongelmasyöjän kannustamiseen. Ruoan olisi hyvä olla sellaisessa muodossa, että se on helppo ja nopea syödä omatoimisesti. Jos haluat, että oma lapsesi jyrsii jotain kovaa porkkanaa tai muuta kasvista, niin tee se kotioloissa. Älä kuvittele, että muut lapset ovat yhtä tehokkaita jyrsijöitä, kun aika on muutenkin rajallista. Jotkut eivät saa syötyä edes sitä yhtä kurkkuviipaletta.