Työtön: Miksi et alkaisi yrittäjäksi?
Kommentit (53)
Jos olisin työtön, niin en ikimaailmassa uskaltaisi perustaa oman alan yritystä. Olen rekkakuski, ja jo kaluston ja kulujen (auto, tilat autolle, diesel, verot, luvat, nälkäkilvet jnejne) ajattelu vetää mielen matalaksi. Seuraava kysymys on, että mitähän alueellani voisin alkaa kuljettaa, täällä on toimiva jätehuolto, jakeluhommia tekee jo nyt parikin yritystä jne.
Onneksi en ole työtön ja jos olisin, niin kyllä minäki ehdottomasti mieluummin hakisin siivoojan tai muun vastaavan töitä kuin alkaisin perustaa oman alan yritystä.
Eli pienimuotoinen yrittäminen on tehty mahdottomaksi.
Itseäni innostaisi oma yritys enemmän kuin jollekkin muulle työskenteleminen, mutta minulla ei ole mitään taloudellisia mahdollisuuksia saada yritystä käyntiin.
1. Minulla ei ole toimivaa ja kannattavaa liikeideaa.
2. Yritämme saada toista lasta: Yrityksen aloittaminen ja saman tien äitiyslomalle jääminen olisi taloudellisesti jokseenkin typerintä mitä voisi tehdä. (Meillä on suuri riski, että toisesta tulee allerginen, itkuinen ja huonouninen, kuten ekasta, joten realistisesti ihan turha kuvitella pystyvänsä pyörittämään yritystä, saati start up -vaihetta silloin.)
[quote author="Vierailija" time="25.09.2013 klo 13:32"]
[quote author="Vierailija" time="25.09.2013 klo 13:28"]
[quote author="Vierailija" time="25.09.2013 klo 13:26"]
Voisiko joku kertoa tuosta lappurumbasta jotain? Kun siitä tunnutaan täällä aina puhuvan. Minä olen ollut yrittäjä nyt hiukan vajaa vuoden enkä ole vielä kertaakaan mitään lappurumbaa tehnyt. En ole lähetellyt lippusia ja lappusia mihinkään. Ohjeeksi sain vain, että vuoden vaihteessa pitää verottajalle lähettää tilinpäätös ja sekin onnistuu vain printtaamalla se koneelta kirjanpidosta.
Kysymys kuuluukin: olenko jättänyt jotain tärkeää tekemättä vai onko tuo paljon puhuttu lappurumba vielä vasta edessä vai mitä ihmettä?
[/quote]
Minulla oli kirjanpidon ja taloushallinnon yritys ja kaksinkertainen kirjanpito. On eri asia viedä yksinkertaisen kirjanpidon tuloste kuin kunnollinen.
[/quote]
Kuin kunnollinen. :)
Ok, eli yhdenkertaisessa ei tarvitse muuta tehdä kuin lähettää se tulostettu tilinpäätös kerran vuodessa?
[/quote]
Jos toimintasi yrittää alv-rajan, pitää siitä tehdä kuukausittainen ilmoitus ja maksaa se, jos maksettavaa jää. Tietty sulla on oltava kirjanpito koko ajan ajantasalla, lain mukaan, vaikka moni tekee sen vain kerran vuodessa...olipa se minkäkertainen vaan. Veroilmoitus pitää myös tehdä, ei pelkkä tilinpäätös riitä. Myös vakuutukset on hoidettava, sekin riippuu toimialasta ja liikevaihdosta. Onhan noita, nämä tuli nyt ekana mieleen.
Kaksi tärkeintä syytä:
1) ei ole asiakkaita
2) ei ole pääomaa, jolla pääsisi aloittamaan yrityksen.
Kaikkea muuta tarpeellista periaatteessa löytyisi, olenhan ollut ammatikseni yritysneuvojanakin. Joissakin tapauksissa yrityksen voisi aloittaa olemattamalla rahalla, mutta minun tapauksessani tökkää alan kilpailuun ja rajalliseen asiakasmäärään.
