Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

'Mies ei tee pyytämättä' - no PYYDÄ sitten, äläkä marise

Vierailija
22.09.2013 |

Forumilla ja ystäväpiirissä naiset marisee jatkuvasti samasta asiasta: kun mies ei tee pyytämättä sitä ja tätä, ei ajattele itse sitä ja tätä. 

Kun kerran se nyt on jo vuosien saatossa havaittu, että mies ei pyytämättä tee niitä asioita, niin kannattaako sitä helvetin energiaa tuhlata siitä asiasta ystäville marisemiseen vaan voisiko vaan ystävällisesti pyytää sitä miestä tekemään mitä tarvitsee?

Esim. nyt vaikka ruuanlaitto. Jos mies istuu sohvalla, kun aloitan ruuanlaiton ja tarvitsen apua, sen sijaan että märehdin katkerana sitä, ettei mies auta, avaan suuni ja pyydän YSTÄVÄLLISESTI, voisiko hän tulla auttamaan ja leikata sipulin silpuksi. Ei niin, että 'säkään et ikinä tee mitään' vaan nätisti 'ehditkö tulla vähän auttamaan'. Tai jos lapsen hoitolaukku pitää pakata, niin kannattaako katkeroitua miehelle, joka ei osaa ajatella mitä sinne pitää pakata, vai kannattaisiko ennemmin kirjoittaa lista, jossa on tavarat joita sieltä pitäisi aina olla ja pyytää miestä tarkastamaan lähtiessään puutteet listasta?

Miehet ovat suurimmalta osalta putkiaivoja - tämän me jo tiedämme - joten miksi tuhlata energiaa asiasta katkeroitumiseen ja asian märehtimiseen? Suu auki naiset, pyytäkää mitä tarvitsette!! Omani on jo oppinut tällä tavalla kysymään myös itse, tarvitsenko apua ruuanlaitossa, kauppakassien sisään kantamisessa jne. 

Kommentit (116)

Vierailija
61/116 |
22.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastuu on jakamaton, vain yksi voi sen ottaa. Tämän kun ymmärtää niin monelta riidalta välttyy. Ei voi vaatia toiselta, että: “ota sinäkin vastuuta näistä yhteisistä asioista”. Silloin pyytää mahdotonta. Se ei johda mihinkään muuhuun kuin riitelyyn. Parempi on asiallisesti käskeä toista tekemään jotain.

Jos työnjako on epäreilu, niin jakakaa puolisoidenne kanssa ne kodin vastuut uudestaan, älkääkä täällä marisko. Tärkeintä on, että työnjako on selvä: tyyliin että mies tekee aina viikonloppuna ruoan ja siivoaa arkisin, ja sinä toisin päin. Mahdoton se on sen ruveta esim. kokkaamaan, joka ei ole päässyt kaupassa itse käymään tai tiedä mitä kaapissa on.

Vierailija
62/116 |
22.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä mies, joka ei tee ruokaa.

Minusta peheessä voi olla naisten- ja miestentyöt ja sitten yhteiset.

Vien roskat aina, pesen pyykkiä, pesen peheen molemmat autot, tarkistan öljyt ym. puhdistan rännit, pesen asfalttipiha, leikkaan nurmikon, kuljetan lapsia harrastuksiin, kauppassakäynti tosin on ongelma.

Kaupassa käyn aina jos vaimo viitsii tehdä kauppalapun, on nimittäin käynyt useasti niin, että samana päivän on joutunut käymään 2 jopa 3 kertaa kaupassa (siis kun olen mennyt kauppaan ilman kauppalappua) esim.

Toitko hiiva kun ajattelin leipoa tänään? Juu en tuonut kun ei ole leivottu puoleenvuotee. Ja kauppaan Seuraavaksi He leivinpaperikin on loppu viitsitkö hakea... Ja kauppaan.

Tämän seurauksena ollaan tilanteessa jossa kaupassakäynti on iso ongelma.
 Vaimo on nyt kotona. Voi kolmepäivää valitta, että ruoka on loppu, kauppalappua ei saa aikaiseksi. Minä syön päivällä töissä joten ei väliä. Miehenä ole ehkä hieman yksinkertainen, mutta kun tuon tempun tekee vaikka 10 kertaa menee oppi periile tyhmemmällekkin.

