Työtön: Miksi et alkaisi yrittäjäksi?
Kommentit (53)
Voisiko joku kertoa tuosta lappurumbasta jotain? Kun siitä tunnutaan täällä aina puhuvan. Minä olen ollut yrittäjä nyt hiukan vajaa vuoden enkä ole vielä kertaakaan mitään lappurumbaa tehnyt. En ole lähetellyt lippusia ja lappusia mihinkään. Ohjeeksi sain vain, että vuoden vaihteessa pitää verottajalle lähettää tilinpäätös ja sekin onnistuu vain printtaamalla se koneelta kirjanpidosta.
Kysymys kuuluukin: olenko jättänyt jotain tärkeää tekemättä vai onko tuo paljon puhuttu lappurumba vielä vasta edessä vai mitä ihmettä?
Yrittäjäksihän vaan aletaan....jep jep. Työttömällähän aina on rahaa niin paljon säästössä, että voi saada pankista vielä isomman lainan yrityksen purustamiseen. Ja minkä alan yrittäjäksi, millaisen koulutuksen vaatii? hauska käsitys sinulla, että yrittäjäksi voi vaan alkaa :)
[quote author="Vierailija" time="25.09.2013 klo 13:26"]
Voisiko joku kertoa tuosta lappurumbasta jotain? Kun siitä tunnutaan täällä aina puhuvan. Minä olen ollut yrittäjä nyt hiukan vajaa vuoden enkä ole vielä kertaakaan mitään lappurumbaa tehnyt. En ole lähetellyt lippusia ja lappusia mihinkään. Ohjeeksi sain vain, että vuoden vaihteessa pitää verottajalle lähettää tilinpäätös ja sekin onnistuu vain printtaamalla se koneelta kirjanpidosta.
Kysymys kuuluukin: olenko jättänyt jotain tärkeää tekemättä vai onko tuo paljon puhuttu lappurumba vielä vasta edessä vai mitä ihmettä?
[/quote]
Minulla oli kirjanpidon ja taloushallinnon yritys ja kaksinkertainen kirjanpito. On eri asia viedä yksinkertaisen kirjanpidon tuloste kuin kunnollinen.
[quote author="Vierailija" time="25.09.2013 klo 13:28"]
[/quote]
Minulla oli kirjanpidon ja taloushallinnon yritys ja kaksinkertainen kirjanpito. On eri asia viedä yksinkertaisen kirjanpidon tuloste kuin kunnollinen.
[/quote]
Kuin kunnollinen. :)
Ok, eli yhdenkertaisessa ei tarvitse muuta tehdä kuin lähettää se tulostettu tilinpäätös kerran vuodessa?
hauska käsitys sinulla, että yrittäjäksi voi vaan alkaa :)
[/quote]
Miten luulet nykyisten yrittäjien aloittaneen?
En ole työtön, mutta en ikimaailmassa alkaisi yrittäjäksi vaikka olisinkin. Ennemmin menisin vaikka vessoja pesemään.
Mikäs siinä, jos on tarpeeksi hyvä yritysidea, rahaa ja rahkeita pistää yritys pystyyn ja pysyy tarpeeksi terveenä pystyäkseen pyörittämään yritystä. Taidon lisäksi tarvitaan tuuria, ja riskit ovat isot, vaikka yritys olisi pieni.
Olen liian läheltä seurannut, minkälaisia ongelmia siitä seuraa, kun yritys itsestä riippumattomista syistä kääntyy tappiolliseksi ja hirveän taistelun jälkeen haettu konkurssi aiheuttaa varattomuuden vuosikausiksi jälkeenpäin.
Yrittäjä on henkilökohtaisesti vastuussa, vaikka tulisi ns. turpiin ihan itsestä riippumattomista syistä. Kuka tahansa voi esim. sairastua syöpään. Lama-aika tappaa monia sellaisia yrityksiä, jotka parempina aikoina pärjäisivät hyvin. Jne.
Mikä kunnollinen tilinpäätös, minäkin haluan kuulla.
Olen ajatellut tulevaisuudessa juuri alkaa kirjanpitäjänä yrittäjäksi.
