Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

'Mies ei tee pyytämättä' - no PYYDÄ sitten, äläkä marise

Vierailija
22.09.2013 |

Forumilla ja ystäväpiirissä naiset marisee jatkuvasti samasta asiasta: kun mies ei tee pyytämättä sitä ja tätä, ei ajattele itse sitä ja tätä. 

Kun kerran se nyt on jo vuosien saatossa havaittu, että mies ei pyytämättä tee niitä asioita, niin kannattaako sitä helvetin energiaa tuhlata siitä asiasta ystäville marisemiseen vaan voisiko vaan ystävällisesti pyytää sitä miestä tekemään mitä tarvitsee?

Esim. nyt vaikka ruuanlaitto. Jos mies istuu sohvalla, kun aloitan ruuanlaiton ja tarvitsen apua, sen sijaan että märehdin katkerana sitä, ettei mies auta, avaan suuni ja pyydän YSTÄVÄLLISESTI, voisiko hän tulla auttamaan ja leikata sipulin silpuksi. Ei niin, että 'säkään et ikinä tee mitään' vaan nätisti 'ehditkö tulla vähän auttamaan'. Tai jos lapsen hoitolaukku pitää pakata, niin kannattaako katkeroitua miehelle, joka ei osaa ajatella mitä sinne pitää pakata, vai kannattaisiko ennemmin kirjoittaa lista, jossa on tavarat joita sieltä pitäisi aina olla ja pyytää miestä tarkastamaan lähtiessään puutteet listasta?

Miehet ovat suurimmalta osalta putkiaivoja - tämän me jo tiedämme - joten miksi tuhlata energiaa asiasta katkeroitumiseen ja asian märehtimiseen? Suu auki naiset, pyytäkää mitä tarvitsette!! Omani on jo oppinut tällä tavalla kysymään myös itse, tarvitsenko apua ruuanlaitossa, kauppakassien sisään kantamisessa jne. 

Kommentit (116)

Vierailija
41/116 |
22.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2013 klo 17:19"]

Just tuo, että sitten kun pyytää, on nalkuttava akka eikä mies saa rentouta edes vapaapäivinään... Huoh.

Ja olishan se kivaa joskus itsekin istua valmiiseen pöytään tai mennä "vähän auttelemaan" keittiöön, kun mies on oma-aloitteisesti alkanut kokkaamaan. Sitä päivää odotellessa.

[/quote]

MIksi teet sitä ruokaa? Rupea elämään kuin miehesi

Vierailija
42/116 |
22.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2013 klo 17:44"]

[quote author="Vierailija" time="22.09.2013 klo 16:38"]

[quote author="Vierailija" time="22.09.2013 klo 16:28"]

Niin no, on tässäkin niitä sävyeroja. Mielestäni jossain on pahasti vikaa, jos aikuista ihmistä pitää erikseen pyytää siivoamaan omat sotkunsa, kun taas on ihan ok pyytää vaikka apua siinä ruuanlaitossa tai pihatöissä tms. Omaa päätä saa käyttää, mutta ei tarvi olla ajatustenlukija. Pätee kumpaankin osapuoleen.

[/quote]

juuri näin! Hyvin tiivistit alkuperäisen ajatukseni! En minäkään pyydä miestäni joka ilta viemään likaisia sukkiaan pyykkiin, kyllä hän sen hoitaa itse. Jos kokkailen jotain simppeliä ruokaa, niin en minä siihen miestä tarvitse, hän voi tehdä jotain hyödyllisempääkin sillä aikaa. Mutta jos tarvitsen apua, en todellakaan kuvittele, että hän lukee juuri sinä päivänä ajatukseni ja rientää apuun pyytämättä. Saatikka että katkeroituisin siitä ja urputtaisin asiasta ystävilleni. 

Ap

[/quote]

Mikä sulla on naisia vastaan? Varsinkin ku olet aika ristiriitainen persoona. Et kyllä ole kummoinen ystäväkään kun et ymmärrä näköjään mitään. Mikä sun ongelma on? Miksi et osaa asettua toisen asemaan ja ymmärrä kuinka rasittavaa sellainen elämä voi olla että joutuu kaikesta huolehtimaan? Kuka sä olet arvostellaan tollasia ongelmia? Mulla ei tollasia ongelmia ole, mut todellakin voin kuvitella kuinka kuluttavaa tollanen on.

[/quote]

Miksi huolehtii? Tyhmä se on joka toisten asioista huolehtii

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/116 |
22.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2013 klo 17:46"]

[quote author="Vierailija" time="22.09.2013 klo 16:19"]

Se on tasan varma, että jos pysyvään parisuhteeseen tästä asetun, en koskaan odota samaa mieheltä kuin äiti odotti multa. Toivottavasti miehet, joilla apua pyytämättä odottava nainen on, on parempia arvaamaan ennakkoon toisten tarpeita kuin minä.

