Saitko selkäsaunoja tms sinä 60-70 -luvulla syntynyt?
Meillä isä antoi monta kertaa remmistä, repi housut kinttuun ja nöyryytti. Lisäksi hakkasi sateenvarjolla joskus.
Näin teki sekä minulle, että veljelleni. Veli kosti aikuisena isälle ja veti sitä kuonoon. Minulle tuosta seurasi huono itsetunto, alemmuuden tunto ja auktoriteettien pelko.
Kommentit (87)
Taisin tukkapöllyjä saada jonkin verran mutta en muista edes näitä tapauksia itse (äiti kertonut) ja koivuniemen herra meillä oli takan päällä odottamassa jos olisin tuhma. Ikinä sitä ei tarvinnut käyttää, pelkkä uhkaus riitti ja luulen että eivät olisi sitä käyttäneetkään :)
Kyllä.Remmiä,piiskaa, tukkapöllyä,luunappeja ja jopa kasvoihin lyöntiä. Lisäksi henkistä: vähättelyä, käskettiin hävetä milloin mistäkin, huorittelua,lutkittelua yms.Aikuisena painosta/lihomisesta huomauttelua. Joo- on huono itsetunto, en tunne itseäni kauniiksi, enkä osaa olla alasti luontevasti, enkä tuoda itseäni milläänlailla esille. Meikkaaminen oli myös kielletty,isä sanoi aina että silmät ovat kuin persereijät jos oli meikannut. Paremmista vaatteista sanottiin että ne on porvareitten kotkotuksia, eli melko rytkyissä kuljettiin sitten nuoruus.
En osaa meikata nytkään aikuisena, ja vaatteet ovat edelleen melko simppelit. Hametta tai mekkoa en pidä koska se tuntuisi ahdistavalta. Minulla on kuulemmat rumat polvet.
sain isältä vyöstä ja äiti antoi tukkapöllyä.
Isä sanoi jälkikäteen, että ruumiillisen kurituksen kieltävä laki on paras laki, mitä on koskaan ollut.
vm 68
Tukkapöllyä olen saanut joskus ja kerran hain vitsan pihalta, mutta sitä ei käytetty. Enemmän meillä harrastettiin sitä omassa sängyssä miettimistä.
vm -72
Sain muutamaan otteeseen kämmenellä piiskaa pyllylle, siis paljaalle.
En minä siitä ole traumatisoitunut. Se kun oli 70-luvun alussa ihan yleinen kasvatuskeino. Miksi siitä olisi silloin saanut kauhean trauman - ihan sama kuin ajattelisi, että jälki-istunnot (=vapaudenriisto) traumatisoivat nykylapset.
Nykyään on toisin, enkä kannata fyysistä kuritusta.
45 oli siis syntynyt v. 1967, ja ns. syystä sain piiskat, ei itkemisestä tms.
En, enkä saanut luunappeja enkä tukkapöllyjäkään. Mun vanhemmat ei hyväksyneet sellaisia kasvatuskeinoja.
Meillä isä kuori peltipäällisen sähköjohdon ja hutki sillä ei tarvinnu housujs riisua
Tukkapöllyä ja luunappia sain. Kerran sain paljaalle pepulle koivuvitsaa muutaman ropauksen. Se jäi siihen yhteen kertaan, vastenmielinen kokemus sekä minulle, että vitsan antajalle.
Olen syntynyt 60-luvulla.
Sain remmistä paljaalle takapuolelle useita kertoja. Tukkapöllyt ja luunapit olivat päivittäisiä.
Ainut mitä opin, oli vihaamaan vanhempiani.
1970 olen syntynyt. Koivuniemen herraa tuli 10-vuotiaaksi asti, ja joskus tukkapöllyä. En ole ollut katkera, se oli mun vanhempieni käsitys tottelevaisuuden ylläpidosta, sillä lailla heidät itsensä oli perinteiden mukaan kasvatettu. .
Omiani vannoin etten lyö, mutta olen langennut tasan yhden kerran, ja silloin meni yksinkertaisesti totaalisesti hermo ja raivostuin. Koululaiset riiteli, ja toinen löi toista muovipullolla suuhun, niin että rautahammas halkesi. Siinä veren tulon, parkumisen ja ulvonnan keskellä mulla petti täysin pinna, nappasin vyötäröltä vyön ja räppäisin pullolla lyönyttä paljaalle peffalle. Sitä ne muistelee yhä vieläkin, kun hammaslääkärissä käydään taas hammasta korjaamassa. "Sä löit mua pullolla" "Äiti antoi mulle sitten persuksille"
en ole kauhean ylpeä tosta...
Miksi otit vyön 51? Mulla ei ainakaan koskaan tule mieleenkään että otan jotain kättä pidempää kun tekee mieli lyödä lasta. Minä kyllä läpsäisen takapuolelle tai annan tukkapöllyä pienelle lapselle joka ei muuten ymmärrä. En käsitä miksi pelkkä käsi ei riitä, miksi pitää joku vyö ottaa esiin (no mulla ei vöitä kyllä olekaan)?
Tässä ketjussa huomaa sen helposti mikä on väkivallan ja kurinpidon ero, on täysin eri asia jos saa vähän tukkapöllyä aiheesta, kuin että päivittäin hakataan vyöllä ja käytetään lisäksi henkistä väkivaltaa. Mielummin lapsi pahaa tehtyään ottaa tukkapöllyn kuin jatkuvaa henkistä väkivaltaa. Eikä tukkapöllyäkään tarvi enää isoille lapsille antaa, vaan juuri niille kovapäisille 2-5 vuotiaille joilla ei järki tahdo vielä toimia omaksi parhaaksi.
Sain risusta sekä nahkavyöstä lapsena. Kerran suutuspäissäni kysyin isältäni miltä mieltä on lapsen hakkaamisesta nykyään. Kehotin myös tulemaan nyt kokeilemaan kun kokoero on tasoittunut - tai ehkä on ukko jäänyt pienemmäksi mutta eihän se häirinnyt silloinkaan. Oli hyvin nöyrää miestä eikä tullut kokeilemaan. vm-79.
Risusta kintuille kerran. Ja toisen kerran minut pantiin hakemaan risuja, mutta en sitten saanutkaan kintuille. Risujen hakeminen oli ihan riittävä rangaistus.
90-luvulla syntynyt ja vielä tuli tukkapöllyä. Joskus isä kertoi saaneensa pikkupoikana koivun vitsasta, ja käski joskus hakemaan mettänreunasta jos jotain pahaa tein. Kuitenkaan ei koskaan hellinnyt muuta kun pelottelemaan :) Rakastava, hyvä isä
Mua ei kuritettu koskaan ruumillisesti, vaan puhumalla selvitettiin kaikki asiat. Olen syntynyt v. 60.
Minä en saanut tukkapöllyä enkä muitakaan rangaistuksia. Olin ainoa lapsi, rauhallinen tyttö. Silti olen vihannut äitiäni koko ikäni, ja tunne on ollut todennäköisesti molemminpuolinen. Äiti ei koskaan pitänyt mitään minun tekemääni asiaa hyvänä, ei kehunut muusta kuin koulusuorituksista, joten minulta jäikin sitten periaatesyistä koulunkäynti kesken.
-69 ja olen saanut vyöremmiä ja risuja. En niinkään tukkapöllyä tai luunappeja, vaan rehellisesti selkääni.
Kyllä vanhemman tehtävä on kurittaa lapsiaan.