Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kannattaako rahastoihin sijoittaa? Onko plussalla vai miinuksella?

Vierailija
27.09.2013 |

Harkitsen rahastoihin sijoittamista mutta hirvittää jo se että niistä menee heti alussa 1% kuluina sekä jatkuvasti 0,8% kulua varainhoidosta. Onko siinä mitään järkeä, voiko ne kannattaa?

Kommentit (130)

Vierailija
1/130 |
31.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyviä neuvoja. Itselläni on vähemmän sijoitettavaa, joten aloitan indeksirahastoista. Ja vertailen rahastojen kuluja huolellisesti, tuottojen lisäksi. Joitakin osinkoa maksavien yritysten osakkeitakin aion ostaa.

Osakkeiden ostamisen glamouria diletanttina häiritsee se, että arvostukset ovat nyt erittäin korkealla, varsinkin joidenkin yritysten selkeisiin riskeihin ja tulevaisuuden tuotto-odotuksiin nähden.

Mutta ei niitä rahoja tililläkään kannata pitää, sitä hätäpuskuria (3 kk:n tulot) enempää.

Vierailija
2/130 |
31.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

nosto

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
4/130 |
27.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisit ostanut Nokiaa pari viikkoa sitten.

Vierailija
5/130 |
27.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.09.2013 klo 10:56"]

Ap:lla olisi noin 100 000 € jolle pitäisi keksiä järkevä sijoitustapa eikä velkaa maksettavana.

Mitä suosittelette?

Ap

[/quote]

Suosittelen kääntymään pankin puoleen. Eli jos sinulla ei ole mitään kokemusta sijoittamisesta, niin sitten kannattaa antaa nuo varat ammattilaisen hoitoon tai ainakin pyytää apua. 

Rahastot ovat turvallisia, mutta tuottavat vähän. Osakkeissa on isompi riski, mutta myös isommat tuotot. Voit myös sijoittaa esim. sijoitusasuntoon, metsään tai vaikka taiteeseen jos haluat jonkun konkreettisen kohteen. Tärkeintä on päättää, että kuinka suuren riskin haluat ottaa (hajautus), paljonko olet valmis tekemään työtä (esim. metsässä/vuokra-asunnossa) ja millaisia tuottoja kaipaat. Noiden perustietojen kanssa sitten pankkiin juttelemaan, kyllä ne sun rahoille paikan keksivät. 

Vierailija
6/130 |
27.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseasiassa kävin pankissa sijoitusneuvojalla enkä tullut sen viisaammaksi. Rahastoja kauppaat ja miinukselle voi mennä joten en oikein "kannattavaa" sijoitusneuvontaa sieltä saanut...

Ap

Vierailija
7/130 |
27.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.09.2013 klo 14:31"]

Itseasiassa kävin pankissa sijoitusneuvojalla enkä tullut sen viisaammaksi. Rahastoja kauppaat ja miinukselle voi mennä joten en oikein "kannattavaa" sijoitusneuvontaa sieltä saanut...

Ap

[/quote]

Rahastojakin on niin monenlaisia....osake-, korko- ja sekäettärahastoja.

Osakerahastossa on suurempi riski kuin korkorahastossa. 

Sitten on varainhoitorahastoja... kippaat kaiken(?) sinne ja annat rahastohoitajan pähkäillä milloin mennään osakepainolla ja milloin jotenkin muuten.

Mulla nyt 5. vuosi menossa ja jos en olisi silloin aloittanut, niin en vieläkään tietäisi asiasta mitään. Eli muutama pikku summa liikkeelle ja opi.

Vierailija
8/130 |
27.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on  OP:n matalan riskin rahastossa rahaa kiinni ja olen jatkuvasti miinuksella. Siellä ei ole kuin muutamia tonneja ja miinusta pari euroa mutta ärsyttää silti. Odottelen että pääsen omilleni ja lopetan sen. Tavallisella käyttötilillä pitäminen on tuottoisampaa. Jos on rahasto jossain kuussa mennyt plussalle niin seuraavassa sitten miinukselle.

