Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ei pieni lapsi maksa juuri mitään, teinivanhempana vasta huomaa...

Vierailija
24.09.2013 |

mihin rahat uppoaa. Joten kannattaa miettii mihin todellakin on varaa eikä vain hankkia 4-5-6 lasta putkeen koska on "ihanaa". Ihanuus on kaukana kun 13-18vuotiaat tarvitsevat rahaa ja silloin voi melkein nauraa kun ajattelee pikkulapsiaikaa...ehe. Vaunut, vaipat, talvihaalarit, muutama ruoka- ja vellipurkki...turvaistuin...?! se ei ole mitään verrattuna mopokorttiin, mopoon, vaatteet, elokuvat, diskot, synttärit, retket, jalkapallomaksut, balettimaksut, mahd sakot moposta, bensat, kännykät, tietokoneet, rippijuhlat, valmistumisvaatteet, kampaajat, korut, autokoulu jne jne jne jne....Huhu. Nyt kolmas lapseni täytti 18v ja hänellä(kin) töitä joten NYT voin vähän huokaista. Toki - joku voi sanoa ettei tarvitse mopoa tai kännykkä jne, mutta tosiasia on ettei kukaan vanhempi HALUA että oma lapsi jää porukan ulkopuolelle vaan jokainen toivoo että lapsilla on kavereita ja kiva elämä ja tänä päivänä näitä asioita on lähes joka teiniperheessa. Joku muu täällä joka oivaltanut tämän asian, että pikkulapsiperheessä ei todellakaan ole suuria kuluja. Eikä todellakaan ole niin että kun lapset teinejä niin kaikki lainat poismaksettuja jo, noup.

Kommentit (142)

Vierailija
1/142 |
24.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä. Olen itsekin mopon, ajokortin ja auton saanut ja ihan siitä huolimatta opiskelin ja tein töitä ahkerasti. Niinpä olenkin onneksi nyt sellaisessa taloudellisessa asemassa että voin samat asiat hankkia teinelleni. Työn arvostus, kesätyöt (todella vaikea saada alle 18 v, vain vanhin on saanut), raha ei kasva puussa, säästäminen ja muut kun materialistiset arvot on sitten opetettu ihan muuten vaan. Kai nyt normaaliälyinen teini tuon oppii, vai pidättekö teinejä viikon nälässä kun eivät muuten opi arvostamaan ruokaa?

Vierailija
2/142 |
24.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä nyt tarinaa siitä, mitä sellaisista teineistä tulee, jotka saavat "kaiken"

Itse olen saanut aika lailla kaiken mitä olen halunnut järkevyyden rajoissa. Ajokortit, harrastukset, vaatteita, lomamatkat, kielikurssit, skootterin, kännykän, tietokoneen, järjestelmäkameran, rahaa shoppailuun aina kun pyytää ja kavereiden kanssa ei koskaan jäänyt mistään paitsi rahan takia. 

Äitini on köyhästä perheestä ja hän ei esimerkiksi saanut harrastaa mitä halusi. Hän on suoraan sanonut lapsuutensa olleen aika kurja, koska ei ollut varaa tehdä mitään. Toisaalta mitään ei minulle tai sisaruksilleni tuotu tarjottimella ja vanhemmat eivät itse ikinä ehdottaneet mitään hankintoja, vaan kyllä lähes kaikkea piti aina kinuta ja perustella pitkään. Mutta lopulta kuitenkin aina kaiken sai.

Kotoa pois muutettuani 18-vuotiaana (nyt 21v) opiskelujen alettua aloin heti käymään osa-aikatöissä (sitä ennen satunnaisissa kesätöissä) eli mitään "laiskuria" minusta ei ole tullut vaan tiedän, että töitä pitää tehdä. En ole sen jälkeen ollut yli 2 viikkoa lomalla, vaan ahkerasti ja motivoituneesti sekä opiskelen että työskentelen.

