Keskenään rupattelevat asiakaspalvelijat!!!
Suomessa on satoja tuhansia työttömiä, mutta silti jostain syystä asiakaspalvelijoiksi valitaan täysin tehtäviin sopimatonta sakkia. Jopa Stockmannilla olen törmännyt myyjiin, jotka asiakasta rahastaessaan juttelevat toistensa kanssa jutun katkeamatta kuin pakollisen tervehdyksen ja kiitoksen ajaksi. Vielä yleisempää tällainen on elintarvikekaupoissa, mutta myös apteekissa olen nähnyt, kuinka kassa juoruilee toisen kassan kanssa asiakkaan yrittäessä siinä huomaamattomasti maksaa ostoksensa.
Jotenkin luulisi, että palvelutehtävissä se palveleminen olisi päätehtävä, mutta ei näytä olevan. Siinä ei oikein viitsi pilata omaa päiväänsä huomauttamalla asiasta, vaikka varmaan pitäisi. Tai ehkä pitäisi olla antamatta rahoja/maksukorttia ennen kuin myyjät malttavat keskeyttää jorinansa.
Kommentit (50)
Pitäisiköhän vain alkaa jarrutella siinä vaiheessa, kun myyjät puhelevat keskenään? Olisi vain hiljaa ja katsoisi, miten kauan menee, että ymmärtävät lopettaa?
no meillä on ainakin sen verran pieni kauppa, että jos kaks on työvuorossa ja asiakkaita lappaa tasasin väliajoin, niin pakko ne työasiat on siinä lomassa sanoa esim. "Tein sen ja sen jutun, mutta leivät ja laittamatta", koska ei sillä toisella myyjällä ole AIKAA vaan seistä myyjän takana ja odotella, milloin on hiljaista. Tää ei siis ole myyjien vika vaan esimiesten, jotka pistää myyjät tiukille.
ymmärrän, ettei omista henk. koht jutuista puhuta, koska se antaa muutenki epäammattimaisen kuvan. Mut itse myyjänä mua ärsyttää, jos asiakas on epäkunnioittava, eikä edes kiitosta voi sanoa, kun puhuu vaikka puhelimessa. Ei ehkä ole joo töissä, mutta voi mua KOHDELLA kuten palvelushenkilöä kuuluu, eikä mitään orjaa, jolle ei edes moi sanota, kun on juttu niin pahasti kesken puhelimessa.
joskus sitä juttelee asiakkaan kanssa, kun toinen asiakas on jo vuorossa, onko sekin sitten huonoa asiakaspalvelua?
hänelle, jonka työkaveri aina pälättää, kannataa sanoa ihan rehdisti "odotatko hetken", ttuskin sitten jatkaa pälättämistään.
[quote author="Vierailija" time="01.10.2013 klo 11:41"]
no meillä on ainakin sen verran pieni kauppa, että jos kaks on työvuorossa ja asiakkaita lappaa tasasin väliajoin, niin pakko ne työasiat on siinä lomassa sanoa esim. "Tein sen ja sen jutun, mutta leivät ja laittamatta", koska ei sillä toisella myyjällä ole AIKAA vaan seistä myyjän takana ja odotella, milloin on hiljaista. Tää ei siis ole myyjien vika vaan esimiesten, jotka pistää myyjät tiukille.
ymmärrän, ettei omista henk. koht jutuista puhuta, koska se antaa muutenki epäammattimaisen kuvan. Mut itse myyjänä mua ärsyttää, jos asiakas on epäkunnioittava, eikä edes kiitosta voi sanoa, kun puhuu vaikka puhelimessa. Ei ehkä ole joo töissä, mutta voi mua KOHDELLA kuten palvelushenkilöä kuuluu, eikä mitään orjaa, jolle ei edes moi sanota, kun on juttu niin pahasti kesken puhelimessa.
joskus sitä juttelee asiakkaan kanssa, kun toinen asiakas on jo vuorossa, onko sekin sitten huonoa asiakaspalvelua?
hänelle, jonka työkaveri aina pälättää, kannataa sanoa ihan rehdisti "odotatko hetken", ttuskin sitten jatkaa pälättämistään.
[/quote]
Jos asia on selvästi työhön liittyvä ja se hoidetaan siten, ettei puhuta asiakkaan päälle, niin ei se haittaa kovin paljon.
Toisen asiakkaan kanssa jutteleminen ei ole hyvä, jos ei ehdi keskittyä seuraavaan. Joskus myyjä ei ehdi tervehti eikä kiittää, koska on muka niin kiireinen toisen asiakkaan kanssa. Rahat sentään kelpaavat yleensä.
No onhan se tavattoman epäkohteliasta jutustella työkaverin kanssa, kun palveltava asiakas seisoo nenän edessä odottamassa.
