Erilaiset äidit uskovainen perhe
Onko käyty mitään keskustelua tästä uskovaisesta turkulaisesta perheestä , johon syntyi 6.lapsi ? Eikö herättänyt mitään ajatuksia ?
Mulle nimittäin tuli tästä perheestä jotenkin ahdistunut olo. Muut uudet jaksot on olleet jotenkin ihania. Mut nyt tuntu , kuin koko perhe olisi kokoajan ollut itkun partaalla, jotenkin tosi totiset vanhemmat. äidillä itkuiset silmät joka kohdassa ja kaikki perheen yhteiset kohtaukset jotenkin niin jäykkiä ja järjestetyn näköisiä. Lapset jotenkin vaisuja . Vai johtuko vaan kameroiden läsnäolosta ? Ja miksi vauvalle piti laittaa sellainen ankea koppi vaatehuoneeseen ?Ankea tunnelma jäi , ainoa ihana hetki oli kun vauva tuli kotiin ja pieni tyttö sanoi , että nyt minä olen ihan oikea isosisko.
Kommentit (91)
Minua jäi ihmetyttämään miksi tämä perhe halusi mukaan ohjelmaan??
Minusta jakso oli hyvä. Perhe vaikutti ihan onnelliselta. Hämmästyttävät kyllä nämä toisten elämäntapojen ja arvojen haukkujat. Käsittämätöntä aggressiivisuutta uskontoa ja uskovaisia kohtaan. Mistä se oikein kumpuaa? En ymmärrä.
Kumpikin vanhemmista vaikutti rauhalliselta, mutta itse en havainnut heissä ankeutta. Ohjelmassa tuotiin tosi paljon esiin hengellisyyttä. En tunne mormonien elämää, mutta liekö uskonto arjessa noin korostunutta.
Minustakin jakso oli ensin hyvä ja ihan ok..varmaan on äiti aika väsynyt sitä en ihmettele mutta kun ohjelma eteni alkoi tuntua jotenkin kummalta, en osaa selittää.
Oli outoa ettei imettänyt ja sitten katseeni kiintyi isään, jutteli ihan lämpimästi ja..mutta en osaa selittää, sain hänestä todella kalsean kuvan, jotenkin ne silmät ei sopinu juttuihin, en tiedä miksi, liian ilmeetön. Koko oleminen oli liian tasapaksua vaikka kuinka olisi ollut jännittyneitä.
Mun mielestä nimenomaan perheen isä vaikutti siltä, että suu puhui jotain muuta kuin sydän tunsi ja järki yritti kertoa. Isä ei myöskään olisi halunnut uutta vauvaa, tai ainakin pelkäsi, miten kestävät taas vauva-ajan. Söpö vauva taisi kuitenkin löytää paikan sydämestä.
Ja äiti oli väsynyt ja koko perhe kalpea. Lisää rautaa ravintoon.
Voi hyvänen aika miten erilaisin silmin me ihmiset maailman näemme. Minulle tästä perheestä jäi hirveän hyvä ja lämmin tunne. Usein kritisoin sitä, miten uskonnolla tehdään paljon pahaakin, mutta tämän perheen kohdalla minusta uskonto oli pelkästään rikkaus ja valtava voimavara. En tiedä mormoniuskosta juuri mitään, mutta oli ihana kuulla perheen äidin sanovan miten toivoisi lasten löytävän uskosta saman hyvän mitä itse on löytänyt, mutta ei halua painostaa ketään pysymään uskossa jos eivät koe sitä omakseen.
En nähnyt isää ankeana ja totisena, vaan perusrauhallisena ihmisenä, jolle perhe ja usko ovat tärkeintä elämässä. En nähnyt äitiä yliväsyneenä, vaan ihan normaali lämmin ihminen, joka aidosti viihtyy suurperheen äitinä. Lapset olivat minun mielestäni täysin normaaleja, jotku eloisampia, toiset rauhallisempia, ihan niinkuin missä tahansa perheessä.
Minusta tällä perheellä oli paljon enemmän kuin monella muulla perheellä.
Jos äiti syötti ohjelmassa tuttipullosta niin se ei tarkoita sitä etteikö hän imetä koskaan! Eikä hän mitenkään väsyneeltä näyttänyt.
Huomiota kiinnittivät: kalpeat, ilottomat, aneemisen näköiset lapset => syövätkö tarpeeksi terveellisesti? Heillä oli myös aika "huonot" vaatteet => häpeävätkö koulussa? Ja miksi ihmeessä tuommoinen "maaemo" , tuleva lääkäri, joka tuntee rintaruokinnan edut ei imetä? Onko kenties jotain masennuslääkitystä joka estää? Ja sitten ahtaasti asuminen, joka on Suomessa aivan turhaa tuolla nuppiluvulla- miksi eivät hae isompaa asuntoa? Sekin oli jännää että kumpikaan vanhemmista ei maininnut isovanhempia sanallakaan => eli onko huonot välit kun noin mitätöidään? Mutta jotenkin jäi vähän ankea ja iloton olo.