Kerrotko kaikki ikävät puolet ja myös positiiviset?
Kannattaa huomioida että kone voi mennä tässä välissä rikki ja ne teidän kaikki liput ja laput on siellä koneen uumenissa ikuisesti niinkuin meille kävi. Eli kannattaisi ottaa varmuus kopiot kaikista heti ulos paperisena tai siirtää tiedot erilliselle ulkoiselle muistille.
- entinen yrittäjä
[quote author="Vierailija" time="25.09.2013 klo 13:40"]
Kannattaa huomioida että kone voi mennä tässä välissä rikki ja ne teidän kaikki liput ja laput on siellä koneen uumenissa ikuisesti niinkuin meille kävi. Eli kannattaisi ottaa varmuus kopiot kaikista heti ulos paperisena tai siirtää tiedot erilliselle ulkoiselle muistille.
- entinen yrittäjä
[/quote]
Olen ollut täysipäiväisenä yrittäjänä ja nykyään olen sivutoiminen yrittäjä normaalin päivätyön ohella.
Minulla on talousalan koulutus, kokea markkinoinnista ja osaamista/koulutusta oman alani yrityksen perustamiseen. Enpä silti osannut varautua siihen, että tosiaan yrittäjällä ei ole mitään sosiaaliturvaa. Sen sijaan saadaksesi kasasan jonkinlaiset eläkerahat, joudut maksamaan vuositasolla yli 6000 euroa YEL-maksua, päälle vakuutuksia, arvonlisäveroa, ansioveroa jne. Ensimmäisenä yritysvuotena tein lähes 30 000 euroa liikevaihtoa - osin myymällä tuotetta ja osin konsulttityönä. Silti elin tuon vuoden todella tiukilla...kesä tuli vastaan ja stressi siitä, millä pysyy kesän leivässä - onneksi mies oli töissä. Yrittäjänä epätasaisuus on vaikeinta eli välillä töitä ei vain ole ja välillä niitä on liikaa. Palkkatyöläisenä palkka juoksee joka päivä, samoin lomat tulevat varmasti ja jopa lomarahaa.
Nyt - sivutoimisena yrittäjänä olen onnellinen ja voin tehdä tätä työtä sen verran, kun kalenteriin mahtuu.
Neuvon ryhtymään yrittäjäksi niitä, joilla on kantava liikeidea, rahoitusta, säästöjä ja osaamista sekä jääräpäisyyttä ja suuri stressinsietokyky. Lisäksi pitää olla motivaatiota potkia itsensä liikkeelle ja tehdä markkinointia jatkuvasti. Ja varakas puoliso. Ja mahdollisuus tinkiä kovasti omista menoistaan usean vuoden ajan.
Jos olet ansiosidonnaisella, niin nauti siitä ajasta ja hae tavallista työtä aktiivisesti! Siitä on helppo vielä ponnistaa takaisin työelämään...
Älkää siis nähkö yrittämistä idyllisenä pikku puuhasteluna, vaan saadaksesi vaikka 2 500 e palkkaa kuussa sinulla pitää olla lähes 5000 euroa laskutus kuussa. Jos myyt tuotteita ja varastoit tavaraa, niin vieläkin isompi laskutus...se on KOVAA työntekoa.
Niin, siis kannattaa ottaa käyttöön joku perustaloushallinto-ohjelma, jossa ne liput ja laput säilyy oman koneen kaatumisesta huolimatta. 31
Moni työtön voisi saada kasaan työttömyyskorvauksen verran tuloja yrittämisellä jos pienimuotoisesta yritystoiminnasta (sanotaan vaikka, että jos tulot jäävät alle 18 000 euroon vuositasolla) saisi jonkinlaista verohelpotusta niin että tuolla summalla pystyisi elämään. Tämä ei maksaisi yhteiskunnalle mitään, koska työtön/yrittäjä elättäisi itsensä. Toki tulojen noustessa näidenkin yrittäjien pitäisi osallistua valtion elättämiseen siinä kuin muidenkin.