Naisille kysymys mitkäkaikki on kotitöitä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/116 |
22.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2013 klo 18:42"]

Mieheltä kysytään: autatko vaimoasi kotitöissä?

Lapsilta kysytään: autatteko äitiä kotitöissä?

Vaimolta kysytään: auttavatko mies ja lapset sinua kotitöissä?

[/quote]

Nykyaikana äiti/vaimo/naisihminen kaivaa itselleen haudan tuollaisilla sanavalinnoilla. Muuttakaa asennettanne! Kotitöitä tekevät kaikki, eikä vain "autella" perheen vanhinta naispuolista henkilöä.

Vierailija
64/116 |
22.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2013 klo 19:36"]

Kerta viikkoon siivotaan ja kerta viikkoon tehdään ruoka. Siivoamiseen menee vajaa tunti ja ruoan tekemiseen puoli tuntia. Ei ongelmia

[/quote]

Minulla (yksinasuvalla) vuoka makaronilaatikkoa voi kestää viikon. Entäs joku viisihenkinen perhe, joka syö sen koko vuoan yhdellä aterialla? Miten tehdään seitsemän vuoallista makaronilaatikkoa puolessa tunnissa, jos käytössä ei ole laitoskeittiön välineitä?

Vierailija
65/116 |
22.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2013 klo 19:38"]

[quote author="Vierailija" time="22.09.2013 klo 18:46"]

[quote author="Vierailija" time="22.09.2013 klo 18:31"]

[quote author="Vierailija" time="22.09.2013 klo 18:04"]

Lapsen ei tosiaan tarvikaan osata arvata mitä kotityötä milloin on tarpeen tehdä. Mutta aikuisen ihmisen pitää osata tajuta, että päivällinen ei tipahda taivaasta, vaan se on hankittava tai valmistettava. Kyllä aikuiselta voi odottaa, että tajuaa, että kotitöitä on tehtävä joka päivä ilman, että asiasta pitää käskyttää. Lapsen ei tuota vielä tarvi tajuta, häntä vasta opetetaan.

[/quote]

Joka päivä? Ei todellakaan tarvitse. Mitä hemmettiä te oikein puuhaatte jos joka päivä pitää tehdä kotitöitä?

[/quote]

No ruokaa nyt on laitettava/lämmitettävä joka päivä. Ja tiskit siirrettävä koneeseen tai tyhjättävä se. Pyykkiäkin pitää aika usein pestä. Imuroida aina silloin tällöin, roskat viedä myöskin. Ei kaikki hommat osu samalle päivälle, mutta jotain kyllä.

Onneksi mun mies osaa oma-aloitteisesti tehdä kaikkia noista. Tulee myös usein auttelemaan, kun mä teen jotain. Ja sama tietty toisin päin.

[/quote]

Lämmittäminenhän onkin niin vaikeata. Laita se mikroon. Kestää kaksi minuuttia. Ongelma ratkaistu. Noissa luettemissasi asioissa ei kestä edes varttia. Eikä niitä tarvitse tehdä joka päivä

[/quote]

Kas, jos niihin meneekin noin vähän aikaa kun tehokkaasti tekee, annan hommat jatkossa miehen huoleksi :) Tyhmäähän olisi meidän naisten haaskata aikaa, jos miehet ovat näissä kotihommissa noin tehokkaita organisoijia.

Vierailija
66/116 |
22.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samaa mieltä ap:n kanssa. Omasta kokemuksesta voin kertoa, että jos ei saa suutaan auki, niin tulee turhia pettymyksiä ja riitoja, kun odottaa toiselta jotain, mitä toinen ei ymmärrä tehdä. 

Itse aikanaan odotin aina, että mies tajuaa tehdä jotain pyytämättä. No, hänhän ei tajunnut ja sitten mä olin pettynyt/kiukkuinen/suuttunut, kun hän ei osannut lukea ajatuksiani. Kun tajusin alkaa pyytämään suoraan, olemme paljon onnellisempia yhdessä. Miehen ei tarvitse yrittää lukea ajatuksiani ja kestää turhia riitoja. Ei ole mitenkään liikaa pyydetty, että pyydän miestä tekemään jotain, jos sitä häneltä odotan. 