Olen aika usein poistunut jostain kaupasta, koska myyjillä näyttää olevan keskenään kivempaa, kuin asiakkaita palvellessa.
[quote author="Vierailija" time="01.10.2013 klo 11:20"]
Pitäisiköhän vain alkaa jarrutella siinä vaiheessa, kun myyjät puhelevat keskenään? Olisi vain hiljaa ja katsoisi, miten kauan menee, että ymmärtävät lopettaa?
[/quote]
Olen kokeillut tätä. Ainakin viisi minuuttia tuijotin vihaisesti kahta kälättävää myyjää ja he eivät reagoineet mitenkään. Viiden minuutin jälkeen annoin periksi ja lähdin.
[quote author="Vierailija" time="01.10.2013 klo 08:39"]
Mulla kerran hammaslääkäri jutteli hoitajalle operoidessaan mun hampaita että hän on niin väsynyt ja silmissäkin oli jotain vikaa että liekkö hän olisi edes työkuntoinen! :D
Siis operoi mua ja samalla ääneen mietti onko hän työkuntoinen!!! :D Olin ihan kuset housussa.
[/quote]Tästä tulikin mieleen hammaslääkärimuistoja lapsuudesta. Kunnan hammaslääkäri oli jostain intiasta ja puhui huonosti suomea. Äijän tavaramerkki oli se että tukki asiakkaan suun ensin täyteen niitä tamppooneja ja alkoi sen jälkeen kysellä että mitäpä ole touhunnu kesälomalla... hmmmsmsmms... Avustavaa hammashoitajaa tahtoi ne juttelut vähän naurattaa.
[quote author="Vierailija" time="01.10.2013 klo 11:48"]
[/quote]
Jos asia on selvästi työhön liittyvä ja se hoidetaan siten, ettei puhuta asiakkaan päälle, niin ei se haittaa kovin paljon.
Toisen asiakkaan kanssa jutteleminen ei ole hyvä, jos ei ehdi keskittyä seuraavaan. Joskus myyjä ei ehdi tervehti eikä kiittää, koska on muka niin kiireinen toisen asiakkaan kanssa. Rahat sentään kelpaavat yleensä.
[/quote]
No on siitäkin valitettu, kun "työkuulumiset" puhuttiin siinä yhteydessä, kun vaihdettiin, että toinen tulee kassalle ja toinen menee jatkamaan "kentälle"... Tuskin se asiakas kiinnitti edes huomiota, mistä asiasta puhuttiin, kuhan halusi valittaa. Tilanne oli siis se, että asiakas tuli kassalle, kun myyjät jo puhuivat asiasta, joten asikasta ei keskeytetty. Myyjä vain ei ehtinyt sillä sekunnilla myymään sitä röökiaskia kärsmättömälle asiakkaalle...
Mutta sitä pyydänkin, että vaikka myyjät ovat kaupassa asiakkaita varten, niin olisi se ihanaa, jos asiakkaat voisivat joskus vähän joustaa. Kaikille mukavampi ja se kauppa on kuitenkin myyjän työpaikka...
Siinäkin tilanteessa, kun myyjä vielä puhuu edellisen asiakkaan kanssa, saattaa olla hankala lopettaa kohteliaasti, kun asiakas vielä puhuu ja puhuu. Kyllä itse yritän siinä sitten molemmille antaa huomiota, mutta ei me myyjätkään mitään superihmisiä olla. Ei se "vika" aina ole myyjässä, joka tilanne on eri, vielä, kun on kyseessä "kyläkauppa", niin mummot sun muut yksineläjät tykkäävät rupatella, kun ei sitä puheseuraa välttämättä kotoota löydy. Tällöin he ovat ikionnellisia, kun myyjä heidän kanssaan vähän juttelee., ja siitä yritetään vain selvitä joten kuten kohteliaasti, mutta aina jollekin tulee paha mieli. Vielä, kun on kyseessä "kyläkauppa", niin mummot sun muut yksineläjät tykkäävät rupatella, kun ei sitä puheseuraa välttämättä kotoota löydy. Tällöin he ovat ikionnellisia, kun myyjä heidän kanssaan vähän juttelee.
Minua ei ärsytä, jos myyjät keskustelevat työasioista minun ollessa kassalla, kunhan tervehtivät, pyytävät summan ja kiittävät. Muutenhan he varmaan olisivat vain hiljaa, harvoin tulee jutskattua mitään erikoisempaa myyjän kanssa... Jos kyseessä on tuttu myyjä, niin toki silloin voi vähän enemmänkin, mutta kuitenkin niin, etteivät muut asiakkaat häiriinny. Sitä olen siis nähnyt monesti, että asiakas on juurikin myyjän ystävä ja siinä sitten nauraa räkättävät ja juttelevat kuulumisia piiiiiiiiiiiiiitkän aikaa ja jono sen kun kasvaa... Onko se sitten ok? Harvoin se, että myyjät keskustelevat keskenään aiheuttaa kilometrin jonoa, mutta se, jos asiakas jää siihen rupattelemaan kaiken maailman asiat...
