huusholli sekaisin. En jaksa.
Olen kipeä. Mutta henkisestikään en jaksa.
Jokainen huone kamalassa kunnossa.
Kommentit (81)
Kiitos sinä 78! Oon ajatellut että pitäis joka pvä viedä jotain ulos, vähintään roskapussi, ja katsoa esim. ettei eteinen muodostu varastoksi.
Sitten kun pääsee pahaksi, on aina vaikeampaa se siivous.
Tuntuu että usein puuttuu se usko että voisi itsekin saada tulosta aikaan.
Nyt pitäis saada tiskipöytä tosi siistiksi.
Ihana muuten että sain sen yhden pöydän siistiksi.
Yritän opettaa itseäni sellaisille tavoille ettei sitä sotkua tulisi.
Katson noita nettisivuja vielä.
Ap.
78 jatkaa.
Just noin, yksi pöytä, tiskipöytä tai vaikka vessa on hyvä määrä tehdä sitä perusteellisempaa työtä per päivä. Se etenee koko ajan silloin.
Yksi tapa, mitä yritän toteuttaa, on juurikin roskat ulos joka päivä. jos se roskis on vajaa, kerään sen sieltä täältä täyteen. Samoin jos paperiroskaa (keräyspaperi) on kertynyt, yksi kassillinen päivässä voi olla hyvä määrä. Jaksaa ne vastoinkäymisetkin sitten, jos lehtien yms. välistä löytyy joku lasku joka olis jo pitänyt hoitaa.
Muiden asioiden hoitaminen: yksi vaikea puhelu joka päivä. Ei kaikkia kerralla. Meillä raskaita esim. sukulaisille soittamisetkin, kun ovat huolissaan. En kestäisi puhua useamman kanssa samana päivänä, mutta mummi tänään ja sisko huomenna etc.
Myös yksi puhelu johonkin Kelaan tai kaupungin byroohon on mulle taatusti riittävä stressi yhdelle päivälle.
Mutta joka päivä jotain. Vaikka pientä. Se on siitä isosta ongelmakasasta pois, ja se pienenee.
Täällä se toinen siivooja. Oon pessyt nyt ikkunat! 2 viikkoa sitten aloitin, ikkuna silloin, toinen tällöin. Kertarykäisyllä ei olis onnistunut, mut nyt ne on pesty, vähän kerrallaan.
Tsemppiä siivoomiseen ap!
voin antaa neuvoja
- huolehdi, että roskat on viety JOKA PÄIVÄ ettei ASUNTO ALA HAISEMAAN
- sitten imuroi
- osta vaan helppoja sisutusjuttuja: parketit, jos on et tarvitse mattoja- moppaat vaan lattia
ps. voimia!
Joo. Vien roskat. Mutta tavaraa, vaatetta ja papereita joka
paikassa.
Keittiö kauhea.
Mun neuvo taas on, että jos et jaksa, anna olla.
Mene sänkyyn parane rauhassa ja sen jälkeen parin viikon ajan käyt joka päivä tunnin kävelyllä. Sitten aikanaan sä jaksat taas. Siihen mennessä joko sun perheen muut jäsenet siivoaa osansa tai jos ne ei sitä tajua tai katsotte, ettei se ole heidän osansa, sotku ei myöskään esim kuukaudessa muutu juuri sen pahemmaksi katastrofiksi kuin nytkään. Oikeasti, nimittäin. Sulla on varaa levätä kunnolla.
Niin.Tää on jatkunut jo vuosia. Tänään on paine siihen
siivoamiseen.
Olen yh.
Otat monta isoa muovipussia, keräät kaiken kaman niihin, siis ihan kaiken niin ettei pöydälle ja lattioille jää mitään, laskut tietenkään ei kuulu pusseihin. tulee näennäissiistiä. Keittiö täytyy valitettavasti raivata. Sitten keität kahvit, juot ne rauhassa ja sitten imurointi. Ja parin päivän välein käyt yhden pussin tavara kerrallaan läpi, suurin osa joutaa roskikseen tai kiertoon.
