Teinimme 16v suuttui kun kuuli että saa pikkusisaruksen
Iloiseksi yllätykseksemme meille syntyy iltatähti, vanhemmat lapset ovat 20 ja 16. Kerroimme uutisen nyt teinillemme, joka veti asiasta hirveät raivarit. En edes viitsi tänne raportoida mitä kaikkea hän suutuspäissään lateli meille vanhemmille... En osannut yhtään odottaa tällaista reaktiota. Meillä on teinin kanssa hyvät välit emmekä ole mitenkään erityisen riitaisia. Tämä iski nyt johonkin herkkään kohtaan. Mitenköhän asiaa pitäisi lähteä käsittelemään? Neuvoja, ajatuksia?
Kommentit (106)
Hmm... Mitenköhän nuorina jo vanhoiksi kääkiksi muuttuvaa sorttia nämä tähänkin ketjuun "nelikymppinen on jo mummoiässä", "jos saat lapsen nelikymppisenä, olet jo väsynyt vanhus, kun lapsesi on teini-/opiskeluiässä" -kirjoittelijat oikein ovat?
Mahtaa elämä olla kuluttavaa, kun näkee itsensä nelikymppisenä jo niin väsyneenä, että pienen lapsen hoitaminen tuntuisi täysin ylivoimaiselta :/
Ap:lle tsemppiä tulevaan - niin teinin kuin vauvankin kanssa :)
Kuusitoistavuotias on kahden vuoden päästä täysi-ikäinen. Tosin teidän kuusitoistavuotiaanne käyttäytyy kuin pikkukakara, joten onnea sille - vielä on pitkä matka kasvua edessä. Ehkäpä pikkusisarus auttaa havahduttamaan siihen tosiasiaan, ettei planeetta Maa rotatoi hänen napansa ympärillä.
Mielenkiintoista, että ap ei kerro viestissä miksi teini suuttui eikä edes sitä liittyikö suuttuminen jotenkin uuteen vauvaan ja muut kirjoittajat sitten esittävät omia arvailujaan. Jos ap:ta kiinnostaisi miksi teini suuttui, niin kaipa hän olisi voinut kysyä sitä lapseltaan. Onko av-palsta ap:lle läheisempi kuin oma lapsi? Oman lapsen kanssa ei voi keskustella mutta palstamammojen kanssa voi?
Tulee nyt vähän sellainen fiilis, että se teini ei suuttunut siitä vauvasta vaan jostain muusta ja ap ei uskalla sanoa mikä se toinen juttu on. Aiotteko antaa teininne huostaan?
[quote author="Vierailija" time="26.09.2013 klo 13:12"]
noh oma kokemukseni olin viisitoista kun mutsi ja faija ilmoitti että tulee vielä yksi pikku sisarus meille. Silloin ajattelin että ok sitten tulee ei oikein ollut ajatuksia puoleen eikä toiseen. Vauva syntyi ja multa katos elämä kokonaan koska mutsi ja faija ei enää jaksanukkaan pientä ja ns. huoltaja sille vauvalle. Vietin kaiken vapaa aikani kotona koska muuten lapsi olisi ollut heitteillä. Kun valitin asiasta eri paikoista että etten ollut valmis huoltamaan niin pientä suuni tukittiin lauseella "mun pitää ymmärtää kun vanhempamme ovat jo niiin vanhoja" Nykyään pikkuveli on viistoista ja asuu mun luona porukat eivät edelleenkään jaksa. JA minä olen kuitenkin enemmän "äiti" kuin sisko siksihän nuorimies välillä kutsuu vaikka aina korjaankin että sisko. Mutsi pisti jo vuosia sitten välit poikki muhun kun hoidin paremmin pojan loppujen lopuksi kuin hän.
En sano näin käy teillä mutta jos vaikka teinin kaveripiirissä on käynyt ja pelkää
että hälle käy samoin
[/quote]
Mitä hittoa sä meet omimaan toisten lapsia???? Eikö sun päässä liiku mitään??? Anna poika takaisin OIKEALLE ÄIDILLEEN.
Äskeinen kommentti tarkoitettu idiooteille haukkujille. Onnea vauvan johdosta :)
Miksi ihmeessä teini pitäisi ottaa huostaan? Jos joku lapsista pitää ottaa huostaan, niin eiköhän se ole se vauva. Ehkä teini raivostui, kun käsittää itsekin, että mamma ei kykene hoitamaan vauvaa.
