Tulotiedot päiväkotiin
Voiskohan joku vähä valaista. Piti toimittaa tulotiedot ja nyt on kyllä varmaan tädillä laskuissa käyny pieni moka. Mitä kaikkea niihin tuloihin lasketaan?
Jos tuntipalkka on 17e. Ja työtunteja se 40h/vko. Se tekee kuukaudessa 2720e. Ja lomaraha 5% mikä kai kans lasketaan mukaan nii tulee 2856e.
Täti oli laskenu kuukausitulot 3990e?? Miten? Oonko jättäny jotain laskematta? Palkkatositteet oli toukokuulta missä oli arkipyhä ja jotain lomarahoja sekä kilometrikorvauksia mutta mitä ihmettä? Km-korvauksia ei lasketa siihen tuloon.
Kommentit (88)
Vierailija kirjoitti:
Piipa123 kirjoitti:
Täytyy soittaa maanantaina. Oon aina saanu takuta näiden tulotietojen kanssa tän tädin kaa. Aina se on hukannut ne ja pyytää uusia ja sit onki löytäny ne. Menee hermot.
Ja se että toinen lapsi on päikyssä kun toinen kotona niin siihen voi olla monta syytä. Ja siihen en. Neuvoa kysynyt.
Onneksi on tulossa tulorekisteri. Sieltä näkee ajantasaiset tiedot sekä ansiotuloista että muista tulonsiirroista eli tuista. Loppuu se kusettelu.
Ei se ole tulossa, se on jo. Käytännössä kunnasta nähdään koska tahansa palkkatulot, mutta ei muita tuloja ja laki edellyttää edelleen ne asiakkaalta kysymään.
Itse en ole mitään tulotietoja kertonut, yksinkertaisesti ilmoitan, että maksan kalleimman mukaan. En myöskään ole suostunut osa-aikaispelleilyyn eli lyhentämään lapsen hoitopäiviä siten, että pitää maksaa vain osa maksusta. Päivähoitoaika on 7-18 välillä enkä aamulla tiedä, mihin aikaan lapsen pääsen hakemaan. Kun työnantaja joustaa lapsiperheiden takia, se tarkoittaa sitä, että muut työntekijät joustavat, jotta yhden perheen elämä helpottuu. Se perhe ei ole minun perheeni.
Vierailija kirjoitti:
Piipa123 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Piipa123 kirjoitti:
Täti se on siellä laskutuksessa, kunnanvirastossa. Onko ne päiväkodin hoitajien nimike täti? 😂😂😂 Ja näköjään minut ymmärretään tahallaan väärin. Ja meillä on siis kaksi lasta. Joista toinen päiväkodissa ja toinen niin pieni että toinen vanhemmista on kotihoidontuella ja sitä ei lasketa tuloihin. Näin olin lukevinani.
Eli laiskaa ja saamatonta sakkia, erityislapsi pienryhmässä. Kertoo teistä kaiken. Lisääntykää toki vielä. Maksuja ei haluta maksaa, mutta palveluja halutaan ilmaiseksi.
Herran jumala! En minä ole mitään ilmaiseksi pyytänyt vaan hyvänen aika maksan sen mitä kuuluu. Ja on myös lapsia jotka ei tarvitse mitään pienryhmää tai vastaavaa ja silti saattaa hyötyä päiväkodista.
Ja silti ruikutat maksusta.
En ole ruikuttanut. Kysyin mitä kaikkea siihen lasketaan siihen tuloon.
Mä en toimittanut meidän tuloja. Mitä hittoa ne heille kuuluu kun joka tapauksessa menee maksimihinnalla 🙄.
Tulot kannattaa toimittaa vain jos on varma että saa alennusta. Minä en ainakaan tahdo että siellä mehustellaan toisten tuloilla.
Vierailija kirjoitti:
Valvooko joku päivähoitaja suomessa ihmisten tuloja?
DDR oli stadi ja joka kolmas kansalainen sen apuri.
Päivähoidon tarkoitus on hoitaa lasta, mitä ihmettä?
Oikeasti totalitarismi!
Missään sivistysmaissa ei moista hulluutta voisi olla.N. 52
Singapore
Olen samaa mieltä. Minusta jokaisesta lapsesta tulisi periä 600 e/kk hoitomaksua ja sitten voisi saada toimeentulotukena osan tästä takaisin, jos ei ole varaa maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Mä en toimittanut meidän tuloja. Mitä hittoa ne heille kuuluu kun joka tapauksessa menee maksimihinnalla 🙄.
Tulot kannattaa toimittaa vain jos on varma että saa alennusta. Minä en ainakaan tahdo että siellä mehustellaan toisten tuloilla.