Voi kai ne juoda myös alkoholia mutta ei humaltumiseen asti. Oliko niillä siellä nimenantotilaisuudessa jotakin alkoholia alkumaljoissa tai voihan se olla jotakin muutakin..
mainitsi he isovanhemmat. Vauvan nimi tuli isoisän nimestä.
Voi hyvänen aika mitä keskustelua:) Jännä nähdä miten jotkut täällä yrittää väkisinkin vääntää mormoneista jotain negatiivista, vaikka tuo jaksokaan ei tarjonnut siihen mitään aihetta. "Jotenkin surullista, ankeaa.." Ai se että jotkut ihmiset ihan oikeasti saa uskonnosta voimaa arkeen? Onko se jotenkin surullista? Suomessa suhtaudutaan uskontoon ja uskomiseen niin älyttömällä varauksella, ja sitä on joskus vaikea ymmärtää. Ei uskovaisetkaan hyökkää ateisteja vastaan, vaikka he eivät ehkä heidän kantaansa ymmärtäisikään.
Tunnen kyseisen perheen (olen mormoni itsekin). Tottakai uskontoa oli korostettu ohjelmassa, koska se oli tämän kerran "teema". Se miten uskonto näkyy perusmormonien arjessa on perheilta (yksi ilta viikossa, jolloin pyritään nimenomaan viettämään perheen kanssa yhteistä aikaa), rukoileminen (aamu- ja iltarukoukset, ruokarukoukset ym.), sunnuntaisin käydään kirkossa, nuorilla on yhtenä iltana viikossa toiminta (kuten ohjelmassakin näkyi). Ja kaikki tämä on täysin vapaaehtoista. Miksi ihmiset uhraisivat aikaa tällaisille asioille, jos eivät kokisi saavansa siitä jotain?
Saa muutenkin kysyä multa, jos joku tässä "mormonielämässä" jäi vielä askarruttamaan:) Vastaan mielelläni.
Minä tunnen yhden mormonin, mielestäni se uskonnollinen osuus on hänen elämässään on välillä jopa pelottavaa. Esimerkiksi on varannut kaappinsa täyteen ruokaa, koska odottelee maailmanloppua ja on vakuuttunut, että lähistöllä sijaitseva temppeli tms. suojelee mormoneita sitten koska se on kuulemma tuhoutumaton...että näin...
Joka kerta kun mainitaan Jumala, pitää vetää kamala litania siihen perään, ja lähes joka kerta herkistyä asiasta, rasittavaa. Keskustelu on vaikeaa, koska kaikki nähdään vain uskonnon kannalta ja se sanelee täysin elämän. Netissä ei voi olla, telkkaria ei katsota jne.
[quote author="Vierailija" time="23.01.2014 klo 08:14"]
Minä tunnen yhden mormonin, mielestäni se uskonnollinen osuus on hänen elämässään on välillä jopa pelottavaa. Esimerkiksi on varannut kaappinsa täyteen ruokaa, koska odottelee maailmanloppua ja on vakuuttunut, että lähistöllä sijaitseva temppeli tms. suojelee mormoneita sitten koska se on kuulemma tuhoutumaton...että näin...
Joka kerta kun mainitaan Jumala, pitää vetää kamala litania siihen perään, ja lähes joka kerta herkistyä asiasta, rasittavaa. Keskustelu on vaikeaa, koska kaikki nähdään vain uskonnon kannalta ja se sanelee täysin elämän. Netissä ei voi olla, telkkaria ei katsota jne.
[/quote]
Pelkkää provoa koko kommentti:) Voin mormonina sanoa että telkkaria katsotaan ja netissä ollaan (kuten huomaat), mutta nehän ne toki ovat perussuomalaisten mielestä niitä elämänlaatua parantavia asioita. Auta armias jos teet jotain muuta kun istut päivät pitkät housut kintuissa vetämässä tumppuun HK:n sininen lenkki toisessa kädessä niin jo olet ahdasmielinen ja creepy uskovainen.
[quote author="Vierailija" time="23.01.2014 klo 08:51"]
[/quote]
Pelkkää provoa koko kommentti:) Voin mormonina sanoa että telkkaria katsotaan ja netissä ollaan (kuten huomaat), mutta nehän ne toki ovat perussuomalaisten mielestä niitä elämänlaatua parantavia asioita. Auta armias jos teet jotain muuta kun istut päivät pitkät housut kintuissa vetämässä tumppuun HK:n sininen lenkki toisessa kädessä niin jo olet ahdasmielinen ja creepy uskovainen.
[/quote]
Tuoko on tosiaan näkemyksesi uskonnottomien elämästä? Mitä ihmettä kuvittelet ateistiperheiden tekevän? Luuletko että me kaikki juopottelemme ja irstailemme emmekä vietä aika lastemme kanssa? Tämä minua aina ihmetyttää uskovaisissa eivätkä uskovaiset koskaan vastaa.
Mun mielestä se pikkupappitoiminta oli jotenkin tosi outoa. Sovinistiselta uskonnolta vaikutti.
Mun mielestä se pikkupappitoiminta oli jotenkin tosi outoa. Sovinistiselta uskonnolta vaikutti.
