Ärsyttää jo etukäteen päivähoidon huonolaatuinen ruoka
Lapseni on menossa vuoden päästä päivähoitoon, todennäköisesti ryhmikseen ja mua harmittaa jo etukäteen se, että ruuan laatu on siellä niin heikkoa. Oon ollut itse joskus satunnaisesti töissä paikallisissa ryhmiksissä, joten tiedän, että ruoka on niissä usein tosi ravinneköyhää, lähinnä tärkkelystä ja jauhelihaa. Kasviksia ei monessa paikassa edes yritetä tarjota lapsille. Tietenkään moni lapsi ei ole kotonakaan niitä tottunut syömään.
Kommentit (67)
Eipä ollu meikäläisen pph hoidossa. Ex- kokkina tein kunnon kotiruokaa.
Eilen koululainen sanoi et moni koulussa voi pahoin ruoan jälkeen ja yksi oksensikin. Oli niin hyvää..
Mut nostetaan vaikka kansanedustajien palkkoja ja eläkkeitä. Tai yritysjohtajien korvauksia. Arvot, kun on muutenkin oikein tässä yhteiskunnassa.
Sit ihmetellään, kun on paljon keskittymishäiriöitä ja muita. Kai nyt laaduttomasta mössö ruoasta on ravinteet kaukana. Olin joskus töissä, niin että jouduin syömään moista moskaa ja jokapäivä sai vaan ihmetellä mitä mössöä millonkin. Säästetään sääästetään ja hehkutetaan ilmasen kouluruoan perään. Yksi eväs omenakin on ravinteikaampi ja täyttävämpi, kuin nuo. Oma koululainen tulee aivan kaamealla nälällä kotiin joka päivä. :(
Ap, nyt hiukan järkeä käteen.
Voit aina ottaa vihanneksien lisäämisen esille vanhempainillassa - jos teet sen positiivisemmalla asenteella kuin tämän ketjun, et saa siitä vihoja päällesi.
Mutta haloo, lapsesi syö viikossa - mitä? - 14 lämmintä ateriaa, joista viisi päivähoidossa. Ei lapsesi terveys siitä vaarannu, että siellä ryhmiksessä ei syö paljoa vihanneksia. Voit lisätä vihannesten osuutta muilla aterioilla, se riittää.
Minä ymmärrän, että osalle ihmisistä on vaikeaa hahmottaa kokonaisuuksia, mutta yrittäkää edes. Vihannesten vähyttää on HELPPO kompensoida, ja einekset EIVÄT ole huonoa ruokaa vain siksi, että ovat eineksiä - ryhmiksessä ei varmasti käytetä epäterveellisiä eineksiä tyyliin valmispitsa, mikroranskalaiset ja valmishampparit...
[quote author="Vierailija" time="01.10.2013 klo 10:28"]
Se ruoka on musta ihan jees ja hyvä, ettei syötetä brittityyliin ranskalaisia. Ongelma on enemmänkin siinä, ettei ruokaa ole tarpeeksi. Tämä näkyy koulussa enemmän. Ruoka on jatkuvasti loppu ja viimeisenä syövät elävät näkkärillä useampia päiviä joka kuukausi. Sen lisäksi esimerkiksi kastiketta joudutaan jatkuvasti jatkamaan vedellä, ettei loppuisi kesken. Esimerkiksi viime viikolla viimeksi täällä jauhelihakastikkeeseen laitettiin niin paljon vettä, että yhdessä kauhallisessa oli muutama murena jauhelihaa ja loppu vetistä liejua. Motivoi nyt siinä lapsia sitten syömään "herkkuruokaa", kun kastike on mautonta ja lihatonta, punertavaa vettä.
Itse muistelisin lapsuudesta, ettei kouluruoka ikinä loppunut. Nykyään se on ihan normaalia, ettei viimeisenä syövät saa enää välttämättä ruokaa juurikaan. Ainakin, jos kyse on jostain suosikkiruuasta. Toinen temppu on, että ensin annetaan hirveän vähän, että kukaan jättäisi ruokaa. Sitten ruokalassa on jatkuva jono, joten lapset ei jaksa jonottaa santsiannosta, joten ruoka-annokseksi jää tosiaan yksi peruna ja yksi tai kaksi lihapullaa.
Mitä tässä yhteiskunnassa on tapahtunut? Kouluruoka on tosi tärkeä, eikä se nyt niin kalliskaan ole. Sen lisäksi on oikeasti lapsia, jotka ei saa kotona ruokaa tarpeeksi ja se näkyy esimerkiksi maanantaisin ruokailussa.
