Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko vaihto-oppilaalle ilmoittaa,

Vierailija
27.09.2013 |

että hotellin pyörittäminen on loppu ja että sopii etsiä toinen majapaikka? Olen täysin kypsä meillä majailevaan loiseen. Ei osallistu mihinkään kotitöihin, eikä edes omaa huonettaan pidä siistinä. Nytkin minä ja omat lapset ollaan kipeinä ja hänellä ei edes koulua, mutta pienintäkään avun hiventä ei ole tarjonnut. Likaiset astiat jää lojumaan jne. 

Kommentit (153)

Vierailija
61/153 |
27.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi pieni kikka olisi ottaa tämä kielenopiskelun kannalta. Eli ilmoitat vaihtarille, että tänne laitetaan nyt pieniä lappuja, joissa on aina päivän sana Ja tehtävä suomeksi. Lyödä asia vähän leikiksi, mutta kuitenkin niin, että kerrot samalla, että teidän perheessä on tärkeää, että kaikki siivoavat. Mutta vasta, kun olet parantunut.

Vierailija
62/153 |
27.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

luultavasti espanjalainen tai italialainen mies. sinun vain tarvitsee toivoa, että menee äkkiä naimisiin ja se vaimo sitten hoitaa nuo kotityöt ;)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/153 |
27.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikuttaa siltä, että et osallistunut vaihtareiden perheiden tilaisuuksiin, joissa käytiin läpi tällaisia asioita. Oliko sinulla liian kiire vai miksi jätit väliin tärkeät tapaamiset? Perehdytyksesi on jäänyt puolitiehen joko omasta syystäsi tai siksi, että ette halunneet vaihtaria alunperinkään vaan päädyitte hänet majoittamaan jostain muusta syystä kuin ilosta tutustua nuoreen ja hänen kulttuuriinsa.

Todennäköisesti tuo nuori on ihmeissään, kun hänelle ei puhuta, isketään imuri käteen ja käsketään siivoamaan. Aamulla hän on yksin, kukaan ei välitä. Illalla hän on yksin, kukaan ei välitä. Perheen lapset pienempiä, heistä ei ole seuraa ja perheen äiti kulkee koko ajan hokemassa, että tämä ei ole hotelli.

Toivottavasti oma lapsesi saa kokea samanlaisia asioita eli ylenkatsetta ja selkeää vihaa.

Vierailija
64/153 |
27.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin perehdytyksiin? Tilaisuuksia oli tasan yksi ja siellä otiin. Ei siellä puhuttu tästä mitään.

Ja kyllä hänelle on puhuttu. Monta kertaa. Mitään liian vaikeaa ei oe vaadittu, eikä imuria ole lyöty käteen.

Vierailija
65/153 |
27.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja hän ei ole ikinä yksin. Ei lähde kouluun tyhjästä kodista, eikä joudu sellaiseen palaamaan. Mistä ihmeestä keksit näitä??? 

Vierailija
66/153 |
27.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän palstan yksi outo ominaisuuspiirre on välillä aivan turhan vihamielinen kommentointi. Nuo perhedyksetkin hoidetaan vapaaehtoisvoimin, niin varmaan vaihtelee aika paljon, mitä niissä puhutaan.

Sinun ei tarvitse vastata, mutta onko järjestöllä toimintaa teilläpäin? Jos voisitte mennä niihin vähän mukaan ja saada sitten vähän juteltua jonkun kokeneen perheen kanssa, että mitä voi odottaa ja mitä ei. Juoruilua pitää välttää.

Minusta puhuminen kannattaa aloittaa niin, että kyselee myös vähän, miten heilläpäin toimitaan. Se, että olet asunut maassa on OK, mutta siitä on luultavasti aikaa, ja erilaiset suomalaiset perheet ovat oikeasti tosi erilaisia keskenään, miksei siis myös vaihtarin kotimaan ihmiset.

