Kaverin seiskaluokkalainen on sisäoppilaitoksessa ja
tyttö ei halunnut tulla viikonlopuksi kotiin. Se on kaverilleni ihan okei. Kiva.
Kommentit (15)
[quote author="Vierailija" time="07.09.2013 klo 20:36"]
Anna Tapiossa? Saako sinne nykyään jäädä viikonlopuksi? Vai menikö jonkun uuden kaverinsa kotiin?
[/quote]
Mä kävin aikoinani tutustumassa Anna Tapion kouluun. Silloin siellä kerrottiin, että kerran kuussa on asuntolat viikonloppun suljettu, muina saa jäädä.
Mitäpä se sinulle kuuluu? Ennen vanhaan oli ihan yleistä, että lapset asuivat toisella paikkakunnalla koulun vuoksi. Itse en voisi olla erossa lapsistani, mutta en ole mikään arvostelemaan toisia. Eroperheiden lapsetkin ovat missä milloinkin.
No, toivottavasti valvonta pelaa. Seiskaluokkalainen on vielä turhan nuori biletyksiin. Ja on siellä ainakin populaa, jotka pitää silmällä, jos jotain sattuu.
Toisaalta, itse sisäoppilaitoksessa viikonloppujakin asuneena ymmärrän, että jos on pitkä välimatka kotiin, ei halua käyttää joka viikonloppua matkustamiseen. Itsellä vaan oli sen verran jo ikää tossa vaiheessa, ettei kaikkia viikonloppuja käytetty bilettämiseen.
Minä tiesin seiskaluokkalaisen, joka ei SAANUT mennä kotiin. Tai kotia ei ollut, kun äiti oli rapajuoppo ja isän uusi tyttöystävä ei halunnut lasta ollenkaan heille. Mummon luona sai käydä joskus.
Miehnei suvussa on lapsi, jota äiti ei jaksanut hakea sisäoppilaitoksesta (isä oli kuollut). Parin tunin ajomatka. Onneksi setä jaksoi hakea perheensä luo joka toinen viikonloppu. Lapsi oli silloin 8-v.
Ehkä tytöllä on ensi viikolla monet kokeet ja halusi lukea niihin rauhassa? Tai sitten joku harrastusjuttu.
olen käynyt sisäoppilaitoksen (en tosin suomessa) ja viikoloput vietettiin koululla. Eikä todellakaan ollut mitään biletystä, valvonta oli sen verran tiukkaa.
Viikonloppuisin oli kuitenkin vapaampaa, ei koulua - vietettiin aikaa kavereiden kanssa, valvottiin, pelailtiin jne.
Jos tuon kaverisi tytön koulukaverit ovat jäämässä viikonlopuksi ja tyttö haluaa siks jäädä? En näe asiassa mitään ihmeellistä jos tuon ikäisillä on joku valvonta siellä.
Ei siitä vielä kovin monta vuosikymmentä ole, kun Lapissa pienet kansakoululaisetkin joutuivat olemaan viikot asuntolassa, ja silloin oli 6-päiväinen kouluviikko. Ja osa lapsista lähti syksyllä kouluun, tuli kotiin seuraavan kerran vasta jouluksi ja oli siinä välissä joutunut oppimaan suomea ja saamen puhuminen oli kielletty. Ihan kivaa varmaan nykyisissä sisäoppilaitoksista, joita ymmärrettävästi on erittäin vähän.
Miten äidin sitten olisi mielestäsi pitänyt reagoida? Ajaa koululle ja tarvittaessa raahata lapsi autoon ja viikonlopuksi kotiin?
Hanki elämä ja anna muiden elää omaansa!
No, teinillä on hauskat bileet siellä...
Suomen harvoissa sisäoppilaitoksissa ei ole mahdollisuutta jäädä oppilaskotiin viikonlopuksi.
kaveri oli sis.oppilaitoksessa yleensä viikonloput. ei mitäänjuhlia, uskovien laitos kun oli. la pyhä.
Anna Tapiossa? Saako sinne nykyään jäädä viikonlopuksi? Vai menikö jonkun uuden kaverinsa kotiin?