Opiskelen arvostettua alaa yliopistossa ja tulen luultavasti päätymään suhteellisen hyväpalkkaisiin hommiin. Silti saan edelleen rahaa vanhemmiltani esim. tietokoneeseen tai joskus lomamatkoihin.. Ja asun vanhempieni omistamassa asunnossa. Mutta jos heillä on mahdollisuus tukea, en näe siinä mitään väärää, niin kauan kuin arvostan heiltä saamaani rahallista avustusta. En kuitenkaan lepää laakereillani ja odota saavani kaikkea tarjottimella. 

Jos vanhemmilla on varaa kustantaa teineille järkevyyden rajoissa näiden haluavat asiat, mitä pahaa siinä on? Ei se todellakaan tarkoita sitä, että teinit eivät ikinä opi itse tekemään töitä. Oma teini-ikäni oli mukavaa aikaa, koska en koskaan jäänyt mistään paitsi rahan takia. Kyllä 15-17 -vuotiaina harmitti niiden kavereiden puolesta, joiden vanhemmat eivät päästäneet esim. kielikurssille tai lukioristeilylle ja he jäivät monista kokemuksista paitsi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/142 |
24.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ostaisin teinille kallista elektroniikkaa ja harrastusvälineitä, kun voisin samalla rahalla ostaa niitä itsellenikin? En ymmärrä, en.

Vierailija
4/142 |
24.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ostaisin teinille kallista elektroniikkaa ja harrastusvälineitä, kun voisin samalla rahalla ostaa niitä itsellenikin? En ymmärrä, en.

Vierailija
5/142 |
24.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vääntäkää niitä mukeloita torvet töröllään ja heivatkaa ne sitten omilleen heti kun mahdollista. Mitähän lapset itse tuumaavat lisääntymisautomattivanhemmistaan. Häpeävät. Tehkää mukeloita juuri se määrä kuin heitä on vara elättää myös opiskeluajan. Niin muualla päin maailmaa tehdään. Lapsille ruvetaan keräämään opintorahastoja  0-vuotiaasta alkaen. Se se on täälläkin edessä - pian. Jos et halua lapsellesi ryysyläiskoulutusta, niin ala säästää ja tuki torves.

Vierailija
6/142 |
24.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhmyys ja lisääntymisvimma ne yhteen soppii. Ja kärsijä on kasvava lapsi. Yrittäkää hillitä maailman täyttämistä juuri teidän geeneillänne.

Ja elättäkää kunnolla ne lapset, jotka olette hankkineet. Kaksi lasta maksimi ja luonto kiittää.

Vierailija
7/142 |
24.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.09.2013 klo 18:23"]

Mä en oikeasti tiedä ketään kuka ois mennyt pilalle sen takia että on kotoa saanut teininä paljon kaikkea. Ja onhan näitä kavereita ollut paljonkin. Ihan itsenäisiä omat rahansa tienaavia normaaleja ihmisiä on tullut. Ja en kyllä tiedä myöskään ketään ketä köyhyys ois todella jalostanut. Mistä ihmeestä täällä on sellainen käsitys niin sitkeässä?

[/quote] Katsos, kun köyhä rupusakki hakee perusteluja liikalisääntymiselleen..

Olen maksanut mielelläni lapsen ajokortin, koulumaksut, yliopistoajan autan. Eikä tuo ole pilalle mennyt. Opiskelupaikka avautui heittämällä. Luotettava, hyvätapainen, välkky. Mikä meni mönkään?

Vierailija
8/142 |
24.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

taas on lauma mammoja äänessä, jotka ovat lapsena leikkineet puukävyillä.

Niin, se on helkkarin helppoa sanoa ettei muodin mukana pidä mennä, mutta kyllä se tosi surkeeta on, jos ainoat vaatteet mitä saa, on isosiskon vanhoja.

