Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ei pieni lapsi maksa juuri mitään, teinivanhempana vasta huomaa...

Vierailija
24.09.2013 |

mihin rahat uppoaa. Joten kannattaa miettii mihin todellakin on varaa eikä vain hankkia 4-5-6 lasta putkeen koska on "ihanaa". Ihanuus on kaukana kun 13-18vuotiaat tarvitsevat rahaa ja silloin voi melkein nauraa kun ajattelee pikkulapsiaikaa...ehe. Vaunut, vaipat, talvihaalarit, muutama ruoka- ja vellipurkki...turvaistuin...?! se ei ole mitään verrattuna mopokorttiin, mopoon, vaatteet, elokuvat, diskot, synttärit, retket, jalkapallomaksut, balettimaksut, mahd sakot moposta, bensat, kännykät, tietokoneet, rippijuhlat, valmistumisvaatteet, kampaajat, korut, autokoulu jne jne jne jne....Huhu. Nyt kolmas lapseni täytti 18v ja hänellä(kin) töitä joten NYT voin vähän huokaista. Toki - joku voi sanoa ettei tarvitse mopoa tai kännykkä jne, mutta tosiasia on ettei kukaan vanhempi HALUA että oma lapsi jää porukan ulkopuolelle vaan jokainen toivoo että lapsilla on kavereita ja kiva elämä ja tänä päivänä näitä asioita on lähes joka teiniperheessa. Joku muu täällä joka oivaltanut tämän asian, että pikkulapsiperheessä ei todellakaan ole suuria kuluja. Eikä todellakaan ole niin että kun lapset teinejä niin kaikki lainat poismaksettuja jo, noup.

Kommentit (142)

Vierailija
101/142 |
24.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.09.2013 klo 14:33"]

[quote author="Vierailija" time="24.09.2013 klo 14:15"]

JOKAINEN, JOKA ON OLLUT ÄITINÄ VÄHINTÄÄN 16 v. , TIETÄÄ, ETTÄ MITÄ ISOMPI LAPSI, SEN ISOMMAT MENOT.

JA JOKAINEN IPANA-IKÄISEN VANHEMPI ON USKOMATTA SEN, KUNNES AIKA KULUU JA ON AIKA KOHDATA TOTUUS.

-LUULOJEN JÄÄDESSÄ LUULOIKSI.

Vinkkinä 0-8 vuotiaiden vanhemmille: Kysykää esim. 13-19 vuotiaiden vanhemmilta, onko menot kasvaneet ja kaikki vastaavat KYLLÄ.

Mutta TE ETTE USKO SILTIKÄÄN.  Outoja.......

[/quote]

No kasvaahan ne kulut jos ostelee kaikkea kallista!

Harrastusmenot ovat järkeviä. Ruokaa menee enemmän, tottakai.

Mutta että joo. Ap:n listasta voi karsia vaikka millä mitalla rahaa!

Sakot? Mopo vain ettei erotu joukosta? Kalliit kännykät? Elokuviinkin kykenee teinikin säästämään viikkorahoistaan. Ja tuollaisiin muihin menoihin. Vai pitääkö jokaisen teinin päästä jatkuvalla syötöllä käymään leffoissa, diskoissa jne?

Heh, aikuisetkaan eivät saa kaikkea mukavaa ja mahtavaa koko ajan, kannattaako teini opettaa siihen, että kaikkea saa? :) Vaatteitakaan ei oikeasti tarvitse ostaa kovin usein. Yllättävän kestäviä vaikka niitä käyttääkin :) Kengätkin tarpeen vaatiessa. Omaa tietokonettakaan ei teinit tarvitse! Tai joitain tabletteja. Perheeseen 1 hyvä kone ja se on siinä.

Elämästä voi tehdä todella kallista jos haluaa. Vanhemmistahan se on kiinni.

