Teinimme 16v suuttui kun kuuli että saa pikkusisaruksen
Iloiseksi yllätykseksemme meille syntyy iltatähti, vanhemmat lapset ovat 20 ja 16. Kerroimme uutisen nyt teinillemme, joka veti asiasta hirveät raivarit. En edes viitsi tänne raportoida mitä kaikkea hän suutuspäissään lateli meille vanhemmille... En osannut yhtään odottaa tällaista reaktiota. Meillä on teinin kanssa hyvät välit emmekä ole mitenkään erityisen riitaisia. Tämä iski nyt johonkin herkkään kohtaan. Mitenköhän asiaa pitäisi lähteä käsittelemään? Neuvoja, ajatuksia?
Kommentit (106)
Kai nyt kuka tahansa tuosta suuttuisi, jos arvelee tuossa iässä joutuvansa lastenvahdiksi saatuaan tähän asti olla vapaasti ilman vastaavia velvoitteita. Vaikuttaahan se sisaruksenkin elämään tosi paljon eikä vain lasten. Kannattaa varmaan tehdä selväksi ettei teini joudu huolehtimaan vauvasta jollei halua.
7 lisää, että minua myös nolotti vanhojen vanhempieni lisääntyminen, vaikka en enää näin aikuisiällä katso kypsempiä vanhempia kieroon. Äidilläni oli ikää 45 ja isäni oli yli 50 vuotias. Asia nolotti minua niin paljon, etten edes kehdannut paljastaa äitini raskautta kavereilleni, vaan esittelin itse vauvan sen synnyttyä. Tuota on hieman hankalaa ymmärtää teinin näkökulmasta, mutta tuollaisia tunteita minä koin. Myös ajatus vanhempien seksielämän konkreettisesta todisteesta oli vastenmielinen. :D
Mikä iloseksi s...n teitä! Mitä mistä milloin!!! Jestas teitä ihmiset jotka haluavat p...a toisen elämään! Mitä teidän päässä on,missä on aivot!
Siskoni on nyt raskaana ja olen jotenkin katkera siitä. Olen onnellinen hänen puolestaan mutta on kurjaa että se myös muuttaa elämää pysyvästi. Emme tulee enää olemaan yhtä läheisiä kuin ennen ja kaikki pyörii lapsen ympärillä. Siskoni ja minun välit paranivat vasta aikuisuuden kynnyksellä, eikä minulla ole perheen lisäksi juurikaan ystäviä.
-Mies 28v-
Itse suutuin vanhemmille siksi, että tuo oli niin iso asia, oletin, että minunkin kanssani olisi keskusteltu ennen hankintaa. "Pidetäänkö mua niin kakarana, että saan viimeisenä tietää"
[quote author="Vierailija" time="25.09.2013 klo 21:01"]
Teini ei ole tyhmä. Se tajuaa kyllä, että kun taloon tulee vauva, häneltä loppuu huomion saaminen ja jää paitsi paljosta materiaalisesta hyvästä kuten merkkivaatteista ja matkustelusta jne
[/quote]
Ja perinnöllä useampia jakajia.
Mustasukkainen? perheen kuopushan hän on saanut olla tähän asti, vaikka onkin jo teini-ikäinen. Ehkä ihmettelee mielessään miksi he eivät riittäneet, mitä puuttuu kun vanhemmat haluavat vielä uuden lapsen. Miksi vanhemmat tahtoo ns. aloittaa kaiken alusta, miksei näin ole hyvä? Ja ehkä pelkää jäävänsä vauvan varjoon huomiossa, ajattelee, että uusi vauva on kuitenkin vanhempien lellikki, huomion keskipiste, jotenkin rakkaampi? Eihän näistä teinien aivoituksista ikinä tiedä. Tärkeää on, että teette teininkin kanssa asioita yhdessä, hänet huomioidaan entiseen tapaan jne. vaikka onkin jo "kiukuttelijaksi" ns. iäkäs, voi se sisarkateus kai edelleen puskea pintaan ;) Ja nolottaahan teiniä tietysti tuo seksiasiakin. kuka sitä nyt vanhempiaan haluaisi sänkyhommiin miettiä ja kohta on siitä elävä todiste ;) Varmasti rauhoittuu ajan kanssa ja vauva aivan varmasti sulattaa sydämen ja nostaa hoivavietin kiukkuisimmallakin teinillä pintaan.
