huusholli sekaisin. En jaksa.
Olen kipeä. Mutta henkisestikään en jaksa.
Jokainen huone kamalassa kunnossa.
Kommentit (81)
[quote author="Vierailija" time="01.10.2013 klo 12:25"]
[quote author="Vierailija" time="01.10.2013 klo 12:21"]
[quote author="Vierailija" time="01.10.2013 klo 12:07"]
Mulla oli kans viikkokausia kämppä räjähdyspisteessä. Sitten viime sunnuntaina otin ja aloin siivota. Iltaan saakka meni, mutta siihen mennessä oli tiskipöytä siivottu, tavarat raivattu, matot tuuletettu, imuroitu, lattiat pesty, lakanat vaihdettu ja kaikki paikallaan. Lopuksi vielä lämmitin saunan ja otin kuuman rommin. Olipa ihana herätä seuraavana aamuna!
[/quote]
Olisikin noin yksinkertaista. Mutta meillä ei päivässä koko kotia siivota ja seuraavana päivänä voikin sitten aloittaa alusta. On tämän joskus saanut pidettyä muutaman kuukauden ok- kunnossa mutta siihen menikin sitten kaikki vapaa-aika joten en kyllä aina jaksa.
[/quote]
Nyt kun tällä kertaa siivoat, käytä aikaa siihen, että karsit tavaraa. Jos siistyden ylläpitäminen on noin rankkaa, se yleensä tarkoittaa, että kodissa on aivan liikaa tavaraa. Mieti, mitä kaikkea oikeasti tarvitset.
Siisteyden ylläpitäminen ei oikeastaan tarkoita muuta, kuin että tavarat laitetaan aina paikalleen, eikä jätetä ajatuksella, että "laitan kohta". Silloin siihen ei mene yhtään sen enempää aikaa, kuin sen sotkunkaan ylläpitämiseen. Kun on siistiä, imurointi ja pintojen pyyhkimenkin käy nopeasti.
[/quote]
Minä laitankin tavarat paikoilleen, nuo muut 6 ihmistä ei... Lapset ottaa omitoimisesti syötävää, tekee teetä, vaihtaa vaatteita, askartelee ym. En jaksa kulkea niiden kuuden perässä koko ajan pipo kireenä. Siinähän se onkin että elämän pitäisi keskittyä siihen siivoamisen ja sotkun ympärille niin olisi siistiä. Tavaraa on liikaa, se on ihan totta ja myynkin niitä nyt urakalla netissä, ihan kaiken ylimääräisen pois. Mutta sen lisäksi on jatkuvasti hiekkaa, muruja, silppuja ja leluja ympäriinsä. Imuroin 1-2 kertaa päivässä, silti täällä ei ole koskaan roskatonta. Eniten sotkee kaksi nuorinta jotka on samanluonteisia hyvin toimeliaita, keksivät itse tekemistä ja sitten syntyy sotkuakin. Minulla on hyvin aikaa tehdä omia juttujani mutta jos keskityn niihin on sillä aikaa ilmestynyt hävityksen kauhistus.
Siis en kehtaa päästää siivousfirmaa tänne. Häpeä on niin iso.Ja se taas
johtuu omasta lapsuuden häpeästä.
Eli kaikki oltava viimeisen päälle että voisin kutsua
vieraan siivoomaan..
Nyt on n. 60 prosenttia siivottu. Tai riippuu katsojasta.
Kaikki tiedämme, että lasten mielenterveysongelmat ja häiriökäyttäytyminen on lisääntynyt?! Tuolla ulkona tikittää vailla hoivaa ja kodin turvaa kasvaneiden lasten ja nuorten joukko. Ja se on teistä ihan ookoo : )
Eikö siisteys ole osa lasten perusturvaa. Eikö kodin siistinä pitäminen ole asioiden tekemistä perheen hyvinvoinnin eteen.
Tosin en usko, että olette ap puolustus vimmassanne aivan vilpittömiä.
[quote author="Vierailija" time="01.10.2013 klo 12:44"]
"Ihmetyttää tuo lastensuojelun väläyttely..." Minua ei...Jos aikuinen voi psyykisesti huonosti, eikö silloin lapsen perusturvallisuus ole sinusta vaakalaudalla.
