Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kannattaako rahastoihin sijoittaa? Onko plussalla vai miinuksella?

Vierailija
27.09.2013 |

Harkitsen rahastoihin sijoittamista mutta hirvittää jo se että niistä menee heti alussa 1% kuluina sekä jatkuvasti 0,8% kulua varainhoidosta. Onko siinä mitään järkeä, voiko ne kannattaa?

Kommentit (130)

Vierailija
41/130 |
31.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parhain rahasto +260% heikoin +20%, eli ihan kannattavaa puuha ja olen tyytyväinwn.

Vierailija
42/130 |
31.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on Aktian Solida B:tä. Keväällä olin vielä n. 12 prossaa plussalla, mutta sitten kävin lisäämässä sinne muutaman tonnin - ja kas, seuraavana päivänä osuuden arvo lähti alamäkeen ja siellä on pysynyt. Nyt se könttäsumma on reilut pari prossaa plussalla. Odottelen nousua, niillä rahoilla ei ole mikään kiire, sen kun on tarkoituskin olla 3-5 vuoden sijoitus.

Kappas, oma kommenttini neljän vuoden takaa. En ole vieläkään rahoja tarvinnut, joten ovat saaneet tuolla olla, ja olen tällä hetkellä aavistuksen päälle kymmenen prosenttia plussalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/130 |
31.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

2% kuluina on pientä jos saa esim. 10% korkoa vuodessa.

On se silti viidennes siitä "korosta". Ja menee vaikka tulisi tappiotakin. Mielummin maksan 0,2%-0,3% samasta tuotosta.

Uskon, että on varmasti paljonkin ihmisiä, jotka pystyvät lyömään indeksin luotettavasti hyvinkin pitkän aikaa. En vain usko, että sellainen pysyisi kovinkaan pitkään suomalaisen kivijalkapankin rahastonhoitajana (jos ylipäätään hakeutuu siihen hommaan) ja puhumattakaan siitä, että minun valitsemani rahasto olisi sellaisen hoidettavana.

Vierailija
44/130 |
31.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on kirjoittanut kysymyksensä syyskuussa 2013. Jos ap olisi silloin sijoittanut 100 000 euroaan Seligsonin Suomi-indeksirahastoon, olisi sen arvo nyt 180 000 euroa.

Suosittelen kyllä itsekin parempaa hajautusta (myös ajallisesti), mutta tämä kuitenkin kertoo siitä, että ennen kaikkea kannattaa aloittaa sijoittaminen eikä jäädä odottamaan sopivampaa hetkeä.

Vierailija
45/130 |
31.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on korkean riskin rahasto ja yksi indeksirahasto, molemmat plussalla 3-8%-yksikköä. Indeksi enemmän. Säästän molempiin muutaman kympin kuussa, joten ei kamalasti hetkauta jos joskus on miinuksella. Pitkän aikavälin tähtäimellä kuitenkin oletan että 10 vuoden kuluttua olen saanut paremman tuoton rahastoissa kuin säästötilillä.

Vierailija
46/130 |
31.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osakerahastoja vuodesta 2009 (suomi, eurooppa ja maailma). Tasaista kk-säästämistä.

Tällähetkellä kokopotti +30%, mutta on tuossa aika heiluntaa ollut ja pari vuotta sitten hyvä että ±0:ssa pysyi.

Tällä hetkellä tuotot on rahastosta riippuen 8-70%, koko salkun tulosta en ole tänä vuonna laskenut. Jotain yli 100% ostoeriä olen myynyt, sen mitä verottomana voi myydä. Amerikka ja suomi -rahastot on menneet parhaiten. Muutama vuosi sitten ostin ekat suorat osakkeet.

Kiva löytää oma vastaus ;)

Vierailija
47/130 |
31.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Indeksirahasto. En ole pystynyt laittamaan sinne kuin 15€/kk.

Vierailija
48/130 |
31.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ihan hämmästellyt kun rahastojen tuotot on olleet niin korkealla nyt. Joo, säästötilillä korkoa muutaman kymmentä senttiä. Rahastot satasia plussalla.

Vierailija
49/130 |
31.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen rahasto noin +5%, toinen +15%. Näiden lisäksi suoria osakkeita kannabismarkkinoilla (Kanada ja Tanska), joista jo kertaalleen nappasin pikavoitot +100%. Nyt takaisin pitkän tähtäimen suunnitelmalla eli holdaan kunnes nähdään mistä kana pissii ja kuinka valtavat kannabismarkkinat meitä odottaa. Tällä hetkellä miinuksella mutta vahva usko siihen että käyrä nousee tulevaisuudessa. 