Mä olen mennyt kesätöihin 15 vuotiaana, kummityttöni, jolla on päälle 9 keskiarvo, on nyt lukiossa, sai ensimmäisen kesätyön vasta kun täytti 18 v. Isä on politiikassa mukana ja äiti koulun rehtori, eli näkyviä kumpikin, sukunimi erikoinen, eli jos tiedät jomman kumman vanhemman, taatusti tiedät kenen tytöstä on kyse.

Itse aikoinaan menin 17 vuotiaana nakkikioskille töihin, jotta sain farkut ostettua. Äidin mielestä Tarjoustalon olivat ihan hyvät. Jos vahingossa jotain kaatui housuille, ei niitä tarvinut pestä, vähän vaan kuivas. Tai jos vetoketju oli huono ja irtoili, laitetaan vaan hakaneulalla kiinni.

Siihen on ihan turha tulla av-mammojen sanomaan että kyllä se siitä ja kaikkiin muotioikkuihin ei tarvi lähteä mukaan.

Todellakin, 17 v aloitin grillillä työt ja kun innoistuin tekemään töitä, koska sain siitä rahaa, koulunkäyntihän siitä kärsi ja kunnolla. Lukiota kävin 4 vuotta ja sen jälkeen pari välivuottakin, rahat meni baareihin ja kurkusta alas. Vasta 22 vuotiaana pääsin takas normimakuun, mutta aina välillä tuli kausia, jolloin rahaa meni vähän liikaa, ei koskaan kuitenkaan liikaa.

Lapsilisät minulle oli säästetty ja tätähän ei tänä päivänä enää kannata, ihan inflaationkin kannalta. Tietty jos vanhemmat eivät ole fiksuja, sitten anna palaa vaan.

Näillä lapsilisillä sitten maksoin puolet ajokortista ja puolet piti maksaa itse ja se puolen tienaaminen kesti ja kesti.

Huono esimerkki on entisen luokkakaverini pipipäämies. Heillä on 4 lasta, koska perheessä pitää olla paljon lapsia. Äiti on ollut vauvakone ja hänellä on jäänyt koulut kesken, asuvat keskellä maaseutua, koska saivat ison tontin, puoli-ilmaiseksi. Eihän sitä nyt tontista pidä mitään maksaa. Isä sai hänelle leivotun työpaikan, kävi tietenkin siihen tarvittavat koulut ja on työssään hyvä. Lapset saavat mm talvella mennä kouluun fillarilla, tontti oli halpa juuri siksi ettei pakollinen km-raja tule täyteen. Mitään lumiauroja ei siellä tunneta, ei ainakaan niin että ne aamuksi olisi tulleet paikalle. Ihan huippu oli vanhimman lapsen rippijuhlat : äiti osti raaka-aineet visalla ja pojan lahjarahoista maksettiin lasku. Rippilahja vanhemmilta oli se että pojan juhlat pidettiin hänen omassa kodissaan.

Oikeesti, kyseessä on oma lapsi, jos häntä ei auttaisi, ketä sitten.

Homehtukaa te rahoihinne, nuuat av-kansalaiset

Vierailija
9/142 |
24.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[

Maksoiko sinun nuoruudessa mopokortti 650e tai ajokortti miltei 3000e? No eipä maksanut joten älä kitise. Kerro mistä nuori ottaa ajokorttirahan jos kesätöitä ei ole eikä saa. 

En muutenkaan ymmärrä miksi joillain vanhemmilla on käsitys, että mitä kurjempi nuoruus, sitä parempi aikuisuus. Väittäisin ihan muuta äitinä jonka lapset saa vanhempien maksamat mopo- ja ajokortit. 

[/quote]

tätä mäkin aina ihmettelen . lapset vaan kapaloista asti töihin, omillaan pitää tulla toimeen. Vaikka olis varaa auttaa, hyvä vaan että kunnolla oppii rahan arvon. Ja sitten taas pukataan 5.s Nico-Petteri maailmaan ettei tarvi mennä töihin.