[/quote]

Toisten tarpeita??? Minusta jokaiselle aikuiselle ihmiselle tulisi olla selvää, että kotona pitää laittaa ruokaa, siivota, pestä pyykkiä, hoitaa lapsi/koira/hamsteri jos sellainen on hankittu. Ei nämä ole mitään perheen naisen/äidin henkilökohtaisia tarpeita, vaan yhteisiä.

Jos ajatellaan, että naisen tulisi pyytää apua jokaikiseen kotiaskareeseen, niin samalla oletetaan, että nämä ovat automaattisesti naisen tehtäviä.

[/quote]

Miksi nainen on niin tyhmä että tekee ne? Jättää siivoamatta miehen sotkut eikä pese miehen pyykkejä.

Vierailija
44/116 |
22.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2013 klo 18:04"]

Lapsen ei tosiaan tarvikaan osata arvata mitä kotityötä milloin on tarpeen tehdä. Mutta aikuisen ihmisen pitää osata tajuta, että päivällinen ei tipahda taivaasta, vaan se on hankittava tai valmistettava. Kyllä aikuiselta voi odottaa, että tajuaa, että kotitöitä on tehtävä joka päivä ilman, että asiasta pitää käskyttää. Lapsen ei tuota vielä tarvi tajuta, häntä vasta opetetaan.

[/quote]

Joka päivä? Ei todellakaan tarvitse. Mitä hemmettiä te oikein puuhaatte jos joka päivä pitää tehdä kotitöitä?

Vierailija
45/116 |
22.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät ne "itsestäänselvät" asiat ole mitään itsestäänselvyyksiä. Jos et osaa ilmaista tarvitsevasi jotakin, sinulla ei ole oikeutta valittaa, ettei tarpeisiisi vastata. Itse olen aikaa sitten lakannut pelaamasta näitä "arvaa, mitä toinen ajattelee" -pelejä.

Vierailija
46/116 |
22.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheltä kysytään: autatko vaimoasi kotitöissä?

Lapsilta kysytään: autatteko äitiä kotitöissä?

Vaimolta kysytään: auttavatko mies ja lapset sinua kotitöissä?

Vierailija
47/116 |
22.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2013 klo 18:31"]

Lapsen ei tosiaan tarvikaan osata arvata mitä kotityötä milloin on tarpeen tehdä. Mutta aikuisen ihmisen pitää osata tajuta, että päivällinen ei tipahda taivaasta, vaan se on hankittava tai valmistettava. Kyllä aikuiselta voi odottaa, että tajuaa, että kotitöitä on tehtävä joka päivä ilman, että asiasta pitää käskyttää. Lapsen ei tuota vielä tarvi tajuta, häntä vasta opetetaan.

[/quote]

Joka päivä? Ei todellakaan tarvitse. Mitä hemmettiä te oikein puuhaatte jos joka päivä pitää tehdä kotitöitä?

[/quote]

No ruokaa nyt on laitettava/lämmitettävä joka päivä. Ja tiskit siirrettävä koneeseen tai tyhjättävä se. Pyykkiäkin pitää aika usein pestä. Imuroida aina silloin tällöin, roskat viedä myöskin. Ei kaikki hommat osu samalle päivälle, mutta jotain kyllä.

Onneksi mun mies osaa oma-aloitteisesti tehdä kaikkia noista. Tulee myös usein auttelemaan, kun mä teen jotain. Ja sama tietty toisin päin.

Vierailija
48/116 |
22.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja se jatkuva pyytäminenkö ei käy hermoille? "Mattikulta, leikkaisitko sipulin?" Mies leikkaa sipulin. "Mattirakas, voisitko laittaa sipulinkuoret roskiin?" Mies laittaa kuoret roskiin. Vauva alkaa itkemään makuuhuoneessa, nainen on kiinni ruoanlaitossa ja mies istuu sohvalla. "Matti...Mattikulta...vauva itkee?", "Joo", murahtaa Matti. Kuluu hetki, mitään ei tapahdu. "Kulta, voisitko mennä vauvan luo? Minä en nyt pääse." "Joo", sanoo Matti, "Ihan just." Vauvan itku yltyy hysteeriseksi, Matti istuu edelleen sohvalla. Kun nainen kolmannen kerran sanoo, nyt jo aika tiukasti, Matti suuttuu: "Onko sun pakko nalkuttaa saatana koko ajan??" Menee vauvan luo, mutta ei saa tätä rauhoittumaan, joten tyrkkää vauvan naiselle jolla on jo kädet täynnä ja menee takaisin sohvalle.

Tosielämää monessa, monessa suomalaisessa perheessä. Miksei "Matti" osaa tehdä itse mitään tai ajatella muita kuin itseään?