[/quote]

Noista harrastuksista sanon sen verran, kolmen lapsen kokemuksella, että jos ajattelee, ettei lapsi tarvitse tai saa harrastaa kalliita harrastuksia, niin kannattaa todella varoa kaikenlaisia jumppakerhoja, luistelukouluja, prinssifutiksia ja muskareita.

Kun näissä lukukausimaksu on ehkä sen 50-150 €, on jo 10-vuotiaalla noita harrastuksia jatkaneilla maksu KUUKAUDESSA helposti 150-250 € (teini-ikäisellä sitten vielä paljon enemmän) ja siihen vielä varusteet ja mahdoliset, leirit ja kilpailut päälle. Ei, näin kalliisti ei tarvitse harrastaa, mutta missä vaiheessa te taaperoita muskareissa ja luistelukouluissa kärräävät sitten sanotte sille lapselle, jos hänet vaikka lahjakkaana valitaan johonkin kilparyhmään tai musiikkiopistoon, että ei, nyt vaihtuu harrastus lenkkeilyyn ja kirjastoon tai itseksesi voit nokkahuilua soitella?

Meillä ainakin on käynyt just niin, että ihan harmittomana alkanut harrastus on jatkunut kilparyhmään ja kulut karanneet isoiksi. Siinä tarhamaksut kalpenee, eikä lapsia ole kuin kolme. Itse tosin maksan mielelläni harrastuksista.

Ja HUOM! Tämä harrastujuttu nyt oli esimerkki. Vastaavan voisin heittää vaatetuksesta: tenaville puetaan sisälle ja ulos monen sadan euron arvoiset kamppeet (joo, kaikki eivät pue) ja kun sille tielle on lähtenyt, niin missä vaiheessa ne yberhengittävät, teipatut, tekniset ja asusteilla sävysävyyn stailatut kamppeet sitten vaihdetaan "halpoihin markettivaatteisiin" joilla pärjää ihan mainiosti. Varsinkin kun kirppareilta ja huutiksesta ei enää löydy ja isommissa kokoluokissa vaatteet maksaa aika paljon enemmän.

Pointtini on, että kerran lähdetystä linjasta varmaan aika harva lähtee poikkeamaan, eikä tähän tarvita edes uusimpia älypuhelimia, tietokoneita tai mopokortteja. Olen niin samaa mieltä tämän "TEESIN" esittäjän kanssa ja olen myös ihan varma, että olisin 3-6 vuotiaiden äitinä suu vaahdossa väittänyt ettei näin ole ;)

Vaikka ei hautaisi teinejä yltäkylläisyyteen, vaatetus+harrastusvälineet (ihan perus sukset, lumilauta/laskettelusukset, luistimet...en edes tarkoita mitään kilpatasoa) ja valtavasti kasvaneet ruokamenot nostavat kustannuksia taaperoikäisiin verrattuna.

Vierailija
102/142 |
24.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hauskaa että täällä on niin paljon äitejä joiden mielestä nuoren pitää itse kustantaa menonsa ja moponsa. Kesätöitä nyt vaan ei enää saakaan niin helpolla joten taitaa monella jäädä saamatta. Onhan se elämä sekin että ei saa kotoa mitään ja antaa sitten omille lapsillensa enemmän kuin itse sai. Näin meillä ainakin on käynyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/142 |
24.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.09.2013 klo 14:21"]

Ihmettelen tuota merkkivaateasiaa. Monet täällä ovat sanoneet, että teinille pitää kustantaa merkkivaatteita, että he eivät erotu porukasta, ja jotta heillä ei ainoana olisi cittarivaatteita päällänsä. Kyllä omat teinini kulkevat enimmäkseen ihan henkkamaukka- ja ginatricot-rytkyissä, ja niin kulkevat heidän kaverinsakin. Nehän ovat halvempiakin, kuin useimpien markettien vaatteet.

[/quote]

No ei ne kuule kaikille kelpaa. Henkkamaukat ja veromodat kelpaa jossain määrin mutta se merkki on kaikkein tärkein asia tietenkin. Sitten vaatteiden pitää luonnollisesti olla uusia. Koruista ei ole tainnut olla vielä mitään mainintaa mutta niihin vasta meneekin rahaa. Seuraavaksi joku tietenkin väittää ettei korut voi olla koskaan kalliita huoh!

