Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko vaihto-oppilaalle ilmoittaa,

Vierailija
27.09.2013 |

että hotellin pyörittäminen on loppu ja että sopii etsiä toinen majapaikka? Olen täysin kypsä meillä majailevaan loiseen. Ei osallistu mihinkään kotitöihin, eikä edes omaa huonettaan pidä siistinä. Nytkin minä ja omat lapset ollaan kipeinä ja hänellä ei edes koulua, mutta pienintäkään avun hiventä ei ole tarjonnut. Likaiset astiat jää lojumaan jne. 

Kommentit (153)

Vierailija
81/153 |
27.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, Toki lukioikäisen nuoren pitäisi huomata, jos olet kuumeessa. en olisi ikinä, ikinä mennyt isäntäperheen äidi.lle tekemään noin. Mutta monta mokaa ja typeryyttä kyllä aikanani tein, sen voit uskoa.

jos pystyt sihtaamaan kauas tulevaisuuteen, niin joku kaunis päivä tuo vaihtari on ehkä perheellinen. Siloin viimeistään tajuaa, mikä siinä aluksi hiersi. Minä nukuin usein paljon pidempään kuin isäntäperhe. Kielen ja kaiken opettelu vei voimia niin paljon, että tarvitsin hirveästi unta ja lepoa. Paljon enemmän kuin suomessa koskaan. Olin varmaan laiskan oloinen, mutta olin vain väsynyt.

[quote author="Vierailija" time="27.09.2013 klo 22:23"]

En oleta hänen toimivan kuin au pair, vaan toivon, että hän osaa ne perusasiat, jotka Suomessa eskarilaiset osaa. Nuo yllämainitut.

Nyt hän on tullut mm reklamoimaan minulle siitä että en ole pessyt jotain toettyä paitaa tietyksi päiväksi, viikkaillut hänelle vaatteita valmiiksi tai että pesussa on hukkunut sukka. Siis kirjaimellisesti tuli heiluttamaan paritonta sukkaa nenäni eteen ja tivaamaan, että missä tämän pari on. Ihan kuin olisin palvelija! 

[/quote]

Vierailija
82/153 |
27.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, Toki lukioikäisen nuoren pitäisi huomata, jos olet kuumeessa. en olisi ikinä, ikinä mennyt isäntäperheen äidi.lle tekemään noin. Mutta monta mokaa ja typeryyttä kyllä aikanani tein, sen voit uskoa.

jos pystyt sihtaamaan kauas tulevaisuuteen, niin joku kaunis päivä tuo vaihtari on ehkä perheellinen. Siloin viimeistään tajuaa, mikä siinä aluksi hiersi. Minä nukuin usein paljon pidempään kuin isäntäperhe. Kielen ja kaiken opettelu vei voimia niin paljon, että tarvitsin hirveästi unta ja lepoa. Paljon enemmän kuin suomessa koskaan. Olin varmaan laiskan oloinen, mutta olin vain väsynyt.

En oleta hänen toimivan kuin au pair, vaan toivon, että hän osaa ne perusasiat, jotka Suomessa eskarilaiset osaa. Nuo yllämainitut.

Nyt hän on tullut mm reklamoimaan minulle siitä että en ole pessyt jotain toettyä paitaa tietyksi päiväksi, viikkaillut hänelle vaatteita valmiiksi tai että pesussa on hukkunut sukka. Siis kirjaimellisesti tuli heiluttamaan paritonta sukkaa nenäni eteen ja tivaamaan, että missä tämän pari on. Ihan kuin olisin palvelija! 

[/quote]

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/153 |
27.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Vierailija
84/153 |
27.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]Raivostuttavaa, mutta ehkä äitinsä on totuttanut hänet tuollaiseen, passannut piloille. 

Nuori itse ei ehkä ole vielä tajunnut, että on olemassa muunkinlaisia tapoja kuin kotona opitut.

Vierailija
85/153 |
27.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ap ei suostu kertomaan, miksi heillä on vaihto-oppilas? Lapseni luokalla on tyttö, joka on kertonut kauhutarinoita vaihtariperheestään, jossa ei ole ainuttakaan teiniä, jossa isä on reissutöissä ja jossa äiti ei osaa englantia edes auttavasti. Vaihtari on otettu sinne siksi, että äiti pelkää olla öitä yksin kodissaan ja vaihtari on mörkövahtina! Taitaa olla ap:n perhe.