Heippa vaan

Vierailija
10/142 |
24.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja siis kyse on teineistä! Näillä on kyllä omatkin aivot toisin kun pikkuvauvoilla -tää isin maksama mopokortti siis ei ole minkään arvoinen ja mun ei ikinä tarvii tehdä mitään kun mä nyt tän sain - jep. Meidän teineillä on hieman enemmän älyä päässä. Sitäpaitsi jos koko perhe harrastaa esim. laskettelua, on ok että vanhemmilla on vimpan päälle vehkeet mutta se teinipoika laitetaan hakemaan lumilautakypäränsä kirpparilla ettei vaan tueta kiusaamista ja mitä sitten vaikka kallo halkeaa sen kypärän kanssa -huoh. Mikäköhän täällä tosiaan on keskimääräinen tulotaso kun tuntuu että kaikki on pilalle lellimistä, kiusaamisen mahdollistamista, materialismiin kasvattamista etcetc. Fakta on että minulla on ollut pikkulapsia Reimateceissä päiväkodissa ja nämä lukiolaiset vaan tulevat monta kertaa kalliimmaksi!

Vierailija
11/142 |
24.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaviskaa synnytyskoneet. Vanhempien OMA vastuu nousee keskiöön. Surullista, että köyhät ja kasvatuskyvyttömät lisäntyvät eniten. Mikä tulee olemaan kansakunnan geeniperimä? SURKEA!!!

Vierailija
12/142 |
24.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen FM koulutukseltani ja itte oon maksanut teinivuosina merkkivaatteet, ajokortin ja kaikki. Muutin omilleni 16- vuotiaana ja siitä lähtien itse kustansin kaiken mahdollisen. Vanhemmat maksoivat vain lukion kirjat.

Minun lapsella on kyllä jo 7- vuotiaasta ollut kännykkä, mutta mopoautosta tai moposta saa haaveilla kunnes on varaa itse hankkia niitä. Merkkivaatteita ostan mielelläni kirppikseltä. Jos haluaa uusia merkkivaatteita, saa ansaita rahat niihin.

Vierailija
13/142 |
24.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. se että ostaa sitä samaa mitä kavereillakin on ei takaa sitä että a) lapsi on onnellinen b) tulee hyväksytyksi

2. se että ei osta lapselle koskaan mitään ja kasvattaa lapsen niin että "mikään ei tule ilmaiseksi" ei takaa sitä että a) lapsi oppii arvostamaan raskaan työn kautta saatuja etuja b) on onnellinen

3. se että jos itsellä on ollut kurja lapsuus ja sen haluaa paikata oman lapsensa kohdalla ei takaa sitä että a) toimiikin vasten sitä mikä olisi lapselle aidosti hyväksi b) lapsi on onnellinen

4. se että opettaa lapselle a) itsearvostusta b) omilla aivoilla ajattelemista c) rahankäyttöä, sen VÄLINEarvon määrittelemistä ja perusteita sen hankkimisesta voi antaa pohjaa sille että lapsi ymmärtää jotain näiden asioiden päälle jatkossa ja itsenäisessä elämässään myöhemmin d) pohtii lapsen kanssa ystävyyden, tavaran, arvojen merkitystä voi opettaa lapselle keinoja pärjätä tilanteissa joissa asiat eivät suju miten toivoisi ja että lapsi pärjää pettymysten keskellä

...oliko nyt kyse siitä että jos on tottunut kuluttamaan eikä tajua varautua tai ajatella asioita ei ymmärrä sitä että ihmisen kasvaessa fyysisesti polttoainekulut kasvavat

vai oliko kyse siitä onko hyvä opettaa lapselle millainen suhde materiaan
 tai rahaan

vai oliko kyse siitä miten omia hyviä tai huonoja lapsuuskokemuksia projisoi tietäen tai tietämättään kasvatuksessaan? Meni vähän ohi mutta pidemmän päälle summa summarum luottaisin siihen että kasvattaa lapsen ajattelemaan itse niin pelottavaa kuin se onkin. Ja silti ihmiset tekee asioita päin honkia.

