Teinimme 16v suuttui kun kuuli että saa pikkusisaruksen
Iloiseksi yllätykseksemme meille syntyy iltatähti, vanhemmat lapset ovat 20 ja 16. Kerroimme uutisen nyt teinillemme, joka veti asiasta hirveät raivarit. En edes viitsi tänne raportoida mitä kaikkea hän suutuspäissään lateli meille vanhemmille... En osannut yhtään odottaa tällaista reaktiota. Meillä on teinin kanssa hyvät välit emmekä ole mitenkään erityisen riitaisia. Tämä iski nyt johonkin herkkään kohtaan. Mitenköhän asiaa pitäisi lähteä käsittelemään? Neuvoja, ajatuksia?
Kommentit (106)
Miten helvetin vanhana te nelikymppisiä pidätte? Olen nelikymppinen odottava äiti, eikä raskausaika ole ollut sen kummempi aiempiin verrattuna. Mitään ryppyjä, sairauksia tai kolotuksia ei ole, olen elämäni kunnossa. Jaksan valvoa siinä missä parikymppinenkin. Missä siis ongelma?
[quote author="Vierailija" time="26.09.2013 klo 17:52"]
Miten helvetin vanhana te nelikymppisiä pidätte? Olen nelikymppinen odottava äiti, eikä raskausaika ole ollut sen kummempi aiempiin verrattuna. Mitään ryppyjä, sairauksia tai kolotuksia ei ole, olen elämäni kunnossa. Jaksan valvoa siinä missä parikymppinenkin. Missä siis ongelma?
[/quote]
Katsotaan sitten kun se vauva on syntynyt ja olette eläneet sen kanssa pari-kolmekin vuotta.
Voihan sille 16-vuotiaalle sanoa, että jos ei perhe-elämä oikeassa elämässä maistu, aina on sijaiskoteja, jonne voi lähteä jos elämä oman perheen seurassa ei miellytä. Minä en ainakaan kävisi mielistelemään jotain 16-vuotiasta ääliötä. Ihan yksi paskan hailee mitä se sanoisi. Voithan ap lohduttautua sillä, että parin vuoden päästä se jo muuttaa pois kotoa :)
[quote author="Vierailija" time="26.09.2013 klo 16:58"]
40+-ikäiselle yövalvomiset eivät ole enää pikkujuttuja, ja sitä on jo eläkeiässä kun skrababulla on teini-ikäinen. Kummipoikani joutuu opiskelemaan ja nukkumaan korvatulpat päässä, koska pikkuveikka saa säännöllisiä uhmaraivareitaan illat ja yöt ja viikonloput...
[/quote]
Et sä kyllä mikään matikkanero ole. Suomalaiset jää eläkkeelle keskimäärin 64-vuotiaana. Jotta olisi eläkeikäisenä teinin vanhempi, pitäisi kyllä olla lsiellä viidenkympin hujakoilla kun sen vauvan saa. Jos on vaikka 42-vuotias kun saa vauvan, siihen mennessä kun pääsee eläkkeelle, se lapsi on jo 22-vuotias ja toivottavasti maailmalla opintojensa parissa.
Kerropa mulle minkä laskutavan mukaan sillä eläkeläisellä on kotona teini-ikäisiä???
Tosta kummipojastas muuten... Siis kaveri opiskelee ja asuu vielä kotonaan? Oliskohan aika nostaa kytkintä. Kyllä mun mielestä tossa eniten karahtaa korvaan sen, että opiskeleva nuori mies asuu vielä lapsuudenkodissaan. Yleensä sen ikäiset on jo omillaan. Se kotona asuva opiskelija se ongelma on, ei se pikkulapsi! Ehkä niistä vanhemmistakin olisi kivaa, jos saisi rauhassa keskittyä siihen taaperoon, eikä tarvitsisi käydä paapomaan jotain aikuista opiskelevaa miestä. Just a thought...
Omituisia kokemuksia monella isosiareksi tulosta teini-iässä.
Itsellä on 15 vuotta nuorempi pikkusisko ja meillä on ollut läheiset välit koko siskon olemassaolon.
Enkä tiedä ketään ketä olisi surrut paljon nuorempaa sisarusta. Päinvastain, kaikki oikeassa elämässä kohtaamani ison ikävälin sisarukset ovat olleet vain onnellisia sisaruksesta.
Eiköhän ap teidänkin teininne lämpene vauvalle sitten aikanaan. Nyt vain nolous vie voiton.
Mieheni äiti oli mieheni syntyessä 39-vuotias. Hän ehti nähdä vielä lapsenlapsensakin, kuollessaan oli 80-vuotias.
[quote author="Vierailija" time="26.09.2013 klo 18:13"]
40+-ikäiselle yövalvomiset eivät ole enää pikkujuttuja, ja sitä on jo eläkeiässä kun skrababulla on teini-ikäinen. Kummipoikani joutuu opiskelemaan ja nukkumaan korvatulpat päässä, koska pikkuveikka saa säännöllisiä uhmaraivareitaan illat ja yöt ja viikonloput...