Vierailija
49/116 |
22.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2013 klo 18:33"]

Eivät ne "itsestäänselvät" asiat ole mitään itsestäänselvyyksiä. Jos et osaa ilmaista tarvitsevasi jotakin, sinulla ei ole oikeutta valittaa, ettei tarpeisiisi vastata. Itse olen aikaa sitten lakannut pelaamasta näitä "arvaa, mitä toinen ajattelee" -pelejä.

[/quote]

Siivoatko koskaan? Teetkö ruokaa ikinä? Syötkö päivittäin?

Vierailija
50/116 |
22.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2013 klo 18:49"]

Ja se jatkuva pyytäminenkö ei käy hermoille? "Mattikulta, leikkaisitko sipulin?" Mies leikkaa sipulin. "Mattirakas, voisitko laittaa sipulinkuoret roskiin?" Mies laittaa kuoret roskiin. Vauva alkaa itkemään makuuhuoneessa, nainen on kiinni ruoanlaitossa ja mies istuu sohvalla. "Matti...Mattikulta...vauva itkee?", "Joo", murahtaa Matti. Kuluu hetki, mitään ei tapahdu. "Kulta, voisitko mennä vauvan luo? Minä en nyt pääse." "Joo", sanoo Matti, "Ihan just." Vauvan itku yltyy hysteeriseksi, Matti istuu edelleen sohvalla. Kun nainen kolmannen kerran sanoo, nyt jo aika tiukasti, Matti suuttuu: "Onko sun pakko nalkuttaa saatana koko ajan??" Menee vauvan luo, mutta ei saa tätä rauhoittumaan, joten tyrkkää vauvan naiselle jolla on jo kädet täynnä ja menee takaisin sohvalle.

Tosielämää monessa, monessa suomalaisessa perheessä. Miksei "Matti" osaa tehdä itse mitään tai ajatella muita kuin itseään?

[/quote]

Mä vastan: just tällaisten aloittajien kaltaisten ajatusmaailman takia. Todennäköisesti siirtää sitä lapsilleen ja siitä aina eteenpäin.

Vierailija
51/116 |
22.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en kaipaa ajatustenlukua, vaan sitä että toinenkin olisi vastuussa. En jaksa olla koko ajan se jonka pitää tietää kaikesta kaikki! "Laitetaanko tälle ohuet vai paksut sukat?" -jaa no vittu kato vaikka ulos ikkunasta!? Ei voi olla niin vaikeaa.

Vierailija
52/116 |
22.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi Mattikullan pitää leikata sipuli? Eikö se rouva osaa itse laikata sipulia?

Jos rouva laittaa ruoan, ihan itse, niin kyllä silloin Matin pitäisi huolehtia lapsestaan, ihan itse.

Vierailija
53/116 |
22.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jepujee. Tähän ketjuun sopii hyvin kertooa meidän perheen sunnuntaista.

Olen aamulla vaihtanut ja pessyt lakanat sekä tehnyt pariksi päiväksi ruokaa. Lopun päivän oon ottanut rennosti, pyörinyt netissä, makoillut sohvalla, nukkunut päiväunet, en tosiaan mitään ihmeitä. Mies ja lapset pyörii ympärillä kyselemässä mitä tehdään, mennäänkö ulos, pitäiskö sitä ja tätä. Tunnelma on hermostunut ja hämmentynyt kun mä en ota kantaa mihinkään,olen ja lojun vain.

Yleensä olija ja lojuja on mies. Se ei hämmennä lapsia,ulkoilut ja muut rutiinit tapahtuu ja päivä sujuu. Mun lojumispäivänä mistään ei meinaa tulla mitään ja koko muu perhe on hermostunut. Otan silti näitä päiviä aina välillä, jaksaa sitten taas organisoida pari viikkoa tehokkaana.  

Vierailija
54/116 |
22.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kuule kannata enää; pyytää, anella, käskeä, edes seksillä, itkulla... Teen sitten itse naama norsunviduilla, kun en enää jaksa... Mies sitten ihmettelee "mikä on"?

Vierailija
55/116 |
22.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:lla on ihan järkevä ajatus. Mutta usein täälläkin valitettu ongelma taitaa olla, että

1. Mies jättää hänelle kuuluvia asioita tekemättä tilanteissa, joissa ei voi pyytää tekemään niitä, esim. tulee aiemmin töistä mutta ei tee päivällistä, vaimo joutuu myöhemmin tullessaan tekemään ruoan nälkäisten lasten roikkuessa lahkeessa tai

2. Mies tekee asioita pyydettäessä, mutta VAIN pyydettäessä, ja vaimo uupuu joutuessaan organisoimaan kaiken ja toimimaan perheen työnjohtajana. Esim. joutuu aina laittamaan sadevaatteet eteiseen vie mukaan tarhaan -lapun kera, aina päättämään mitä laitetaan ruoaksi, kirjoittamaan kauppalistat, järjestämään, että toinen pääsee paikalle vanhempainiltana, ostamaan kaverilahjat jne. jne.