Vai onko sinusta lapsensuojelu sitä, että lapsi otetaan auttamatta huostaan?! Kyllä sieltä saa ihan konkreettistakin apua arkeen, jota jopa ap myöntää tarvitsevansa.
Mutta sotkustahan tässä vaan oli kyse...ja jokaisen oman pään pyhästä totuudesta. Lapsille riittää, että on vettä ja ravintoa, suojaa ja vaatetusta...
[/quote]
Sieltä ei todellakaan mitään konkreettista apua saa. Mistä sulla tuollainen käsitys on? Läheiseni tilannetta olen seurannut, mitään esim kotiapua ei saa eikä lastenhoitoapua. Se apu on nimenomaan sitä että jos et jaksa niin ei ole muuta tarjota kuin pikainen sijoitus lapsille. Ja tämän ovat sosiaalityöntekijät sanoneet ihan suoraan. Kerrotko millaista se konkreettinen apu on? Ei sieltä kukaan tule siivoamaan.
Niin. Harva uskaltaa apua pyytää. Käytäntö kai on että
syynätään ja lapset viedään.
Sitten jotkut nettoaa sijoituslapsilla.
Olen mukana tukihenkilötoiminnassa. Julkisuus yms. ovat muovanneet yleiskäsitystä, että apua ei saa ja lastensuoleju on vain pakkohuostaanottoja. (Koska emme elä ihanne maailmassa, etteikö sitäkin olisi...)
Olen ollut apuna ihan arkississa asioissa siivonnut, käynyt kaupassa jne. Tekin voitte ottaa yhteyttä kunnan sosiaalitoimeen ja lähteä toimintaa mukaan. Saisitte laput pois silmiltä ja näkisitte mitä se toiminta todellisuudessa on. Mutta se on niin paljon helpompaa todeta ongelmat, kun lähteä niitä ratkomaan.
Niin, ihminen voi olla väsynyt. Olisin mieluummin ollut lapsena kokematta
kidutusta ja väkivaltaa vaikka oli siistiä ja vaihtanut kaiken
sotkuun ja helliin vanhempiin.
Lainaaminen ei onnistu: Sieltä ei todellakaan mitään konkreettista apua saa. Mistä sulla tuollainen käsitys on? Läheiseni tilannetta olen seurannut, mitään esim kotiapua ei saa eikä lastenhoitoapua. Se apu on nimenomaan sitä että jos et jaksa niin ei ole muuta tarjota kuin pikainen sijoitus lapsille. Ja tämän ovat sosiaalityöntekijät sanoneet ihan suoraan. Kerrotko millaista se konkreettinen apu on? Ei sieltä kukaan tule siivoamaan."
Olet seurannut yhden läheisen tilannetta = koko totuus lastensuolelusta. Vaikka pöytään lyötäsiin tilostollisia faktoja on vain yksi näkemys ja se on jokaisen fanatiikon oman pään näkemys ja tätä pyhää totuutta levitetään kuten evankeljumia.
Mutta sinä olet varmasti läheistäsi auttanut, etkä vain tilannetta seurannut.
Ap, hyvä, että olet jaksanut siivota. Kyllä se siitä, pikkuhiljaa. Muista pitää huolta omasta jaksamisestasi. Lepää ja syö välillä. Jos et jaksa tehdä tänään kaikkea valmiiksi, jatka seuraavalla kerralla.
On lupa olla väsynyt, ja silloin pitää levätä. Sitten taas jaksaa entistä paremmin.
On tosiaan täysin nurinkurista, että ruvetaan uhkailemaan ls-ilmoituksella, jos joskus koti repsahtaa huonoon kuntoon, kun ls-puolelta ei todellakaan saa oikeasti mitään apua. Menee asiat vain entistä hullumpaan suuntaan.
Kun omat lapseni olivat pieniä, pidin huolen, että heillä oli turvallinen ja läsnäoleva äiti, joka teki ruokaa, ulkoilutti, sylitti, leikitti ja laulatti, vaikka olohuoneen maton hapsut eivät olleetkaan ojennuksessa. Hapsut eivät muuten ole vieläkään ojennuksessa, mutta turvallinen koti kyllä on.