[/quote]
Et sä kyllä mikään matikkanero ole. Suomalaiset jää eläkkeelle keskimäärin 64-vuotiaana. Jotta olisi eläkeikäisenä teinin vanhempi, pitäisi kyllä olla lsiellä viidenkympin hujakoilla kun sen vauvan saa. Jos on vaikka 42-vuotias kun saa vauvan, siihen mennessä kun pääsee eläkkeelle, se lapsi on jo 22-vuotias ja toivottavasti maailmalla opintojensa parissa.
Kerropa mulle minkä laskutavan mukaan sillä eläkeläisellä on kotona teini-ikäisiä???
Tosta kummipojastas muuten... Siis kaveri opiskelee ja asuu vielä kotonaan? Oliskohan aika nostaa kytkintä. Kyllä mun mielestä tossa eniten karahtaa korvaan sen, että opiskeleva nuori mies asuu vielä lapsuudenkodissaan. Yleensä sen ikäiset on jo omillaan. Se kotona asuva opiskelija se ongelma on, ei se pikkulapsi! Ehkä niistä vanhemmistakin olisi kivaa, jos saisi rauhassa keskittyä siihen taaperoon, eikä tarvitsisi käydä paapomaan jotain aikuista opiskelevaa miestä. Just a thought...
[/quote]
Lukiolaisetkin on opiskelijoita.
Näytäpä yksikin tilasto, joka väittää, että suomalaiset jää eläkkeelle keskimäärin 64-vuotiaina :D Oikea arvo on noin 61 vuotta ja jos mutsi on vaikka 42 ja isä todennäköisesti häntä ainakin jokusen vuoden vanhempi, niin tuo on kaikki ihan realistista.
Mutta tee vaan se skrabis ja heitä ihmeessä vanhemmat lapset pois jaloista itsenäistymään ja kuluttamaan omia rahojaan.
[/quote]
64 kirjoitti "Iltatähtiä haluavat kai kuvittelevat olevansa kuolemattomia ja voimansa tunnossa" ja taisi osua oikeaan...
[quote author="Vierailija" time="26.09.2013 klo 18:21"]
[/quote]
64 kirjoitti "Iltatähtiä haluavat kai kuvittelevat olevansa kuolemattomia ja voimansa tunnossa" ja taisi osua oikeaan...
[/quote]
Iltatähti EI ole lapsi, jonka saa noin 40-vuotias äiti, vaan lapsi jolla on huomattava ikäero sisarukseensa tai sisaruksiinsa. Esim jos saa esikoisen 42-vuotiaana, lapsi ei ole iltatähti. Jos saa esikoisen vaikka 18-vuotiaana ja toisen vaikka 35-vuotiaana, se lapsi on iltatähti.
Iltatähteys ei riipu niinkään äidin iästä, vaan siitä, onko niitä aiempia lapsia. Ja niitä tosiaan täytyy olla, jotta se nelikymppisenä saatu lapsi on iltatähti.
[quote author="Vierailija" time="26.09.2013 klo 18:19"]
[quote author="Vierailija" time="26.09.2013 klo 18:13"]
[/quote]
[/quote]
Lukiolaisetkin on opiskelijoita.
Näytäpä yksikin tilasto, joka väittää, että suomalaiset jää eläkkeelle keskimäärin 64-vuotiaina :D Oikea arvo on noin 61 vuotta ja jos mutsi on vaikka 42 ja isä todennäköisesti häntä ainakin jokusen vuoden vanhempi, niin tuo on kaikki ihan realistista.
Mutta tee vaan se skrabis ja heitä ihmeessä vanhemmat lapset pois jaloista itsenäistymään ja kuluttamaan omia rahojaan.
[/quote]
Sori, en oo amis, mulla ei ole parikymppisenä tehtyjä lapsia, vaan ainoastaan ne 35+ ikäisenä saadut :)
[quote author="Vierailija" time="26.09.2013 klo 18:03"]
[/quote]
Katsotaan sitten kun se vauva on syntynyt ja olette eläneet sen kanssa pari-kolmekin vuotta.
[/quote]
Eiköhän minulla ole neljän lapsen kohdalta sen verran kokemusta, että osaan arvioida jaksamiseni varsin tarkkaan. Väsyttää se valvominen nuortakin äitiä.
[quote author="Vierailija" time="26.09.2013 klo 18:29"]
[quote author="Vierailija" time="26.09.2013 klo 18:21"]
[/quote]
[/quote]
Iltatähti EI ole lapsi, jonka saa noin 40-vuotias äiti, vaan lapsi jolla on huomattava ikäero sisarukseensa tai sisaruksiinsa. Esim jos saa esikoisen 42-vuotiaana, lapsi ei ole iltatähti. Jos saa esikoisen vaikka 18-vuotiaana ja toisen vaikka 35-vuotiaana, se lapsi on iltatähti.
