Voiko vaihto-oppilaalle ilmoittaa,
että hotellin pyörittäminen on loppu ja että sopii etsiä toinen majapaikka? Olen täysin kypsä meillä majailevaan loiseen. Ei osallistu mihinkään kotitöihin, eikä edes omaa huonettaan pidä siistinä. Nytkin minä ja omat lapset ollaan kipeinä ja hänellä ei edes koulua, mutta pienintäkään avun hiventä ei ole tarjonnut. Likaiset astiat jää lojumaan jne.
Kommentit (153)
Vaikuttaa siltä, että hän tulee tosiaan perheestä, jossa joko kotiapulainen tai kotiäiti on tehnyt kaiken.
Mun mielestä sun kannattaisi ehdottomasti harkita yhteyshenkilölle rehellisesti ilmoittamista että että systeemi ei toimi ja toivotte perheen vaihtoa. Ihan siitäkin syystä, että jos kemiat eivät toimi niin ne eivät toimi. Teillä saattaa kertakaikkiaan olla aivan erilaiset odotukset asioista, ja koska kyse on noin perustavaa laatua olevista erilaisuuksista, en usko, että asia kovin helpolla edes muuttuu. Ymmärrän, että sua raivostuttaa, ja olisin itse aivan yhtä raivona tuollaisesta täydellisestä kädettömyydestä ja "sosiaalisten antennien" puuttumisesta, mutta toisaalta ymmärrän teiniäkin, koska yleisen kulttuurishokin lisäksi päälle tulevat vielä noin suuret erot tottumuksissa, kuinka paljon kotona tehdään. Hän ei todennäköisesti vain tajua ja osaa, eikä koko ikänsä passatulle tule kertakaikkiaan mieleenkään, ettei hän olisi maailman napa. Mun mielestä omien hermojesi ja vaihtarin vuoden pelastamiseksi pyydä, että hänet sijoitetaan muualle.
Meidän tyttö oli USA:ssa vaihtarina.
Ensin oli pettynyt, kun joutui jonnekin "maalle" viljapeltojen keskelle, mutta sitten olikin tosi onnellinen.
Tyttöä oltiin kuskattu kaikissa kylän juhlissa ja kissanristiäisissä. Hän oli kuin julkkis ja sai kaikkialla huomiota osakseen. Isäntäperhe teki kaikkensa, että tytöllä oli mukavaa toimintaa ja että hän viihtyi. Lomille mentiin sellaiseen paikkaan, että tytär viihtyi. viikonloppuna aina jotakin kivaa toimintaa.
Kylällä ei ollut kuin 2 vaihtaria, mutta heidät vietiin isompaan kaupunkiin tapaamaan vaihtari ryhmiä.
He olivat todella iloisia saamastaan kohtelusta.
Ero on varmaan kulttuureissa, USA:ssa perheen kanssa touhutaan jatkuvasti ja lapset huomioidaan.
No tuskin Suomesta löytyy kotia, jossa saisi olla noin kuin hän haluaa. Siis 24/7 palvelussa maailman napana. Yleensä täällä on vanhemmat töissä ja perheessä muitakin lapsia. Hänet on meillä otettu perheenjäseneksi, mutta perheessä pitäisi pystyä myös toimimaan. Siis niin että ottaa muut huomioon. Take a little, give a little.
Me elämme hyvin perhekeskeisesti ja hänet on otettu kaikkeen mukaan. Mutta isäntäperhe ei ole ohjelmatoimisto. Eikä pyöritä hotellia.
Mä en nyt tajua tuota höpöttämistä, miksi miksi miksi? Miten se tähän liittyy? Minkähän takia ihmiset nyt lähtevät näihin vaihtarisysteemeihin mukaan, mietipä sitä? Joillain oma lapsi vaihdossa, joillain on halu tutustua uusiin kulttuureihin opiskelijavaihdon kautta, jotkut haluavat pitää omaa ja lastensa kielitaitoa yllä (koska monet vaihtarit eivät ikinä opi edes auttavasti suomea ja kommunikointi tapahtuu koko vuoden eri kielellä), jotkut vain yksinkertaisesti tykkäävät mahdollisuudesta tutustua nuoreen eri maasta. Yhteistä lienee kuitenkin kaikille tietty sosiaalisuus ja uteliaisuus. Miten nämä syyt liittyvät alkuperäiseen ongelmaan - nuori ei edes halua opetella perheen yleisiä, normaaleja pelisääntöjä?
