Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ärsyttää jo etukäteen päivähoidon huonolaatuinen ruoka

Vierailija
01.10.2013 |

Lapseni on menossa vuoden päästä päivähoitoon, todennäköisesti ryhmikseen ja mua harmittaa jo etukäteen se, että ruuan laatu on siellä niin heikkoa. Oon ollut itse joskus satunnaisesti töissä paikallisissa ryhmiksissä, joten tiedän, että ruoka on niissä usein tosi ravinneköyhää, lähinnä tärkkelystä ja jauhelihaa. Kasviksia ei monessa paikassa edes yritetä tarjota lapsille. Tietenkään moni lapsi ei ole kotonakaan niitä tottunut syömään.

Kommentit (67)

Vierailija
41/67 |
01.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkodin ruoka on mitä on (meillä Espoossa onneksi mielestäni pääpiirteittäin ollut ihan hyvää, kasviksia on lähes joka aterialla ja ei oo kauheesti eineksiä ainakaan pienten puolella ollut), mutta se mikä on sit tosi tärkeää on se ettei kotona sit enää syötetä jotain Atrian lettuja vaan siihen kotona tarjottavaan ruokaan kiinnitetään sit huomiota! Ei se päiväkoti vaan sitä moskaa syötä, kun oon ollut kaupan kassalla töissä niiin nähnyt mitä lapsiperheiden äidit perheelleen ostaa ja "kokkaa"

Vierailija
42/67 |
01.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No vittu, hoida keropääkakarasi kotona, jos ei päivähoidon eväät kelpaa. Olis varmaan kaikki tahot onnellisempia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/67 |
01.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2013 klo 12:58"]

Nämä vaan kuulostaa sellaiselta "kun mikään ei riitä" valittamiselta. Ei hahmoteta sitä, kuinka se päivähoito, kouluruoka ym. ei tipahda taivaasta saati ole mikään itsestäänselvyys ylipäätään. Eniten nyppi provokatiivinen muita syyllistävä kaneetti jossa epäiltiin, ettei mammat tiedä mitä kasvikset ovat saati että niitä lapsilleen tarjoaisivat. Hohhoijaa, todella kulunut fraasi.

[/quote]

Oot nyt tainnut lukea jonkun muun viestejä kuin mun, en ole sanonut, ettei mammat tiedä, mitä kasvikset on, kirjoitin tuolla yllä kyllä siitä, että monet lapset eivät selvästikään ole tottuneet syömään kasviksia kotona. 

Mä kyllä tiedän oikein hyvin, miten se päivähoidon ruoka valmistetaan ja miten vähän määrärahoja siihen on, mutta siltikin olen sitä mieltä, että ainakaan täällä minun asuinpaikkakunnallani ruoka on monessa ryhmiksessä todella ravintoköyhää. 

Miten sinä sitten soisit tästä asiasta keskusteltavan, vain onko parempi, ettei keskusteltaisi ollenkaan? Miksi minä en saa ottaa tätä asiaa esille? Miksi tulkitset sen "kun mikään ei riitä" -valittamiseksi?

Ap

Vierailija
44/67 |
01.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2013 klo 13:17"]

Laittakaa lapsienne tietoihin kohtaan "kasvissyöjä" merkintä. Kouluilla/päiväkodeissa tarjotaan kasvisruokaa jos joku sellaista haluaa, ja se on laadukkaampaa kuin ties mistä tänne raijattu broileri.

Kotona voi sitten antaa lapselle ns. hyvää lihaa, esim. kotimaista luomulihaa ja ja villina kasvanutta kalaa ja muuta vastaavaa.

[/quote]

Ainakaan täällä en usko onnistuvan. Minä ja mieheni olemme kasvissyöjiä, joten lapsi syö lähinnä kasvisruokaa, mutta päivähoidossa tuo vaatimus voisi karsia hoitopaikkoja tosi rajusti. Luulen, että se onnistuisi lähinnä niissä paikoissa, joissa ruoka tulee keskuskeittiöltä.

Ap

Vierailija
45/67 |
01.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missähän ap mahtaa asua? Ilmeisesti laittamassa lapsensa perhepäivähoitajalle, koska minä en tiedä yhtään päiväkotia, missä ei lapsille olisi tarjolla terveellistä ja monipuolista ruokaa. Meillä on päiväkodissa aterioilla salaatit ja kaikki :) Kotonakin syödään vihanneksia.

