Käytättekö esim mökillä vieraslakanoita uudelleen, pesemättä eri vieraiden välillä?
Kommentit (74)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on aina makuupussi mukana kun menen yökylään.
Tuttavani tulivat kerran matkailuautolla yökylään omien makuupussiensa kanssa. Olin juuri pessyt ja silittänyt vuodevaatteet ja sijannut vierasvuoteet. Ai että harmitti kun vieraat levittivät tunkkaisilta haisevat makuupussinsa puhtaiden petivaatteiden päälle.
Ymmärrän kyllä heitäkin, jos tuo likaisten lakanoiden petaaminen on niin yleistä kun olen kuullut. En itsekään viitsisi nukkua toisten lakanoilla, jos en tuntisi heidän hygieniatasoansa. :(
Kyllä, sama mitä tehdään laivan hyteissä. Pedataan vain sängyt nätisti. Jos haisee tai on oksennusta niin vaihdetaan lakanat.
sepä onkin hyvä keino päästä joutavista kävijöistä eroon!!
👹
Vierailija kirjoitti:
Oman perheen kesken voidaan nukkua toistemme lakanoissa, mökillä saunotaan kuitenkin joka ilta eli lakanoihin mennään puhtaina. Lapsen kavereilla pidän samat petivaatteet koko kesän, nukkuja vaan vaihtuu. Olisi hassua tuoda lakanat saaresta kaupunkiin pesuun kun niissä on nukuttu 1-2 yötä.
Sukulaiset ja muut aikuisvieraat tuovat omat lakanansa, tämä on itsestäänselvyys.
Siis... lapsen eri kaverit nukkuvat koko kesän yhdellä ja samalla lakanasetillä? Hyi helvetti. Joo onhan se hassua huolehtia puhtaudesta.
Eikä se vaihtoväli vielä mitään sano, voi olla juuri pyykistä tulleet, mutta pesty jollain yksisarvisen kyynelillä kolmessakympissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oman perheen kesken voidaan nukkua toistemme lakanoissa, mökillä saunotaan kuitenkin joka ilta eli lakanoihin mennään puhtaina. Lapsen kavereilla pidän samat petivaatteet koko kesän, nukkuja vaan vaihtuu. Olisi hassua tuoda lakanat saaresta kaupunkiin pesuun kun niissä on nukuttu 1-2 yötä.
Sukulaiset ja muut aikuisvieraat tuovat omat lakanansa, tämä on itsestäänselvyys.Siis... lapsen eri kaverit nukkuvat koko kesän yhdellä ja samalla lakanasetillä? Hyi helvetti. Joo onhan se hassua huolehtia puhtaudesta.
Jep, laitan aina myös lapsille puhtaat lakanat mukaan. Yhtään ei mietitä esim kihomatoja, pedataan vaan pennuille samat lakanat. Raaps raaps vaan.
Vieraat tuo omat lakanat.
Te, joiden miestä lakanoiden pesusta ei ole mitään vaivaa, ettekö tosiaan silitä lakanoita ?
Kotona myös, jos joku kehtaa tuppautua. Vain biologisille lapsille laitetaan puhtaat lakanat.
Jos kävisi vieraita niin tietenkin pesisin. Olen kuitenkin syrjäytynyt niin ei vieraita näy eikä käy.
Vierailija kirjoitti:
Te, joiden miestä lakanoiden pesusta ei ole mitään vaivaa, ettekö tosiaan silitä lakanoita ?
Vien aina omat lakanat ja pyyhkeet mukanani ja olen varautunut petaamaan raikkaat, puhtaat, mankeloidut lakanat ja silitetyt tyynyliinat vieraille. Vaikka olisivat vain yhden yön. Pesukone pesee yhdeksässäkymmenessäviidessä asteessa, mankeli mankeloi ja tyynyliinojakaan ei kauaa silitä esim äänikirjaa/podcastia kuunnellessa. Ei vaivaa ollenkaan, vaikka olisi lapsiakin useampi. Marimekkoa ja pentikkiä on liinakaapissa riittämiin. Meillä on 9 kilon kone, ja vaihdetaan viikottain omat lakanat myös.
