Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tulotiedot päiväkotiin

29.08.2020 |

Voiskohan joku vähä valaista. Piti toimittaa tulotiedot ja nyt on kyllä varmaan tädillä laskuissa käyny pieni moka. Mitä kaikkea niihin tuloihin lasketaan?

Jos tuntipalkka on 17e. Ja työtunteja se 40h/vko. Se tekee kuukaudessa 2720e. Ja lomaraha 5% mikä kai kans lasketaan mukaan nii tulee 2856e.

Täti oli laskenu kuukausitulot 3990e?? Miten? Oonko jättäny jotain laskematta? Palkkatositteet oli toukokuulta missä oli arkipyhä ja jotain lomarahoja sekä kilometrikorvauksia mutta mitä ihmettä? Km-korvauksia ei lasketa siihen tuloon.

Kommentit (88)

Vierailija
81/88 |
29.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai että lapsi päiväkotiin että saat ihan vapaana loisia kotona tekemättä mitään?

Sulla ei toivottavasti ole koskaan ollut vauvaa, jos mielestäsi vauvaa hoidetaan niin ettei tehdä mitään. 

Vierailija
82/88 |
29.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piipa123 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan turha sinne on mitään tulotietoja toimittaa. Noilla tuloilla sut lasketaan niin hyvätuloiseksi, että saat maksaa ihan tarkkaan täydet päivähoitomaksut.

Aijaa. Ku ei toi ole se oikea tulo. Ja toinen meistä on lapsen kanssa kotona joten emme aio nyt maksaa sitä korkeinta.

Entä kotona olevan vanhemman tulot? Vai onko tuossa 2856€/kk molempien vanhempien bruttotulot.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/88 |
29.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piipa123 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Piipa123 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka on lapsen kanssa kotona jos lapsi on päivähoidosssa?😂 Vai onko niin että toinen vanhempi on vaan kotona lusmuna, toinen töissä ja lapsi päivähoidossa?

Kaksi lasta joista toinen on vauva. Ja on myös olemassa erityistarpeita jonka vuoksi lapsi voi hyötyä päiväkodista.

On, laiskuus ja saamattomuus.

On olemassa esimerkiksi puheen tuoton ongelmia tai muita vastaavia joissa päiväkodista on oikeasti hyötyä. Ja se ei kuulu edes kellekkään vaikka olisin laiska ja saamaton. En kysynyt sitä. Puss puss

Puheen tuoton ongelmat paranee terapeutilla eikä päiväkodissa jossa suurin osa lausuu kirjaimia ja asioita virheellisesti. Oikeastaan ei ole mitään erityistarpeita jotka paranisivat päiväkodissa usein on aivan päinvastoin .

Ainoa asia mistä päivähoidosta on hyötyä on tilanne jossa vanhemmat eivät jaksa tai osaa/pysty lastansa täysipäiväisesti hoitamaan.

84/88 |
29.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Piipa123 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Piipa123 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka on lapsen kanssa kotona jos lapsi on päivähoidosssa?😂 Vai onko niin että toinen vanhempi on vaan kotona lusmuna, toinen töissä ja lapsi päivähoidossa?

Kaksi lasta joista toinen on vauva. Ja on myös olemassa erityistarpeita jonka vuoksi lapsi voi hyötyä päiväkodista.

On, laiskuus ja saamattomuus.

On olemassa esimerkiksi puheen tuoton ongelmia tai muita vastaavia joissa päiväkodista on oikeasti hyötyä. Ja se ei kuulu edes kellekkään vaikka olisin laiska ja saamaton. En kysynyt sitä. Puss puss

Puheen tuoton ongelmat paranee terapeutilla eikä päiväkodissa jossa suurin osa lausuu kirjaimia ja asioita virheellisesti. Oikeastaan ei ole mitään erityistarpeita jotka paranisivat päiväkodissa usein on aivan päinvastoin .

Ainoa asia mistä päivähoidosta on hyötyä on tilanne jossa vanhemmat eivät jaksa tai osaa/pysty lastansa täysipäiväisesti hoitamaan.

Tätähän mä kysyin. Ei minun tarvitse onneksi selittää teille miksi minun lapseni on päiväkodissa vaikka toinen vanhempi vauvan kanssa kotona.

Vierailija
85/88 |
29.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teille, jotka ajattelette, että isompi on syytä laittaa päiväkotiin koska perheessä on pienempi lapsi, minkä vuoksi iso ei saa tarpeeksi kaipaamaansa huomiota:

Kummassa kyseinen lapsi saa enemmän huomiota?

- Kotona, jossa äidin huomio jakaantuu 3v. ja 1v. kesken vai

- Päiväkodissa, jossa työntekijällä on sen 3v. lisäksi kuusi muutakin vaatimassa huomiota? Tai suhdelukuryhmässä mahdollisesti muutama muukin yksivuotias, ehkä joku tuen tarpeinen ja lisänä yli kolmivuotiaita?

Ei tarvita kummoistakaan matematiikkaa laskemaan, kummassa huomiota riittää enemmän per lapsi. Plus oma vanhempi on aina oma.