[quote author="Vierailija" time="23.01.2014 klo 08:57"]
[quote author="Vierailija" time="23.01.2014 klo 08:51"]
[/quote]
[/quote]
Tuoko on tosiaan näkemyksesi uskonnottomien elämästä? Mitä ihmettä kuvittelet ateistiperheiden tekevän? Luuletko että me kaikki juopottelemme ja irstailemme emmekä vietä aika lastemme kanssa? Tämä minua aina ihmetyttää uskovaisissa eivätkä uskovaiset koskaan vastaa.
[/quote]
Ei, mutta vastaukseni oli aivan yhtä provosoitunut kuin ensimmäinenkin kirjoitus:) Ei uskovaistenkaan elämä ole polvet verillä rukoilua ja ruoan hamstraamista kaappiin jotenkin "sairaalloisesti". Onko siinä jotain ihmeellistä, jos haluaa nykyaikana varautua pidemmälle kuin seuraavaan päivään? Miksi kaikesta, mitä uskonnolliset ihmiset tekee, pitää tehdä jotenkin sairasta ja ahdistunutta, vain siksi että kyseinen henkilö sattuu olemaan uskossa? Miksi asioista, joita ei-uskovaisetkin varmasti monet tekevät, tulee niiin kummallisia vasta sitten kun niitä tekee joku uskovainen?
[quote author="Vierailija" time="27.09.2013 klo 09:56"]
Minua säälittävät ihmiset, jotka hukkaavat elämänsä koska uskovat sillä lailla pääsevänsä taivaaseen, vaikka he lopulta päätyvät ihan samalla tavalla madonruuaksi (tai uuniin) kuin nekin, jotka ovat eläneet oikeasti.
Tuon perheen isä on erinomainen esimerkki... Ihan ok näköinen ja luultavasti normaaliälyinen ihminen, joka viettää koko elämänsä paskajäykkänä naama peruslukemilla ja kirjakieltä puhuen, kohokohtana se kun saa tippa linssissä kertoa tenaville satuja.
Voi harmittaa sitten kuolinvuoteella kun sitä taivaspaikkaa ei olekaan näkyvissä. Kun olisi ottanut ajoissa sen rautakangen persiistään niin ei olisi mennyt koko elämä hukkaan. Toivottavasti lapset ovat fiksumpia ja pääsevät näkemään myös normaalia elämää. Voisi kuvitella, että se houkuttelisi tervettä lasta enemmän, kuin hiljaa paskanjäykkänä istuskelu ja rukoileminen.
Jostain syystä äiti vaikutti kuitenkin vähän normaalimmalta, voisin lyödä vetoa ettei hän oikeasti usko koko hölynpölyyn vaan on vain olevinaan että saa hankkia paljon lapsia ja pidettyä sen seipäännielleen kivinaaman.
[/quote]
Viitsisitkö kertoa, miten tuhlaan elämäni uskovaisena? Eläisin samalla tavalla, vaikka en olisikaan uskovainen :) Mitä siis menetän?
[quote author="Vierailija" time="23.01.2014 klo 19:29"]
[quote author="Vierailija" time="27.09.2013 klo 09:56"]
Minua säälittävät ihmiset, jotka hukkaavat elämänsä koska uskovat sillä lailla pääsevänsä taivaaseen, vaikka he lopulta päätyvät ihan samalla tavalla madonruuaksi (tai uuniin) kuin nekin, jotka ovat eläneet oikeasti.
Tuon perheen isä on erinomainen esimerkki... Ihan ok näköinen ja luultavasti normaaliälyinen ihminen, joka viettää koko elämänsä paskajäykkänä naama peruslukemilla ja kirjakieltä puhuen, kohokohtana se kun saa tippa linssissä kertoa tenaville satuja.
Voi harmittaa sitten kuolinvuoteella kun sitä taivaspaikkaa ei olekaan näkyvissä. Kun olisi ottanut ajoissa sen rautakangen persiistään niin ei olisi mennyt koko elämä hukkaan. Toivottavasti lapset ovat fiksumpia ja pääsevät näkemään myös normaalia elämää. Voisi kuvitella, että se houkuttelisi tervettä lasta enemmän, kuin hiljaa paskanjäykkänä istuskelu ja rukoileminen.
Jostain syystä äiti vaikutti kuitenkin vähän normaalimmalta, voisin lyödä vetoa ettei hän oikeasti usko koko hölynpölyyn vaan on vain olevinaan että saa hankkia paljon lapsia ja pidettyä sen seipäännielleen kivinaaman.
[/quote]
Viitsisitkö kertoa, miten tuhlaan elämäni uskovaisena? Eläisin samalla tavalla, vaikka en olisikaan uskovainen :) Mitä siis menetän?
[/quote]
Elät uskoen asioihin jotka eivät ole totta.
Annat muitten määräillä tekemisiäsi.
Ei sekoilusi tosin minulta pois ole -anna mennä vaan!
Root beer on limua, saa esim. citymarketeistakin.
Mormoneilla ei ole pappeja vaan kaikilla miehillä on pappeus. Kukaan ei ole siellä töissä, vaan vuorotellen hoitavat hommia, niin kuin näkyi, että se äiti puhui...