Käytättekö esim mökillä vieraslakanoita uudelleen, pesemättä eri vieraiden välillä?
Kommentit (74)
Vierailija kirjoitti:
Eikä se vaihtoväli vielä mitään sano, voi olla juuri pyykistä tulleet, mutta pesty jollain yksisarvisen kyynelillä kolmessakympissä.
Kiitos tästä kirjoittajalle. Sain hyvät naurut. 😅
Meillä on mökillä sähköt, juokseva vesi ja pieni pesukone, joten pyykkääminenkin onnistuu tarvittaessa (60°- 95° ja kunnon aineet). Vieraille pedataan aina puhtaat lakanat. Suurin osa tuo kuitenkin mukanaan omat lakanat ja pyyhkeet.
Suurempi ongelma on mökin pieni koko ja säilytystilan vähyys. Ei ole liikoja tiloja säilyttää suuria määriä petivaatteita. Mökkimme on niin korvessa, että sinne on vieraiden jäätävä yöksi. Toisaalta sijainti karsii vieraiden määrää. Meille ei poiketa, kun "sattumalta ajettiin ohi".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vieraat tuo omat lakanat.
Te, joiden miestä lakanoiden pesusta ei ole mitään vaivaa, ettekö tosiaan silitä lakanoita ?
Mun mielestä lakanoiden pesusta on vaivaa ja en todellakaan silitä lakanoita.
Mikä siinä on erityisen vaivalloista? Minä heitän kohta lakanat koneeseen ja sieltä sitten pyykinarulle. Parin minuutin homma.
Omat lakanat saa olla käyntien välillä paikallaan jos ei ole nukuttu kuin muutama yö, vieraat saa aina kaapista puhtaat jos eivät ole tuoneet omia. Tietenkin.
Joku sanoi, että jos kaikki lakanat on pesussa, niin yökyläilevä kaveri kaivaa pyykkikorista tai nukkuu ilman. Pyykkikori on oksettavin vaihtoehto :D Mieluummin vaikka sitten sänkyyn jääneet käytetyt kuin pyykkikorista kaivetut. Pyykkikori edustaa mulle sellaista likaisuutta, etten ikinäikinä kaiva sieltä mitään vaatettakaan takaisin päälle, kuten jotkut kuulemma tekevät.
Siskon kanssa kun yövytään toistemme luona puolin ja toisin, niin emme pese lakanoita joka välissä, vaan samat kelpaavat 2-3 kertaa. Mutta ei niissä tietenkään kukaan muu nuku!
En todellakaan käytä, mutta anoppi käyttää ihan kotonaankin. Kun tämän tajusin aloin ottamaan omat lakanat mukaan ja vaihdan ne vaivihkaa siellä käydessäni, sitten vaan vaihdan jo sängyssä olleet lakanat takaisin lähtiessäni.
Meidän mökillä ei ole juoksevaa vettä eikä pesukonetta. Itse asiassa juomavesikin pitää tuoda. Mökki myös sijaitsee erittäin herkän järven rannalla, joten pesuaineet ovat harvat ja valitut. Niinpä vieraat tuovat omat lakanat, jos välttämättä haluavat yöpyä. Mökki sijaitsee 50 km isosta kaupungista, joten tänne olisi kyllä tunkua enemmän kuin välitämme kestitä.
Tietty. Siitäs saavat kun tulevat kahvipaketin siivellä lokkeilemaan meidän mökille.
Vierailija kirjoitti:
Toisia vähänkään ajatteleva vieras tuo oma liinavaatteensa mukana. Vieraista on muutakin vaivaa, joten edes yksi työ on vähemmän. Itse silitän lakanat, joten onhan niissä ihan riittävästi työtä.
Minkä ihmeen takia sinä edes pyydät vieraita kotiisi jos niistä on niin paljon vaivaa ja harmia? Itse olen kotoisin Pohjanmaalta ja ei meidän tai tuttavaperheissä koskaan otettu omia lakanoita mukaan kun mentiin johonkin yöksi. Oli itsestäänselvää, että jos meidät kutsutaan johonkin, niin ollaan oikeasti tervetulleita. Ja että vieraanvaraisuuteen kuuluu se, että tarjoaa kutsutulle ne lakanat, kun on toisen luokseen pyytänyt. Ymmärrän jossain mökillä, että siellä ei aina pysty pyykkiä pesemään ja siksi omat lakanat on hyvä ottaa. Mutta että muutenkin?
Mä en halua vieraiden lakanoita/täkkejä/pyyhkeitä huusholliini. Loukkaavaa tunkea omien rättien kans kylään. Tulee jotenkin tautinen olo.
Kohtelias, tai ainakin kaukaa viisas, vieras tuo mukanaan makuupussin (kaikkien ruoka- ja juomatuliaisten lisäksi).
Vierailija kirjoitti:
Mä en halua vieraiden lakanoita/täkkejä/pyyhkeitä huusholliini. Loukkaavaa tunkea omien rättien kans kylään. Tulee jotenkin tautinen olo.
Mulle taas tautinen olo nukkua toisen tyynyissä, täkeissä ja lakanoissa.
Kerran meidän vieraat toivat mukanaan omat lakanansa, joita olivat jo (muissa kyläpaikoissa) käyttäneet. Eivät enää vaikuttaneet puhtailta. Niissä oli useampi yö nukuttu ja luultavastikin myös päivisin istuttu. En olisi halunnut niutä meidän patjojen "suojaksi".
Ilmeisesti eri puolilla Suomea on eri käytännöt, täällä Etelä-Karjalassa ollaan sen verran vieraanvaraisia että vieraita kestitään ilman muuta ja he saavat talon parhaat tarvikkeet käyttöönsä ja pöydässä on sen seitsemän sorttia. Rotinat on itsestäänselvyys ja paslinkia pidetään yllä ilman muuta. Venäläiset vieraanvaraiset tavat ovat ilmeisesti osa myös Itä-Suomalaista perinnettä. Vieraille tarjotaan parasta.
Ja noita lapsivieraiden vähättelyjä ihmettelen myös, aikuisille pedataan puhtaat, mutta lapsen kaverit saavat nukkua likaisissa lakanoissa? Hävytöntä.