Sijoittaminen on hyvä ja mielenkiintoinen "harrastus", ei kannata lykätä aloittamista eteenpäin!

Vierailija
50/130 |
31.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ihan hämmästellyt kun rahastojen tuotot on olleet niin korkealla nyt. Joo, säästötilillä korkoa muutaman kymmentä senttiä. Rahastot satasia plussalla.

Sitten kun kupla puhkeaa, rahastosi on pahasti miinuksella ja nykyiset voitot on pelkkä muisto vaan. Säästötilillesi tullut korko on pieni mutta sitä ei mikään pörssiromahdus vie pois, samoin kuin tilillä olevia talletuksiasikaan.

Vierailija
51/130 |
31.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten kun kupla puhkeaa, rahastosi on pahasti miinuksella ja nykyiset voitot on pelkkä muisto vaan. Säästötilillesi tullut korko on pieni mutta sitä ei mikään pörssiromahdus vie pois, samoin kuin tilillä olevia talletuksiasikaan.

Notkahduksen tullessa ostetaan lisää ja jäädään odottamaan nousua. Kyllä se sieltä tulee, kun on kärsivällinen.

Vierailija
52/130 |
31.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Notkahduksen tullessa ostetaan lisää ja jäädään odottamaan nousua. Kyllä se sieltä tulee, kun on kärsivällinen.

Nousu tulee kyllä varmasti, mutta kuinka nopea se on ja kauanko kestää ennen kuin kurssit romahtaa taas? Mitä jos elämässä tulee jotain yllättävää, kuten työttömyys ja sairastuminen, jonka takia sijoitukset täytyy syödä niiden ollessa pohjalukemissa, koska toimeentulotukea ei saa ennen kuin omaisuus on käytetty pois?

Matikkaa huonosti osaavien on myös syytä tiedostaa, että prosenttilasku on petollista: Jos vaikka kurssit romahtaa ensin 50% ja nousee sen jälkeen tasaisesti 10% vuodessa, 5 vuoden jälkeen ei olla vielä takaisin romahdusta edeltäneessä pisteessä. Sen saavuttamiseen menee yli 7 vuotta.

Vierailija
53/130 |
31.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nousu tulee kyllä varmasti, mutta kuinka nopea se on ja kauanko kestää ennen kuin kurssit romahtaa taas? Mitä jos elämässä tulee jotain yllättävää, kuten työttömyys ja sairastuminen, jonka takia sijoitukset täytyy syödä niiden ollessa pohjalukemissa, koska toimeentulotukea ei saa ennen kuin omaisuus on käytetty pois?

Matikkaa huonosti osaavien on myös syytä tiedostaa, että prosenttilasku on petollista: Jos vaikka kurssit romahtaa ensin 50% ja nousee sen jälkeen tasaisesti 10% vuodessa, 5 vuoden jälkeen ei olla vielä takaisin romahdusta edeltäneessä pisteessä. Sen saavuttamiseen menee yli 7 vuotta.

Sijoittaminen ei ole järkevää, jos rajoja tarttee ensi talvena. Jos ne rahat tarvitaan pian, kannattaa valita talletus (paitsi ettei niillekään tahdo saada korkoa näinä aikoina). Pitkässä juoksussa olematon talletuskorko syö säästöt inflaation takia. 

Jos rahastoihin sijoittaa, se kannattaa tehdä pitemmän aikavälin tavoitteiden saavuttamiseksi. Ei niin, että vuoden vaihtuessa rahat tarvitaan uuteen autoon tai muuhun. Kenenkään ei myöskään kannata sijoittaa vihoviimeisiä pennejään vaan pitää jonkinlaista puskuria äkillisiin menoihin.

Vierailija
54/130 |
31.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla rahastot on tällä hetkellä plussalla muutamasta prosentista yli 40%:in. Ensimmäiset sijoitukset tehty joskus 2012 tai 2013 ja pikku panoksia menee yhä säännöllisesti. Romahduksen tullen lisään reilummin. Pidän matalien kulujen rahastoja pitkän tähtäimen sijoituksina.