Vierailija
14/142 |
24.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis paljon teini-ikäiseen menee kuukaudessa rahaa? Siis jokaikinen kuukausi, ei mitään pari kertaa vuodessa juttuja. Voisiko joku listata?

Vierailija
15/142 |
24.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ainakaan aijo ostaa pojilleni mitään mopokortteja. Hyvän itsetunnon ajattelin heille opettaa, jotta eivät luule kuuluvansa porukkaan kun saavat tarpeeksi hienot välineet. Hyvä itsetuntonja hyvät kaverit, niin ei tartte lähteä kilpavarusteluun mukaan. 

Vierailija
16/142 |
24.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me asumme maaseudulla. Kylläpä täällä vaan liki kaikilla 15v täyttäneillä sekä tytöillä että pojilla on mopokortit ja mopot/mopoautot. Eikä todellakaan ole mitään "ylellisyyttä". Täällä ei ole mitään julkista liikennettä koulukyydityksiä lukuunottamatta. Kaikki harrastusmahdollisuudet ja ne kesätyöpaikatkin on 5-10 kilometrin päässä. Jos lapsilla ei olisi mopoja, niin vanhemmat ne sitten autoilla kuljettaisivat. Ja ei, emme todellakaan asu "korvessa", vaan ihan paikassa, jollaisessa asuu suuri osa suomalaisista perheistä. Mistä ihmeestä 14 vuotias "säästää" mopokorttirahat? Kyllä meilläkin säästetään esim. isovanhempien lahjarahat ja käytetään sitten isompiin hankintoihin, mutta emme kyllä edellytä tuon ikäisen maksavan mopon käytön kuluja kokonaan itse.

Teini-ikäisten kuluihin menee enemmän rahaa kuin pikkulapsien kuluihin. Se on ihan selvä asia ja meidän perheessä on siihen mahdollisuuksien mukaan varauduttu. Itse olen tyytyväinen siitä, että ahkeralla työnteolla (ja tinkimällä omista menoistani) olen voinut tarjota omille lapsilleni enemmän taloudellista tukea kuin mihin omilla vanhemmillani oli varaa (vaikka ahkeria olivat hekin). Eikä tulisi kyllä mieleenikään omia lapsiani kadehtia tyyliin "kun minä en saanut et kyllä saa sinäkään".

Vierailija
17/142 |
24.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä teineihin meilläkin on mennyt enemmän rahaa kuin vauvaan, mutta lähinnä siksi, että vaatteista kasvavat nopesti ulos eikä kirppareiltakaan helposti löydy varsinkaan pojille, vaikka kelpaisi. Monet ap:n luettelemista jutuista on meiltä pois, kuten sakot tai korut ja discot. Mutta koulukirjat ja harrastukset olen sponsoroinut. Meillä muusikoita ja sen harrastuksen kanssa en ole kitsaillut, kun ovat lahjakkaita. Vaikka on ostettu käytettyjäkin kitaroita ja vahvistimia, niin kyllä niihin hyviin saa satasia uppoamaan. Kyllä, niitä joskus tarvitaan monta kun tosisaan kaksi harrastaa. 

Vierailija
18/142 |
24.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.09.2013 klo 11:23"]

Mitenkän helvetissä meidän teini on tyytyväinen elämäänsä ILMAN mopokortteja/mopoja?? ja kavereita on paljon vaikka suurimmalle osalle EI makseta yllämainittuja asioita.

Toki oli silloin mahdollisuus SÄÄSTÄÄ ripari yms rahoista ja hankkia itse sen kortin ja mopon. Kuten myös kesätyötä kannattaa tehdä jos haluaa isompia juttuja itselleen!

Vaatteita saa sen 2-3 kertaa enemmän vuodessa aina tietyllä summalla.