Iltatähteys ei riipu niinkään äidin iästä, vaan siitä, onko niitä aiempia lapsia. Ja niitä tosiaan täytyy olla, jotta se nelikymppisenä saatu lapsi on iltatähti.
[/quote]
Ap:n tapauksessa on kyllä puhe nimen omaan iltatähdestä, mikä passaa muuten vanhoilta äideiltä tässä keskustelussa unohtumaan, kun pitää puolustaa niin kovin sitä, että ihan varmaan on nelikymppisenä samassa vedossa kuin kaksikymppisenä. :D
Muistakaa, että teini-ikäisen kehitys on vielä kesken, etenkin tunteidenkäsittelyn osalta
Iltatähtiä haluavat kai kuvittelevat olevansa kuolemattomia ja voimansa tunnossa. Pitäisi osata ajatella 20 vuotta eteenpäin. 40+-ikäiselle yövalvomiset eivät ole enää pikkujuttuja, ja sitä on jo eläkeiässä kun skrababulla on teini-ikäinen. Perheen vanhemmat lapset joutuvat ottamaan paljon vastuuta kodista ja jopa sisaruksen hoidosta. Kummipoikani joutuu opiskelemaan ja nukkumaan korvatulpat päässä, koska pikkuveikka saa säännöllisiä uhmaraivareitaan illat ja yöt ja viikonloput...
[/quote]
Hei, ihan oikeesti ei 40+ ole mikään ikäloppu eikä vanhus. Herranjumala sentään, silloinhan ihminen on parhaassa iässä. Terveys hyvä ja elämänkokemustakin löytyy. Lopettakaa nyt tuo vouhotus 40v:lla on vielä puolet elämästään jäljellä, ei hän suinkaan ole toinen jalka haudassa. Mun äiti sai pikkuveljeni kun oli 43v. Nyt veli on liki 30v. ja äitini on vielä työelämässä mukana. Eli koko veljeni elämän äitimme on ollut jaksava ja elämässä kiinnioleva ihminen. Nyt liki 70v. edelleen vireä eikä vaikuta ollenkaan vanhukselta vaikka ikänsä mukaan sitä jo alkaa olla. Mummokin tuo jaksaa olla lapsenlapsille.
Meillä 15-vuotias tytär oli kyllä aivan innoissaan vauvan tulosta, ja hyvin on mennyt sitten vauvan synnyttyäkin Mutta ap:n lapsella on tietenkin oikeus tunteisiinsa. Eiköhän tuo tuosta suttaanu ajan myötä. :)
Passiivista porukkaa... Miksi isompi ikäero automaattisesti tarkoittaisi tietynlaista suhdetta sisarusten välillä? Elämänne ja suhteenne läheisiinne on sitä, miksi te itse aktiivisesti ne teette. Olkaa läsnä ja rakastakaa. Ei se etäisyys mistään ikäerosta ole kiinni vaan ihan omasta asenteesta ja teoista.
[quote author="Vierailija" time="26.09.2013 klo 00:17"]
40v. On mummo ikäinen. Moni saa niihin aikoihin ekan lapsenlapsen. Ei siinä sen kummempaa. Jos teet lapsen 20v. Ja samoin oma lapsesi, olet mummo tai vaari 40 vuotiaana. Ja se on luonnollista, toisin kuin lisääntyminen vanhalla iällä.
[/quote]
No voi jumankauta ei tasan ole 40v mummoikäinen. Meillä ei teiniraskauksia suvaita. Kieltäydyn.
t.40V
Luultavasti johtuu teidän asuntonne pienuudesta, liian pienestä tuloista tai jostain muusta tuo reaktio. Tuollaisen reaktion saa lähinnä aikaan jos nuori pelkää, että elintaso edellisestään alenee uuden vauvan myötä. Esim. joutuu jakamaan huoneensa pienemmän sisaren kanssa tai niin edelleen. Ehkä on sitä mieltä, että jo teille kaksi on tarpeeksi teidän tuloillanne ja elintasollanne.
16-vuotiaan ajatusmaailma on aivan erilainen kuin aikuisen, mutta tyhmä sen ikäinen ei todellakaan ole. Odotitko sinä ap tosissasi, että 16-vuotias ottaa uutisen riemuiten vastaan? Tottakai teini tajuaa, että vauvan synnyttyä elämänne muuttuu kaikilla tavoin. Jatkossa kaikki pyörii vauvan ympärillä ja vauva tuo tullessaan mm rahanmenoa, joka luultavasti on pois jostain muusta. Huonossa tapauksessa myös yöunet ja opiskelurauha on mennyttä...
16-vuotiaan silmissä olette vanhuksia, ja varmasti hän miettii sitäkin, että mitä kaveritkin ajattelee, ja pakotetaanko hänet lapsenvahdiksi. Ehkä tilanne tuosta rauhoittuu, mutta veikkaampa että teille aikuisillekin uusi vauva-arki on aikamoinen shokki.