Olen sivusta seurannut muutamia marttyyriäitejä, joiden elämäntehtävänä on tuntunut olevan kodin puunaaminen niin tarkkaan, ettei kotiin ole oikein sopinut lapset eikä puoliso. Mitään ei saa tehdä, kun tulee sotkua ja marttyyriäiti suuttuu, kun joutuu taas siivoamaan. Minä olen priorisoinut lapseni ja heidän hyvinvointinsa, siivoaminen tulee vasta kolmossijalle ja tarvittaessa vielä vähemmälle. Enkä suostu kantamaan tästä huonoa omaatuntoa.
Kiitos sinä edellinen vastaaja.Lepään välillä.
Tuli oksettava olo ja päänsärky.
Äitini puunasi hulluna kun olimme pieniä.
Ja sai raivareita potkien ja kiduttaen meitä.
Mieluummin siis lapsiin keskittyen kuin pölyjä
jahdaten...
[quote author="Vierailija" time="01.10.2013 klo 12:15"]
Luotto sille, että et ole tosissasi. Epähygieeninen koti on tervysriski.
[/quote]
Kodin likaisimmat paikat ovat tiskirätti ja vessanpöntön nuppi.
Allergialääkärit suosittelevat, että kotona ei olisi putipuhdasta koska siten lasten vastustuskyky vahvistuu.
[/quote]
Keittiön tiskialtaassa on bakteereja jopa enemmän kuin julkisissa wc-tiloissa. Hammasharja kuppi saattaa olla se pahin bakteeripesä. Puhumattakaa suihkusta kosteat tilat keräävät niin ikään bakteereja tai keittiötasosta, jossa valmistetaan ruoka, käsitellään raaka-aineita ja siihen lasketaan kauppakassit.
Liika siivous voi olla haitallista, kuten lääkärit ja sinäkin kerroit, mutta lääkärit korostavat kuitenkin, ettei likakaan ole ihmiselle hyväksi. Olisiko keskitie mitään?!
Ei millään pahalla, mutta miten sinä osaat hoivata lasta, kun et ole itse saanut hoivaa ja huolenpitoa osaksesi lapsuudessa. Ja olet edelleen noin rikki, että perusarjen askareet tuotta tuskaa.
Mitä lapsellesi ihan oikeasti kuuluu?!
Kerää ensin kaikki pyykit jätesäkkeihin tai pyykkikoriin. Vie ne pyykkihuoneeseen ja laita ensimmäinen koneellinen päälle.
Sitten keräät kaikki paperit pahvilaatikkoon ja vie ne töhuoneeseen/keittiöön tms. missä ikinä papereita säilytätkään. Jätä ne sinne laatikkoon vielä.
Sitten keräät kaikki tiskit ja viet ne tiskikoneeseen (tyhjennä ensin, jos täynnä) tai tiskaa samantien pois.
Sen jälkeen keräät kaikki roskat ja jos roskapussi tulee täyteen, vie ne heti ulkoroskikseen.
Sitten kerää kaikki lelut lelulaatikoihin. Kirjat kirjahyllyihin.
Järjestä eteisessä kengät ja takit, pipot ym. paikoilleen.
Nyt pitäisi olla jo aika lailla tavarat paikoillaan. Jos vielä jotain on, kerää ne ja vie paikoilleen.
Rullaa pienet matot ja vie ne ulos/parvekkeelle tuulettumaan. Imuroi, myös isojen mattojen reunojen alta. Moppaa.
Vaihda petivaatteet. Vie peitot ym. tuulettumaan. Ripusta pyykit kuivumaan ja napsauta seuraava koneellinen päälle.
Pyyhi kaikki keittiön tasot, sitten pölyt muualta kodista.
Ravistele pienet matot, vie ne paikoilleen. Ravistele petivaatteet ja laita puhtaat lakanat paikoilleen.
Pese vessa.
Järjestele paperit: toiseen laatikkoon keräykseen menevät ja toiseen ne, jotka säilytät. Vie keräyspaperit heti pois ja laita muut paperit talteen kansioihin.