Vierailija
104/142 |
24.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajokorttirahat meillä on jo kaikille säästössä. On lapsen kolmasluokkalaisille kavereillakin jo iPhoneja, mutta me ei niitä aiota ostaa noin pienille, eikä sitten isommillekaan. Jos haluaa jotain ekstraa, se pitää tienata, perusälypuhelimet toki hommataan koululaisille nytkin. Emme ole kovin materialistinen perhe, vaikka hyvätuloisia olemmekin. Ja lapsille haluamme opettaa kerskakulutuksen sijaan säästäväisyyttä. Esikoinen haaveili sähkömoposta ja säästi siihen synttäri- ja viikkorahoistaan vuoden - ja sai moponsa. Sama homma jatkuu isompanakin.

Mekin asumme ns. hyvällä alueella, enkä ole huomannut täällä juurikaan lasten kilpavarustelua. Jos rahaa on riittävästi, se on enemmän oma valinta, mihin sen pistää.

Mutta sen toki uskon, että lapsiin menee enemmän rahaa, kun he ovat kaikki teinejä kuin nyt. Tämän perusarjen pyöritykseen menee aika niin, ettemme juurikaan ehdi edes shoppailemaan, hyvä jos välttämättömät hankinnat saadaan tehtyä.

Onko teillä muuten teineillä käytössä viikko- tai kuukausiraha? Silloinhan se olisi könttäsumma, jonka saisi käyttää vaatteisiin, leffoihin tai mihin vaan.

Niin, ja kyllä niiden pienten koululaistenkin kanssa käydään leffassa. Neljä lippua pitää ostaa, jotta 4-, 8- ja 10-vuotiaat pääsevät K7-näytökseen :)

Vierailija
105/142 |
24.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.09.2013 klo 12:45"]

No minun mielestäni sellaisella on vanhemmuus hukassa joka siis kustantaa AIVAN kaiken joka kerta kun lapsi vaan jotakin keksii.

Onko se ihmekään, että nykyään on niin avuttomia osa nuorista aikuisista? Vanhemmat ovat tehneet karhun palveluksen lapsille kun eivät yhtään opeta vaan ostavat ja maksavat ihan kaiken.

Rahan eteen on hyvä oppia tekemään töitä jo teininä.

[/quote]

No mä tunnen yhen 5 lapsen äidin joka on saanut omilta vanhemmiltaan ihan kaiken: uusimman auton,kaksion yms. kaikki on kustannettu valmiiksi. Kun tää mimmi alko perustaa omaa perhettä niin mummot ja vaarit osti vaunut,sängyt mitä nyt kulloinki tarvitaan. Nyt kun osa viidestä lapsesta on teini-iässä niin mummot ostavat vaatteet,maksaa harrastemaksut,mopokortit,skootterit,puhelimet,kannettavat yms. Perheenäidillä on edelleen rahankäyttö ihan hukassa mutta onneksi on se äiti joka on aina pelastanut. Ehkä toi perheenäiti seisoo omilla jaloilla vasta sitten kun äidistään aika jättää. Ihan käsittämätöntä että opetetaan sukupolvelta toiselle että on aina joku muu kuka maksaa.

Vierailija
106/142 |
24.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odotan viimeisilläni ensimmäistä lastamme ja olemme miehen kanssa puhuneet alustavasti, mitä kaikkea lapselle tulevaisuudessa "ei missään nimessä osteta." Mopoautot, sikakalliit älypuhelimet, lätkä ja sakot ovat asioita joita tässä talossa vanhemmat eivät aio kustantaa 15 vuoden päästä.