Vierailija
67/116 |
22.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2013 klo 18:58"]

[quote author="Vierailija" time="22.09.2013 klo 18:33"]

Eivät ne "itsestäänselvät" asiat ole mitään itsestäänselvyyksiä. Jos et osaa ilmaista tarvitsevasi jotakin, sinulla ei ole oikeutta valittaa, ettei tarpeisiisi vastata. Itse olen aikaa sitten lakannut pelaamasta näitä "arvaa, mitä toinen ajattelee" -pelejä.

[/quote]

Siivoatko koskaan? Teetkö ruokaa ikinä? Syötkö päivittäin?

[/quote]

Kerta viikkoon siivotaan ja kerta viikkoon tehdään ruoka. Siivoamiseen menee vajaa tunti ja ruoan tekemiseen puoli tuntia. Ei ongelmia

[/quote]

Laitapa tänne resepti terveelliseen ruokaan, jota voi tavallisessa keittiössä valmistaa 28 annosta puolessa tunnissa, eli 7 päivän annokset nelihenkiselle perheelle. Tai painu hittoon tästä ketjusta provoamasta.

Vierailija
68/116 |
22.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät ne "itsestäänselvät" asiat ole mitään itsestäänselvyyksiä. Jos et osaa ilmaista tarvitsevasi jotakin, sinulla ei ole oikeutta valittaa, ettei tarpeisiisi vastata. Itse olen aikaa sitten lakannut pelaamasta näitä "arvaa, mitä toinen ajattelee" -pelejä.

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Kerta viikkoon tehdään ruoka ja siihen menee puoli tuntia? Kerro ihmeessä mullekin, miten tuo tapahtuu.

Vierailija
69/116 |
22.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen työelämässä kokenut kantapään kautta sen tosiasian, että 'jaettu vastuu ei ole kenenkään vastuu' ja tämän seikan myötä rullaa asiat kotona ilman nalkuttamista ja kitinää. Kotityöt/arjen pyörittäminen kaipaavat vastuullista projektinjohtajaa ja organisoijaa ihan siinä missä työprojektitkin. Se ei tarkoita sitä, että minä päättäisin asioista/toimintatavoista yksin, vaan hankinnoista tietysti sovitaan yhdessä ja tavat tehdä kotityöt ovat hioutuneet meidän näköisiksemme yhteisten vuosien varrella. En minä töissäkään kuvittele ihmisten ympärilläni ymmärtävän mitä haluan ja toivon, jos en saa suutani auki ja kerro sitä heille. Ja ihan samalla tavalla kuin työkaverini kyselevät silloin tällöin miten homma etenee ja voivatko auttaa, niin tekee myös mieheni. Työprojekteissa sovitaan tietyt osa-alueet tiettyjen henkilöiden hommaksi ja siitä huolimatta projektinjohtaja välillä tiedustelee onko asia tehty ja miten tästä eteenpäin. Samalla tavalla kotona tietyt asiat ovat minun vastuulla ja toiset mieheni. Suurin osa tehdään yhdessä, niin kuin töissäkin, mutta me viihdymmekin yhdessä ja teemme asioita mielellään yhdessä. Ehkä se johtuu siitä, ettei kummankaan ole tarvinnut valittaa toiselle asioista vaan asioista puhutaan hyvässä hengessä ja molemmat ovat mielellään toistensa apuna. 