Kerää ne vaatteet kahteen kasaan pois silmistä, toinen kasa likaisille, toinen puhtaille.
Kerää ne ympäriinsä lojuvat kasat muovipusseihin, laita pois silmistä.
Laita ne paperit kasaan ja laita se kasakin muovipussiin, pois silmistä.
Vie roskat.
Sitten kun jaksa, alat käydä yksi pussi kerrallaan niitä kamoja läpi. Sitten joskus, vaikka ensi viikolla tai helmikuussa.
[quote author="Vierailija" time="01.10.2013 klo 10:01"]
siivoamiseen.
Olen yh.
[/quote]
Tee teistä lastensuojeluilmoitus. Tuo on lasten kaltoinkohtelua!!!
Aamulla sain saman idean.Kerään kasseihin ja komeroon.
Sitten imurointi.
[quote author="Vierailija" time="01.10.2013 klo 10:13"]
siivoamiseen.
Olen yh.
[/quote]
[/quote]
Ai epäsiisteys? Siis johtuuko kaikki mun aikuisiän ongelmat siitä, että mua on kaltoinkohdeltu lapsena?
Ihanaa tietää, että mä olen hankala ihminen ja täysin epäonnistunut vain sen takia, että mutsi ei siivonnut!
Ei se sotku itsekseen ole syntynyt. Kunhan tuosta tervehdyt, mieti ennen kaikkea, mistä tavarasta voit luopua. Kun ei ole roinaa, ei kerry järjesteltävääkään. Osoita sitten jokaiselle tavaralle koti, johon se palautetaan käytön jälkeen. Esimerkiksi paperit on hyvä koota lehtikansioon tai laatikkoon, pois pinnoilta.
[quote author="Vierailija" time="01.10.2013 klo 10:19"]
siivoamiseen.
Olen yh.
[/quote]
[/quote]
Ai epäsiisteys? Siis johtuuko kaikki mun aikuisiän ongelmat siitä, että mua on kaltoinkohdeltu lapsena?
Ihanaa tietää, että mä olen hankala ihminen ja täysin epäonnistunut vain sen takia, että mutsi ei siivonnut!
[/quote]
Selvästi huomaa, että sinulla ei ole ollut edes suht normaalia lapsuutta ja psyykkisesti saatavilla olevia vanhempia. Lapsuus on lyhentynyt, mutta nuoruus näköjään ei. Viesti kuulostaa ihan, kun 14-vuotiaan teinin kirjoittamalta...itkupotkuraivarit...mutta tässä sinulle empaattista olkapäätä.
Sotku ei ollut se punainenlanka, joten ihan turhaan kiukuttelet.
Saa henkisesti tsempata. Nyt olen jo energisempi.
Vaatteita koottu.
[quote author="Vierailija" time="01.10.2013 klo 10:26"]
siivoamiseen.
Olen yh.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Selvästi huomaa, että sinulla ei ole ollut edes suht normaalia lapsuutta ja psyykkisesti saatavilla olevia vanhempia. Lapsuus on lyhentynyt, mutta nuoruus näköjään ei. Viesti kuulostaa ihan, kun 14-vuotiaan teinin kirjoittamalta...itkupotkuraivarit...mutta tässä sinulle empaattista olkapäätä.
[/quote]
No mikä se punainen lanka siinä sitten oli? Itse sanoit, että epäsiisteys on lasten kaltoinkohtelua.
Ymmärrä nyt lapsikulta, että meitä ihmisiä on erilaisia. Osa on hulluna siivomiseen ja osa ei voisi vähempää välittää sotkuista. Ei ole mikään lastensuojelu asia sotkut. Ja toivon, ettet lastensuojelua tällaisilla asioilla vaivaa, kun siellä on muutenkin kovasti kiirettä.