Riski on myös liian suuri ja yrittäjä ei saa työttämyyskorvausta, jos ei ole työtä ja asiakkaita. Lappurumba ei ole mikään ongelma, jos ei ole arvonlisäverovelvollinen eikä ole työntekijöitä. Jos on, pitää tietyt hommat hoitaa kuukausittain, mutta nykyään onnistuu netissä ihan ilman lappuja.
Olen ollut yrittäjänä, ja tunnustan suoraan ettei pääni kestänyt sitä jatkuvaa stressiä. Olen sikäli onnekas, että jäin suunnilleen nollille, ei jäänyt velkoja muttei omaisuuttakaan.
Ei ikinä enää, mitä tahansa muuta mieluummin.
Edellisen laman aikana ryhdyin yrittäjäksi, tyhmänä ja nuorena en ollut varautunut että ihan oikeasti olisi pitänyt olla ainakin vuoden omat palkat säästössä, minulla oli pienet lapset ja hyvä palkkainen mies. Lapsista maksettiin mahdollisimmat korkeat hoitomaksut. Tein 12h työpäivää vähintäin 6pv viikossa. Koska kirjanpidosta en ymmärtänyt yhtään mitään oli pakko kantaa jokainen kuitti ja lasku tilitoimistoon, oli myös pakko palkata työntekijä, sekään ei ihan onnistunut, tämä tuli raskaaksi kolmen kuukauden kuluttua, maksoin sitten toiselle siitä ettei ollut töissä ja tein lisää töitä. Onneksi oli 15km työmatka sen hetken itkin iltaisin väsymystä ja menin reippaana äitinä iloitsemaan lapsista, jos muistin missä ja kenellä he olivat sinä päivänä iltahoidossa kun lasten isällä oli iltatöitä. Muistan eräänä iltana itkeneeni kotipihalla että mistä ihmeestä haen lapset kun talo olikin pimenä.
Lopulta työntekijä tuli takaisin töihin, hänen sekä omat lapseni sairastivat, hän jäi hoitamaan omaansa kotiin, maksoin tietysti hänelle siitä, meidän lapset nukkuivat työpaikan lattialla pahvilaatikossa kuumeisina.
Lopulta en enää jaksanut, lopetin, onneksi sain töitä heti, makselin jääneitä velkoja pois, jäin taas työttömäksi. Hain opiskelemaan uutta alaa ja pääsin, hain aikuiskoulutusraha tms, johon vaadittiin tietty aika työssäoloa, tunsin itseni rikolliseksi niissä kuulusteluissa jotka koskivat niitä neljää vuotta, jotka olin yrittäjä.
Eli jos vielä jään työttömäksi en enää ikinä ryhdy yrittäjäksi, nuo vuodet yrittäjänä koin olevani lähinnä orja ja rikollinen, joka kerää johonkin paratiisisaarille miljoonia, vaikka ainoa mitä jäi oli noin 3000€ velkaa, onneksi ei enempää. Varsinkin ihmiset jotka eivät mitään yrittämisestä tiedä oikeasti kuvittelivat että pikku yritykselläni kerää miljoonia.
Jos unohdetaan hetkeksi jopa kaikki stressit ja raha-asiat... kuinka monella on - ihan oikeasti - hyvä liikeidea JA lisäksi vielä idean mahdollistavaa ammattitaitoa?
[quote author="Vierailija" time="25.09.2013 klo 20:26"]
[quote author="Vierailija" time="25.09.2013 klo 13:32"]
[quote author="Vierailija" time="25.09.2013 klo 13:28"]
[quote author="Vierailija" time="25.09.2013 klo 13:26"]
Voisiko joku kertoa tuosta lappurumbasta jotain? Kun siitä tunnutaan täällä aina puhuvan. Minä olen ollut yrittäjä nyt hiukan vajaa vuoden enkä ole vielä kertaakaan mitään lappurumbaa tehnyt. En ole lähetellyt lippusia ja lappusia mihinkään. Ohjeeksi sain vain, että vuoden vaihteessa pitää verottajalle lähettää tilinpäätös ja sekin onnistuu vain printtaamalla se koneelta kirjanpidosta.