[/quote]
Kyllä tilanne on valitettavasti se, että kouluruokaa tehdään todella niukalla budjetilla. Määrät on myös tarkkoja mitä tarjotaan. Jos ahnehtii pelkkää kastiketta niin ei varmasti jää muille eikä lähde nälkä, mutta jos ottaa ne perunat, kastikkeen, salaatin, leivän ja juoman niin kaikille riittää eikä jää nälkä. Mutta tämäkään ei ole meidän keittiötyöntekijöiden vika. Jos esim. sitä lihaa aletaan laittamaan vähän lisää jokaiselle ja ruokaa voi mennä tuhansia annoksia niin kyllä se kalliiksi tulee. Valitettavasti.
24 jatkaa - jos pidätte tuollaisia älämölöjä kotona päiväkodin ja koulun lounaista, muistattehan varoa, ettei lapsi niitä kuule.
Todellinen ongelma nimittäin ovat lapset, jotka koulussa jättävät ruuan syömättä. Se näkyy keskittymisongelmina, väsymyksenä, päänsärkynä. Isommilla luokilla ne lapsoset sitten livistävät kiskalle ja korvaavat "paskamätön" laadukkaalla kioskiroskaruualla...
Vaikka se päiväkodin ja koulun ruoka on kiistatta aika huonolaatuista - esim. täällä stadissa siihen käytetään alle kaksi euroa per annos - se on kuitenkin tärkeä ateria keskellä pitkää hoito/koulupäivää. Ravitsemukseltaan hyvä annos silti, vaikka maultaan pliisu.
Joten kritisoikaa, mutta ei lasten kuullen.
24
Järkyttävää on koulu- ja päiväkotiruuan tuhlaus eli poisheitto. Ymmärrän että joskus on vaikea arvioida menekkiä ja poisheitettävää jää mutta vihaksi pisti se kun kuulin eräältä keikkatyöntekijältä että he eivät saa syödä ruokaa tai muita välipaloja vaan ylijäämät heitetään roskiin heidän nenän edessään. Kyllä ärsyttää kun syöjiäkin olisi. Esim. onko järkeä heittää n. 50 pullaa roskiin kysymättä keikkatyöntekijältä maistuisiko vaikka yksi?
[quote author="Vierailija" time="01.10.2013 klo 11:06"]
Järkyttävää on koulu- ja päiväkotiruuan tuhlaus eli poisheitto. Ymmärrän että joskus on vaikea arvioida menekkiä ja poisheitettävää jää mutta vihaksi pisti se kun kuulin eräältä keikkatyöntekijältä että he eivät saa syödä ruokaa tai muita välipaloja vaan ylijäämät heitetään roskiin heidän nenän edessään. Kyllä ärsyttää kun syöjiäkin olisi. Esim. onko järkeä heittää n. 50 pullaa roskiin kysymättä keikkatyöntekijältä maistuisiko vaikka yksi?
[/quote]
En usko, että tavallisessa päiväkodissa menee 50 pullaa hukkaan, mutta meillä (yksityisellä) oli syynä se, että kun ruoka mitoitettiin suht tarkasti ja ennen sai hoitajat ottaa niin se johti siihen, että herkkuruokia jäi "yllättäen" yli niin paljon että hoitajille jäi aina eli antoivat asiakkaille silloin vähemmän ruokaa. Meillä kyllä hoitajat saivat aamupuurot ilmaiseksi ja ruoan olisi saanut ostaa todella halvalla mutta silti joskus tuli mäkätystä kun ei saanut ottaa. Me työntekijät sen sijaan saimme ottaa ilmaiseksi jos jäi :)
[quote author="Vierailija" time="01.10.2013 klo 10:10"]
[quote author="Vierailija" time="01.10.2013 klo 10:07"]
Suomessa on järjettömän hyvätasoinen päiväkoti- ja kouluruokailu. Aina tietenkin kaikki asiat voisivat olla paremmin, mutta oikeasti, aivan turhaa on valittaa tuosta. Jos pystyt asialle jotakin tekemään, tee, toimikaa yhteistyössä muiden vanhempien kanssa ja siirtykää lähiluomuun. Mutta oikeesti, taso on Suomessa todella hyvä.
[/quote]
Mä luulen, että aika suurta osaa vanhemmista ei kiinnosta, enkä usko, että ryhmiksen työntekijöitäkään kauheasti kiinnostaa. Ongelma on paljolti myös siinä, että monet lapset eivät osaa syödä kasviksia, joten niitä ei sitten päivähoidossakaan tarjoja.
