Cheapflaatio lista - epäiletkö tutun tuotteen muuttuneen?
Aloitan Valion Play kaakaolla, jota myydään tölkissä.
Maku on vetisempi ja väri vaaleampi kuin ennen.
Kommentit (68)
Vanhanajan nakit -> pakkaus pienempi.
Pullava-täytepitkot -> lyhentyneet ja kaventuneet.
Mandariinipussit -> ennen 1 kg, nyt 750 g
Tuota ovat elintarviketehtaat tehneet vuosikymmeniä. Miksi siitä nyt vauhkotaan? Tavaran painoa voi alentaa ja kuluttaja on tyytyväinen kun hinta ei nouse.
Vierailija kirjoitti:
Tuota ovat elintarviketehtaat tehneet vuosikymmeniä. Miksi siitä nyt vauhkotaan? Tavaran painoa voi alentaa ja kuluttaja on tyytyväinen kun hinta ei nouse.
Olen tietoinen, että tämä ei ole uusi ilmiö. Ketjun tarkoitus on pitää teollisuus ja kuluttajat valppaana.
Ei ennen ihan tässä määrin vähennetty kalliita ainesosia. Saattoi olla sama tukeva purkki vuosikausia ja maku tuttu ja maukas. Kyllä tahti on huomattavasti kiihtynyt viime vuosina.
Ruokahuijauksia on toki aina tehty ja monet tuotteet on juuri siksi keksittykin vahingossa. Esim laku.
Ap.
Saarioisten kasvisgrahampiirakat. Pienentyneet ja ovat nykyään lähes ilman täytettä. Viimeksi yhdessä ei ollut lainkaan tautettä. Nykyään ovat myös kumimaisia. Aivan kamalia. Enää en osta niitä. Niihin on myös kohdistunut shrinklaatio.
Vierailija kirjoitti:
Vanhanajan nakit -> pakkaus pienempi.
Pullava-täytepitkot -> lyhentyneet ja kaventuneet.
Mandariinipussit -> ennen 1 kg, nyt 750 g
Tämä todella hyödyllinen kommentti menee ehkä enemmän kuitenkin shrinkflaation puolelle. Shrink = kutistua. Eli siihen, että tuote pienenee ja hinta pysyy samana.
Cheapflaatio on kalliimpien ainesosien vähentämistä. Ennenvanhaan puhuttiin että "jatketaan vedellä/jauhoilla/jollain halvemmalla". Eli esim lakkahilloon laitetaan vähemmän marjaa ja tilalle jotain mikä tekee halvemmalla lisää painoa...
Sitten on kuluttajien riemuksi vielä ruokaväärennökset. Raja on joskus häilyvä.
Vierailija kirjoitti:
Tuota ovat elintarviketehtaat tehneet vuosikymmeniä. Miksi siitä nyt vauhkotaan? Tavaran painoa voi alentaa ja kuluttaja on tyytyväinen kun hinta ei nouse.
Nyt ei puhuta kutistumisesta
Hyvä näistä puhua niin tietää mitä vältellä. Tosiaan ahneus ja tehostaminen on ollut ongelma ruokapuolellakin. Jopa niinkin paljon, että voisi huijaukseksi sanoa. Ei sen näin pitäisi olla.
Ennen EU-aikaa jätskiin sais vispata korkeintaan 50% ilmaa. Nykyään voit laittaa niin paljon kuin haluat. Halpaa katetta.
Hk:n Popsi grillinakit kymmenen nakin pakkauksessan muuttuneet vaaleammiksi joten joku muutos niissä tapahtunut.
Olisko lihan kaltaiset tuotteet vähentyneet tai jauhon määrää lisätty.
Onko perinteinen Flora muuttunut vai olenko vain vieraantunut margariineista?
Ostin taannoin rahapulassa pitkästä aikaa Floraa ja se jäi kitalakeen kiinni. Valitettavasti kerkisin pakkauksen jo hävittää, mutta kävi mielessä jo vaikka mitkä palmuöljyt.. huonosti löytyy tietoa Floran omalta sivulta. Sivulauseessa mainittu "kestävästi tuotettu palmuöljy"
Vierailija kirjoitti:
Vanhanajan nakit -> pakkaus pienempi.
Pullava-täytepitkot -> lyhentyneet ja kaventuneet.
Mandariinipussit -> ennen 1 kg, nyt 750 g
Tämä ilmiö on "shrinkflaatio". Siinä tuote on ennallaan mutta "uusi entistä kätevämpi pakkaus" sisältää vähemmän tuotetta. Yksikköhinta voi olla sama tai halvempi mutta käytännössä saat vähemmän tuotetta per rahayksikkö.
Vierailija kirjoitti:
Hk:n Popsi grillinakit kymmenen nakin pakkauksessan muuttuneet vaaleammiksi joten joku muutos niissä tapahtunut.
Olisko lihan kaltaiset tuotteet vähentyneet tai jauhon määrää lisätty.
Toivotaan, että punaista väriainetta on vain vähennetty
Keskikaljassa on alkoholia 0.3% vähemmän alkoholia kuin ennen. 6% enemmän vettä kaljana kansalle. Isossa mittakaavassa miljoonien voitto.
Vierailija kirjoitti:
Tuota ovat elintarviketehtaat tehneet vuosikymmeniä. Miksi siitä nyt vauhkotaan? Tavaran painoa voi alentaa ja kuluttaja on tyytyväinen kun hinta ei nouse.
Tätä tehdään nyt enemmän kun inflaatio nostaa tuotantohintoja mutta kuluttajan ostovoima ja ja rajakulutusalttius pudonnut
Fazerin pantteri remix pussia ei enää saa isona mutta hinta on sama.
Vierailija kirjoitti:
Ennen EU-aikaa jätskiin sais vispata korkeintaan 50% ilmaa. Nykyään voit laittaa niin paljon kuin haluat. Halpaa katetta.
Ennen se tehtiin kermasta nyt maitojauheesta.
Tuota ovat elintarviketehtaat tehneet vuosikymmeniä. Miksi siitä nyt vauhkotaan? Tavaran painoa voi alentaa ja kuluttaja on tyytyväinen kun hinta ei nouse.
Muutoksia ei todellakaan tehdä, jotta kuluttaja olisi tyytyväisempi. Muutoksia tehdään, jotta voidaan pitää tuotteella sama kaupallinen hintapiste, vaikka kilohinta nouseekin.
Glukoosi-fruktoosisiirapilla on monessa tuotteessa korvattu (kalliimpi) sokeri. On sakkaroosia epäterveellisempää.
Lukekaa tuoteselosteet!
Esim. Oreo-keksit on ihan skeidaa. Kaikki halpa sonta tungettu siihen.
Ainesosat
Ainekset: vehnäjauho, palmuöljy, rapsiöljy, vähärasvainen kaakaojauhe 4,5, glukoosi-fruktoosi siirappi, nostatusaineet (kaliumkarbonaatit, ammoniumkarbonaatit, natriumkarbonaatit), suola, emulgointiaineet (soijalesitiini, auringonkukkalesitiini), aromi.
tunnetut sekä myöskin pientuotanto toimijoiden nakit on muuttuneet sitkeä kuorisiksi. Jotka aiemmin oli laadukkaita, niin nyt kuoret ei mene poikki vaan jää suuhun pyörimään, eli halvempiin laatuihin on suolet vaihdettu.
Se taas johti siihen, että niitä emme enää osta, olkoonkin vaikka kuinka lähialueen tuotanrtoa.