Onko vaihtari saanut ketään ystävää? Puhelimen nypläys koko ajan on toki huono homma.

[quote author="Vierailija" time="27.09.2013 klo 20:33"]

Mihin perehdytyksiin? Tilaisuuksia oli tasan yksi ja siellä otiin. Ei siellä puhuttu tästä mitään.

Ja kyllä hänelle on puhuttu. Monta kertaa. Mitään liian vaikeaa ei oe vaadittu, eikä imuria ole lyöty käteen.

[/quote]

Vierailija
67/153 |
27.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

On saanut. Niiden kaverien kanssa hän viestitteleekin... Ja mitä olen muilta perheiltä kuullut, juuri tää passausongelma on tosi yleinen ja se, mikä raivostuttaa eniten isäntäperheiden äitejä... Kun käytännössä se kaatuu sitten heidän syliinsä.

Vierailija
68/153 |
27.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tästä mitään opin niin sen, että omat lapseni eivät ainakaan lähde kotoa yhtä kädettöminä! Siis perustaidot pitää jaksaa takoa kalloon.

Vierailija
69/153 |
27.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.09.2013 klo 18:50"]

Nytkin istuksii tuolla keittiössä sotkemiensa astioiden keskellä ja sotkee lisää. Minulla on kova kuume, mutta tää on vain näpräillyt facebookia ja sotkenut. Ja tosiaan koko viikko vapaalla, kun ei osallistu kokeisiin. Ja juuri viikonloppuna viimeksi asiasta yritettiin puhua.

[/quote]Mistä kulttuurista lähtöisin? Somali??

Vierailija
70/153 |
27.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut vanhemmat paapovat lapsensa ja lähettävät heidät maailmalla opettamatta heille mitään. Ihan normaalia. Parane ensin ja sitten opeta ne kotityöt kädestä pitäen. Imuroikaa yhdessä, laittakaa astiat tiskikoneeseen yhdessä jne. Ilmeisesti hän ei osaa mitään ja tod näk teinin tavoin ei edes kiinnosta. 

Vierailija
71/153 |
27.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.09.2013 klo 20:35"]

Ja hän ei ole ikinä yksin. Ei lähde kouluun tyhjästä kodista, eikä joudu sellaiseen palaamaan. Mistä ihmeestä keksit näitä??? 

[/quote]

Vähän aikaa sitten kirjoitit, että maitotölkki oli koko päivän pöydällä, koska nuori ei laittanut sitä jääkaappiin eli kuka sen maidon pöydälle lopulta jätti, perheen äitikö?

Vierailija
72/153 |
27.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.09.2013 klo 20:33"]

[/quote]

Tämä kertoi jo kaiken! Ette ole osallistuneet vaihtariperheiden perehdytyksiin vaan ottaneet sen nuoren teille siivoamaan - ethän ole kyennyt kertomaan meille, miksi nuori teillä on, jos perhe ei halua olla kanssaan.

Vierailija
73/153 |
27.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihto-oppilas. Hän syö aamiaisen valmiiksi katetusta pöydästä monta tuntia muita myöhemmin, koska hänellä on lyhimmät päivät. 

Vierailija
74/153 |
27.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.09.2013 klo 21:02"]

On saanut. Niiden kaverien kanssa hän viestitteleekin... Ja mitä olen muilta perheiltä kuullut, juuri tää passausongelma on tosi yleinen ja se, mikä raivostuttaa eniten isäntäperheiden äitejä... Kun käytännössä se kaatuu sitten heidän syliinsä.

[/quote]

Ongelmana on se, että suomalaiset naiset olettavat vaihtarin olevan au pair eli koulunkäynnin lisäksi heidän pitäisi siivota, hoitaa lapsia ja toimia kotihengettärenä, koska Suomi on niin tasa-arvoinen paikka, että täällä kaikki tekevät osansa. Sitten saapuukin nuori, joka ei suostu siihen naismuottiin, johon hänet halutaan eli tasa-arvoisesti tekemään ihan kaiken. Vikako on nuoressa vai perheessä, joka ei edes halua tutustua kulttuuriinsa.