Kyseessä ei ole suoranainen vähävaraisuus tai nuukuus, olemme vain sitä mieltä että on olemassa harrastuksia jotka lähtökohtaisesti eivät maksa kk-palkan verran tai että jos lapsi mopoauton haluaa, niin ainakin osan saa maksaa itse. Myönnän, että naiivi ajatusmaailmamme saattaa muuttua kun lapsi on vanhempi, mutta ainakin toistaiseksi olemme tätä mieltä.

Itse puhun 26 euron nokialaiseen ja hyvin olen pärjännyt, mies harrastaa lenkkeilyä - miksi opettaisimme lapselle kerskakulutusta kun emme itsekään sitä harrasta..

Vierailija
107/142 |
24.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.09.2013 klo 15:16"]

Odotan viimeisilläni ensimmäistä lastamme ja olemme miehen kanssa puhuneet alustavasti, mitä kaikkea lapselle tulevaisuudessa "ei missään nimessä osteta." Mopoautot, sikakalliit älypuhelimet, lätkä ja sakot ovat asioita joita tässä talossa vanhemmat eivät aio kustantaa 15 vuoden päästä.

Kyseessä ei ole suoranainen vähävaraisuus tai nuukuus, olemme vain sitä mieltä että on olemassa harrastuksia jotka lähtökohtaisesti eivät maksa kk-palkan verran tai että jos lapsi mopoauton haluaa, niin ainakin osan saa maksaa itse. Myönnän, että naiivi ajatusmaailmamme saattaa muuttua kun lapsi on vanhempi, mutta ainakin toistaiseksi olemme tätä mieltä.

Itse puhun 26 euron nokialaiseen ja hyvin olen pärjännyt, mies harrastaa lenkkeilyä - miksi opettaisimme lapselle kerskakulutusta kun emme itsekään sitä harrasta..

[/quote]

Tuo jo paljastaa aika paljon "itse puhun 26 euron nokialaiseen ja hyvin olen pärjännyt" mutta OLETKO 15 VUOTIAS TEINI JONKA KAVEREILLA KAIKILLA ON ÄLYPUHELIN? Sinun maailmasi on hieman eri asia tai ainakin pitäisi olla. Etkö sinäkään tiedä että älypuhelimet eivät ole oikeastaan sitä puhumista varten. Se on ihan sivuseikka siinä.

Vierailija
108/142 |
24.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lasten kaveripiiri on aika sekalaista seurakuntaa ja taitaa siellä lentää läppä enenmänkin siihen suuntaan, että iphone on kaupallista paskaa ja mopo laiskuuden huippu. Puhumatkaan niistä pinkeistä jopoista ja converseista. Enemmän se porukka on vitsi, kuin yleistä hyväksyntää aiheuttavaa.

Vierailija
109/142 |
24.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksoiko sinun nuoruudessa mopokortti 650e tai ajokortti miltei 3000e? No eipä maksanut joten älä kitise. Kerro mistä nuori ottaa ajokorttirahan jos kesätöitä ei ole eikä saa. 

En muutenkaan ymmärrä miksi joillain vanhemmilla on käsitys, että mitä kurjempi nuoruus, sitä parempi aikuisuus. Väittäisin ihan muuta äitinä jonka lapset saa vanhempien maksamat mopo- ja ajokortit. 

Ap samaa mieltä. Ja lisään vielä että 2 vanhinta jo työssä enkä ole heille maksanut mitään oikeastaan sen jälkeen kun täyttivät 18v vaan ovat hoitaneet kaiken itse VAIKKA olen ollut kiltti heidän kanssa ennen sitä. Tyttö muutti jo 16veenä kotoa pois - oli koulu + 2 työpaikkaa ja siitä lähtien pärjännyt. En näe minäkään asian niin että "tsempatkaa vain ja ryömikää pelloilla niin pärjäätte", Mutta meitähän on monenlaisia.

Vierailija
110/142 |
24.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

"OLETKO 15 VUOTIAS TEINI JONKA KAVEREILLA KAIKILLA ON ÄLYPUHELIN"

Kaikilla teineillä ei ole älypuhelinta. Teinien maailman on hieman erilainen, kuin sinun. Heillä on itsetuntoa olla erinlaisia. Kaikki teinit eivät ole riippuvaisia puhelimista. Heillä on muutakin tekemistä.