Ap
[/quote]
Voi voi, eikö kukaan meinaa alkaa inttämään noista kasviksista, vaikka toistelet moneen kertaan :D
[quote author="Vierailija" time="01.10.2013 klo 10:16"]
Kuinka monipuolista ja ravitsemuksellisesti tasapainoista ruokaa tenavanne syövät kotona? Te tiedätte hirveän hyvin, millaista ruoka on koulussa tai päiväkodissa, vaikka vain joku on joskus silloin tällöin ollut sijaisena jossain. Kokemus koulusta (lähes 35 vuotta) on osoittanut sen, että eniten valittavat ruuasta ne, jotka eivät ole kotona tottuneet syömään kunnon ruokaa. Kokoliha pyörii suussa kuin purkka, joka sitten sylkäistään pois. Salaatit ja kasvikset jäävät lautaselle tai niitä ei oteta lainkaan. Lihapullia kyllä kauhottaisiin lautaselle kukkurapäin, mieluten ilman perunaa ja kastiketta.
Tässä on käänteisesti samasta kysymys kuin lapsena kuulemastani jutusta: Kyllä lohi on sitten hyvää. Minä näin kun Selänpään mies söi sitä. En minä itse.
[/quote]
Luulen myös, että ap:lle päiväkotien ruokalistojen ruuat ovat outoja ja vieraita, kun luulee, ettei niissä ole kasviksia.
Voisiko ap kopsata sitä kotikuntansa ryhmiksen ruokalistaa tänne (ei tarvitse linkata, jos ei halua paljastaa paikkakuntaa, copypastella vaan), niin olisi jotain faktaa taustalle, mistä tässä oikein väännetään.
http://www.lieto.fi/netcomm/default.asp?path=8,2493,2569
Tuossa tuo mitä syöttävät mun muksulle. Aamupala ei ole proteiinia nähnytkään ja välipala sokeria. Listasta ei näy se. että aamupuuroon kaadetaan kaneli-sokeria ja hilloa yhtäaikaa, "kun ei ne lapset sitä muuten syö".
Varsinaisesta ruuasta on sitten listan perusteella vaikea sanoa onko kastikkeessa sattumia ja saako sitä lusikallista enempää.
Edit:
...välipala ON sokeria.
[quote author="Vierailija" time="01.10.2013 klo 12:25"]
http://www.lieto.fi/netcomm/default.asp?path=8,2493,2569
Tuossa tuo mitä syöttävät mun muksulle. Aamupala ei ole proteiinia nähnytkään ja välipala sokeria. Listasta ei näy se. että aamupuuroon kaadetaan kaneli-sokeria ja hilloa yhtäaikaa, "kun ei ne lapset sitä muuten syö".
Varsinaisesta ruuasta on sitten listan perusteella vaikea sanoa onko kastikkeessa sattumia ja saako sitä lusikallista enempää.
[/quote]
Ok, eli tämä on selvästi aihe, josta ei monen mielestä saa puhua ja jota ei saa kritisoida, koska... no, en oikein löytänyt tästä ketjusta selvää syytä, joten tulkitsen syyksi sen, että kritisoiminen ärsyttää. Toinen syy tuntuu olevan se, että minäkään en saisi kritisoida, koska teidän koulussa tai päiväkodissa on laadukasta ruokaa.
En aio kertoa, missä asun. Todennäköisin hoitopaikka on ryhmis, koska päiväkoteja on vain yksi, eikä mulla oo sen ruuan laadusta mitään käsitystä. Olen ollut aika monessa paikkakunnan ryhmiksessä, joten tiedän kyllä, millainen taso täällä niissä keskimäärin on. En ole katsellut ruokalistoja, olen katsellut sitä ruokaa ihan käytännössä ja jakanut ja syöttänyt sitä lapsille.
Ilmeisesti tämä on taas sellainen asia, josta ei saisi keskustella tai valittaa. Mikä olisi sopivampi puheenaihe, joku Sofia Ruusila kenties?
Viet lapsen perhepäivähoitajalle ja kysyt siltä, että saatko tuoda sille ruoka-aineksia, joista hän voi tehdä ruokaa seuraavana päivänä. Tietty voit sieltä ryhmiksestäkin kysyä, jos siellä tehdään ruoka itse. Mutta sinne on sitten vaan vietävä enemmän, että riittää kaikille. Perhepäivähoitajan luona sun ei tarvi ihan niin monelle vieraalle lapselle tarjota niitä terveellisiä ja herkullisia ruoka-aineksia.