Niin minäkin tekisin jos olisi kahden ihmiset kokonaiset tulot. Mutta kun nyt ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti totalitarismi!
SingaporeOlen samaa mieltä. Minusta jokaisesta lapsesta tulisi periä 600 e/kk hoitomaksua ja sitten voisi saada toimeentulotukena osan tästä takaisin, jos ei ole varaa maksaa.
Öö. Oispa kiva maksaa lähihoitajan palkasta 1200e kahdesta lapsesta vaan sen takia että heidät on pakko laittaa hoitoon jotta voi käydä töissä :D tuossa kuvitelmassa olisi reilusti enemmän työttömiä. Miksi hitossa tehdä töitä jos käteen jää huonompi summa pk maksujen jälkeen kuin mitä kelalta sais.
Vierailija kirjoitti:
Piipa123 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan turha sinne on mitään tulotietoja toimittaa. Noilla tuloilla sut lasketaan niin hyvätuloiseksi, että saat maksaa ihan tarkkaan täydet päivähoitomaksut.
Aijaa. Ku ei toi ole se oikea tulo. Ja toinen meistä on lapsen kanssa kotona joten emme aio nyt maksaa sitä korkeinta.
Miten ollaan lapsen kanssa kotona, jos lapsi onkin päivähoidossa?
Ilmeisesti on toisen lapsen kanssa kotona. Jos on pieni vauva perheessä niin isomman päiväkodissa käyminen ihan aiheellista jotta äippä tai isä saa nukkua sen pienen kanssa yövalvomisten jälkeen. Toisekseen että isommalle tekee jo hyvääkin tottua päivärytmiin ja käydä muiden lasten seassa. Terv. Freelancer-äippä joka kotona vaikkei pientä enää olekaan ja jonka lapsi käy päivähoidossa, maksetaan täysi hinta päivähoidosta eli ei siis tuettu vaan yksityiseen päiväkotiin täysi hinta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla meinasi tipahtaa silmät päästä järkytyksestä, kun sain oman asiakasmaksupäätökseni. Mieheni on osa-aikaisissa töissä, joissa palkka vaihtelee 500e/kk-2500e/kk. Itse olen työkyvyttömyyseläkkeellä. Päiväkotimaksut on kuitenkin laskettu niin, että mieheni saisi liki 3000e/kk palkkaa. Olin yhteydessä, kun ei todellakaan ole oikein, mutta sieltä vain sanottiin, että se lasketaan suurimman kertaluonteisen tulon mukaan, jos on osa-aikatyöläinen kyseessä. On todella hienoa maksella tuon palkan mukaisia päiväkotimaksuja, varsinkin niinä kuukausina, kun mies saa vain sen muutaman satasen verojen jälkeen. Nyt oli vielä lomautettunakin keväästä asti ja palasi vasta töihin, eikä tunteja ole kauheasti, mutta taas maksetaan tuon palkan mukaan, vaikka tässä kuussakin palkkaa tuli viime kuulta vajaa 1000e. On tämä hieno systeemi.
Ei ole tullut mieleen hoitaa itse kersaa kun kotona makoilet?
En todellakaan makoile kotona, vaan yritän pitää toimintakykyäni yllä ja ravaan erilaisissa kuntoutuksissa, tavoitteena olisi saada työkyky takaisin. Ja lapsi on kuntouttavana päiväkodissa, joten en laittanut häntä sinne omaa mukavuudenhaluani. On se hienoa, kun kommentoidaan tällaisia mitään tilanteesta tietämättä!
Et taida olla mikään asiantuntija. Vauvan hoito ei yleensä ole pelkkää makoilua. Varhaiskasvatus on nykyään muutakin kuin pelkkä hoitopaikka. Jos et osallistu, jäät helposti paitsi kaverisuhteiden luomisesta ynnä muusta tärkeästä. Ainakin osa-aikaisesti on useimmiten hyvä olla päiväkodissa. Ei käy lapselle aika tylsäksi, vauva kuitenkin vie aika paljon huomiota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan turha sinne on mitään tulotietoja toimittaa. Noilla tuloilla sut lasketaan niin hyvätuloiseksi, että saat maksaa ihan tarkkaan täydet päivähoitomaksut.
Kahden hengen perheessä, eli 1 lapsi + aikuinen, tuloraja korkeimpaan maksuun on 4830.
Aloittajalla ilmeisesti puoliso ja kaksi(?) lasta, joten tuloraja korkeimpaan maksuun olisi 5816.