Kysymys kuuluukin: olenko jättänyt jotain tärkeää tekemättä vai onko tuo paljon puhuttu lappurumba vielä vasta edessä vai mitä ihmettä?
[/quote]
Minulla oli kirjanpidon ja taloushallinnon yritys ja kaksinkertainen kirjanpito. On eri asia viedä yksinkertaisen kirjanpidon tuloste kuin kunnollinen.
[/quote]
Kuin kunnollinen. :)
Ok, eli yhdenkertaisessa ei tarvitse muuta tehdä kuin lähettää se tulostettu tilinpäätös kerran vuodessa?
[/quote]
Jos toimintasi yrittää alv-rajan, pitää siitä tehdä kuukausittainen ilmoitus ja maksaa se, jos maksettavaa jää. Tietty sulla on oltava kirjanpito koko ajan ajantasalla, lain mukaan, vaikka moni tekee sen vain kerran vuodessa...olipa se minkäkertainen vaan. Veroilmoitus pitää myös tehdä, ei pelkkä tilinpäätös riitä. Myös vakuutukset on hoidettava, sekin riippuu toimialasta ja liikevaihdosta. Onhan noita, nämä tuli nyt ekana mieleen.
[/quote]
Juu, siis kyllä kuukausittain ilmoitan alv:t verotilille ja pidän siis kirjanpitoa ajantasalla koko vuoden. Mutta tarkoitin siis tätä lappurumbaa, että mitä ihmeen lappuja pitäisi lähetellä/pyöritellä jatkuvasti? Että eikö se riitä, että sitten vuoden lopuksi lähettää verottajalle sen tulostetun yhteenvedon (tämä termi nyt hukassa) koko vuodelta, niin kuin ohjeeksi sain? Vai pitäisikö pitkin vuotta lähetellä jotain johonkin? Sellaisen käsityksen kun täältä usein saa.
Yrittäjyydestä mielinkiintoinen sarja! Suunnattu nuorille mutta toimii mielenkiintoisena ja suuntaa antavana myös muille! Kannattaa tsekkaa: https://areena.yle.fi/1-4399838 :)
No ei kaikista ole yrittäjiksi. Pitää sietää epävarmuutta. Voi olla, että jonain kuukausina sitä rahaa ei tuukkaan, laskut tulee. Aina saa olla täyttämässä jotain lomaketta. Lomia et ehkä voi pitää lainkaan. Päivät ympäripyöreitä.
Pitää olla myös osaamista ja hyvä liikeidea. Isäni ja mieheni ovat yrittäjiä. Perheelle tämä yrittäjyys on kova rasite. Mies on käytännössä lähes aina töissä. Kovan hinnan joutuu maksamaan aivan sairaasta työnteosta. Se palkinto minkä siitä voi saada on taloudellinen. Silti vaihtaisin sen heti säännölliseen työaikaan muilla töissä.
Yrittäjän työt jatkuu myös kotona.
Mulla oli työttömyysaikana paljonkin ideoita, kaupallisen alan koulutuksen käyneenä ymmärrän myös taloushallinnon päälle, vaikka olenkin varsinaisesti toisen alan ammattilainen. Nyt olen kyllä töissä, mutta jos jäisin työttömäksi, niin ongelmaksi tulisi rahoitus. Starttirahaahan ei automaattiessti saa, niinkuin moni luulee, vaan se on harkinnanvarainen ja aika pieni. Lainoja on vaikea saada ilman vakuuksia. Näihin se monella tyssää, vaikka olisi ideaa ja osaamistakin.