Mulla ei siis ole mitään tällaisia ongelmia, mutta kuvittelisin tämänkin palstan perusteella, että ap:n toimintamalli ei ole ratkaisu kaikkeen.

Vierailija
56/116 |
22.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2013 klo 19:28"]

Ap:lla on ihan järkevä ajatus. Mutta usein täälläkin valitettu ongelma taitaa olla, että

1. Mies jättää hänelle kuuluvia asioita tekemättä tilanteissa, joissa ei voi pyytää tekemään niitä, esim. tulee aiemmin töistä mutta ei tee päivällistä, vaimo joutuu myöhemmin tullessaan tekemään ruoan nälkäisten lasten roikkuessa lahkeessa tai

2. Mies tekee asioita pyydettäessä, mutta VAIN pyydettäessä, ja vaimo uupuu joutuessaan organisoimaan kaiken ja toimimaan perheen työnjohtajana. Esim. joutuu aina laittamaan sadevaatteet eteiseen vie mukaan tarhaan -lapun kera, aina päättämään mitä laitetaan ruoaksi, kirjoittamaan kauppalistat, järjestämään, että toinen pääsee paikalle vanhempainiltana, ostamaan kaverilahjat jne. jne.

Mulla ei siis ole mitään tällaisia ongelmia, mutta kuvittelisin tämänkin palstan perusteella, että ap:n toimintamalli ei ole ratkaisu kaikkeen.

[/quote]

Sitä ruokaa ei todellakaan pidä tehdä joka päivä. Kerta viikossa riittää. Se joka haluaa useammin niin tehkööt itse. Mitään kaverilahjoja ei osteta. Jos lapsi ei osaa itse ostaa lahjojaan omalla rahalla niin sitten ei ole lahjaa. Miksi teet asioista noin vaikeita? Mitä jos teillä olisi 10 lasta? Ei onnistuisi jos kaikki tehtäisiin noin vaikeasti

Vierailija
57/116 |
22.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2013 klo 18:58"]

[/quote]

Siivoatko koskaan? Teetkö ruokaa ikinä? Syötkö päivittäin?

[/quote]

Kerta viikkoon siivotaan ja kerta viikkoon tehdään ruoka. Siivoamiseen menee vajaa tunti ja ruoan tekemiseen puoli tuntia. Ei ongelmia

Vierailija
58/116 |
22.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2013 klo 19:33"]

[quote author="Vierailija" time="22.09.2013 klo 19:28"]

[/quote]

Sitä ruokaa ei todellakaan pidä tehdä joka päivä. Kerta viikossa riittää. Se joka haluaa useammin niin tehkööt itse. Mitään kaverilahjoja ei osteta. Jos lapsi ei osaa itse ostaa lahjojaan omalla rahalla niin sitten ei ole lahjaa. Miksi teet asioista noin vaikeita? Mitä jos teillä olisi 10 lasta? Ei onnistuisi jos kaikki tehtäisiin noin vaikeasti

[/quote]

Lapsettomien/miesten, jotka eivät ole koskaan osallistuneet arkeen on varmaankin turha kommentoida.

Meillä arki kaverilahjoineen ym. ei siis ole lainkaan hankalaa, nuo olivat esimerkkejä, jotka poimin aiemmista ketjuista täällä.

Vierailija
59/116 |
22.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2013 klo 18:46"]

[quote author="Vierailija" time="22.09.2013 klo 18:31"]

[/quote]

[/quote]

No ruokaa nyt on laitettava/lämmitettävä joka päivä. Ja tiskit siirrettävä koneeseen tai tyhjättävä se. Pyykkiäkin pitää aika usein pestä. Imuroida aina silloin tällöin, roskat viedä myöskin. Ei kaikki hommat osu samalle päivälle, mutta jotain kyllä.

Onneksi mun mies osaa oma-aloitteisesti tehdä kaikkia noista. Tulee myös usein auttelemaan, kun mä teen jotain. Ja sama tietty toisin päin.

[/quote]

Lämmittäminenhän onkin niin vaikeata. Laita se mikroon. Kestää kaksi minuuttia. Ongelma ratkaistu. Noissa luettemissasi asioissa ei kestä edes varttia. Eikä niitä tarvitse tehdä joka päivä

Vierailija
60/116 |
22.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Anteeksi nyt vaan, mutta mitähän sinä kuvittelet olevan niitä minun tarpeita? En minä meillä ole ainoa, jolla on nälkä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme seitsemän