Ei pieni lapsi maksa juuri mitään, teinivanhempana vasta huomaa...
mihin rahat uppoaa. Joten kannattaa miettii mihin todellakin on varaa eikä vain hankkia 4-5-6 lasta putkeen koska on "ihanaa". Ihanuus on kaukana kun 13-18vuotiaat tarvitsevat rahaa ja silloin voi melkein nauraa kun ajattelee pikkulapsiaikaa...ehe. Vaunut, vaipat, talvihaalarit, muutama ruoka- ja vellipurkki...turvaistuin...?! se ei ole mitään verrattuna mopokorttiin, mopoon, vaatteet, elokuvat, diskot, synttärit, retket, jalkapallomaksut, balettimaksut, mahd sakot moposta, bensat, kännykät, tietokoneet, rippijuhlat, valmistumisvaatteet, kampaajat, korut, autokoulu jne jne jne jne....Huhu. Nyt kolmas lapseni täytti 18v ja hänellä(kin) töitä joten NYT voin vähän huokaista. Toki - joku voi sanoa ettei tarvitse mopoa tai kännykkä jne, mutta tosiasia on ettei kukaan vanhempi HALUA että oma lapsi jää porukan ulkopuolelle vaan jokainen toivoo että lapsilla on kavereita ja kiva elämä ja tänä päivänä näitä asioita on lähes joka teiniperheessa. Joku muu täällä joka oivaltanut tämän asian, että pikkulapsiperheessä ei todellakaan ole suuria kuluja. Eikä todellakaan ole niin että kun lapset teinejä niin kaikki lainat poismaksettuja jo, noup.
Kommentit (142)
No ei sille lapselle mitään mopoa, mopokorttia, ajokorttia jne. tarvi maksaa. Ei nuo ole mitään välttämättömyyksiä. Vai hommaatko lapsille kaiken mitä he vaan haluavat??
[quote author="Vierailija" time="24.09.2013 klo 13:20"]
Pitäisikö aikuistenkin vähän päivittää itseään. Sillä nuoret kiinnittävät entistä enemmän huomiota vastuulliseen kuluttamiseen, eíkä kuluttaminen ole heille enää pakko ja eikä kaikkea tarvitse saada uutena.
Materialistinen kulutuskäyttäytymisemme uskottelee, että onni saavutetaan rahalla ja tavaroilla. Nimenomaan vanhemmat haluavat varmistaa, että lapset saavat ne välttämättömät tuotteet, jotta he eivät joudu syrjityiksi kaveripiirissään, mutta nuorten käsitys on kovin toisenlainen kuin aikuisilla. Nuoret osaavat olla tarvittaessa säästäväisiä ja harkitsevaisia.
[/quote]
Jos vaatetta ei löydy kirpparilta niin ollaanko sitten ilman? Lapsi kas kun sattuu kasvamaan ja iha jo niihin perusvermeisiin uppoaa rahaa ihan kiitettävästi. Ei kannata länkyttää kuluttamisesta kuluttamisen vuoksi jos puhutaanvaatteista ja perheen ruokakustannuksista. Harrastuksetkin maksavat.
no joo.. elämä on kallista. mut tarviiko teinille sit ostaa kaikki mitä on kavereillakin?
Itse olin köyhäläisperheen kakara. Vanhemmat tekivät henkilökohtaisen vararikon 90-luvun laman aikaan ja olivat pitkään velkaantuneita sekä ulosotossa.
Muistan vieläkin ne nöyryytyksen hetket, kun varaa ei ollut mihinkään. Päällä oli aina huonot halpahalliretkut, yksiäkään kunnon farkkujakaan ei ollut, saati mitään merkkivaatteita. Ja kyllä mua kiusattiinkin niistä retkuista.
Jäin ulos suurinpiirtein kaikesta, koska suurin osa teinien menoista maksavat jotakin, ja vähänkin oli liikaa. Ehkä jossain carrolsissa pystyi käymään 2-3 kertaa vuodessa, ei puhettakaan mistään elokuvissa käynneistä, uimahallireissuista tai varsinkaan shoppailusta. Viikkoraha oli 14-vuotiaana vielä muistaakseni 5 markkaa, sillä ei siihenkään aikaan saanut yhtään mitään. Lopulta en saanut enää kutsujakaan mihinkään, kun liian monta kertaa piti keksiä tekosyy. Sen muistan katkerasti, kun seiskaluokalla en päässyt luokan tyttöjen nyyttäreille - kutsu tuli liian myöhään että siihen olisi ehtinyt rahallisesti varautua. En saanut nyyttärikutsua enää ikinä.