Elokuvat, diskot yms maksaa omasta kuukausirahastaan kuten myös muut ylimääräiset huvitukset.

Joskus saa kuussa vähän enemmän käyttöön rahaa. Normaalisti kk raha on 50e ja hyvin on riittänyt.

Katsos kun kaikissa perheissä lapselle ei opeteta, että toki vanhemmat maksaa kaiken EI TARPEELLISEN siksi kun kaveritkin saa! Jos jotain extraa haluaa niin eikun säästämään ja kesätöitä tekemään.

Toki teini sai valita haluaako kesällä lintsille, serenaan tms kavereiden kanssa ja sen vanhemmat maksoi.

Katsos kun kaikki ei tosiaan saa kaikkea ilman, että täytyy itse miettiä mihin on varaa ja mihin haluaa säästää.

P.s lapsilisästä 50e suoraan teinille ja toinen 50e hänen säästötilille josta sitten käydään yhdessä hankkimassa ensimmäiseen asuntoonsa tavaroita, takuuvuokra yms.

Jeesus!

[/quote]

No, mulla kyllä on tuttavia, joilla kolmekin lasta ja kaikkien lapsilisät menee ihan ruokaan ja elämiseen. Eivät voisi kuvitellakaan, että pystyisivät 150 euroa kuussa antamaan kolmen lapsen kuukausirahaan. Kaikki menee, mikä tulee. Lapsille etsitään vaatteet kirpparilta ja leffaan pääsevät ehkä kaksi kertaa vuodessa.

Vierailija
19/142 |
24.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voi käsittää, miksi sellaisetkin vanhemmat jolla varaa olisi pihistelee ihan turhia. Muistan kun erään lukiokaverini vanhemmat olivat pikkupaikkakunnan kovatuloisimpia. Heidän varallisuus oli ihan yleisessä tiedossa, ja kaikki tiesivät heidän lapsensa. Asuivat ökyasunnossa, joka tosin sijaitsi todella kaukana keskustasta. Lapsia oli muutama, ja voi että heitä kävi sääliksi. Kaikki kulkivat vanhoissa ryysyissä, ja koskaan ei juuri uusia saanut. Kuulemma piti perustella aina jokin vaate, vaikka vanhat olisivat jo liian pieniä tai oikeasti rikki. Puhelin oli yhdellä heistä rikki ties kuinka kauan, eikä suostuttu ostamaan minkään näköistä uutta kännykkää (ja niitä tosiaan sai jo muutamalla kympillä). Tätä piti sitten kinuta puolisen vuotta synttäreitä odotellessa.. Mitään bussikorttia ei todellakaan hankittu lapsille, vaan pyörällä päivässä 10km/suunta ympäri vuoden. Kalliita harrastuksia ei tietenkään ollut eikä juuri mitään muutakaan, lapsistahan voisi herranjumala tulla hemmoteltuja. Koskaan ei tietenkään lapset päässeet mihinkään elokuviin kavereiden kanssa yms.

Nämä lapset kun sitten aikuistuivat, niin johan muuttivat äkkiä kotoa. Tuskin olisivat kotiin saaneet jäädä.. Opinnot tietysti viivästyivät, kun eivät saaneet senttiäkään vanhemmilta. No joo, en väitä että opiskelijaa aina pitäisi tukea jos ei halua. En vaan ymmärrä, miksi ei voisi antaa edes 100e/kk (joka on opiskelijalle helvetisti) jos omalla tilillä komeilee jättisummia ja se 100e on ihan se ja sama itselle. Toki vanhempien ei tarvitse täysi-ikäiselle lapselle mitään maksaa, jos ei halua. Silti alaikäiset pitäisi kyllä elättää ja tyydyttää heidän perustarpeensa. Enää ei olla 1900-luvun alkupuolella, jolloin riitti muutama vaate + sukset koulumatkaa varten.