[quote author="Vierailija" time="28.09.2013 klo 00:39"]
[quote author="Vierailija" time="28.09.2013 klo 00:29"]
[quote author="Vierailija" time="28.09.2013 klo 00:24"]
Ristus että ap on raskas. Häneltä on kysytty aivan yksinkertainen kysymys, että MIKSI hän halusi vaihto-oppilaan? Siihenkään ei osaa vastata, joten olettaisin, ettei kommunikointi muutenkaan ole hänen vahvinta aluettaan. Ehkäpä siinä syy, miksei homma toimi.
[/quote]Ap on sanonut ihan selkeästi, että asia ei kuulu tähän, eikä hän sitä aio alkaa tässä selvittää. Mitäs jos itse opettelisit kommunikointia ja käytöstapoja?
[/quote]
Kysymys liittyy aivan olennaisesti tähän koko ongelmaan.
[/quote]
Eli ilmeisesti otti vaihtarin, kun saa siitä rahallisen korvauksen? Ilmeisesti oletti myös, että vaihtari menee "siinä sivussa"... Jos ei ole teini-ikäisistä kokemusta ja kommunikointikin on vähän mitä on, niin onko ihmekään että homma ei pelitä?
Kuvitteleeko ap. että tuo nuori ihan vahingossa huomaamatta oppii perheen tavoille??! Miksi nuori tekisi niinkuin sinä käsket? Mitä se nuorta auttaa tai hyödyttää?
Vaihtarien ottamisesta kotiin ei kyllä yleensä saa mitään rahallista korvausta.
Nuori, joka ei tunne minkäänlaista tarvetta sopeutua perheen normaaleille tavoille ei ole kypsä tai valmis, eikä olisi pitänyt lähteä vaihtariksi lainkaan.
Ei tästä saa yhtään mitään korvausta! Ihan kuule maksamme tästä huvista ruokamenoina, aikana ja vaivana! Ja kyllä, vaihto-oppilaan odotetaan noudattavan perheen sääntöjä ja oppivan perheen tavoille. Ja ei, en olettanut, että menee siinä sivussa. Otin mm palkatonta lomaa tähän alkuun, koska tiesin, että minulla menee paljon aikaa koulujuttuihin ja muuhun opastamiseen.
Jos vaihtari on AFS:n kautta, ota yhteyttä vaikka johonkin Keski-Uudenmaan vapaaehtoisista, ja pyydä heiltä neuvoja
https://www.facebook.com/groups/105256406241199/
Ratkaisivat kaksi vuotta takaperin meidän perheemme ongelman samankaltaisen vaihtarin kanssa.
[quote author="Vierailija" time="28.09.2013 klo 00:59"]
Ei tästä saa yhtään mitään korvausta! Ihan kuule maksamme tästä huvista ruokamenoina, aikana ja vaivana! Ja kyllä, vaihto-oppilaan odotetaan noudattavan perheen sääntöjä ja oppivan perheen tavoille. Ja ei, en olettanut, että menee siinä sivussa. Otin mm palkatonta lomaa tähän alkuun, koska tiesin, että minulla menee paljon aikaa koulujuttuihin ja muuhun opastamiseen.
[/quote]
Ok. mutta ihme jäärä jankkaaja olet. Miksi et ota yhteyttä sinne järjestöön, kuten moni on jo sinulle neuvonut? Sen sijaan olet alaikäistä pellolle heittämässä. Aika vaikeaa tuntuu kommunokointi sinun kanssasi olevan.
Voi hyvänen aika. Millaisille uusavuttomille perheille edes "annetaan" vaihtareita. Ota nyt hyvä ihminen yhteys järjestoon, jonka kautta hän on tullut!!! Ja hups, pääset eroon. Älä nyt teiniä syytä. Lähettävät sitten hänet kotiin tai hankkivat toisen perheen. Olette kyllä perheenä tosi hukassa, tai siis sinä ja puolisosi!!!