[quote author="Vierailija" time="26.09.2013 klo 20:09"]
noh oma kokemukseni olin viisitoista kun mutsi ja faija ilmoitti että tulee vielä yksi pikku sisarus meille. Silloin ajattelin että ok sitten tulee ei oikein ollut ajatuksia puoleen eikä toiseen. Vauva syntyi ja multa katos elämä kokonaan koska mutsi ja faija ei enää jaksanukkaan pientä ja ns. huoltaja sille vauvalle. Vietin kaiken vapaa aikani kotona koska muuten lapsi olisi ollut heitteillä. Kun valitin asiasta eri paikoista että etten ollut valmis huoltamaan niin pientä suuni tukittiin lauseella "mun pitää ymmärtää kun vanhempamme ovat jo niiin vanhoja" Nykyään pikkuveli on viistoista ja asuu mun luona porukat eivät edelleenkään jaksa. JA minä olen kuitenkin enemmän "äiti" kuin sisko siksihän nuorimies välillä kutsuu vaikka aina korjaankin että sisko. Mutsi pisti jo vuosia sitten välit poikki muhun kun hoidin paremmin pojan loppujen lopuksi kuin hän.
En sano näin käy teillä mutta jos vaikka teinin kaveripiirissä on käynyt ja pelkää
että hälle käy samoin
[/quote]
Mitä hittoa sä meet omimaan toisten lapsia???? Eikö sun päässä liiku mitään??? Anna poika takaisin OIKEALLE ÄIDILLEEN.
[/quote]
Etkö osaa lukea?
Ymmärrän teiniä hyvin. Olin itse lähemmäs 8-vuotias kun sain pikkusiskon ja olin tietysti todella innoissani, mutta 13-vuotiaana minulla alkoi aika vaikea ja haastava teinivaihe, joka päättyi vasta lähdettyäni vaihtoon juuri täytettyäni 17 vuotta. 13-vuotiaana siskoni oli suloinen ja reipas ekaluokkalainen, jonka kanssa oli tietysti paljon helpompi olla kuin teiniangstia potevan rokkaritytön. Koen, että niihin aikoihin vanhempani tekivät suuren virheen höösätessään pienen siskoni kimpussa ja jättäessään minut huomiotta. Koskaan ei minulta kysytty kiinnostuksenkohteistani tai musiikkimaustani, vaikka olisin mielelläni jutellut vanhempieni kanssa muotijutuista, katsellut lempileffojani tai soittanut lempibiisejäni. Äidin sain pariin kertaan kuuntelmaan ja katsoimme muutamat leffatkin, mutta siihen se sitten jäikin. Isä sen sijaan sulkeutui elämästäni täysinja saattoi olla päiviä, jolloin emme edes puhuneet sanaakaan. Emme olleet riidoissa; isä ei vain hakenut kontaktia minuun enkä minä teininä kehdannut myöskään sitä hakea. Monina päivinä sain vain kuunnella hänen lässyttävän ja leikkivän siskoni kanssa, ja voin sanoa että tuntui tosi pahalta kuunnella heidän naureskeluaan ja tuntea olonsa ihan hylätyksi. Tilanteen seurauksena minulla on yhä parikymppisenäkin etäiset välit isääni eikä hän oikeastaan tiedä minusta mitään, mistä kertoo muun muassa se, että hän osti minulle ylppärilahjaksi keltaisen mariskoolin, vaikka inhoan keltaista. Siskoni on nyt 13-vuotias ja nyt kun kotona ei ole enää ketään söpöä ekaluokkalaista varastamassa hänen huomiotaan, on hän kiinnostunut siskoni touhuista, mielenkiinnonkohteista ja musiikkimausta. Ja jopa juttelee niistä innoissaan! Arvatkaa tuntuuko pahalta.
Teininne luultavasti pelkää juuri tätä. Hän on tottunut olemaan perheen nuorin ja tarvitsee huomiotanne, joten uusi vauva tuntuu uhalta. Älkää siis tehkö sqmaa virhettä kuin minun vanhempani, vaan huomioikaa teimiä yhtä paljon, ellei enemmänkin, kuin ennen. Ottakaa hänet osalliseksi vauvan juttuja ja samalla vauva osalliseksi hänen juttujaan - ostakaa vaikka vauvalle hauska pipo, jossa on teinin lempibändin logo tai tehkää kiva valokuvakirja kummastakin. Teinin suhtautuminen riippuu hyvin paljon teistä.
[quote author="Vierailija" time="26.09.2013 klo 19:56"]
Mielenkiintoista, että ap ei kerro viestissä miksi teini suuttui eikä edes sitä liittyikö suuttuminen jotenkin uuteen vauvaan ja muut kirjoittajat sitten esittävät omia arvailujaan. Jos ap:ta kiinnostaisi miksi teini suuttui, niin kaipa hän olisi voinut kysyä sitä lapseltaan. Onko av-palsta ap:lle läheisempi kuin oma lapsi? Oman lapsen kanssa ei voi keskustella mutta palstamammojen kanssa voi?