Vierailija
111/142 |
24.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kysymästä, 26e nokialaiseni olen ostanut 16-vuotiaana, siis vuonna -07. Hyvin on toiminut. Materia ei tehnyt minua onnelliseksi teininä ja nyt vielä enemmän osaan arvostaa ensisijaisesti muuta kuin materiaa. Miksi opettaisin lapseni suurkulutukseen kun en itse sitä liiemmin arvosta?

Miten maailmani pitäisi olla hieman eri asia? :)

Vierailija
112/142 |
24.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei se aina noin mene. Lapsen ollessa pieni meni mm. 250eur/kk pelkkiin päivähoitomaksuihin. Harrastukset maksoivat jo 3 vuotiaalla saman mitä 15 vuotiaalla. Meillä lasten harrastukset ovat onneksi kohtuuhintaisia, muutamat jopa lähes ilmaisia (mm. vapaaehtoistyö, partio, voimistelu, sähly erittäin halpoja harrastuksia meilläpäin). Vaatteisiin ei mene kuin keskimäärin 100 eur/kk, kännykkään ja leffoihin menee max. 50 eur. Kirjat lukiossa toki kalliita, mutta sitä voi kompensoida olemalla muuten järkevä hankinnoissa. Helsingissä ei tarvitse edes mopoa tai autoa. Fillarilla ja kävellen pääsee. Ihan on oma valinta myös, kuinka opettaa lapsensa rahaa käyttämään. Meillä teinit ovat kesätöissä ja tekevät pieniä töitä muutenkin (isovanhemmille, naapureille) josta saavat taskurahaa. Lisäksi isovanhemmat lahjovat usein, joten vanhempien ei tarvitse :-).

Minusta tuntuu että se rahanmeno on aika lailla vakio.

Vierailija
113/142 |
24.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.09.2013 klo 15:32"]

"OLETKO 15 VUOTIAS TEINI JONKA KAVEREILLA KAIKILLA ON ÄLYPUHELIN"

Kaikilla teineillä ei ole älypuhelinta. Teinien maailman on hieman erilainen, kuin sinun. Heillä on itsetuntoa olla erinlaisia. Kaikki teinit eivät ole riippuvaisia puhelimista. Heillä on muutakin tekemistä.

[/quote]

joopajoo. Näin puhuu av-mamma joka haluaa itse olla samanlainen kuin muut. Tsekkaa laukkusi, kämppäsi, vaatekaappisi, astiakaappisi, harratuksesi ja tule sitten sanomaan että et ole niin kuin muut.

Vierailija
114/142 |
24.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.09.2013 klo 15:34"]

Kiitos kysymästä, 26e nokialaiseni olen ostanut 16-vuotiaana, siis vuonna -07. Hyvin on toiminut. Materia ei tehnyt minua onnelliseksi teininä ja nyt vielä enemmän osaan arvostaa ensisijaisesti muuta kuin materiaa. Miksi opettaisin lapseni suurkulutukseen kun en itse sitä liiemmin arvosta?

Miten maailmani pitäisi olla hieman eri asia? :)

[/quote]

Et voi tietää mitä on olla teinin vanhempi edes kulutuksen suhteen ennen kuin olet sitä! Olet odottava äiti etkä 15-vuotias teini eikö siis maailmasi ja tarpeesi ole erilaiset? Ei sitä voi miettiä omia teini-aikoja ja luulee tietävänsä mitä se teinin vanhemmuus on. Kyllähän sitä moni topakkana nyt ilmoittelee pikkulapsen vanhempina että en minä ainakaan teinille hänen haluamiaan vaatteita tai sitä älypuhelinta osta mutta katsotaan vaan sitten kun se tilanne tulee eteen monen vuoden kuluttua...