Ap, koita edes sinä sitten kotona tarjota monipuolista ja terveellistä ruokaa lapsellesi, se ei ole paljoa vaadittu :)

Vierailija
46/67 |
01.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2013 klo 13:49"]

Missähän ap mahtaa asua? Ilmeisesti laittamassa lapsensa perhepäivähoitajalle, koska minä en tiedä yhtään päiväkotia, missä ei lapsille olisi tarjolla terveellistä ja monipuolista ruokaa. Meillä on päiväkodissa aterioilla salaatit ja kaikki :) Kotonakin syödään vihanneksia.

Ap, koita edes sinä sitten kotona tarjota monipuolista ja terveellistä ruokaa lapsellesi, se ei ole paljoa vaadittu :)

[/quote]

1) Kerroin jo tuossa ylempänä, etten aio paljastaa asuinpaikkakuntaani.

2) Olen ilmeisesti laittamassa lastani ryhmikseen.

3) Kiva, että on päiväkodissa monipuolista ruokaa.

4) Olenko jossain kohdassa kirjoittanut, että en tarjoa lapselleni kotona monipuolista ja terveellistä ruokaa? :)

Ap

Vierailija
47/67 |
01.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2013 klo 13:49"]

[/quote]

Tiedätkö sitten montakin epäterveellistä ruokaa tarjoavaa pehepäivähoitajaa?

Vierailija
48/67 |
01.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis onko jossain päin Suomea oikeasti sellainen tilanne, että päivähoidossa ei tarjota kasviksia? Vai onko tämä vain jonkun fanaatikon näkemys? Oma kokemukseni on, että kasviksia on jopa varsin runsaasti. Joka aterialla jossain muodossa tarjolla, on joka lounaalla salaatit, lähes joka ruokaan on lisätty kasviksia, kerran viikossa on aina kokonaan kasvisruoka tarjolla jne. Mielestäni ruoka on jopa varsin laadukasta hintaansa nähden - eihän noin halvalla mitään luksusta saa. Mutta en todellakaan moittisi epäterveelliseksi.

Vierailija
49/67 |
01.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2013 klo 12:25"]

http://www.lieto.fi/netcomm/default.asp?path=8,2493,2569

Tuossa tuo mitä syöttävät mun muksulle. Aamupala ei ole proteiinia nähnytkään ja välipala sokeria. Listasta ei näy se. että aamupuuroon kaadetaan kaneli-sokeria ja hilloa yhtäaikaa, "kun ei ne lapset sitä muuten syö".

Varsinaisesta ruuasta on sitten listan perusteella vaikea sanoa onko kastikkeessa sattumia ja saako sitä lusikallista enempää.

[/quote]

Mitä vikaa noissa ruuissa muka on? Toki, ruokalistassa kaiken saa kuulostamaan kelvolta, mutta totuus voi IRL olla heikompi - mutta muuten ei tuossa todellakaan ollut mitään huonoa listassa. Ei proteiinia tarvita joka aterialla - ja aamupaloilla sitä kyllä oli, maidossa.

Välipalalla oli sokeria mm. pannukakun päällä olevassa hillossa, mutta haloo, ei se ole yletön herkku ja lasta pilaa. Aniharvassa perheessä pidetään lapsia täysin sokerittomalla ruokavaliolla.

Kaneli-sokeri ja hillo puuron päällä kyllä kuulostaa liialliselta, mutta siitä voi nätisti sanoa hoitajille.

24

Vierailija
50/67 |
01.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2013 klo 13:12"]

Siis mitä teillä kotona sitten syödään? Jos puuro on huono aamupala niin mikä on hyvä? Jos hedelmä tai leipä ei sovi välipalalle niin mikä sitten?

[/quote]

Tää varmaan osin kohdistuu muhun... en pidä puuroa sinänsä huonona aamupalana. Mutta jos tarjolla on (manna)puuro, (vaalea)leipä, mehu ja se juustohöylällä leikattu kurkunsiivu... niin kyllä siinä jää puuttumaan muutama kasvavan lapsen tarvitsema ainesosa, vaikkapa proteiinit ja rasvat sekä vitamiinit. 

Toisekseen aina hoetaan, että ei pitäis syödä herkkuja joka päivä. Silti välipalalla (linkki ylempänä) on tälläkin viikolla pullaa, kiisseliä, pannukakkua ja lisää hilloa (aamupuurossahan sitä jo oli). Välipalalla on proteiinipitoista vain perjantaina... puolikkaan kinkkusiivun verran (mitä lie glukoosi-frutoosi-vesi -jatkettua lihan tapaista valmistetta).

Kiisselikin on mehukiisseli, tietty ihan hyvä etteivät syötä niitä puolalaisia vadelmia kuumentamatta, mutta tuossa ei taida olla edes niitä.

Plussat hedelmäsalaatista.