Joku kyseli aiemmin mitä minulla on naisia vastaan? Minulla ei todellakaan ole mitään naisia vastaan vaan vastustan ihan yleisesti sellaista märinää ja mussuttamista asioista tavalla, joka ei johda mihinkään. Näitä naisia löytyy töistä ja ystäväpiiristä. Onko se nyt oikeasti niin vaikeaa kävellä sanomaan suoraan ja ystävällisesti, rakentavassa hengessä, sille työkaverille, että voisitko jatkossa toimia näin, koska tämä vaikuttaa minun työhöni näin jos toimit näin? Olisiko ihan mahdotonta uskoa, että joskus se toinen ihminen ei vaan yksinkertaisesti tiedä tai ajattele toimintansa vaikutuksia ja juttutuokio voisi muuttaa tilanteen? Vaan ei, kun mennään kolmannelle työkaverille mussuttamaan, että se tekee näin ja näin. Mitä helvettiä se auttaa tilanteeseen? Tulee vaan paha mieli itselle ja myös sen kuuntelijan tunnelma töissä latistuu. 

Mieheni ei muista sovittuja päivämääriä, lääkäriaikoja yms. Teenkö itselleni siitä helvetinmoisen numeron, mussutan asiasta ystävilleni ja lietson pahaa mieltä? En. Minä muistutan asiasta samana aamuna. Asiat, joita tästä parisuhteesta saan, ovat todellakin sen arvoisia. Minä en muista soittaa nuohoojaa paikalle. Tekeekö mieheni tästä helvetinmoisen numeron, mussuttaa asiasta ystävilleen ja lietsoo pahaa mieltä? Ei. Hän soittaa nuohoojalle. 

Olipa kyse sitten työasioista tai kotiasioista, mielestäni jokainen on vastuussa omasta onnellisuudestaan ja tyytyväisyydestään. Paha mieli ruokkii pahaa mieltä. Jos vittuunnut ja katkeroidut kaikesta, olet taatusti vittuuntunut elämääsi ja tyytymätön työhösi, kotielämääsi jne. ja se myös tarttuu ympärilläsi oleviin ihmisiin. Positiivisella asenteella ja lähestymistavalla saa paljon aikaan. Minä olen varsin tyytyväinen töissä ja kotona, en ruikuta tyhjästä ja saan suuni auki, jos minua jokin vaivaa. 

Ap

Vierailija
70/116 |
22.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2013 klo 19:33"]

[quote author="Vierailija" time="22.09.2013 klo 19:28"]

Ap:lla on ihan järkevä ajatus. Mutta usein täälläkin valitettu ongelma taitaa olla, että

1. Mies jättää hänelle kuuluvia asioita tekemättä tilanteissa, joissa ei voi pyytää tekemään niitä, esim. tulee aiemmin töistä mutta ei tee päivällistä, vaimo joutuu myöhemmin tullessaan tekemään ruoan nälkäisten lasten roikkuessa lahkeessa tai

2. Mies tekee asioita pyydettäessä, mutta VAIN pyydettäessä, ja vaimo uupuu joutuessaan organisoimaan kaiken ja toimimaan perheen työnjohtajana. Esim. joutuu aina laittamaan sadevaatteet eteiseen vie mukaan tarhaan -lapun kera, aina päättämään mitä laitetaan ruoaksi, kirjoittamaan kauppalistat, järjestämään, että toinen pääsee paikalle vanhempainiltana, ostamaan kaverilahjat jne. jne.

Mulla ei siis ole mitään tällaisia ongelmia, mutta kuvittelisin tämänkin palstan perusteella, että ap:n toimintamalli ei ole ratkaisu kaikkeen.

[/quote]

Sitä ruokaa ei todellakaan pidä tehdä joka päivä. Kerta viikossa riittää. Se joka haluaa useammin niin tehkööt itse. Mitään kaverilahjoja ei osteta. Jos lapsi ei osaa itse ostaa lahjojaan omalla rahalla niin sitten ei ole lahjaa. Miksi teet asioista noin vaikeita? Mitä jos teillä olisi 10 lasta? Ei onnistuisi jos kaikki tehtäisiin noin vaikeasti

[/quote]

Lapsettomien/miesten, jotka eivät ole koskaan osallistuneet arkeen on varmaankin turha kommentoida.

Meillä arki kaverilahjoineen ym. ei siis ole lainkaan hankalaa, nuo olivat esimerkkejä, jotka poimin aiemmista ketjuista täällä.