Kiitos hyvistä ajatuksista, neuvoista ja onnitteluistakin. :) Teinimme suuttuminen voi hyvinkin liittyä noihin asioihin, joista kirjoititte. Ei tässä nyt muu auta kuin antaa pölyn vähän laskeutua ja keskustella sitten yhdessä. Teini on nyt koko illan mököttänyt huoneessaan, ei näkynyt edes iltapalalla vaikka kävin oven takana kyselemässä. Jospa huomenna olisi vähän rauhoittunut niin voitaisiin jutella. Tämä painaa kuitenkin varmaan meidän kaikkien mieltä aika paljon... No, uskon että kaikki lopulta kääntyy hyvään kun saadaan asiasta puhuttua ja teini saa sulatella asiaa.
ap
11 jos puuhut totta, niin varmasti pääset lapsenkin elämään jos vain itse olet läsnä etkä hylkää jos siskosi on väsynyt. autat tietenkin ja kun lapsi kasvaa, ei tiedä minkä kaverin hänestäkin vielä saat!
Olisitte ruikkineet matolle...kaksi tenavaa on riittävä määrä! Ei ihme, että lapsi häpeää.
Mikä vimma se oli lisääntyä vielä?????
En yhtään ihmettele että harmittaa, tehän voisitte jo saada lapsenlapsia, siinä sitten olette mummo ja vaari ja itsellä pikkulapsi, joopa joo. Kumma ettei ihmiset yhtään ajattele jo olemassa olevia lapsiaan.
En olisi ikinä kehdannut tilannetta jossa vauvaa tulee synnärille katsomaan kakskymppiset sisarukset, vähän noloa. Onnea kuitenkin vauvasta ja valisemallanne tiellä.
Heippa!
Olen itse 19 v eli nuori nainen vielä ja pystyn ymmärtämään oikein hyvin tämän hetkisen kuopuksenne tunteita. Kun taloon tulee uusi vauva, ymmärtää teini jo sen saavan kaiken huomion. Itse jouduin myös karvaasti nielemään tappioni sillä huomion saamiseni tyssäsi tasan siihen kun pikkuveli teki tuloaan. Siispä ottakaa neuvosta vaari ja jatkakaa ihan samalla tavalla kuin ennenkin - käykää ulkona syömässä mikäli rahallisesti kykenette, vuokratkaa leffa, tehkää ruokaa yhdessä, vie teini shoppailulle mikäli raskautesi ei ole hankala/ mikäli voimat riittävät. Teinit ovat aikuisuuden kynnyksellä ja tarvitsevat valtavasti tukea ja kannustusta - ja siis huomiota ylipäätänsä.
Itseäni ei ainakaan vanhempien seksielämä sinänsä haittaa, sehän on vaan terveen parisuhteen merkki, enkä usko tai ainakaan halua uskoa että se teiniä niin paljon enää tällä vuosikymmenellä kummastuttaa.
Tsemppiä perheeseenne - ja muistakaa hemmotella teiniänne samaan malliin. Varmasti myös opiskelee joten tsempatkaa siellä myös. Ja onnea vauvasta, koittakaa antaa myös sisarusten ottaa sen verran osaa vauvan hoitamisesta kuin itse haluavat - pakottaa ei missään nimessä saa (eikä vedota siihen että olette olleet ilman yhteistä aikaa, koska vauva oli teidän päätöksenne, ei sisarusten).
Huhhuh, tarviiko niitä lapsia vielä ikäloppunakin hankkia? Ymmärrän hyvin teinin tunnot, joutuu kuuntelemaan rääkymistä yömyöhään kun koulussa on koeviikot ynnämuut, ja pakotetaan tietenkin lapsenvahdiksi. Järki hoi.