Ihan kunnon kansalainen musta kuitenkin kasvoi, mutta sen opin, etten tee lapsia sillä perusteella, etteivät ne mitään ylimääräistä tarvitse. Lasten on varmaan hyvä oppia, ettei raha kasva puussa mutten halua, että omani joutuvat kokemaan köyhyyttä. Ainakin se lisää työmotivaatiotani!
[quote author="Vierailija" time="24.09.2013 klo 11:15"]
mihin rahat uppoaa. Joten kannattaa miettii mihin todellakin on varaa eikä vain hankkia 4-5-6 lasta putkeen koska on "ihanaa". Ihanuus on kaukana kun 13-18vuotiaat tarvitsevat rahaa ja silloin voi melkein nauraa kun ajattelee pikkulapsiaikaa...ehe. Vaunut, vaipat, talvihaalarit, muutama ruoka- ja vellipurkki...turvaistuin...?! se ei ole mitään verrattuna mopokorttiin, mopoon, vaatteet, elokuvat, diskot, synttärit, retket, jalkapallomaksut, balettimaksut, mahd sakot moposta, bensat, kännykät, tietokoneet, rippijuhlat, valmistumisvaatteet, kampaajat, korut, autokoulu jne jne jne jne....Huhu. Nyt kolmas lapseni täytti 18v ja hänellä(kin) töitä joten NYT voin vähän huokaista. Toki - joku voi sanoa ettei tarvitse mopoa tai kännykkä jne, mutta tosiasia on ettei kukaan vanhempi HALUA että oma lapsi jää porukan ulkopuolelle vaan jokainen toivoo että lapsilla on kavereita ja kiva elämä ja tänä päivänä näitä asioita on lähes joka teiniperheessa. Joku muu täällä joka oivaltanut tämän asian, että pikkulapsiperheessä ei todellakaan ole suuria kuluja. Eikä todellakaan ole niin että kun lapset teinejä niin kaikki lainat poismaksettuja jo, noup.
[/quote]
Paitsi että noita teinin juttuja ei tarvitse hankkia. Miksi maksat jonkun mopokortin? Tai ostat mopon?
[quote author="Vierailija" time="24.09.2013 klo 12:51"]
[quote author="Vierailija" time="24.09.2013 klo 12:09"]
No meillä on just se tilanne, että kahden tarhamaksut on päälle 500 euroa, sitten ekaluokkalaisen ip-kerho 200. Kun meillä on joskus neljä teiniä, saa tuolla 700 eurolla helposti muutaman hupparin ja lenkkarit. Ja toisaalta kymmenen vuoden kuluttua asuntolainan pitäisi olla maksettu.
Mutta tavaroihin kuluu toki teineillä enemmän, mutta nuo tarhamaksut ovat pienillä kovat. Ja kyllä ne taaperoiden ja pienten koululaistenkin kengät ja takit maksavat, toki saadaan paljon vaatetta kierrätettyä, mutta paljon pitää ostaa uutenakin.
[/quote]
Ehkä käsitit väärin kun puhut muutamasta lenkkarista ja hupparista. Muista myös muut tulevat menot kuten kun nuori menee kavereiden kanssa syömään ulos tai leffaan ja ruokakulut muutenkin pomppaavat pilviin lasten kohdalla kun ikää tulee enemmän. Lisäksi ei kannata unohtaa iphonet sun muut ja niihin kuuluvat puhelu- ja nettimaksut. Vaikka ei mopoilua harrasta niin autokoulukin kolkuttaa sitten jo ovella.
Ai niin, täällähän oli niin kelpo vanhempia että kaikki pistetään teini itse maksamaan "jotta oppii pärjäämään" eli 14-vuotiaasta lähtien kai sitten selkä vääränä töitä tekemään opiskelujen ohella? Minusta työnteko kuuluu pääsääntöisesti yli 18-vuotiaille opintojen ohella. Jotain pieniä kesätöitä voi tehdä aikaisemminkin mutta ei niistä niin vaan autokorttiin säästetä.