[quote author="Vierailija" time="01.10.2013 klo 12:08"]
[quote author="Vierailija" time="01.10.2013 klo 11:48"]
[/quote]
[/quote]
No on siitäkin valitettu, kun "työkuulumiset" puhuttiin siinä yhteydessä, kun vaihdettiin, että toinen tulee kassalle ja toinen menee jatkamaan "kentälle"... Tuskin se asiakas kiinnitti edes huomiota, mistä asiasta puhuttiin, kuhan halusi valittaa. Tilanne oli siis se, että asiakas tuli kassalle, kun myyjät jo puhuivat asiasta, joten asikasta ei keskeytetty. Myyjä vain ei ehtinyt sillä sekunnilla myymään sitä röökiaskia kärsmättömälle asiakkaalle...
Mutta sitä pyydänkin, että vaikka myyjät ovat kaupassa asiakkaita varten, niin olisi se ihanaa, jos asiakkaat voisivat joskus vähän joustaa. Kaikille mukavampi ja se kauppa on kuitenkin myyjän työpaikka...
Siinäkin tilanteessa, kun myyjä vielä puhuu edellisen asiakkaan kanssa, saattaa olla hankala lopettaa kohteliaasti, kun asiakas vielä puhuu ja puhuu. Kyllä itse yritän siinä sitten molemmille antaa huomiota, mutta ei me myyjätkään mitään superihmisiä olla. Ei se "vika" aina ole myyjässä, joka tilanne on eri, vielä, kun on kyseessä "kyläkauppa", niin mummot sun muut yksineläjät tykkäävät rupatella, kun ei sitä puheseuraa välttämättä kotoota löydy. Tällöin he ovat ikionnellisia, kun myyjä heidän kanssaan vähän juttelee., ja siitä yritetään vain selvitä joten kuten kohteliaasti, mutta aina jollekin tulee paha mieli. Vielä, kun on kyseessä "kyläkauppa", niin mummot sun muut yksineläjät tykkäävät rupatella, kun ei sitä puheseuraa välttämättä kotoota löydy. Tällöin he ovat ikionnellisia, kun myyjä heidän kanssaan vähän juttelee.
[/quote]
Nimenomaan, ollaan myyjän TYÖpaikalla, ei kotona tai tupakkapaikalla. Jos työnkuvaan kuuluu asiakaspalvelu, niin siihen on sitten keskityttävä.
Kyläkaupoissa ja vastaavissa voi keskusteluun osallistua useampikin ihminen. Kyllä niissä yleensä kaikki tietävät, että jutusteluun menee aikaa ja saa mennäkin. Eri asia jos on juhannusaatto, sulkemisaika ja 20 metrin jono kiljuvine lapsineen.
Mitään henkilökohtaisia asioita ei ole olemassakaan silloin kun ollaan asiakaspalvelutyössä palvelemassa asiakasta. Minä maksan sen tuotteen hinnassa sen palvelun! Miten kysyt mitään jollekin toiselle kälättävältä ihmiseltä?
Minusta on uskomatonta etteivät tällaiset asiat ole jollekin itsestään selviä! Kannattaa todella hankkiutua toiseen ammattiin jos ei näin yksinkertaisia asioita ymmärrä. Ja kotona työttömänä makaavat terveet ihmiset joutavatkin palvelemaan toisia, ehkä se kannustaa hankkimaan itselleen mieleisemmän ammatin vaikka koulututtautumalla ja näkemällä vähän vaivaa oman onnensa eteen. Niin me kaikki muutkin ollaan tehty.
Korostan vielä, että arvostan todella asiansa osaavaa myyjää ja tilannetajuista ihmistä yleensäkin. Se vaatii vähän älyäkin. Ettei tarvi tulla vinkumaan että halveksisin toisen ammattia.
[quote author="Vierailija" time="01.10.2013 klo 03:05"]
Voihan kamaluus taas kun on maatakaatavat ongelmat. Eikös tätä asiaa voi ajatella toisinkin päin, kun asiakas tulee kassalle, hänen pitäisi keskittyä ainoastaan ja vain minuun eikä puhua esim. puhelimessa tai kaverilleen tai ylipäätään kenellekään muulle. Niin, paitsi MINULLE.
Ei vaan, minulle on täysin yhdentekevää puhuuko asiakas kassalle tullessaan jollekin muulle, kunhan vain homma tulee hoidettua. Vaikka en toisaalta kyllä työkaverille juttelekaan asiakkaita palvellessa (paitsi joskus jotain työhön liittyvää), koska en todellakaan jonkun randomin maksajan kanssa halua henkilökohtaisia asioitani jakaa.
[/quote]