Kyllä ja päiväkodissahan koko ryhmä jaetaan joka päivä aamuisin ja iltapäivisin työvuorokierron vuoksi kahdelle, eli parhaimmillaan yksi aikuinen vastaa 21:2 lapsesta. Siinä ei kauheasti yhdelle lapselle aikaa jää.

Lapseni päiväkodissa pienten puolella on 9 lasta ja kaksi hoitajaa. Hän on käynyt siellä jo ennen toisen lapsen syntymää, tykkää mennä ja siellä on kavereita. Suunnitelmissa olla vauvan kanssa vain vuosi kotona joten olisi taas vuoden päästä totuttelua päiväkotiin uudestaan tiedossa jos kotiin jäisi. Hän on vielä niin sosiaalinenkin että tykkää muista lapsista ja korona aikaan itki kotona ikävää. Kyllä aion hänet viedä päiväkotiin vastakin. Tosin en ihan joka päivä. Lapset kaipaa myös omanikäistä seuraa. 

Usein pienten ryhmissä on 12 lasta. 1-3 -vuotiaat eivät vielä varsinaisesti leiki yhdessä. No 3-vuotiaat jo vähän. Mieluummin silti haluavat aikuisen hauskuuttavan tai pitävän sylissä tai jotain. Useampi hokee kotia, äitiä... loppupäivästä lähes kaikki vilkuilevat porttia. Meluista. Uudessa ryhmässä päiväunilla muutama itkee. Kyllä normaali koti on parempi paikka. 5-vuotiailla jo tilanne toinen.

Vierailija
86/88 |
29.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi toimitit ne päiväkodin tädille? Ne piti toimittaa kunnan toimistoon.

Jotkut päiväkodit toimittaa ne kunnalle itse. Saa ne sinne itsekin viedä.

Mä maksoin muuten vuoden korkeimman luokan pk-maksuja kun en tajunnut että eron jälkeen olisin voinut hakea niitä pienemmäksi. Ne siis meni molempien vanhempien tulojen mukaan vaikka ei enää yhdessä oltu.

Vierailija
87/88 |
29.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla meinasi tipahtaa silmät päästä järkytyksestä, kun sain oman asiakasmaksupäätökseni. Mieheni on osa-aikaisissa töissä, joissa palkka vaihtelee 500e/kk-2500e/kk. Itse olen työkyvyttömyyseläkkeellä. Päiväkotimaksut on kuitenkin laskettu niin, että mieheni saisi liki 3000e/kk palkkaa. Olin yhteydessä, kun ei todellakaan ole oikein, mutta sieltä vain sanottiin, että se lasketaan suurimman kertaluonteisen tulon mukaan, jos on osa-aikatyöläinen kyseessä. On todella hienoa maksella tuon palkan mukaisia päiväkotimaksuja, varsinkin niinä kuukausina, kun mies saa vain sen muutaman satasen verojen jälkeen. Nyt oli vielä lomautettunakin keväästä asti ja palasi vasta töihin, eikä tunteja ole kauheasti, mutta taas maksetaan tuon palkan mukaan, vaikka tässä kuussakin palkkaa tuli viime kuulta vajaa 1000e. On tämä hieno systeemi.

Ei ole tullut mieleen hoitaa itse kersaa kun kotona makoilet?

En todellakaan makoile kotona, vaan yritän pitää toimintakykyäni yllä ja ravaan erilaisissa kuntoutuksissa, tavoitteena olisi saada työkyky takaisin. Ja lapsi on kuntouttavana päiväkodissa, joten en laittanut häntä sinne omaa mukavuudenhaluani. On se hienoa, kun kommentoidaan tällaisia mitään tilanteesta tietämättä!

Eihän kuntouttavasta päivähoidosta peritä maksua, koska se on vammaispalvelua.

Ei niin, mutta tässä kohtaa taas järjestelmä ontuu. Lapsi on vuoden alusta asti ollut päivähoidossa, koska sitä on kuntouttavana suositeltu hänelle jo viime vuoden lopulla. Oikeus kuntouttavaan päiväkotitoimintaan kuitenkin käsiteltiin vasta tällä viikolla, enkä vielä ole saanut päätöstä. 

Kelaltakin sain tänä vuonna vihdoin lapselle vammaistuen, takautuvasti viime vuoden keväästä asti, koska sieltä asti olisi ollut oikeus siihen, vaikka tuli hylkäävä päätös. 

Järjestelmä ontuu todella monissa kohdissa erityislapsien kohdalla varsinkin.

Vierailija
88/88 |
29.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tein gradua ja mies makasi sairaalassa kun esikoinen oli 3 -vuotiaana hoidossa klo 9-15.

Vieläkin kaduttaa ja surettaa. Olisin halunnut lapsen kanssani kotiin, mutta oli pakko tehdä gradu loppuun. Työpaikan sain muutaman kk päästä valmistumisesta ja silloin meni kuopuskin hoitoon, tosin joutui eri päiväkotiin. Mies kuoli.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme kaksi