Nykyään pidetään parempana, että työttömälle potentiaaliselle yrittäjälle maksetaan sama summa työttömyyskorvauksena ja muina tukina, jotka maksaa tietenkin veronmaksaja ja liitto. Tässä yhtälössä kaikki häviävät, mutta mitäpä sen on väliä, ketään ei kiinnosta pienituloisen yrittäjän asiat, vaikka järkevällä politiikalla heidän avullaan voitaisiin paitsi lisätä bruttokansantuotetta, myös aitoa hyvinvointia. Eli mielestäni pienituloisten yrittäjien verotusta pitäisi keventää, jotta he eivät rasittaisi sosiaaliturvaa yhtä paljon kuin nyt.
t. yksi melko pienituloinen yrittäjä, jolla kieltämättä oma lehmä ojassa. Työttömänä tienaisin enemmän kuin yrittäjänä, mutta taidan olla liian ylpeä elätiksi.
[quote author="Vierailija" time="25.09.2013 klo 12:33"]
Työtön: Miksi et alkaisi yrittäjäksi?
[/quote]
Oikeesti hei!
Jos ei saa hommattua työpaikkaa itelleen, ei kannata kuvitella että pärjäisi yrittäjänä. Siis nimen omaan jos EI SAA hommattua työpaikkaa itelleen.
Täytyy kyllä ihmetellä sitäkin, että nyt kun on tulossa työttömille oikeus tienata lisätuloa, niin miksi ei samalla oikeutta tienata lisätuloja myös yrittäjänä? Saisihan valtio siitäkin edes vähän verotuloja verrattuna siihen, ettei saa lainkaan. Ja jos pelätään, että joku ei ole työmarkkinoiden käytettävissä parin sadan euron tulojen takia, niin ainahan voidaan tehdä työhönosoituksia johonkin palkkatukihommaan, jolloin aikaa ei jää kuin sivutoimiselle yrittäjyydelle.
Hei
Hieman yrittäjähistoriaa omaavana suositukseni pienyrittäjälle on:
1) Valitse erittäin pitkäpinnainen puoliso. Yrittäjien jälkikasvu saattaa olla hyvää ainesta. Jos ette tarvitse yhteistä aikaa, ota toinen yrittäjä puolisoksi. Yhteisyrittäjyyttä en uskalla suositella.
2) Parasta on jos toimialaala on jo tuttu ja olet työskennellyt edes sitä sivuavissa tehtävissä. Rakennat suhteita jo työntekijänä. Ehdottomasti ihanteellisin tilanne on, kun sinulla on valmiit asiakkaat !!! Jos olet jo työtön, teet laajamittaisia tiedusteluja yrityksesi tulevilta asiakkailta. Yleisesti muut fiksut yrittäjät oikeasti haluavat tukea aloittavaa yrittäjää, siis rohkeasti neuvottelemaan. Jos ideasi on hyvä, muut yrittäjät mielellään vastaavat: ok, tilaan palveluitasi xx määrän heti kun olet saanut firman pystyyn. Voit tästä laskea jonkin todennäköisen toteutumismäärän....30% ???
2) Jos toimiala on sinulle edes jossain määrin uusi, harkitse erittäin vakavasti aluksi vaikka (pitkään työttömänä) tuilla työskentelyä palkollisena tai jollain oppisopimuksella kouluttautumista, tms. alaan tutustumista. Tässä asiassa maltti on ehdottomasti valtti!!
Yrityksen perustamisvaiheen lainanottoon suhtaudun kielteisesti. Laina on aina raskas taakka ja erityisesti alkuaikoina. Hanki siis mielellään rahoitus työtä tekemällä, kalustot tai tilat muilla tavoin tuttavia tai suhteita käyttämällä.