Teini on kasvatuksensa tulos. Jos kukaan ei kasvata, opeta eikä opasta, eihän se sitten osaa. En ole syyttänyt teiniä. Vanhempiaan ihmettelen. Meidän on aika vaikea muutamassa viikossa vieraassa maassa sitten paikata melkein 20 vuoden puutteet!
Ai teilläkin on laiskamato. Meillä sama tilanne... kauhean kiltti ja sanoo kaikkeen joo ja teen ja tekeekin, mutta sen yhden kerran, ja tarkasti ohjeistettuna. Rasittaa sanoa joka kerran uudestaan, uudestaan ja uudestaan. Pelkään että räjähdän kohta. Tiukkaa tekee vieraaseen lapseen oppiminen. Ruoka maistuu, kaiken syö ja 20 litraa viikossa latkii maitoa.
109, tismalleen tuo, että jankkaan, jankkaan ja jankkaan ja aina vaan uudestaan.
[quote author="Vierailija" time="27.09.2013 klo 22:19"]
[quote author="Vierailija" time="27.09.2013 klo 21:02"]
On saanut. Niiden kaverien kanssa hän viestitteleekin... Ja mitä olen muilta perheiltä kuullut, juuri tää passausongelma on tosi yleinen ja se, mikä raivostuttaa eniten isäntäperheiden äitejä... Kun käytännössä se kaatuu sitten heidän syliinsä.
[/quote]
Ongelmana on se, että suomalaiset naiset olettavat vaihtarin olevan au pair eli koulunkäynnin lisäksi heidän pitäisi siivota, hoitaa lapsia ja toimia kotihengettärenä, koska Suomi on niin tasa-arvoinen paikka, että täällä kaikki tekevät osansa. Sitten saapuukin nuori, joka ei suostu siihen naismuottiin, johon hänet halutaan eli tasa-arvoisesti tekemään ihan kaiken. Vikako on nuoressa vai perheessä, joka ei edes halua tutustua kulttuuriinsa.
[/quote]
En ole ap, mutta korjataanpa yksi asia: vaihtari ei ole Suomessa siksi, että vaihtarin perhe tutustuisi hänen kulttuuriinsa, vaan siksi, että hän tutustuu Suomen kulttuuriin.
[quote author="Vierailija" time="27.09.2013 klo 22:47"]
[quote author="Vierailija" time="27.09.2013 klo 19:51"]
Tuota noin, miksi vaihtarin pitäisi yhtään mitään tollasta? Kannattaa muistaa, että niiden vanhemmat maksaa isot rahat siitä, että kersa pääsee viettämään vuoden ulkomailla. Mä en tona tekisi yhtään mitään tuollaista. Se perhe, jossa mä olisin, niin tasan tarkkaan siivoaisi itse sen huushollin, toisi ruuat mun nokan eteeni ja viihdyttäisivät mua. Ei se teille ole kotiorjaksi tullut vaikka PA sellasta kuvitteleekin.
[/quote]
Voi elämä. Vaihtariksi lähteminen ja vaihtariperheenä oleminen vaativat tietynlaista nöyryyttä. Pitää olla utelias ja avoin, mutta myös valmis sopeutua toisen tapoihin. Minäminä-tyypin ei kannata lähteä vaihtariksi.
[/quote]
Vaihtarin ottanut perhe ei yleensä saa mitään korvausta siitä, että majoittaa ja muonittaa vaihtarin. Perheen maksama maksu menee järjestölle ja kuluu matkoihin, vakuutuksiin, järjestelykuluihin ja osa käytetään stipendeihin vähävaraisille.
[quote author="Vierailija" time="28.09.2013 klo 00:29"]
[quote author="Vierailija" time="28.09.2013 klo 00:24"]
Ristus että ap on raskas. Häneltä on kysytty aivan yksinkertainen kysymys, että MIKSI hän halusi vaihto-oppilaan? Siihenkään ei osaa vastata, joten olettaisin, ettei kommunikointi muutenkaan ole hänen vahvinta aluettaan. Ehkäpä siinä syy, miksei homma toimi.
[/quote]Ap on sanonut ihan selkeästi, että asia ei kuulu tähän, eikä hän sitä aio alkaa tässä selvittää. Mitäs jos itse opettelisit kommunikointia ja käytöstapoja?
[/quote]
Kysymys liittyy aivan olennaisesti tähän koko ongelmaan.