Vierailija
9/130 |
27.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun säästötilin korko on vielä kuitenkin 0,65% joten en taida ottaa riskiä rahastoista.

Olisiko muita kokemuksia?

Ap

Vierailija
10/130 |
27.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti säästötili on kannattavampi, tosin niin on käyttötilikin 0,10 korollakin :) Tietty jossain korkean riskin rahastossa voi ehkä saada hyvän tuotonkin mutta toisaalta voi hävitäkin enemmän

Vierailija
11/130 |
27.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienehkö riski, pienehkö tuotto, suuret kulut.

Itse sijoitan suoraan kotimaisiin osakkeisiin. Katso esim. nordnet.fi, pikkupelurin halvin ;-)

Vierailija
12/130 |
27.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nordeassa suuremman riskin rahastossa tuotto ollut viimeisen kahden vuoden ajalla 7,5%

Vierailija
13/130 |
27.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pankkitilin reaalituotto on takuuvarmasti miinusmerkkinen. Rahastoissa on sentään mahdollisuus selättää inflaatio ja päästä plussalle. Itse kyllä suosin osakkeisiin sijoittamista.

Vierailija
14/130 |
27.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osakerahastoja vuodesta 2009 (suomi, eurooppa ja maailma). Tasaista kk-säästämistä.

Tällähetkellä kokopotti +30%, mutta on tuossa aika heiluntaa ollut ja pari vuotta sitten hyvä että ±0:ssa pysyi.

Vierailija
15/130 |
27.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on ollut matalan riskin rahastoja pidemmän aikaa, tällä hetkellä +5,7%. Kyllä sillä aina paremmin pärjää kuin tilillä, jos ei sitten koko ajan ole merkitsemässä ja lunastelemassa, jolloin aina menee palkkio. 

Vierailija
16/130 |
27.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahastoihin ei kannata "tutustua" ainakaan lehtijuttujen perusteella. Jutut tehdään aina niistä ihmisistä, joiden 10 000 euroa kutistuu 2 vuodessa 8 000 euroksi. Ei ikinä niistä, joiden kymppitonni kasvaa 20 % kahdessa vuodessa. Tai edes 10 % kahdessa vuodessa. Media haluaa kertoa pienen ihmisen epäonnesta suuressa maailmassa, nyyh nyyh.

Vierailija
17/130 |
27.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen laittanut nyt parin vuoden ajan säännöllisesti rahaa rahastoihin. Tällä hetkellä mulla on kaksi rahastoa, joista toinen on yli ja toinen vähän alle 10% voitolla. Lisäksi mulla on muutamalla tonnilla kotimaisia osakkeita, jotka ovat tuottaneet paremmin kuin noi rahastot, mutta siellä on ollut enemmän heilumista ja välillä oltiin pakkasellakin. 

Vierailija
18/130 |
27.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ap:llä on ylimääräistä rahaa tilillä, niin se kannattaa käyttää joko velkojen maksamiseen tai sitten sijoittamiseen. Sijoittamisessa on enemmän riskejä, mutta jos sen tekee järkevästi, niin ei siinä kaikkea menetä. Monesti saattaa jopa tulla vähän tuottoja. Rahastot on helppo tapa aloittaa, mutta kannattaa ensi perehtyä niihin ja kokeilla varovasti. 

Vierailija
19/130 |
27.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:lla olisi noin 100 000 € jolle pitäisi keksiä järkevä sijoitustapa eikä velkaa maksettavana.

Mitä suosittelette?

Ap

Vierailija
20/130 |
27.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

hajautus ennenkaikkea. osa rahastoihin, osakkeisiin, osa muihin sijoitustuotteisiin. tai sitten teet niinkuin suomalaiset yleensä: ostat koko rahalla jotain vihoviimeistä rupufirmaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi viisi