[/quote]

On lapsia ja osallistun arkeen. Meillä vaan asioita ei tehdä vaikeimman kautta. Käytännöllisyys on kaiken avain. Mitään ei tehdä vain sen takia että on kivaa

Vierailija
71/116 |
22.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2013 klo 18:49"]

Ja se jatkuva pyytäminenkö ei käy hermoille? "Mattikulta, leikkaisitko sipulin?" Mies leikkaa sipulin. "Mattirakas, voisitko laittaa sipulinkuoret roskiin?" Mies laittaa kuoret roskiin. Vauva alkaa itkemään makuuhuoneessa, nainen on kiinni ruoanlaitossa ja mies istuu sohvalla. "Matti...Mattikulta...vauva itkee?", "Joo", murahtaa Matti. Kuluu hetki, mitään ei tapahdu. "Kulta, voisitko mennä vauvan luo? Minä en nyt pääse." "Joo", sanoo Matti, "Ihan just." Vauvan itku yltyy hysteeriseksi, Matti istuu edelleen sohvalla. Kun nainen kolmannen kerran sanoo, nyt jo aika tiukasti, Matti suuttuu: "Onko sun pakko nalkuttaa saatana koko ajan??" Menee vauvan luo, mutta ei saa tätä rauhoittumaan, joten tyrkkää vauvan naiselle jolla on jo kädet täynnä ja menee takaisin sohvalle.

Tosielämää monessa, monessa suomalaisessa perheessä. Miksei "Matti" osaa tehdä itse mitään tai ajatella muita kuin itseään?

[/quote]

Ei sen lapsen luoke pidä mennä vaan sen takia että se itkee. Juuri noin teet lapsista itseään täynnä olevia ihmisiä. Miten luulit että ennen pärjättiin kun piti tehdä kaikki kodin työt ja lapsia oli useita eri ikäisiä, myös vasta syntynyt? Eikä ollut tekniikka apuna.

Vierailija
72/116 |
22.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllähän se on niin että aikuisen miehen täytyy sen verran olla oma-aloitteinen että osaa tarttua toimeen ilman että toinen koko ajan patistaa! 

Ja kuka jaksaa aina pyytää!

Vierailija
73/116 |
22.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Kyllä, koska meillä on sovittu erittäin täsmällisesti, koska ja miten nämä asiat tehdään, ja kummallakin on ollut tasavertainen mahdollisuus vaikuttaa päätöksiin.

Vierailija
74/116 |
22.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2013 klo 19:55"]

[/quote]

Minulla (yksinasuvalla) vuoka makaronilaatikkoa voi kestää viikon. Entäs joku viisihenkinen perhe, joka syö sen koko vuoan yhdellä aterialla? Miten tehdään seitsemän vuoallista makaronilaatikkoa puolessa tunnissa, jos käytössä ei ole laitoskeittiön välineitä?

[/quote]Kyllä isoon uuniin mahtuu aika hemmetisti ruokaa. Jos on teini-ikäisiä lapsia niin hehän voivat itsekkin tehdä omat ruokansa. Aikuiset kuitenkin syö töissä sen pääruoan. Vaikka joutuisit tekemään kaksi tuntia sitä ruokaa niin kun sen tekee vain kerran viikossa niin se ei haittaa. Kahdessa tunnissa tekee jo aika hemmetisti makaronilaatikkoa. Laittaa sen vuokaan joka juuri mahtuu uuniin.

Vierailija
75/116 |
22.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2013 klo 20:07"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Kerta viikkoon tehdään ruoka ja siihen menee puoli tuntia? Kerro ihmeessä mullekin, miten tuo tapahtuu.

[/quote]

Esim, tuon edellä mainitun makaronilaatikon tekemisessä ei mene kauempaa.

Vierailija
76/116 |
22.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2013 klo 20:30"]

[/quote]

[/quote]Kyllä isoon uuniin mahtuu aika hemmetisti ruokaa. Jos on teini-ikäisiä lapsia niin hehän voivat itsekkin tehdä omat ruokansa. Aikuiset kuitenkin syö töissä sen pääruoan. Vaikka joutuisit tekemään kaksi tuntia sitä ruokaa niin kun sen tekee vain kerran viikossa niin se ei haittaa. Kahdessa tunnissa tekee jo aika hemmetisti makaronilaatikkoa. Laittaa sen vuokaan joka juuri mahtuu uuniin.