Olen myynyt voitolla olleet, kuluiltaan liian kalliit rahastot, joiden pitämistä en enää nähnyt järkeväksi. Suurin piirtein hankintahinnalla olen luopunut sellaisesta, mikä ei kehittynyt vuosien varrella mihinkään suuntaan. Tappioita olen ottanut joskus valuuttakurssin vuoksi. Muuten haluan saada edes omat takaisin.

Vierailija
55/130 |
01.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Parhain rahasto +260% heikoin +20%, eli ihan kannattavaa puuha ja olen tyytyväinwn.

Mitkä rahastot näin hyvin tuottaa?

Vierailija
56/130 |
01.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse suosin enemmän suoria osakesijoituksia, koska niissä on keskimäärin rahastoja paremmat tuotot.

Toki jos sijoittaa etf rahastoon, niin siinä on ollut tasaisen hyvä tuotto viime vuodet.

Rahastoja minulla on kaksi, jotka ovat molemmat suuren riskin rahastoja. Molemmat vihertää tällä hetkellä iloisesti noin 25% tuotolla. Olenkin niistä hieman tehnyt kotoutuksia, ja sijoittanut lisää osakkeisiin.

Ensi vuonna nämä riskirahastot voikin sitten olla punaisen puolella, ja paljon. Siedän kuitenkin tätä peliä hyvin, ja ymmärrän riskien realisoituvan aina tasaisin väliajoin.

Vierailija
57/130 |
01.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hauskaa! Joku aika sitten kysyin, että sijoitusasioista, ja rahastotrollit hyökkäsi koko ketjun kimppuun. Tässähän se nähdään, ettei rahastoihin kannata sijoittaa :-) Onhan se ihan järjellä ajateltuna selvä: rahastojen hoitajina on monia välikäsiä. Miten sellainen voi tuottaa, ellei ihmeitä tapahdu?

Vierailija
58/130 |
01.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on Aktian Solida B:tä. Keväällä olin vielä n. 12 prossaa plussalla, mutta sitten kävin lisäämässä sinne muutaman tonnin - ja kas, seuraavana päivänä osuuden arvo lähti alamäkeen ja siellä on pysynyt. Nyt se könttäsumma on reilut pari prossaa plussalla. Odottelen nousua, niillä rahoilla ei ole mikään kiire, sen kun on tarkoituskin olla 3-5 vuoden sijoitus.

Kappas, oma kommenttini neljän vuoden takaa. En ole vieläkään rahoja tarvinnut, joten ovat saaneet tuolla olla, ja olen tällä hetkellä aavistuksen päälle kymmenen prosenttia plussalla.

Onko muilla vuosia sitten sijoittaneilla kommentia? Pienenä saanut "perinnön" turvin sain kymmenien tuhansien voiton osakkeista markka-aikaan. Nyt en ole pelannut osakkeilla pariin kymmeneen vuoteen, mutta voisin taas aloittaa...

Vierailija
59/130 |
01.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitkä rahastot näin hyvin tuottaa?

Tottahan tuohon +260% tarvitaan vuosia aikaa.

7% vuotuisella tuotolla tuplaa rahansa 10 vuodessa. Ja siitä voitosta lähtee sitten 30% veroihin.

Vierailija
60/130 |
01.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hauskaa! Joku aika sitten kysyin, että sijoitusasioista, ja rahastotrollit hyökkäsi koko ketjun kimppuun. Tässähän se nähdään, ettei rahastoihin kannata sijoittaa :-) Onhan se ihan järjellä ajateltuna selvä: rahastojen hoitajina on monia välikäsiä. Miten sellainen voi tuottaa, ellei ihmeitä tapahdu?

Monissa indeksirahastoissa kulut ovat pienet, esim. Seligsonilla alle 0,5 % vuodessa. Ja pitkäaikaisessa sijoituksessa rahaston etu on se, että se pystyy sijoittamaan osingot lyhentämittöminä uusiin osakkeisiin, kun taas yksityinen sijoittaja joutuu maksamaan osingoista heti verot. Korkoa korolle -ilmiön takia tämä on merkittävä etu, vaikka rahastosijoittajakin maksaa verot, kun hän muuttaa rahasto-osuudet rahaksi.

Indeksirahastojen siurin etu on kuitenkin se, että niiden avulla saa helposti ja edullisesti hyvän hajautuksen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi kuusi