Vierailija
86/153 |
27.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä organisaatio?

Vierailija
87/153 |
27.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ja lapseni osaamme englantia natiivitasoisesti, osaamme hänen äidinkieltään ja mieheni ei ole matkatöissä. Meillä on koira ja hälytysjärjestelmä.  Ja tarkistin erikseen haittaako se että omat lapset on nuorempia.

Vierailija
88/153 |
27.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

MIKSI OLETTE OTTANEET VAIHTO-OPPILAAN KOTIINNE? ONKO TÄMÄ LIIAN VAIKEA KYSYMYS YMMÄRTÄÄ?

Vierailija
89/153 |
27.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

MIKSI TIVAAT SITÄ? Et silti saa tätä nyt minun syykseni. Äsken tämä tunki makkariini selittämään, mitä kirjoja hänelle pitää tilata. Kello 11 perjantai-iltana. Makaan sängyssäni kuumeessa ja jo eilen erikseen sanoin, että järjestö on ohjeistanut, että oppilaat itse hoitaa. Ei, hän tunkee suljetun oven taa keskellä hösöttämään ja vaatimaan 24/7palvelua. Tää on toivotonta!

Vierailija
90/153 |
27.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.09.2013 klo 23:46"]

MIKSI TIVAAT SITÄ? Et silti saa tätä nyt minun syykseni. Äsken tämä tunki makkariini selittämään, mitä kirjoja hänelle pitää tilata. Kello 11 perjantai-iltana. Makaan sängyssäni kuumeessa ja jo eilen erikseen sanoin, että järjestö on ohjeistanut, että oppilaat itse hoitaa. Ei, hän tunkee suljetun oven taa keskellä hösöttämään ja vaatimaan 24/7palvelua. Tää on toivotonta!

[/quote]

Oisko hän vähän yksinäinen ja koti-ikäväinen ja kaipaa siksi ihmiskontaktia?

Vierailija
91/153 |
27.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa-a, hän ei ole ollut yksin koko aikana kuin ehkä kaksi tuntia yhteensä, tänään hän shoppaili kuusi tuntia kaverien kanssa ja illan toinen lapseni viihdytti häntä ja mieheni passasi ruuan nenän eteen. Vaikea sanoa, että mikähän tässäkin päivässä nyt juuri hänellä niin rankkaa olisi ollut.

Vierailija
92/153 |
28.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin: hyväksy tosiasia, että lukioikäinen nuori voi olla täysin avuton kodinhoidon suhteen. Joissain maissa rikkailla perheillä on kotiapulaisia, joten lasten ei tarvitse osata siivota. Joissain maissa perheiden äidit tekevät kaiken.

Opasta: kirjoita ja piirrä hänelle ohjeet, sekä tee lista asioista, jotka odotat hänen hoitavan. Vaikea se on muistaa uusia asioita, jos ne vain tivataan.

Huolehdi, että asiat tulevat hoidetuiksi: kun kotihommiin syntyy rutiini, ei tarvitse enää vahtia niin tarkasti.

Rajoita netin ja puhelimen käyttöä: vaihtarin ei tarvitse eikä suositella pitävän jatkuvasti yhteyttä kotimaahansa etenkään vaihtovuoden alussa. Kaksi tuntia päivässä on aivan riittävä nettiaika! Puhelinta et voi ottaa pois, mutta sovi säännöt. Perustele, miksi puhelimessa roikkuminen ei ole ok (=esim. koska se vaikeuttaa sopeutumista uuteen maahan). Älä kuitenkaan kiellä nettiä kokonaan, sillä se esim. vaikeuttaa yhteydenpitoa uusiin suomalaisiin kavereihin yms.

Suomessa kuitenkin ollaan, joten on vaihtarin velvollisuus osallistua, vaikka se olisi uutta hänelle. Jos hän ei suostu noudattamaan kodin sääntöjä, on otettava yhteyttä järjestöön.

Ja muista: kaikkien kanssa kemiat eivät kohtaa. Vaihtari voi vaihtaa perhettä, jos ette tule ollenkaan toimeen. Vaihtarit ovat tosin vasta saapuneet Suomeen, joten kulttuurishokki aiheuttanee ongelmia tässä vaiheessa enemmän kuin henkilökemiat.