[/quote]

No kun siihen ruuan valmistukseen piti mennä puoli tuntia. Miten kaksi tuntia on puoli tuntia? Jos tarkoitit että ruuanlaittoon menee kaksi tuntia, olisit kirjoittanut niin. Meneekö siihen tunnin siivoukseenkin sitten oikeasti neljä tuntia? Kaikki aikuiset eivät syö lounasta töissä. Kaikissa työpaikoissa ei ole lounasruokalaa, ja joillekin se on yksinkertaisesti liian kallista, jos työnantaja ei esimerkiksi tue ruokailua mitenkään.

Vierailija
77/116 |
22.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2013 klo 20:04"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Laitapa tänne resepti terveelliseen ruokaan, jota voi tavallisessa keittiössä valmistaa 28 annosta puolessa tunnissa, eli 7 päivän annokset nelihenkiselle perheelle. Tai painu hittoon tästä ketjusta provoamasta.

[/quote]

Vaikka tuo edellä mainittu makaronilaatikko. Sen tekee helposti tuossa ajassa. Uunissa se kestää kauemmin, mutta siinä ei mitään tarvitse tehdäkkään. Miehesi ja sinä kuitenkin syötte töissä ruoan (ainakin pitäisi) ja lapset koulussa. Joten ei sitä ruokaa muutenkaan niin paljoa tarvita. Teini-ikäisethän osaavat jo itse tehdä ruoat

Vierailija
78/116 |
22.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2013 klo 20:36"]

[quote author="Vierailija" time="22.09.2013 klo 20:30"]

[/quote]

[/quote]

No kun siihen ruuan valmistukseen piti mennä puoli tuntia. Miten kaksi tuntia on puoli tuntia? Jos tarkoitit että ruuanlaittoon menee kaksi tuntia, olisit kirjoittanut niin. Meneekö siihen tunnin siivoukseenkin sitten oikeasti neljä tuntia? Kaikki aikuiset eivät syö lounasta töissä. Kaikissa työpaikoissa ei ole lounasruokalaa, ja joillekin se on yksinkertaisesti liian kallista, jos työnantaja ei esimerkiksi tue ruokailua mitenkään.

[/quote]

Jos sinulla ei ole varaa maksaa lounasta niin miksi olet hankkinut lapsia? Miksi pienipalkkaiset hankkivat lapsia? Mitä jos lapsesi haluaa harrastaa jääkiekkoa ja toinen vaikka ratsastusta. Myytkö talosi?

Vierailija
79/116 |
22.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2013 klo 20:44"]

Jos sinulla ei ole varaa maksaa lounasta niin miksi olet hankkinut lapsia? Miksi pienipalkkaiset hankkivat lapsia? Mitä jos lapsesi haluaa harrastaa jääkiekkoa ja toinen vaikka ratsastusta. Myytkö talosi?

[/quote]

Ei minulla ole lapsia. Jos et ole Mika Häkkinen, miksi käytät sinä-passiivia? Jos tarkoitit, että yksin asuvalla menee ruuanlaittoon puoli tuntia viikossa ja nelihenkisellä perheellä kaksi tuntia, olisit kirjoittanut niin, etkä ympäripyöreästi että ruuanlaittoon menee puoli tuntia. Ei kai ruuanlaittoon mene yhtään tuntia, jos kaikki ateriat syödään kodin ulkopuolella, mutta se ei ole useimpien perheiden todellisuutta. 

Vierailija
80/116 |
22.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Makaronilaatikko on kyllä hyvää, mutta aika ankeeta on jos sitä joutuu syömään vuodesta toiseen joka päivä.   Meillä on iso kiertoilmauuni, mutta ei 7 x 5 ihmisen makaronilaatikot kyllä mahdu siihen kerralla apaistettavaksi. eikä meillä ole 20 litran kattiloita. Pitäisi ilmeisesti hankkia soppatykki pihalle.  Hauskaa kun yksineläjä antaa kokkausohjeita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme yksi