Punainenlanka on se henkinen jaksaminen! Lapsi tarvitsee henkisesti läsnä olevan vanhemman ei kiiltäviä lattiapintoja. Eikä vuosien kaoottisuuskaan kenenkään etu ole.
[quote author="Vierailija" time="01.10.2013 klo 10:33"]
[quote author="Vierailija" time="01.10.2013 klo 10:26"]
siivoamiseen.
Olen yh.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
No mikä se punainen lanka siinä sitten oli? Itse sanoit, että epäsiisteys on lasten kaltoinkohtelua.
Ymmärrä nyt lapsikulta, että meitä ihmisiä on erilaisia. Osa on hulluna siivomiseen ja osa ei voisi vähempää välittää sotkuista. Ei ole mikään lastensuojelu asia sotkut. Ja toivon, ettet lastensuojelua tällaisilla asioilla vaivaa, kun siellä on muutenkin kovasti kiirettä.
[/quote]
Luotto sille, että et ole tosissasi. Epähygieeninen koti on tervysriski.
[quote author="Vierailija" time="01.10.2013 klo 10:38"]
Punainenlanka on se henkinen jaksaminen! Lapsi tarvitsee henkisesti läsnä olevan vanhemman ei kiiltäviä lattiapintoja. Eikä vuosien kaoottisuuskaan kenenkään etu ole.
[/quote] Lapsi kaipaa myös säännöllisesti ruokaa joka on valmistettu sellaisessa keittiössä josta ei saa ruokamyrkytystä, homeen ja mädän haju ei myöskään hivele lapsen aisteja. Yksinhuoltajana tiedän että koulu myös kaipaa aika monia lippulappuja jotka pitää palauttaa ajoissa, sotkun keskeltä niitä ei löydä, kuten ei muitakaan tärkeitä papereita, laskuja, avaimia, vaatteita, urheiluvälineitä.
On olemassa niin sanottu kultainen keskitie joka meillä tarkoittaa sitä että keittiössä ei haise, jääkappi on suhteellisen puhdas, vaateröykkiöt pestään ennen kuin ne kasaantuvat, paperit ovat pinossa ja lakanat vaihdettu kahden viikon välein. Jaksan myös imuroida ja pestä vessoja vaikka pölyt jäävätkin vähemmälle huomiolle. Eli en ole siivoushullu kiillottaja enkä kaaoksessa elävä vaan siltä väliltä siten että elämä on helppoa ja mukavaa. Miksi tällä palstalla sanotaan että siivoamalla hukkaa elämänsä? Minusta tavaroiden jokapäiväisellä etsimisellä hukkaa elämänsä.
Lukipa aloittaja näitä vielä tai ei, pidän peukkua! Aavistuksen samantyyppinen tilanne itelläkin, vaikka en yh. Miehen sairaus ja kuntoutus, puoliso ei siis nyt kykene mihkään, ja omassa fysiikassa ollut aina vähän vikaa myös. Toki siinä henkisestikin alkaa väsyä. Mutta periksi ei ikinä anneta. Mä aattelen, että olen ansainnut sen mukavan ja siistin kodin ihan itelleni.
Pari vinkkiä, joita ei ehkä vielä sanottu: flylady.net, josta etenkin "crisis cleaning". Mutta ne ideat muutenkin, kunhan osaa ohittaa ainakin mua ärsyttävän amerikkalaistyyppisen myönteisyystuuban. Tai ehkä se sopii jollekin, ei mulle. Käytännön neuvot hyviä.
squalorsurvivors.com saa jo tuntemaan, että itsellä on pakko olla toivoa, jos noillakin on ollut :)
Eikä oma kaaos paha tavallaan ole, mutta tässä tilanteessa liikaa. Sairas puoliso, pieni lapsi ja omat voimat vähissä; silloin ei saa koti ihan kaatua päälle.
Tsemp! Tsemptsemp!!