Aika jännää että täällä näyttää olevan vanhempia joiden lapset ei tarvitse tai vaadi mitään ja näitä vanhempia ei yhtään häiritse se jos oma lapsi on kaveriporukasta se jolla on naurettavat kengät tai vaatteet tai joku pappamallinen Nokia. Sitten sitä kehutaan kun ollaan niin "vahvoiksi" opetettu oma lapsi. Mistä te todella teidätte miltä sitlä teiniltä tuollaisessa tilanteessa tuntuisi?
Ja muutenkin jotenkin ihmeellisesti tällä palstalla on vain niitä joiden kaveripiirissä ei ole mitään tai ei omisteta mitään joten mitään paineita ei ole mihinkään suuntaan. Missä ihmeessä asutte?
Täällä pääkaupunkiseudulla missä itse asun kaikilla, jopa niillä köyhillä työttömien lapsilla on älypuhelimet ja samat merkkikuteet. Näin on ainakin oman lapseni kaveripiirissa enkä usko että on joku poikkeus koko Suomessa.
[/quote]
lapsen vaatimisella ei ole mitään merkitystä. Meillä ei lapset määrää aikuisia. Ajokortti ajetaan aikuisena joten se ei ole minun ongelmani. Miehet voi ajaa armeijassa ilmaiseksi ajokortin samoin naiset.
Miksi ostat jotain hemmetin IPhoneja lapsillesi? Mitä hyötyä siitä on lapselle? Ostat peruspuhelin se riittää. Maksaa alle 40 euroa uutena.
[quote author="Vierailija" time="24.09.2013 klo 13:15"]
[quote author="Vierailija" time="24.09.2013 klo 12:40"]
[quote author="Vierailija" time="24.09.2013 klo 12:09"]
No meillä on just se tilanne, että kahden tarhamaksut on päälle 500 euroa, sitten ekaluokkalaisen ip-kerho 200. Kun meillä on joskus neljä teiniä, saa tuolla 700 eurolla helposti muutaman hupparin ja lenkkarit. Ja toisaalta kymmenen vuoden kuluttua asuntolainan pitäisi olla maksettu.
Mutta tavaroihin kuluu toki teineillä enemmän, mutta nuo tarhamaksut ovat pienillä kovat. Ja kyllä ne taaperoiden ja pienten koululaistenkin kengät ja takit maksavat, toki saadaan paljon vaatetta kierrätettyä, mutta paljon pitää ostaa uutenakin.
[/quote]
No mutta varaudu myös siihen että ruokakulut tuplaantuvat per lapsi kun ikää alkaa olla reilusti yli kymmenen. Tikkulaihakin teinipoika syö kuin hevonen.
[/quote] Parit hupparit ja ruoka? Converseja menee usea pari vuodessa+ kaikki liikuntavarusteet ja muut vaatteet, kaikkien puhelimet datapaketteineen, harrastukset ja matkakortit, lukiokirjat ja muut maksut, lintsit, serenat, uimaliput, lääkkeet, ihonhoito, hygienia, vanhojentanssit, lukioristeilyt jne. 700 on pikkuraha kuussa neljälle teinille, oikeasti rahaa menee vähintään1200.
[/quote]
No lintsillä, serenassa, vanhojentansseissa, lukioristeilyillä jne tuskin käydään joka kuukausi...
[quote author="Vierailija" time="24.09.2013 klo 13:09"]
Kuule, kun se on juuri tuo ajattelutapa, joka tulee kalliiksi. Siis se, että minun nuorellani on oltava kaikki haluamansa vempeleet ja kuteet, että ei jää porukoista ulkopuolelle. Ja että teiniltä ei voisi muka vaatia mitään koulunkäynnin ohella tai muuten on heti kauhea natsi-piiskurivanhempi. Niin että 18-vuotiaana pitäisi sitten yhtäkkiä osata ottaa vastuu omasta elämästään saatuaan siihen asti kaiken haluamansa ilmaiseksi?
[/quote]
Olet aivan oikeassa. Nyky-yhteiskunta on sairas. Valitetaan että ei ole rahaa ja lapset tulee kalliiksi. No varmasti jos on idiootti ja ostaa kaiken mitä lapsi haluaa.
Onko se sitten ihanaa elämää kulkea kirpparirytkyissä ja jäädä pois menoista joihin muut kaverit menee? Miettiä vain viisivuotiaasta että tämä kasvattaa kun en saa mitään? Miksi niitä lapsia pitää tehdä jos ei ole niille antaa kuin tuulenhuuhtoman perseen?