Vierailija
75/153 |
27.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä kaiken? Juurihan kerroin, että osallistuimme.

Ja miljoonatta kertaa tiedoksi, että häneltä vaaditut kotityöt on samaa tasoa kuin normieskarilaisella. Oman huoneen siivous, omien tavaroiden paikalleen laitto, oman lautasen korjaaminen jne.  Ja jos nousee viimeisenä pöydästä, se maitotölkki, voirasia jne jääkaappiin.

Vierailija
76/153 |
27.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oleta hänen toimivan kuin au pair, vaan toivon, että hän osaa ne perusasiat, jotka Suomessa eskarilaiset osaa. Nuo yllämainitut.

Nyt hän on tullut mm reklamoimaan minulle siitä että en ole pessyt jotain toettyä paitaa tietyksi päiväksi, viikkaillut hänelle vaatteita valmiiksi tai että pesussa on hukkunut sukka. Siis kirjaimellisesti tuli heiluttamaan paritonta sukkaa nenäni eteen ja tivaamaan, että missä tämän pari on. Ihan kuin olisin palvelija! 

Vierailija
77/153 |
27.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja hänhän se on Suomeen tullut! Eikös hänen kuulu tutustua täällä täkäläisern kulttuuriin ja mm tasa-arvoon?

Vierailija
78/153 |
27.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa kyllä aika paljon kulttuurishokilta molemmin puolin. Nuori on tottunut palveluun. Opittuja tapoja on todella vaikea muuttaa (itse sotkuisena tiedän), ja sinun täytyy hänen kanssaan aloittaa siitä eskari-tasosta. Nyt voit antaa hänen itse pestä vaatteensa, mutta sun pitää kaikki näyttää kädestä pitäen ja toistaa aina, kunnes tulee rutiiniksi. Yritä olla kaikesta huolimatta se aikuinen ja ystävällinen. Ei taida olla tytön itsensä vika kun on lellitty, siitä on hankala päästä pois vaikka olisi itse halua. Tsemppiä!

Vierailija
79/153 |
27.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.09.2013 klo 19:51"]

Tuota noin, miksi vaihtarin pitäisi yhtään mitään tollasta? Kannattaa muistaa, että niiden vanhemmat maksaa isot rahat siitä, että kersa pääsee viettämään vuoden ulkomailla. Mä en tona tekisi yhtään mitään tuollaista. Se perhe, jossa mä olisin, niin tasan tarkkaan siivoaisi itse sen huushollin, toisi ruuat mun nokan eteeni ja viihdyttäisivät mua. Ei se teille ole kotiorjaksi tullut vaikka PA sellasta kuvitteleekin.

[/quote]

Voi elämä. Vaihtariksi lähteminen ja vaihtariperheenä oleminen vaativat tietynlaista nöyryyttä. Pitää olla utelias ja avoin, mutta myös valmis sopeutua toisen tapoihin. Minäminä-tyypin ei kannata lähteä vaihtariksi.

Vierailija
80/153 |
27.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.09.2013 klo 22:23"]

En oleta hänen toimivan kuin au pair, vaan toivon, että hän osaa ne perusasiat, jotka Suomessa eskarilaiset osaa. Nuo yllämainitut.

Nyt hän on tullut mm reklamoimaan minulle siitä että en ole pessyt jotain toettyä paitaa tietyksi päiväksi, viikkaillut hänelle vaatteita valmiiksi tai että pesussa on hukkunut sukka. Siis kirjaimellisesti tuli heiluttamaan paritonta sukkaa nenäni eteen ja tivaamaan, että missä tämän pari on. Ihan kuin olisin palvelija! 

[/quote]

Arvaa mitä? Meillä oli tuollainen au pair! Siinä vasta olikin hammasten kiristelyä...