Ala nauttia siististä kodista ja yritä jaksaa ylläpitää siisteyttä :) Tiskit heti koneeseen/tiskaa heti, roskat heti roskiin, ei syödä muualla kuin pöydän ääressä, pyykkikone päälle kun koneellinen vaatteita likaisena jne.
Näillä minä selvisin kun masennuksen jälkeen aloin siivoamaan. Nykyään olen jopa todella siisti ihminen :) Tsemppiä <3
[quote author="Vierailija" time="01.10.2013 klo 14:02"]
[/quote]
Allergialääkärit suosittelevat, että kotona ei olisi putipuhdasta koska siten lasten vastustuskyky vahvistuu.
[/quote]
Keittiön tiskialtaassa on bakteereja jopa enemmän kuin julkisissa wc-tiloissa. Hammasharja kuppi saattaa olla se pahin bakteeripesä. Puhumattakaa suihkusta kosteat tilat keräävät niin ikään bakteereja tai keittiötasosta, jossa valmistetaan ruoka, käsitellään raaka-aineita ja siihen lasketaan kauppakassit.
Liika siivous voi olla haitallista, kuten lääkärit ja sinäkin kerroit, mutta lääkärit korostavat kuitenkin, ettei likakaan ole ihmiselle hyväksi. Olisiko keskitie mitään?!
[/quote]
Kerro mikä on se keskitie? Mäkin haluan tietää? Kun kaikessa asiassa olisi hyvä se keskitie mutta kun se on niin pirun vaikea saavuttaa ja ainakin ylläpitää ettei ajaudu pois keskitieltä. Ehkä sellaiset ihmiset pystyy siihen, joilla ei ole mitään ongelmia koskaan ollut ja koti ollut rakastava paikka ilman mitään tragedioita, kun sellainen helposti tekee sen että keskitieltä ajaudutaan.
Onko niin hemmetin vaikea käsittää, että joskus voi olla ihan puhki/sairas ilman että olisi mitenkään epänormaali. Sitten taas toisinaan jaksaa vaikka mitä. Tässä taas syyllistetään äitejä ja jos et ole tuollainen olet huono jne.
Täällä toinen siivooja. Oon vasta imuroinut ja pyyhkinyt lattiat. Oot tehny vissiin paljon enemmän siellä. Mut tääkin auttaa jo! Silti roinaa roinaa roinaa on joka paikassa, leluja, vaatteita, kasoja, ei mahdu mihinkään, kaikki tasot täynnä jotain mitälie. Haaveena vain että pääsisi pölyjä pyyhkimään tuosta vaan, ensin raivattava. Ahdistaa.
Jatketaan, kyllä koko ajan selkenee kuitenkin!
[quote author="Vierailija" time="01.10.2013 klo 14:10"]
[quote author="Vierailija" time="01.10.2013 klo 14:02"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Kerro mikä on se keskitie? Mäkin haluan tietää? Kun kaikessa asiassa olisi hyvä se keskitie mutta kun se on niin pirun vaikea saavuttaa ja ainakin ylläpitää ettei ajaudu pois keskitieltä. Ehkä sellaiset ihmiset pystyy siihen, joilla ei ole mitään ongelmia koskaan ollut ja koti ollut rakastava paikka ilman mitään tragedioita, kun sellainen helposti tekee sen että keskitieltä ajaudutaan.
Onko niin hemmetin vaikea käsittää, että joskus voi olla ihan puhki/sairas ilman että olisi mitenkään epänormaali. Sitten taas toisinaan jaksaa vaikka mitä. Tässä taas syyllistetään äitejä ja jos et ole tuollainen olet huono jne.
[/quote]
Mutta vuosia?! Etkö itse huolestusi itsestäsi, jos olisit vuosia puhki sekä henkisesti että fyysisesti. Ja lapsuuden traumat ohjailisivat edelleen elämääsi.
Jokaisen on oma keskitiensä löydettävä omien kokemustensa kautta, jos ei itse siihen pysty pitää apua hakea ja sitä niin kauan myös vaatia, että sitä saa.