Tarkkaile tilannetta, koita sopeutua ja ota vasta sitten yhteyttä vaihto-oppilasjärjestöön. Tsemppiä!

Vierailija
93/153 |
28.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Netin käytön säännöt kerroin jo ennen kuin hän oli täällä. Kännykällä hän pitää yhteyttä täällä oleviin kavereihin, joten siihen en ole puuttunut, vaan rohkaissut. Hänellä on paljon kavereita täällä jo, ilmeisen hyviä.

Häneltä on vaadittu niin vähän kotitöitä, ettei niistä edes saakunnolla listaa.

Hän on mukava, mutta pilalle passattu ja koen tulleeni suorastaan huijatuksi! Kyllä perheen olisi pitänyt huolehtia, ettei hän lähde tuossa kunnossa kenenkään ristiksi!

Vierailija
94/153 |
28.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ristus että ap on raskas. Häneltä on kysytty aivan yksinkertainen kysymys, että MIKSI hän halusi vaihto-oppilaan? Siihenkään ei osaa vastata, joten olettaisin, ettei kommunikointi muutenkaan ole hänen vahvinta aluettaan. Ehkäpä siinä syy, miksei homma toimi.

Vierailija
95/153 |
28.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.09.2013 klo 19:07"]

En nyt suoraan sanottuna todellakaan tajunnut, että joku edes ilkiää lähettää tällaisen maailmalle!

[/quote]

90 -luvulla tädilläni oli ap:n asukin kaltainen mörkö vaihtarina. Oli siis harvinaisen veltto ja umpimielinen tyyppi. Jossain vaiheessa muun muuassa ihmettelivät lusikoiden katoa, ja ne sitten löytyivät vaihtarin sängyn alta jogurttipurkkien ja muiden likaisten astioiden kera. Kyllä oli isäntäperhe lapsukaisen kanssa ihmeessä. Ja lainaukseen viitaten, jälkeenpäin selvisi, että vaihtarin äiti oli lähettänyt jälkeläisensä maailmalle opettelemaan käytöstapoja ja elämänasennetta. Nice!

Vierailija
96/153 |
28.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.09.2013 klo 23:55"]

Jaa-a, hän ei ole ollut yksin koko aikana kuin ehkä kaksi tuntia yhteensä, tänään hän shoppaili kuusi tuntia kaverien kanssa ja illan toinen lapseni viihdytti häntä ja mieheni passasi ruuan nenän eteen. Vaikea sanoa, että mikähän tässäkin päivässä nyt juuri hänellä niin rankkaa olisi ollut.

[/quote]

Jotkut ihmiset vaan ovat niin ekstroverttejä, että kärsivät jos joutuvat viettämään hetkenkin yksin. Ja varmaan vielä enemmän niin, jos on kaukana mamman helmoista.

Vierailija
97/153 |
28.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, minulla on juuri se olo, että minut on huijattu opettamaan hänet nyt vuodessa ihmisten tavoille, kun oma äiti on ensin mokannut ja passannut. 

Vierailija
98/153 |
28.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.09.2013 klo 00:24"]

Ristus että ap on raskas. Häneltä on kysytty aivan yksinkertainen kysymys, että MIKSI hän halusi vaihto-oppilaan? Siihenkään ei osaa vastata, joten olettaisin, ettei kommunikointi muutenkaan ole hänen vahvinta aluettaan. Ehkäpä siinä syy, miksei homma toimi.

[/quote]Ap on sanonut ihan selkeästi, että asia ei kuulu tähän, eikä hän sitä aio alkaa tässä selvittää. Mitäs jos itse opettelisit kommunikointia ja käytöstapoja?

Vierailija
99/153 |
28.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.09.2013 klo 00:24"]

[/quote]

En ole ap, mutta en ymmärrä tätä kysymystä. Mitä se tähän kuuluu? Kysyttäisikö sitä jos vaihtari tekisi osansa kotitöistä..?

Ilmeisesti ap:n vaihtari on kotona passattu eikä hänelle ole opetettu yhtään mitään. nyt ap:n pitää opettaa kaikki alkeista lähtien. 

Vierailija
100/153 |
28.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.09.2013 klo 00:27"]

Joo, minulla on juuri se olo, että minut on huijattu opettamaan hänet nyt vuodessa ihmisten tavoille, kun oma äiti on ensin mokannut ja passannut. 

[/quote]

Ota tämä haasteena.