Vierailija
115/142 |
24.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.09.2013 klo 15:29"]

Meillä lasten kaveripiiri on aika sekalaista seurakuntaa ja taitaa siellä lentää läppä enenmänkin siihen suuntaan, että iphone on kaupallista paskaa ja mopo laiskuuden huippu. Puhumatkaan niistä pinkeistä jopoista ja converseista. Enemmän se porukka on vitsi, kuin yleistä hyväksyntää aiheuttavaa.

[/quote]

Wau, teidän lasten kaveripiirihän on sitten oikein elitistisen vaihtoehtokulutuksen kannattajia. Taidatte olla sitten keskimäärin fiksumpaa porukkaa ainakin omasta mielestänne. En usko että kovin helpolla löytää teinejä jotka heittää läppää älypuhelimista mielummin kun omistavat sellaisen.

Vierailija
116/142 |
24.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä jos se lapsesi tuntee olevansa juuri omanlaisensa kun haluaa samanlaisia asioita kuin kaverinsa? Av-mammako kaikkitietävänä sitten kertoo että tämä ei vetele, mitään et saa

Vierailija
117/142 |
24.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme porukkaa täällä, oletusarvoisesti lapsi saa joko kaiken tai ei mitään. Tunteeko kukaan enää sellaista sanaa kuin kohtuus?

Kohtuutta ei ole se, että ostetaan 400e puhelin siksi että kavereillakin on.

Vierailija
118/142 |
24.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se ihan tilastollinen fakta, että murroikäinen maksaa eniten. Ja TE kaikki tiedätte sen pirun hyvin. Teidän pitää vaan päästä levittämään oman pään totuuttanne kuten evankeljumia.

Vierailija
119/142 |
24.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.09.2013 klo 15:47"]

Ihme porukkaa täällä, oletusarvoisesti lapsi saa joko kaiken tai ei mitään. Tunteeko kukaan enää sellaista sanaa kuin kohtuus?

Kohtuutta ei ole se, että ostetaan 400e puhelin siksi että kavereillakin on.

[/quote]

Oikeassa olet mutta viisaan vanhemman kohtuutta on se, että kuuntelee herkällä korvalla teiniään eikä jyrää teiniä omalla asenteellaan - kohtuullinen vanhempi huomaa mikäli älypuhelimen puuttuminen vaikeuttaa/hankaloittaa/dissaa teinin elämää vaikka se ihan hyvä neljänkympin peruskapula on käytössä, niin sitten yhdessä mietitään sopiva tapa miten älypuhelin ja teini saatetaan yhteen.

Vierailija
120/142 |
24.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.09.2013 klo 15:04"]

[quote author="Vierailija" time="24.09.2013 klo 14:33"]

[quote author="Vierailija" time="24.09.2013 klo 14:15"]

JOKAINEN, JOKA ON OLLUT ÄITINÄ VÄHINTÄÄN 16 v. , TIETÄÄ, ETTÄ MITÄ ISOMPI LAPSI, SEN ISOMMAT MENOT.

JA JOKAINEN IPANA-IKÄISEN VANHEMPI ON USKOMATTA SEN, KUNNES AIKA KULUU JA ON AIKA KOHDATA TOTUUS.

-LUULOJEN JÄÄDESSÄ LUULOIKSI.

Vinkkinä 0-8 vuotiaiden vanhemmille: Kysykää esim. 13-19 vuotiaiden vanhemmilta, onko menot kasvaneet ja kaikki vastaavat KYLLÄ.

Mutta TE ETTE USKO SILTIKÄÄN.  Outoja.......

[/quote]

No kasvaahan ne kulut jos ostelee kaikkea kallista!

Harrastusmenot ovat järkeviä. Ruokaa menee enemmän, tottakai.

Mutta että joo. Ap:n listasta voi karsia vaikka millä mitalla rahaa!