[quote author="Vierailija" time="24.09.2013 klo 13:39"]
Onko se sitten ihanaa elämää kulkea kirpparirytkyissä ja jäädä pois menoista joihin muut kaverit menee? Miettiä vain viisivuotiaasta että tämä kasvattaa kun en saa mitään? Miksi niitä lapsia pitää tehdä jos ei ole niille antaa kuin tuulenhuuhtoman perseen?
[/quote]
Jos ei osta kalleinta mahdollista rytkyä niin se on kirppiskamaa? :)
Hyviä vaatteita saa myös halvalla ja uutena. Ihan kaupasta.
[quote author="Vierailija" time="24.09.2013 klo 13:14"]
Jänniä kirjoituksia täällä kyllä.
Itse olen nelilapsisesta melko vähävaraisesta perheestä. Vanhempani ovat kyllä tehneet koko ikänsä kovasti töitä, mutta enimmäkseen duunaritasolla ja jonkin aikaa myös yrittäjinä. Missään vaiheessa rahaa ei kovin paljon ollut. Tosin koskaan ei ollut puutetta mistään pakollisesta, mutta ei mihinkään ylimääräiseenkään ole ollut varaa.
Niinpä kaikki meistä ovat oppineet jo nuorina tekemään paljon töitä ja hankkimaan omat rahansa. En ole siitä sinänsä katkera - ei ole haitaksi ollut elämässä, että on työntekoon oppinut. Nyt näin vajaa nelikymppisenä opiskelu ja ahkera työnteko on tuonut tulosta ja vajaan 100.000 euron vuositulot, miehellä suunnilleen saman verran. Olen siis elämääni taloudellisesti ja muutenkin tyytyväinen.
Se mistä olen vähän "katkera" tai jotain siihen suuntaan on, että esimerkiksi vaihto-oppilaaksi lähteminen tai kielikurssit, jotka olisivat olleet suurimpia haaveitani, olivat ihan täysi mahdottomuus. Ei olisi tullut mieleenkään edes kysyä, että voisivatko vanhemmat kaivella sellaiset rahat jostain. Varmaan olisivat halunneet, mutta ei olisi kyllä ainakaan neljälle ollut mahdollista. Kyse kuitenkin niin suurista summista, ettei omilla kesä-, ilta- tai viikonlopputöillä (joita kyllä teinkin!) olisi pystynyt sellaisia kustantamaan.
Lisäksi kyllä tuo rahan puute ystävyyssuhteisiinkin jonkin verran vaikutti. Onneksi löysin aina jostain töitä niin, että pystyin monia juttuja kustantamaan. Mutta silti oli paljon sellaista, johon rahat eivät riittäneet. Toki ihan tavaraakin - nuorena olisi ollut etua, jos olisi voinut pukeutua aina kuin kaikki muut, mutta myös tekemistä. Ei ollut varaa kaikkiin sellaisiin harrastuksiin tai matkoihin, joita muut nuoret tai lukioikäiset tekivät.
Mutta oma rahallisesti suhteellisen köyhä nuoruuteni opetti kyllä sen, että itse en hanki lapsia enempää kuin nämä jotka nyt on eli kaksi. Jos mitään yllättävää ei tapahdu (ainahan on mahdollista sairastua tai joutua pitkään työttömäksi, jolloin kerätty varallisuuskin kyllä hupenee ja elintaso laskee), niin uskoisin, että pystyn kustantamaan lapsilleni tuollaiset tai vastaavat asiat, joista itse nuorena voin vain haaveilla.
Suht hyvistä taloutemme tuloista huolimatta lapsemme eivät ole saaneet eivätkä tule saamaan kaikkia asioita ilmaiseksi. Työnteko esimerkiksi kesäisin (alkaen siitä, että työpaikat hankitaan itse, ei vanhempien avustuksella) on itsestään selvyys, kun ikää alkaa tulla. Mutta kaikenlaisiin isompiin, harkittuihin ja haaveltuihin asioihin haluan ja toivon, että meillä on vanhempina varaa siinä vaiheessa, kun nuoren pääasiallinen tehtävä on viettää nuoruutta ja opiskella. Samalla voi toki tehdä mm. kesätöitä - ei elämän tarvitsekaan olla pelkkää vapaa-aikaa ja juhlaa.