Ehkä sitä ei enää huomaa itse, että lakanat on paskaset, jos niitä ei koskaan kunnolla pese. Kaikkeen kai tottuu.
Yhdet lakanat per henkilö. Sen kuitenkin hyväksyn, että kun käyn vanhempien luona suht säännöllisesti, tai kävin ennen koronaa, niin samat lakanat jotka on ollut mulla edellisellä kerralla, voi odottaa mua seuraavalla kerralla ilman pesua välissä. Mutta ne ei käy siinä välissä kenelläkään muulla.
Vierailija kirjoitti:
No en kyllä silitä, narulla kuivuvat melkein suoriksi. Pääasia että ovat puhtaita, niin itsellä kuin vieraillakin. Ikinä kehtaisi laittaa vieraita nukkumaan pesemättömiin lakanoihin.
Kuljetan aina omat lakanat mukaan. Jos kylässä on pedattu peti valmiiksi, revin lakanat pois ja vaihdan omat. Runttaan ne mielenosoituksellisesti lattialle läjään
En ikinä kehtaisi antaa käytettyjä lakanoita! Karmee ajatus.
Mutta kerran miehen kaveri oli meillä yötä ja seuraavalla viikolla toinen kaveri. Tajusin myöhemmin että ei hemputti mies on vaan antanut ne aiemmat kaverinsa käyttämät lakanat tälle tokallekin vieraalle! Kysyin vielä asiasta että et voi olla tosissasi niin myönsi kuin se ei ois mikään ongelma. Joskus on niin vaikea käsittää sitä, huh huh..
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä lakanoiden pesusta on vaivaa ja en todellakaan silitä lakanoita.
Vierailija kirjoitti:
No hyi, en. Mökkivieraille on kerrottu, että ottavat omat lakanat mukaan. Varalla on puhtaat lakanat, jos jollain unohtuu tai tulee yllärivieraita, mutta ne lakanat menee pesuun heti käytön jälkeen.
Näin meilläkin. Pari kertaa joku vieras on sanonut että ei tätä juuri käytetty, on melko siisti tms. Ihan suoraan pesuun on menneet kyllä. En itsekään halua kenenkään toisen käyttämiin lakanoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sukulaiset ja muut aikuisvieraat tuovat omat lakanansa, tämä on itsestäänselvyys.Siis... lapsen eri kaverit nukkuvat koko kesän yhdellä ja samalla lakanasetillä? Hyi helvetti. Joo onhan se hassua huolehtia puhtaudesta.
Syksyllä niissä on nukuttu pahimmillaan viikkoja🤮. Käy sääliksi sitä viimeisintä lasta joka niissä joutuu nukkumaan. En tajua tuota tekosyytä että niitä on niiiin hankala kuljettaa kotiin pestäväksi.
Hommattiin mökille halpa pulsaattorikone. Eipä paljoa maksanut.
Kun vieraat lähtee, pesen lakanat heti ja muutamassa tunnissa ovat takaisin kaapissa, kun äkkiä ulkona kuivuvat.
Meillä käy mökillä joka vkonloppu joku.
Paljon tilaa ja vielä enemmän mukavia hetkiä.
Juhannulsen jälkeen puolet tarjoilusta tulee omalta maalta, ei tule kalliiksikaan.
Nyt, kun arki on alkanut, ei pyydetä kylään. Mutta koko kesän kävi.
Tai muutettiin jo mökille keväällä, kun korona alkoi.
Aikaisimpina vuosina olen vuokrannut kesäksi kodin, tänä vuonna se jäi tekemättä.
Tottakai. Täysin turhaa luonnonvarojen haaskausta jokaiselle vieraalle erikseen pestä. Mikä siinä toisessa ihmisessä niin yököttää? Kyllä on ihmisyydestä vieraantunutta porukkaa täällä.. Kuvitella että esim. kätellessä vaihdatte keskenänne miljardeja bakteereja!