[quote author="Vierailija" time="01.10.2013 klo 12:47"]
Ok, eli tämä on selvästi aihe, josta ei monen mielestä saa puhua ja jota ei saa kritisoida, koska... no, en oikein löytänyt tästä ketjusta selvää syytä, joten tulkitsen syyksi sen, että kritisoiminen ärsyttää. Toinen syy tuntuu olevan se, että minäkään en saisi kritisoida, koska teidän koulussa tai päiväkodissa on laadukasta ruokaa.
En aio kertoa, missä asun. Todennäköisin hoitopaikka on ryhmis, koska päiväkoteja on vain yksi, eikä mulla oo sen ruuan laadusta mitään käsitystä. Olen ollut aika monessa paikkakunnan ryhmiksessä, joten tiedän kyllä, millainen taso täällä niissä keskimäärin on. En ole katsellut ruokalistoja, olen katsellut sitä ruokaa ihan käytännössä ja jakanut ja syöttänyt sitä lapsille.
Ilmeisesti tämä on taas sellainen asia, josta ei saisi keskustella tai valittaa. Mikä olisi sopivampi puheenaihe, joku Sofia Ruusila kenties?
[/quote]
Nämä vaan kuulostaa sellaiselta "kun mikään ei riitä" valittamiselta. Ei hahmoteta sitä, kuinka se päivähoito, kouluruoka ym. ei tipahda taivaasta saati ole mikään itsestäänselvyys ylipäätään. Eniten nyppi provokatiivinen muita syyllistävä kaneetti jossa epäiltiin, ettei mammat tiedä mitä kasvikset ovat saati että niitä lapsilleen tarjoaisivat. Hohhoijaa, todella kulunut fraasi.
Kyllä mustakin on vastenmielistä, että kouluruuassa lapsille tarjoillaan puolalaisia marjoja ja vietnamilaista broileria. Jostain tuollaisesta broilerista ei ole tilaajallakaan mitään tietoa, että mitä keinoja, aineita, lääkkeitä niiden kasvattamiseen on käytetty. Ja sitten sitä ei-tiedetä-mitä-se-on-broileria syötetään lapsille.
Sitten itketään ehdotuksille, että kouluihin saataisiin kasvisruokapäivä...
[quote author="Vierailija" time="01.10.2013 klo 10:10"]
[quote author="Vierailija" time="01.10.2013 klo 10:07"]
Suomessa on järjettömän hyvätasoinen päiväkoti- ja kouluruokailu. Aina tietenkin kaikki asiat voisivat olla paremmin, mutta oikeasti, aivan turhaa on valittaa tuosta. Jos pystyt asialle jotakin tekemään, tee, toimikaa yhteistyössä muiden vanhempien kanssa ja siirtykää lähiluomuun. Mutta oikeesti, taso on Suomessa todella hyvä.
[/quote]
Mä luulen, että aika suurta osaa vanhemmista ei kiinnosta, enkä usko, että ryhmiksen työntekijöitäkään kauheasti kiinnostaa. Ongelma on paljolti myös siinä, että monet lapset eivät osaa syödä kasviksia, joten niitä ei sitten päivähoidossakaan tarjoja.
Ap
[/quote]
Kyllä päivähoidossa yleensä kasviksia tarjotaan.
Siis mitä teillä kotona sitten syödään? Jos puuro on huono aamupala niin mikä on hyvä? Jos hedelmä tai leipä ei sovi välipalalle niin mikä sitten?
Laittakaa lapsienne tietoihin kohtaan "kasvissyöjä" merkintä. Kouluilla/päiväkodeissa tarjotaan kasvisruokaa jos joku sellaista haluaa, ja se on laadukkaampaa kuin ties mistä tänne raijattu broileri.
Kotona voi sitten antaa lapselle ns. hyvää lihaa, esim. kotimaista luomulihaa ja ja villina kasvanutta kalaa ja muuta vastaavaa.
Joo.... käsitys aamupalan kasviksisita on 1 juustohöylällä leikattu kurkkuviipale margariinilla sipaistulla valtavalla vehnäleivällä. V***aa itseäkin.
Mä oon ratkaissut homman tarjoamalla lapselle niitä puuttuvia juttuja kotona. Aamulla ennen lähtöä järsiii esim kukkakaalia tai syö hedelmän, nokareen voita, maustamatonta jogurttia/viiliä, marjoja, leikkelesiivun, munakasta. Syö sitten tarhassa siihen päälle mitä tarjotaan ja mitä jaksaa, usein puuroa JA lisäksi tuputtavat vielä leipää???
Enempi harmittaa sokeriset välipalat, kun meidän muksu ei niiden jäljiltä ole kovin nälkäinen kotona ruoka-aikaan. Mutta paikkaan sitten iltapalalla, mitä pystyn.
Homma helpottuu ensivuonna, valmiina tulee enää koululounas :)