Omakohtaisesta kokemuksesta kumminkin ärsyttää tämä jeesustelu, että kyllä meidän nuorten pitää tehdä itse sitä ja tätä ja kyllä meidän nuoret saavat kulkea lapikkaissa, kyllä meidän nuorten henkinen kantti siinä kasvaa. Juu, varmaan näinkin. Totta on sekin, että nämä ovat niitä first world problems, että millainen kännykkä ja tennarit nyt on jalassa. Mutta me nyt satumme asumaan ja elämään täällä "first worldissa" - ei missään sanota, että on pakko lisääntyä hullun lailla, jotta voi varmistaa (suhteellisen!!) ankeuden siirtämisen omille lapsilleen. Täällä kun ei se oma vanhuuden elantokaan ole ainakaan toistaiseksi itse tuotettujen jälkeläisten lukumäärästä kiinni. Yhteiskuntarakenteiden tuomaa "lisääntymispakkoa" meillä ei siis ole.
[/quote]
Itseasiassa on. Tuo että lapsia ei hankita on johtanut siihen että Suomi on rakenteellisissa ongelmissa. Joudumme ottaamaan nyt ja tulevaisuudessa vielä paljon enemmän ulkomaalaisia koska täällä ei ole ihmisiä tekemässä töitä. Kun suuret ikäluokat menevät eläkkeelle niin olemme todellisessa pulassa. Todennäköisesti eläke poistuu kokonaan jossain vaiheessa koska ei ole maksajia tarpeeksi. Yhteiskunta tarvitsee ihmisten lisääntymistä pystyäkseen pysymään kunnossa. Varsinkin jos on yhteiskunta jossa on eläkkeet ja sosiaaliturva. Koska niitä työtätekeviä pitää koko ajan tulla lisää.
Jotta Suomi pääsee terveeseen väestönkasvuun täällä pitäisi nostaa väestönkasvua vähintään 4 kertaiseksi.
Heh, ei todellakaan tarvitse tätä menoa ulkomailta tulla yhtään työntekijää ;)
Mutta joo, ihan tosi. Ap:kin on itse ajanut perheensä noin kalliiseen tilanteeseen.
[quote author="Vierailija" time="24.09.2013 klo 13:25"]
[quote author="Vierailija" time="24.09.2013 klo 13:20"]
Pitäisikö aikuistenkin vähän päivittää itseään. Sillä nuoret kiinnittävät entistä enemmän huomiota vastuulliseen kuluttamiseen, eíkä kuluttaminen ole heille enää pakko ja eikä kaikkea tarvitse saada uutena.
Materialistinen kulutuskäyttäytymisemme uskottelee, että onni saavutetaan rahalla ja tavaroilla. Nimenomaan vanhemmat haluavat varmistaa, että lapset saavat ne välttämättömät tuotteet, jotta he eivät joudu syrjityiksi kaveripiirissään, mutta nuorten käsitys on kovin toisenlainen kuin aikuisilla. Nuoret osaavat olla tarvittaessa säästäväisiä ja harkitsevaisia.
[/quote]
Jos vaatetta ei löydy kirpparilta niin ollaanko sitten ilman? Lapsi kas kun sattuu kasvamaan ja iha jo niihin perusvermeisiin uppoaa rahaa ihan kiitettävästi. Ei kannata länkyttää kuluttamisesta kuluttamisen vuoksi jos puhutaanvaatteista ja perheen ruokakustannuksista. Harrastuksetkin maksavat.
[/quote]
On ilmaisiakin harrastuksia
[quote author="Vierailija" time="24.09.2013 klo 13:45"]
Heh, ei todellakaan tarvitse tätä menoa ulkomailta tulla yhtään työntekijää ;)
Mutta joo, ihan tosi. Ap:kin on itse ajanut perheensä noin kalliiseen tilanteeseen.
[/quote]
No joo. Suomi on Kreikan tiellä joten ihan sama. Oikeassa siinä olet
merkkivaatteet ja kallis elektroniikkakko tekee ihmisestä onnellisen?? mä oon vähävarainen ja keskustelen useinkin lasteni kanssa tästä asiasta. mulle on tärkeää, et lapsilla on siistit vaatteet. ettei sen takia kiusattais. mut olen myös opettanut ettei kaikkea tarvitse hankkia uutena. käytettynä löytyy vaikka mitä. ja juu. kavereita on joka lapsella ja ihan tyytyväisiltä vaikuttavat elämään, vaikka kaikkea mahdollista eivät saakkaan.