On toi aivan liian iso ikäero. Kokemuksesta puhun. Itselläni 13 vuotta nuorempi pikkusisko. Itki koliikkia ja äiti sairastui synnytksen jälkeiseen masennukseen. Oli varmasti vaikeeta palautua synnytyksestä niin vanhana, ja liian raskasta valvoa yöt. Siihen loppui mun tasapainoinen elämä. Muutin omilleni ennen kuin täytin 15. Enkä ole katunut. En ymmärrä miksi kellään on tarve lisääntyä liian vanhana, niinkuin joku kirjoitti, voisitte olla pian isovanhempia. Itselläni ei ole mitään tunne sidettä tähän siskoon koskaan ollut. . On toi kohtuutonta odottaa että teini ois innoissaan. Olisitte odottanut lapsenlapsia.
On toi aivan liian iso ikäero. Kokemuksesta puhun. Itselläni 13 vuotta nuorempi pikkusisko. Itki koliikkia ja äiti sairastui synnytksen jälkeiseen masennukseen. Oli varmasti vaikeeta palautua synnytyksestä niin vanhana, ja liian raskasta valvoa yöt. Siihen loppui mun tasapainoinen elämä. Muutin omilleni ennen kuin täytin 15. Enkä ole katunut. En ymmärrä miksi kellään on tarve lisääntyä liian vanhana, niinkuin joku kirjoitti, voisitte olla pian isovanhempia. Itselläni ei ole mitään tunne sidettä tähän siskoon koskaan ollut. . On toi kohtuutonta odottaa että teini ois innoissaan. Olisitte odottanut lapsenlapsia.
16-vuotias on oikeassa. Ette elä elämänkaartanne kypsästi, vaan haluatte olla ikinuoria.
Ihan oikeesti vastaajat, pitäskö ap:n nyt mennä aborttiin vai? Kun on liian pitkä ikäero, ap on liian vanha ja teinikään ei tykkää.
Kyllä se teini tietää miksi suuttui. Todennäköisesti ei vaan suostu paljastamaan, koska ymmärtää itsekin niiden raadollisuuden.
Olen itse ollut samantapaisessa tilanteessa teini-ikäisenä. Minulla oli jo nuorempia sisaruksia, ja uuden vauvan takia koti ja auto kävivät pieniksi. Emme kuitenkaan olleet ostamassa saatikka ostaneet uutta asuntoa joten uusi lapsi vei elintilaa meiltä. Niinkuin se vei rahaa muutenkin. Harmitti, kun tiesin että usean pikkulapsen kanssa emme tulisi matkustelemaan ja uusi vauva olisi äidin silmäterä jättäen meidät vanhemmat lapset varjoonsa. Olin suorastaan vihainen vanhemmilleni, enkä halunnut perheeseemme enää ketään ylimääräisiä kun koko paketti tuntui olevan jo kasassa.
Ja ihan oikeassahan minä olin pelkoineni. Pikkuveljestä tuli lellilapsi ja minusta tuntui kasvavan aikuinen samantien. Äidin huomio luonnollisesti kiinnittyi enemmän vauvaan ja kannoin asiasta kaunaa, lähinnä sen takia että jo vuosien ajan olin tottunut että perheemme on tietynlainen. Veljeeni minulla on paljon ikäeroa ja emme koskaan ole olleet läheisiä. Olihan se nyytti suloinen syntyessään ja en minä sitä silloin osannut vihata, mutta kieltämättä se teki särön meidän perheeseen, nimenomaan siihen aiempaan, totuttuun. Ja henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että tilanne on aina tuo jos lapsille tulee paljon ikäeroa, lapsena on helpompi tottua pienestä pitäen uusiin perheenjäseniin.
Onnea teille vauvan johdosta jokatapauksessa! Sinuna tekisin selväksi teinille, että hän on edelleen rakas lapsenne vaikkei nuorimmainen olekaan, ja että uusi vauva ei tarkoita että mikään olisi häneltä pois. Kysy, haluaisiko hän mennä ostelemaan sinun kanssasi vauvantarvikkeita tai muuten miettikää vauvakuvioita etukäteen ja koittakaa ottaa uusi perheenjäsen jo ajatustasolla osaksi elämää. Sänky makuuhuoneeseen ja sitä rataa, kyllä siihen pikkuhiljaa tottuu.