Sakot? Mopo vain ettei erotu joukosta? Kalliit kännykät? Elokuviinkin kykenee teinikin säästämään viikkorahoistaan. Ja tuollaisiin muihin menoihin. Vai pitääkö jokaisen teinin päästä jatkuvalla syötöllä käymään leffoissa, diskoissa jne?

Heh, aikuisetkaan eivät saa kaikkea mukavaa ja mahtavaa koko ajan, kannattaako teini opettaa siihen, että kaikkea saa? :) Vaatteitakaan ei oikeasti tarvitse ostaa kovin usein. Yllättävän kestäviä vaikka niitä käyttääkin :) Kengätkin tarpeen vaatiessa. Omaa tietokonettakaan ei teinit tarvitse! Tai joitain tabletteja. Perheeseen 1 hyvä kone ja se on siinä.

Elämästä voi tehdä todella kallista jos haluaa. Vanhemmistahan se on kiinni.

[/quote]

Noista harrastuksista sanon sen verran, kolmen lapsen kokemuksella, että jos ajattelee, ettei lapsi tarvitse tai saa harrastaa kalliita harrastuksia, niin kannattaa todella varoa kaikenlaisia jumppakerhoja, luistelukouluja, prinssifutiksia ja muskareita.

Kun näissä lukukausimaksu on ehkä sen 50-150 €, on jo 10-vuotiaalla noita harrastuksia jatkaneilla maksu KUUKAUDESSA helposti 150-250 € (teini-ikäisellä sitten vielä paljon enemmän) ja siihen vielä varusteet ja mahdoliset, leirit ja kilpailut päälle. Ei, näin kalliisti ei tarvitse harrastaa, mutta missä vaiheessa te taaperoita muskareissa ja luistelukouluissa kärräävät sitten sanotte sille lapselle, jos hänet vaikka lahjakkaana valitaan johonkin kilparyhmään tai musiikkiopistoon, että ei, nyt vaihtuu harrastus lenkkeilyyn ja kirjastoon tai itseksesi voit nokkahuilua soitella?

Meillä ainakin on käynyt just niin, että ihan harmittomana alkanut harrastus on jatkunut kilparyhmään ja kulut karanneet isoiksi. Siinä tarhamaksut kalpenee, eikä lapsia ole kuin kolme. Itse tosin maksan mielelläni harrastuksista.

Ja HUOM! Tämä harrastujuttu nyt oli esimerkki. Vastaavan voisin heittää vaatetuksesta: tenaville puetaan sisälle ja ulos monen sadan euron arvoiset kamppeet (joo, kaikki eivät pue) ja kun sille tielle on lähtenyt, niin missä vaiheessa ne yberhengittävät, teipatut, tekniset ja asusteilla sävysävyyn stailatut kamppeet sitten vaihdetaan "halpoihin markettivaatteisiin" joilla pärjää ihan mainiosti. Varsinkin kun kirppareilta ja huutiksesta ei enää löydy ja isommissa kokoluokissa vaatteet maksaa aika paljon enemmän.

Pointtini on, että kerran lähdetystä linjasta varmaan aika harva lähtee poikkeamaan, eikä tähän tarvita edes uusimpia älypuhelimia, tietokoneita tai mopokortteja. Olen niin samaa mieltä tämän "TEESIN" esittäjän kanssa ja olen myös ihan varma, että olisin 3-6 vuotiaiden äitinä suu vaahdossa väittänyt ettei näin ole ;)

Vaikka ei hautaisi teinejä yltäkylläisyyteen, vaatetus+harrastusvälineet (ihan perus sukset, lumilauta/laskettelusukset, luistimet...en edes tarkoita mitään kilpatasoa) ja valtavasti kasvaneet ruokamenot nostavat kustannuksia taaperoikäisiin verrattuna.

[/quote]

Juuri harrastuksista piti itsekin sanoa että meidän lapsen harrastuskulut jotka olivat melko maltilliset vielä alle 10-vuotiaana pomppasivat sittemmmin 200€/kk ja kyllä kyse on todellakin kuukausisummasta. Melko kallista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme viisi