No, teinien yleisiin menoihin ei kyllä mopo sakot tai muutkaan sakot kuulu.
[quote author="Vierailija" time="24.09.2013 klo 13:43"]
[quote author="Vierailija" time="24.09.2013 klo 13:14"]
[/quote]
Itseasiassa on. Tuo että lapsia ei hankita on johtanut siihen että Suomi on rakenteellisissa ongelmissa. Joudumme ottaamaan nyt ja tulevaisuudessa vielä paljon enemmän ulkomaalaisia koska täällä ei ole ihmisiä tekemässä töitä. Kun suuret ikäluokat menevät eläkkeelle niin olemme todellisessa pulassa. Todennäköisesti eläke poistuu kokonaan jossain vaiheessa koska ei ole maksajia tarpeeksi. Yhteiskunta tarvitsee ihmisten lisääntymistä pystyäkseen pysymään kunnossa. Varsinkin jos on yhteiskunta jossa on eläkkeet ja sosiaaliturva. Koska niitä työtätekeviä pitää koko ajan tulla lisää.
Jotta Suomi pääsee terveeseen väestönkasvuun täällä pitäisi nostaa väestönkasvua vähintään 4 kertaiseksi.
[/quote]
No ei se taida sillä ratketa. Näistä neljää lasta kohti pitäisi seuraavassa sukupolvessa olla taas jättimäärä jälkeläisiä, ja tällä kulutuksella ja menoilla jälkeläismäärän pitäisi kasvaa eksponentiaalisesti. Ei se ole pysyvä ratkaisu. Vai oletko sitä mieltä, että kehitysmaissa, joissa lisäänytään kuin kanit, olot on hyvät?
Pysyvä ratkaisu on hallittu lisääntyminen, yksi vanhuspolvi eli me siitä kärsittäisiin. Mutta jos otetaan pois vaikka nämä lastentekolisät (joita minäkin parhaillaan nautin...), siitäpä saadaan hyvät säästöt.
Omaa lapsikatrasta on minusta ihan turha perustella millään yhteiskuntarakenteilla. Ainakaan silloin, jos niitä ei pysty itse elättämään, ja niin, että saavat hyvän ja turvatun lapsuuden. Ei se ole mikään supersaavutus pelkästään se, että on saanut aikaan isomman lauman.
[quote author="Vierailija" time="24.09.2013 klo 13:39"]
[/quote]
Kysyppä niiltä nuorilta, joiden harrastus on kirpputorit, kierrättäminen yms. Kysyppä tätä niiltä nuorilta, jotka iltaisin heittelevät koripalloa porukalla ihan vaan huvikseen keskenään. Kysyppä tätä nuorilta, jotka lähteävät ihan vaan järvenrannalle telttailemaan polkupyörillä tai uimarannalle ihan vaan olemaan ilman ohjaamista ja säätelyä.
Missä te kaikki oikein asutte kun "kaikilla" on mopokortit, merkkivaatteet ja älypuhelimet?? Me asutaan pk-seudulla ns. hyvällä alueella, eikä täällä todellakaan nuorilla ole noita kaikkia asioita. Joukkoliikenne toimii onneksi hyvin ja sillä koululaiset pääsevät harrastuksiinkin. Pari kertaa vuodessa ostetaan ulkomailta läjä vaatteita ja sen lisäksi jotain käyttövaatteita Suomesta tarpeen mukaan. Onneksi mun nuoret haluavat persoonallisia vaatteita mieluummin kuin merkkivaatteita (jokin kallis merkki ei todellakaan takaa kestävyyttä, olen huomannut). Me ei olla lähdetty tuohon kulutusrumbaan mukaan eikä lähdetä.
Ja kyllä me mielestäni tarjoamme lapsille muutakin kuin tuulenhuuhtoman perseen vaikka emme ostakaan heti kaikkea mitä keksisivät pyytää. Mun mielestä tärkeämpää kuin merkkivaatteissa pöyhistely on oppia rahan arvo. Ja se, että raha ei tule vain seinästä nykimällä, vaikka se siltä nuoren silmissä ehkä välillä näyttääkin...