Ei sitä kaikkea tarvitse tarjottimella lapsen eteen tuoda, mutta joku raja sentään. Kyllä mun mielestä on ihan perusteltua hankkia lapselle se mopokortti, jos sille on oikeasti tarvetta. Entä jos lapsi ei saa kesätöitä, eikä näin ollen omaa rahaa? Ei kaikilla ole mahdollista päästä kesätöihin, vaikka kuinka hakisi. Ymmärrän kyllä jos varaa ei ole, mutta ei sitä nyt mikään pihinatsi sentään tarvitse olla.

Sitä en myöskään ymmärrä, miksi jotkut köyhät lisääntyvät villisti. Pari kolme lasta nyt vielä menee, mutta tarviiko niitä hankkia isoa laumaa jos ei ole varaa? Ei se lapsille herkkua ole tänä päivänä, jos joutuu olemaan ilman puhelinta, ehjiä vaatteita ja pahimmassa tapauksessa nälässä.

Monetkaan ei tosiaan ajattele, että pikkulapsi on oikeastaan aika halpa elättää verrattuna teini-ikäiseen. Ei sitä vauvaa kiinnosta mitä sillä on päällä, eikä se tarvitse puhelinta, harrastuksia, isoa kasaa ruokaa jne. Se nyt vain vaikuttaa lapsen elämänlaatuun todella paljon, jos vanhemmilla ei ole yhtään rahaa (tai joissakin tapauksissa tahtoa) panostaa lapsiensa harrastuksiin, tavaroihin, ruokaan tai elämänlaatuun. Kyllä minä ainakin haluan antaa lapsilleni sitten joskus kaiken mitä he tarvitsevat, mutta en liiallisuuksiin asti ;).

Itse olen tyytyväinen, että vanhempani hankkivat lapsia vasta tilanteen ollessa vakaa. Olen saanut kaiken mitä tarvitsen ollakseni suhteellisen normaali, mutta missään nimessä en ole hemmoteltu.

Vierailija
20/142 |
25.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.09.2013 klo 22:34"]

Me asumme maaseudulla. Kylläpä täällä vaan liki kaikilla 15v täyttäneillä sekä tytöillä että pojilla on mopokortit ja mopot/mopoautot. Eikä todellakaan ole mitään "ylellisyyttä". Täällä ei ole mitään julkista liikennettä koulukyydityksiä lukuunottamatta. Kaikki harrastusmahdollisuudet ja ne kesätyöpaikatkin on 5-10 kilometrin päässä. Jos lapsilla ei olisi mopoja, niin vanhemmat ne sitten autoilla kuljettaisivat. Ja ei, emme todellakaan asu "korvessa", vaan ihan paikassa, jollaisessa asuu suuri osa suomalaisista perheistä. Mistä ihmeestä 14 vuotias "säästää" mopokorttirahat? Kyllä meilläkin säästetään esim. isovanhempien lahjarahat ja käytetään sitten isompiin hankintoihin, mutta emme kyllä edellytä tuon ikäisen maksavan mopon käytön kuluja kokonaan itse.

Teini-ikäisten kuluihin menee enemmän rahaa kuin pikkulapsien kuluihin. Se on ihan selvä asia ja meidän perheessä on siihen mahdollisuuksien mukaan varauduttu. Itse olen tyytyväinen siitä, että ahkeralla työnteolla (ja tinkimällä omista menoistani) olen voinut tarjota omille lapsilleni enemmän taloudellista tukea kuin mihin omilla vanhemmillani oli varaa (vaikka ahkeria olivat hekin). Eikä tulisi kyllä mieleenikään omia lapsiani kadehtia tyyliin "kun minä en saanut et kyllä saa sinäkään".

[/quote]

Juuri näin meilläkin, asumme 80km päässä helsingistä,pienessä kaupungissa, julkinen liikenne huonoa, kyllä vaan mopot ja mopoautot on tarpeeseen!!!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kolme