Vierailija
51/67 |
01.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2013 klo 14:22"]

[quote author="Vierailija" time="01.10.2013 klo 13:12"]

Siis mitä teillä kotona sitten syödään? Jos puuro on huono aamupala niin mikä on hyvä? Jos hedelmä tai leipä ei sovi välipalalle niin mikä sitten?

[/quote]

Tää varmaan osin kohdistuu muhun... en pidä puuroa sinänsä huonona aamupalana. Mutta jos tarjolla on (manna)puuro, (vaalea)leipä, mehu ja se juustohöylällä leikattu kurkunsiivu... niin kyllä siinä jää puuttumaan muutama kasvavan lapsen tarvitsema ainesosa, vaikkapa proteiinit ja rasvat sekä vitamiinit. 

Toisekseen aina hoetaan, että ei pitäis syödä herkkuja joka päivä. Silti välipalalla (linkki ylempänä) on tälläkin viikolla pullaa, kiisseliä, pannukakkua ja lisää hilloa (aamupuurossahan sitä jo oli). Välipalalla on proteiinipitoista vain perjantaina... puolikkaan kinkkusiivun verran (mitä lie glukoosi-frutoosi-vesi -jatkettua lihan tapaista valmistetta).

Kiisselikin on mehukiisseli, tietty ihan hyvä etteivät syötä niitä puolalaisia vadelmia kuumentamatta, mutta tuossa ei taida olla edes niitä.

Plussat hedelmäsalaatista.

[/quote]

Mehukiisselissä ei välttämättä ole lainkaan lisättyä sokeria.

Proteiinia ei todellakaan tarvita joka aterialle. Usko jo! Kokonaisuus ratkaisee, eli se, mitä päivän/viikon aikana kokonaisuudessaan saa ravinnosta.

Päiväkodin ja koulun ruokien ei edes pidä täyttää lapsen kaikkea ravitsemustarvetta, koska lapsi syö myös kotona.

Ja maidossa on proteiinia toisaalta aika hyvin.

24

Vierailija
52/67 |
01.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ongelma on lähinnä siinä, että kasviksia tarjotaan liian vähän hoidossa, asia on helpolla hoidettu: Syötät kotona kasviksia ja kasvisruokaa! Minusta on aivan ymmärrettävää, että ruoka on suurelta osin einestä, jos ruokittavana on paljon lapsia. Etenkin, kun määrärahat ovat pienet.

Miedän kunnassa oli viime kuussa vanhempien mahdollisuus käydä tutustumassa kouluruokailuun, siis syömässä yksi ateria. Hirveän moni ei tainnut sitä mahdollisuutta käyttää. Ymmärsin monessa muussa kunnassa olevan saman mahdollisuuden. Käyttäkää se!

Ruokaa on saatava tarjolle  hirveän pienellä summalla. Siihen nähden päivähoidossa ja etenkin koulussa tarjotaan monipuolista ruokaa. Jos johonkin asiaan haluatte vaikuttaa, äänestäkää kunnallisvaaleissa henkilöä, joka ottaa yhdeksi tavoitteekseen lasten aseman ja esim. ruokailun määrärahojen parantamisen.

Vierailija
53/67 |
01.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne päiväkodin listat näyttää hyvältä, mutta juju onkin siinä että mitä ne ruoat oikeasti sisältää? Millä ne on maustettu, kuinka paljon lihapullassa sitä lihaa edes on? Kiisselit, vanukkaat, sokerijugurtit ym. voisi jättää kokonaan pois, leipää sitten vihanneksilla ja lisukkeilla, marjoja ja maustamatonta jugurttia ja hedelmiä. 

Ongelma on nimenomaan siinä, että ne keiden kotona ei syödä terveellisesti ja monipuolisesti, eivät opi sitä kouluissa eivätkä päiväkodeissakaan. Ja ne, kenen kotona syödään hyvin, sitten "kärsivät" tästä höttöruoasta, vaikka sitä olisi vain muutama kerta viikossa.

Oikeasti, nakit ja makkarat ja sokerivälipalat pois ainakin päiväkodeista! Tarjotaan lapsille terveellinen alku elämään sekä kotona että hoidossa.

Vierailija
54/67 |
01.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2013 klo 15:30"]

Kyllä ne päiväkodin listat näyttää hyvältä, mutta juju onkin siinä että mitä ne ruoat oikeasti sisältää? Millä ne on maustettu, kuinka paljon lihapullassa sitä lihaa edes on? Kiisselit, vanukkaat, sokerijugurtit ym. voisi jättää kokonaan pois, leipää sitten vihanneksilla ja lisukkeilla, marjoja ja maustamatonta jugurttia ja hedelmiä. 