Ohhoh! Onpa tulorajat nousseet. Vai onko nää Helsingin hintoja? Meillä aikoinaan elettiin yhden aikuisen tuloilla, 1 lapsi ja 2 aikuista. Täydet päivähoitomaksut. Tarkkaan en niitä tuloja muista, mutta kolmosella se luku alkoi. Toki tästä on 10 vuotta aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Minulla meinasi tipahtaa silmät päästä järkytyksestä, kun sain oman asiakasmaksupäätökseni. Mieheni on osa-aikaisissa töissä, joissa palkka vaihtelee 500e/kk-2500e/kk. Itse olen työkyvyttömyyseläkkeellä. Päiväkotimaksut on kuitenkin laskettu niin, että mieheni saisi liki 3000e/kk palkkaa. Olin yhteydessä, kun ei todellakaan ole oikein, mutta sieltä vain sanottiin, että se lasketaan suurimman kertaluonteisen tulon mukaan, jos on osa-aikatyöläinen kyseessä. On todella hienoa maksella tuon palkan mukaisia päiväkotimaksuja, varsinkin niinä kuukausina, kun mies saa vain sen muutaman satasen verojen jälkeen. Nyt oli vielä lomautettunakin keväästä asti ja palasi vasta töihin, eikä tunteja ole kauheasti, mutta taas maksetaan tuon palkan mukaan, vaikka tässä kuussakin palkkaa tuli viime kuulta vajaa 1000e. On tämä hieno systeemi.
Mitäpä jos valitsisit lapsellesi alle 5h tai alle 7h päivässä hoitoajan. Maksu luonnollisesti pienenee. Ei ole mitään järkeä pitää lasta päiväkodissa pitkää pöivää jos ei ole pakko..esim työssäkäynnin takia...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäpä jos valitsisit lapsellesi alle 5h tai alle 7h päivässä hoitoajan. Maksu luonnollisesti pienenee. Ei ole mitään järkeä pitää lasta päiväkodissa pitkää pöivää jos ei ole pakko..esim työssäkäynnin takia...
Lapsi on päiväkodissa vain 4h kerrallaan, kolme kertaa viikossa, koska on haastava lapsi, eikä päiväkodissa häntä haluttaisi pitää tämänkään vertaa. Meidän kunnassamme kuitenkin on käytäntö, että jos lapsi on yhdenkin kerran tunnin verran päiväkodissa kuukauden aikana, laskutetaan 30h verran. Tai sitten se oli niin, että laskutetaan 30 päivän mukaan, en muista tarkkaan kun lapsi vasta palasi pitkän tauon jälkeen päiväkotiin tällä viikolla.
Piipa123 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Piipa123 kirjoitti:
Täti se on siellä laskutuksessa, kunnanvirastossa. Onko ne päiväkodin hoitajien nimike täti? 😂😂😂 Ja näköjään minut ymmärretään tahallaan väärin. Ja meillä on siis kaksi lasta. Joista toinen päiväkodissa ja toinen niin pieni että toinen vanhemmista on kotihoidontuella ja sitä ei lasketa tuloihin. Näin olin lukevinani.
Eli laiskaa ja saamatonta sakkia, erityislapsi pienryhmässä. Kertoo teistä kaiken. Lisääntykää toki vielä. Maksuja ei haluta maksaa, mutta palveluja halutaan ilmaiseksi.
Herran jumala! En minä ole mitään ilmaiseksi pyytänyt vaan hyvänen aika maksan sen mitä kuuluu. Ja on myös lapsia jotka ei tarvitse mitään pienryhmää tai vastaavaa ja silti saattaa hyötyä päiväkodista.
Kannattaa soittaa sinne mistä olet hinta-arvion saanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti totalitarismi!
SingaporeOlen samaa mieltä. Minusta jokaisesta lapsesta tulisi periä 600 e/kk hoitomaksua ja sitten voisi saada toimeentulotukena osan tästä takaisin, jos ei ole varaa maksaa.
Öö. Oispa kiva maksaa lähihoitajan palkasta 1200e kahdesta lapsesta vaan sen takia että heidät on pakko laittaa hoitoon jotta voi käydä töissä :D tuossa kuvitelmassa olisi reilusti enemmän työttömiä. Miksi hitossa tehdä töitä jos käteen jää huonompi summa pk maksujen jälkeen kuin mitä kelalta sais.
Miksi päivähoitomaksun pitää olla tulojen mukaan porrastettu, siinä on koko jutun ydin. Jos summa olisi kaikilta sama, ei tarvitsisi toimittaa mitään tulotietoja ja laskea tunteja. Maksuttomaan päivähoitoon meillä ei ole varaa, mutta on kummallista, että kahden kotona olevan (painotus sanalla olevan, ei töitä tekevän) vanhemman lapsesta maksetaan päivähoitomaksua nolla euroa, kun toisen perheen lapselle vastaava palvelu maksaa melkein 400 e/kk. Kyseessä on taas kerran iso tulonsiirto niille, jotka ovat valinneet elämästä nauttimisen.