[quote author="Vierailija" time="01.10.2013 klo 12:07"]
Mulla oli kans viikkokausia kämppä räjähdyspisteessä. Sitten viime sunnuntaina otin ja aloin siivota. Iltaan saakka meni, mutta siihen mennessä oli tiskipöytä siivottu, tavarat raivattu, matot tuuletettu, imuroitu, lattiat pesty, lakanat vaihdettu ja kaikki paikallaan. Lopuksi vielä lämmitin saunan ja otin kuuman rommin. Olipa ihana herätä seuraavana aamuna!
[/quote]
Hyvä homma, olen aidosti iloinen puolestasi, mutta jos kämppä on OIKEASTI räjähdyspisteessä, sitä ei yksi ihminen siivoa päivässä.
Näin ollen voit onnitella itseäsi siitä, että sinun kotisi oli kaikesta sotkusta huolimatta ihan siedettävässä kunnossa.
Minä siivosin vuoden 2012 kesänä omaa asuntoani koko kuukauden kestävän kesälomani ajan. Tuon jälkeenkään siellä ei ollut kaikki paikallaan. Siinä sinulle esimerkki "räjähdyspisteestä".
Mikä siivoamisessa/ järjestyksen ylläpidossa on niin vaikeaa? kertokaa.
En jaksanut lukea edellisten vinkkejä, joten pahoittelen mahdollista toistoa. Kodin järjästyksessä homma toimii minulla näin:
-siivoa KAIKKI ylimääräinen roina helkkariin.itse teen ainakin kerran vuodessa inventaarin jolloin kerään tarpeettoman pois. Sääntö koskee myös huonekaluja, vain tarpeellinen jätetään. Imurointi ja muu siivoiaminen tällöin paljon helpompaa
-kun menet kauppaan mieti aina kaksi kertaa todellista tarvetta ostaa niin roinaa ei kerry.mene mieluumin lenkille kuin kauppaan
-eteiseen kumipohjainen/jäykkä matto joka on helppo imuroida/lakaista eikä tarvitse aina tuulettaa. Suurinosa hiekasta jää siihen.
-keittiö siistiksi heti ruuanlaiton ja syönnin jälkeen. tiskejä ei kerätä. keittiökaapeista kaikki muovikipot pois. jokaisen kaapin on avauduttava ilman että joudut raivaamaan tilaa.harvemmin tarvittavat ylähyllyille ja pesukoneen lähetyville päivittäistavarat. matto samanlainen kuin eteiseen.
-lapset leikkivät vain leikkihuoneessaan ja leluja ei tuoda sieltä muualle. Joka ilta leluhuone siivotaan lukuisiin laatikoihin (kaikilla oma paikka, jonka lapsetkin tietävät)ennen nukkumaan menoa.
-päivittäin irtoroskat lakaistaan keittiöstä ja eteisestä niin ei kerkiä kantautua koko talonn. kerran viikossa imurointi. Imureissa suosittelen lämpimästi panostusta vesi-imuriin (rainbow)vaikka maksaa hunajaa on jokaisen euron arvoinen. Huonepölyn määräkin vähenee säännöllisen imuroinnin yhteydessä.
-joka ilta koti laitetaan porukalla siistiksi
-kun kaiken saa järjestettyä jatkossa on paljon paljon helpompaa, aloita suursiivous vaikka viikko per huone tahdilla
-eläimet eivät saa tulla makuuhuoneisiin
-ruokailu vain keittiössä
...onhan näitä. Toivottavasti jaksat tsempata
[quote author="Vierailija" time="01.10.2013 klo 14:06"]
Ei millään pahalla, mutta miten sinä osaat hoivata lasta, kun et ole itse saanut hoivaa ja huolenpitoa osaksesi lapsuudessa. Ja olet edelleen noin rikki, että perusarjen askareet tuotta tuskaa.
Mitä lapsellesi ihan oikeasti kuuluu?!
No, sitä paremmin olen panostanut siihen ettei olisi samaa.
Ok, ei kaikki ole 100 prosenttisen hyvin.
[quote author="Vierailija" time="01.10.2013 klo 08:56"]
Olen kipeä. Mutta henkisestikään en jaksa.
Jokainen huone kamalassa kunnossa.
[/quote]
Se on kuule ihan ookoo : )