Ongelma on nimenomaan siinä, että ne keiden kotona ei syödä terveellisesti ja monipuolisesti, eivät opi sitä kouluissa eivätkä päiväkodeissakaan. Ja ne, kenen kotona syödään hyvin, sitten "kärsivät" tästä höttöruoasta, vaikka sitä olisi vain muutama kerta viikossa.

Oikeasti, nakit ja makkarat ja sokerivälipalat pois ainakin päiväkodeista! Tarjotaan lapsille terveellinen alku elämään sekä kotona että hoidossa.

[/quote]

Ja kuka maksaa sen, että lapsille tarjotaan (suomalaisia) marjoja, maustamatonta jogurttia, hedelmiä ja sen semmoista. Siitä olen kyllä samaa mieltä, että sokerijogurtit ja vanukkaan pois, mutta missä on teidän ihmisten realiteetit??

Vierailija
55/67 |
01.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2013 klo 15:42"]

[/quote]

Ja kuka maksaa sen, että lapsille tarjotaan (suomalaisia) marjoja, maustamatonta jogurttia, hedelmiä ja sen semmoista. Siitä olen kyllä samaa mieltä, että sokerijogurtit ja vanukkaan pois, mutta missä on teidän ihmisten realiteetit??

[/quote]

Me veronmaksajat maksamme ne, tai sitten me vanhemmat maksamme eväät lapsillemme, keillä siihen varaa on. Vangitkin saa parempaa ruokaa kuin lapset, että miettikääpä sitä. Minä tinkisin urheilusta ja kaupunginisien opintomatkoista tässä asiassa, siis omassa kaupungissani. 

Realiteetit on siinä, että rahaa on, se vain kohdennetaan väärin ;) 

Vierailija
56/67 |
01.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2013 klo 15:42"]

[/quote]

[/quote]

Arkadianmäellä?

Kai sitä pitäis lähteä barrikadeille... just tajusin, että meidän eskari on tavannut hammaslääkärin 1 kerran eläessään... ja hygienistin aikojakaan ei anneta joka vuosi. Säästävät aivan väärässä paikassa.

Vierailija
57/67 |
01.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2013 klo 15:49"]

Me veronmaksajat maksamme ne, tai sitten me vanhemmat maksamme eväät lapsillemme, keillä siihen varaa on. Vangitkin saa parempaa ruokaa kuin lapset, että miettikääpä sitä. Minä tinkisin urheilusta ja kaupunginisien opintomatkoista tässä asiassa, siis omassa kaupungissani. 

[/quote]

Miksi ihmeessä et laita lapsillesi omia eväitä mukaan?

Vierailija
58/67 |
01.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2013 klo 15:56"]

[quote author="Vierailija" time="01.10.2013 klo 15:49"]

[/quote]

Miksi ihmeessä et laita lapsillesi omia eväitä mukaan?

[/quote]

Koska se niin kovasti paljon hankaloittaisi päiväkodin arkea. Harmillista, mutta näin on. Olen kyllä sanonut, että jos lapsillani on ruokahalua vielä leivän ja kiisselin jälkeen, niin antavat sitten leipää lisää eikä sitä hiton kiisseliä, niin kuin ensin tekivät. Järjetöntä sekin.

Vierailija
59/67 |
01.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku suhteellisuudentaju vois olla kiva lisä av-mammoilla...

Tää on niin tätä. Sokeroitu jogurtti on suoraan pelsepuubista, samoin kerran viikossa tarjottu pulla.

Samat mammat syövät yleensä itse kotona kaksin käsin herkkuja, ja kas kummaa: kun se sokerilta rystyset verillä varjeltu piltti tulee kouluikään, millään ei enää olekaan väliä. Välitunnit ahmitaan salaa kiskalta haettuja nameja, viikkorahoilla ostetaan koulun jälkeen einespitsaa, kun äidin haukankatse ei valvo.

Oikeasti. Jogurtissa tosiaan on sokeria, mutta sokeri on luonnonmukainen makeutusaine, ja sitä SAA olla lapsen ravinnossa, kunhan nyt ei koko ajan makeaa kisko. Pannukakun päällä SAA olla hiukan hilloa.

Liikaa niuhottamalla saatte lapsistanne ylipainoisia plösöjä, kun herkut muodostuvat heille kielletyksi hedelmäksi. Kokonaisuus ratkaisee, ei se, saako kerran päivässä jotain makeaa ruuan mukana.

Vierailija
60/67 |
01.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kun oikeasti, meillä ei syödä sokeria kaksin käsin kotonakaan, eikä jälkiruokaa ole kuin kerran viikossa. Että mitäs siihen sanot? 

Ja siinä hiton purkissa jugurttia on KUUSI-YHDEKSÄN palaa sokeria. Että revi siitä.