Kun näillä esitiedusteluilla ja vanhoilla suhteilla saat suht varmasti rakennettua työn/ulos maksettavan tulon (kiinteistö-, laite-, kirjanpito-, laina-, alv-/vero- ym. kulujen jälkeen) osuudeksi min. 3500e/kk, jää vakuutuksista ja veroprosentista riippuen 2000e molemmin puolin. Kuka pärjää milläkin, on sitten eri juttu, toisille nettopalkka 800e on huima summa, toisille 2000e riittää juuri ja juuri pakollisiin kuluihin. Arvioi kulusi realistisesti ja jos maksat esim. vuokraa yritystilasta, varaa edes parin kuukauden varmuuskassa siihen), Aloittavana yrittäjänä toki starttiraha on pieni tuki (olisko 700-800e ja haettava ENNEN yrityksen perustamista.). Vakuutuksista saa alkuaikoina reilua alennusta.
3) Jos ja kun yrittäjyys on kituuttamista, yritä suunnitella elämäsi niin että pärjäät alkuaikoina pienilläkin tuloilla. Pieni asunnon vuokra hyvä, maksettu omistusasunto vielä parempi. Asuntolainan lyhennys 3000e/kk - ei hyvä.
4) Lippulappu-postitusta toki hieman tulee. Nykyään netissä saa kätevästi kuukausi-ilmoitukset, jne. Vuosi-ilmoitukset sitten päälle. Jos huolehdit yleisesti omasta jaksamisestasi, nämä ovat pikkujuttu. Suosittelen hyviä harrastuksia, liikunta erittäin hyvä! vaikka sitten 1h aikaisemmin työt lopettamalla.
5) Jos tulee maksuongelmia, kaikista kauhukertomuksista huolimatta osapuolet, esim. jopa verottaja, ovat suhteellisen joustavia lyhytaikaisten maksujen järjestelyiden kanssa. Ota rohkeasti yhteyttä, ei ne pure. Tarinat kuinka verottaja tappoi yrityksen ovat yleensä jo muuten väsähtäneiltä ja asiansa omaan onneensa jättäneiltä ex-yrittäjiltä.
Olennaisen tärkeää on ongelmien syntyessä riittävän aikainen yritystoiminnan lopetus. Jos et ole kuukausiin saanut palkkaa ja vielä mahdolliset lainanlyhennykset rästissä, olet jo useimmiten myöhässä !
Onnea yrittäjyyteen toivottaa, jjk
Yrittajaksi ei nin vain paasekaan jos on tyoton. Ensinnakin starttirahaa on usen mahdotonta saada, varsinkin loppuvuodesta. Syyna tahan on suomalainern kateus, kateelliset eivat halunneet etta tyottomilla olisi mahdollisuus hakea starttirahaa kun tyossakayvat eivat sita saisi, nyt sita saavat kaikki ainakin hakea, mutta rahat ovat usein loppu.
Tyottomalla pitaa olla toteuttamiskelpoinen liiketoimintasuunnitelma. Tosin sen pitaa olla sellainen etta yritystoiminnassa ei syntyisi kilpailua uuden yrityksen ja jo olemassa olevien yritysten valilla (????) Taman takia usein parhaat yritysideat jaavat toteuttamatta koska jo etabloituneiden yritysten hyyssaaminen on etusijalla (tamahan itseasiassa vaaristaa kilpailua mutta suomihan on holmolaisten maa monessa muussakin asiassa).
Se tosiasia, etta yritystoiminnan jalkeen on miltei mahdotonta saada tyottomyysetuuksia, kertooko se enemman suomalaisten yrittajien tunnetusta rehellisyydesta vai viranomaisten vainoharhaisesta kyylayskulttuurista, kukin paatelkoon itse.
Älkää, älkää ruvetko yrittäjiksi!
t. yrittäjän vaimo
monesti ei ole oikeaa kuvaa alasta millä pitäisi yrittää. Ennemmin palkkatyössä olevien pitäisi ruveta yrittäjäksi jolloin työttömät pääsisivät "opiskelemaan" alaa käytännössä :)
Ensinnäkään minulla ei ole mitään liikeideaa. Toiseksi, en USKALLA. En ihan oikeasti uskalla ryhtyä sellaiseen, joka huonolla tuuri vie sekä maineen että luottotiedot.
Jos suomessa ei olisi niin älytön verotus, ja niin älytön asenneilmasto niin mikä ettei. Mutta tässä tilanteessa, ei, ei ja ei.