Meillä oli aikoinaan sama, kaksi vuorotyötä tekevää ja molemmille tupsahti ylimääräiset +500€ tulotietoihin. Vaikka tilinauhassa eritellään edellisen vuoden tulot ja lomaraha, palkkanauha jonka vaativat on aina se jossa lomaraha maksetaan. Mutta vaikea oli käsittää että tuo vuositulo jaettuna 12kk on se joka on tulo keskimäärin, ei se tili jossa näkyy kerran vuodessa tuleva lomaraha. Sen jälkeen en ole tulotietoja toimittanut, kun sihteerin mukaan aina vanhemmat arvioi tulonsa alakanttiin, viis faktasta joka oli tilinauhassa nähtävillä. Eli me maksetaan täysi maksu vaikka tuloraja ei ole lähelläkään.
Rauhottukaa nyt!
Meillä on yksi lapsi (5v), hän on päiväkodissa. Me vanhemmat käymme töissä ja lapsi on päiväkodissa. JOS tilanne olisi se, että meillä olisi nyt vauva kotona kanssani, niin lapsi olisi silti päiväkodissa. Hyvänen aika sentään! Lapsi viihtyy päiväkodissa, ikäistään seuraa ja kaikki menee hyvin. Mikään ei esikoisen kohdalla muuttuisi, jos perheeseen tulisi vauva. Minkä takia äitejä/isiä vastaan hyökätään heti, jos lapsi on päiväkodissa ja toinen vanhemmjsta kotona?
Toinen vanhempi voi olla työkyvytön tai sairauslomalla, pitkiä kipuja, henkisesti rankkaa tai jotain muuta. Pieni hengähdys varmasti on tarpeeseen ja vanhempi jaksaa paremmin olla lapsen kanssa päiväkotipäivän jälkeen. TAI vanhempi voi opiskella, nykyään on paljon verkkokursseja jne.
Vierailija kirjoitti:
Mä luulen, että ne, jotka noita hoitomaksuja pyörittelee ei ole tippaakaan kiinnostuneita tai edes tietoisia kuka ne tiedot on toimittanut.
Eivät siis tule päiväkodin henkilökunnan tietoon jos sitä tarkoitit.
Ja tosiaan ilmoittamalla että sitoutuu maksamaan korkeimman maksun, ei tietoja tarvitse toimittaa.
Ap.ta kehoitan maanantaina soittamaan "tädille" jonka kanssa on asioinut ja selvittämään sotkun syyn.
Teille, jotka ajattelette, että isompi on syytä laittaa päiväkotiin koska perheessä on pienempi lapsi, minkä vuoksi iso ei saa tarpeeksi kaipaamaansa huomiota:
Kummassa kyseinen lapsi saa enemmän huomiota?
- Kotona, jossa äidin huomio jakaantuu 3v. ja 1v. kesken vai
- Päiväkodissa, jossa työntekijällä on sen 3v. lisäksi kuusi muutakin vaatimassa huomiota? Tai suhdelukuryhmässä mahdollisesti muutama muukin yksivuotias, ehkä joku tuen tarpeinen ja lisänä yli kolmivuotiaita?
Ei tarvita kummoistakaan matematiikkaa laskemaan, kummassa huomiota riittää enemmän per lapsi. Plus oma vanhempi on aina oma.
Vierailija kirjoitti:
Teille, jotka ajattelette, että isompi on syytä laittaa päiväkotiin koska perheessä on pienempi lapsi, minkä vuoksi iso ei saa tarpeeksi kaipaamaansa huomiota:
Kummassa kyseinen lapsi saa enemmän huomiota?
- Kotona, jossa äidin huomio jakaantuu 3v. ja 1v. kesken vai
- Päiväkodissa, jossa työntekijällä on sen 3v. lisäksi kuusi muutakin vaatimassa huomiota? Tai suhdelukuryhmässä mahdollisesti muutama muukin yksivuotias, ehkä joku tuen tarpeinen ja lisänä yli kolmivuotiaita?Ei tarvita kummoistakaan matematiikkaa laskemaan, kummassa huomiota riittää enemmän per lapsi. Plus oma vanhempi on aina oma.
Kyllä ja päiväkodissahan koko ryhmä jaetaan joka päivä aamuisin ja iltapäivisin työvuorokierron vuoksi kahdelle, eli parhaimmillaan yksi aikuinen vastaa 21:2 lapsesta. Siinä ei kauheasti yhdelle lapselle aikaa jää.
Oikeasti totalitarismi!
Missään sivistysmaissa ei moista hulluutta voisi olla.
N. 52
Singapore