Tulee nyt vähän sellainen fiilis, että se teini ei suuttunut siitä vauvasta vaan jostain muusta ja ap ei uskalla sanoa mikä se toinen juttu on. Aiotteko antaa teininne huostaan?
[/quote]
Jaa, mä vähän luulen ettei se teini itsekään välttämättä tiedä mistä suuttui. Se on teini, niiden mielialat nyt vaihtelee päivittäin. Ja ne saa hepuleita ties mistä. Ja miksi ihmeessä ap antaisi teinin huostaan? Siksikö ettei se heti ihastunut ajatukseen pikkusisaruksesta? En tiedä ottaako sossut lapsia edes huostaan tuosta syystä :)
*isän huomiota, piti kirjoittamani :)
[quote author="Vierailija" time="26.09.2013 klo 20:09"]
että hälle käy samoin
[/quote]
[/quote]
Ei, en voi. Koska minusta tuli kaksikymmentä täytettyäni pojan virallinen huoltaja ja en aio koskaan jättää poikaa heitteille tai hylätä häntä.
Jos antaisin pojan takaisin mutsille ja faijalle niin en usko että poika tulisi hengissä takaisin.
että hälle käy samoin
[/quote]
Ihme ulinaa vaan ja kuusi tykkäystä just joo
Tuttavani oli juuri samanlaisessa tilanteessa (hänen lapset olivat vain 15 ja 19)Tytär oli käyttäytynyt juuri samoin. Viikon verran oli asiaa surrut, sitten rauhoittunut. Nyt on 4-vuotiaan pikkusiskonsa suuri idoli ja paljon viettävät aikaa yhdessä.
Jutelkaa nyt alkuun, että mikä teiniä pikkusisaruksen syntymässä suututtaa. Voi olla, että teiniä nolottaa että hänen "ikäloput" vanhempansa saavat vielä lapsia? Ehkä hänestä tuntuu nololta kertoa asiasta kavereille? Tai sitten hän yhdistää vauvojen saamisen vahvasti seksiin ja nolot ajatukset purkautuivat raivona? Tai voihan teiniä kauhistuttaa oman kotielämänsä niin täydellinen muuttuminen, vauvan vaatima huomio, yölliset itkut jne.
Juttelemalla kaikki varmasti selviää! Paljon onnea teille iltatähdestänne!!!
Juuri noin taitaa käyttäytyä jokainen teini, joka kuulee saman uutisen. Näin oli siskollanikin, 15-vuotias (normaalisti hyvin rauhallinen ja hyvin käyttäytyvä) repi aivan pelihousunsa. Sitten kun vauva syntyi, hurmaantui siihen ihan täysin ja on edelleen nuorimmaisen innokkain hoitaja (kuopus on nyt kahden vanha). Näin käy varmasti teilläkin - onnea odotukselle!
Luulen, että se on vaan sitä, että teinistä on oikeesti noloa, että koko maailma tietää porukoiden harrastavan seksiä.. Ja se purkautuu nyt raivona, kun ei osaa sitä muutenkaan ilmaista taikka edes käsitellä itse. En usko, että hän varsinaisesti on teille mitenkään suuttunut. Ja miksi olisikaan?
Anna ensinnä nuoren ihan rauhassa pureksia asiaa, hän tulee kyllä jutulle sitten kun on selvittänyt ajatuksensa ja pääsette sitten selvittämään tunteitanne puolin ja toisin. Faktahan kuitenkin on, että hänen mielipiteensä takia tilanne ei tule muuttumaan, vauva tulee ja sillä sipuli.
Teini ei ole tyhmä. Se tajuaa kyllä, että kun taloon tulee vauva, häneltä loppuu huomion saaminen ja jää paitsi paljosta materiaalisesta hyvästä kuten merkkivaatteista ja matkustelusta jne
[quote author="Vierailija" time="26.09.2013 klo 19:29"]
Luultavasti johtuu teidän asuntonne pienuudesta, liian pienestä tuloista tai jostain muusta tuo reaktio. Tuollaisen reaktion saa lähinnä aikaan jos nuori pelkää, että elintaso edellisestään alenee uuden vauvan myötä. Esim. joutuu jakamaan huoneensa pienemmän sisaren kanssa tai niin edelleen. Ehkä on sitä mieltä, että jo teille kaksi on tarpeeksi teidän tuloillanne ja elintasollanne.
[/quote]
Raivokohtaus on myös ihan ymmärrettävä jos vauvalla on eri biologinen isä... eli olisit tekemässä lapsia miehen kanssa, joka ei ole edellisten lastesi isä.