Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko tämä Liukko-Sunströmin laatta, johon Marimekon kangasta verrataan?

Vierailija
24.09.2013 |

http://kuvat2.huuto.net/9/49/9b5b0f10418c892b461bfaef79d6b-orig.jpg

http://static.iltalehti.fi/uutiset/kuusjaskarimarimekkoJI2409_503_uu.jpg

Marimekko on joutunut jälleen plagiointiepäilyn kohteeksi. Kuvataiteilija ja professori Heljä Liukko-Sundström sanoi tiistaina Ylen Ajankohtainen Kakkonen -ohjelmassa uskovansa, että Marimekon uusi kuosi on jäljitelmä hänen teoksestaan.

Liukko-Sundström tunnetaan erityisesti keramiikka- ja kuvataiteilijana. Hän on työskennellyt Arabian suunnittelijana vuodesta 1962.

Liukko-Sundström suunnitteli yrityslahjaksi maatalousalan osuusliike Hankkijalle 1980-luvulla laatan, jossa oli kuvituksena viljapelto. Marimekon uuden Sääpäiväkirja-sarjaan kuuluvan Kuuskajaskari-kankaan on suunnitellut Aino-Maija Metsola.

Kommentit (90)

Vierailija
81/90 |
25.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.09.2013 klo 13:06"]

Eihän tuossa plagioinnissa ole mitään epäselvää. Molemmat ovat kopioineet Van Goghin maalausta.

[/quote]

Saattaa olla, että Liukkaan mukitkin jää minulta ostamatta. Pitää suunnata WB:n liikkeeseen, että saan alkuperäisiä pupumukeja.

Vierailija
82/90 |
25.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidan ostaa tuota Marimekon kangasta. (josta en ennen tätä tiennyt mitään...)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/90 |
25.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.09.2013 klo 14:18"]

Taidan ostaa tuota Marimekon kangasta. (josta en ennen tätä tiennyt mitään...)

[/quote]

Komppi. Kaunis kangas. Minusta siinä ei edes ole juuri mitään samaa Liukko-Sundströmin tekeleeseen verrattuna, vaikka rehellisesti sanottuna minua ei edes kiinnosta, vaikka olisikin.

Vierailija
84/90 |
25.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.09.2013 klo 11:38"]

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2013092517530931_uu.shtml

Jos kyse ei ole plagioinnista niin miksi Marimekko yritti ostaa taiteilijan hiljaiseksi ja estää ajankohtaisen kakkosen jutun? Ja kummasti näitä samanlaisia teoksia tässä on nyt Marimekolta nähty, alkaa pikkasen ihmetyttää. Sattumaako, vai vain sitä ettei itse keksitä vaan napataan muilta aiheet, joita pikkasen tuunataan ja kas, tässä on uusi kuosi Marimekolle. Häpeällistähän tuo on, ettei suunnittelijat oikeasti pysty keksimään mitään omaa, vain tuunaamaan muiden jo aiemmin tekemiä kuvia.

[/quote]

Ymmärrän kyllä, että Marimekko ei halunnut uutta julkista polemiikkia tällaisesta, enkä pidä tuota sovitteluyritystä minään tunnustuksena. Ennemmin tulee käsitys, että HL-S on nyt onnensa kukkuloilla, kun saa paistatella parrasvaloissa ja esittää kaltoinkohdeltua uhria. Media taas käy korppikotkana kiinni kaikkeen, millä saa ihmisten kiinnostuksen ja heille tämä julkisuudenkipeä HL-S on oikea onnenpotku. Mahtanut sieltä elokuusta saakka treenata peilin edessä sitä uhriesitystään.

Vierailija
85/90 |
25.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.09.2013 klo 12:36"]

[quote author="Vierailija" time="25.09.2013 klo 12:18"]

Joku siis taiteilee taipuvat kaislat tai viljapellon ja kokee tulleensa peräti raiskatuksi kolmenkymmenen vuoden päästä, kun joku toinen sattuu inspiroitumaan samoin...Ei voi olla tosissaan. Toistaiseksi koko plagiointi on toteen näyttämättä.

[/quote]

Kyse ei ole viljapellosta vaan kokonaisuudesta. Joka on aivan liian sama ollakseen uudemman taiteilijan täysin ikioma inspiraatio. Jos mä tuunaan Mona Lisaa vähän ja annan sille uuden nimen niin ei kukaan tosissaan usko mun vain saaneen saman inspiraation Da Vincin kanssa. 

[/quote]

Jos maalaat Jutta Urpilaisen vähän samanlaisella taustalla kuin Da Vinci maalasi Mona Lisan, onhan se vähän kuin Liukko tai Van Gogh maalaa vehnän tähkiä taivasalla ja toinen kaislikkoa taivasalla. Älytöntä luovuuden puutetta. Olisi nyt maalannut ne kaislat vaikka sisälle.

Kumma kyllä, kun Liukko ei ole jo jättänyt vaateitaan Goghin perikunnalle.

http://uploads0.wikipaintings.org/images/vincent-van-gogh/wheat-field-with-a-lark-1887(1).jpg

Vierailija
86/90 |
25.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://kasperstromman.wordpress.com/2013/09/25/katsaus-helja-liukko-sundstromin-tuotantoon/

kuka tämän linkkasikaan... huutonaurua, jos siis avokonttorissa voisi. 

Vierailija
87/90 |
25.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liukku ei ole vielä tainnut keksinyt googea. Jos Marimekon kangas tuli raiskattu tunne, toivottavasti hän ei koskaan tee seuraavaa hakua:

bunny mug

Beatrix Potterkin taitaa olla ko. professorille vieras taiteilija.

Vierailija
88/90 |
25.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka yleensä tykkää Liukon tuotannosta? Rumia ja ankeita kliseitä ne on

Vierailija
89/90 |
25.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä kuvassa http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288602639268.html oleva L-S:n näkyva laatta on kyllä todella lähellä marimekon kuosia. Nuo muut Liukko-Sundströmin peltolaatat eivät todellakaan ole lähimaillakaan, mutta tässä näkyvä oikea laatta ON.

Tulee mieleen, että olisiko oikeasti keksitty käyttää noin samantyyppisiä ilmaisun keinoja, kuten tumma pohja alareunassa ja värisävyt jotka menee ihan yksiin. 

Harmillista, kun kyllä näiden tietojen (koitettu ostaa hiljaiseksi ym) pohjalta tulee taas vaikutelma siitä, että on etsiskelty inspiraatiota muualta kuin viljapellosta. 

Vierailija
90/90 |
13.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä hieman asian vierestä, mutta on toi Liukko-Sundströmin persoona vaan.....kuinkahan monta "minä"-sanaa saakaan lauseeseen mahtumaan...?Heljä Liukko-Sundström:in sisko oli joskus kuviksen opettajani ja pääsimme tapaamaan sitten Heljää Arabiaan hänen työhuoneelleen. Oli kyllä siskon ilme enemmän kuin kyllästynyt:). Teki H-S-L itsestään kyllä itsekeskeisyyden multihuipentuman tuossa A-studion lähetyksessäkin. Minä, minä. minä, minä,minä.....