Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

'Mies ei tee pyytämättä' - no PYYDÄ sitten, äläkä marise

Vierailija
22.09.2013 |

Forumilla ja ystäväpiirissä naiset marisee jatkuvasti samasta asiasta: kun mies ei tee pyytämättä sitä ja tätä, ei ajattele itse sitä ja tätä. 

Kun kerran se nyt on jo vuosien saatossa havaittu, että mies ei pyytämättä tee niitä asioita, niin kannattaako sitä helvetin energiaa tuhlata siitä asiasta ystäville marisemiseen vaan voisiko vaan ystävällisesti pyytää sitä miestä tekemään mitä tarvitsee?

Esim. nyt vaikka ruuanlaitto. Jos mies istuu sohvalla, kun aloitan ruuanlaiton ja tarvitsen apua, sen sijaan että märehdin katkerana sitä, ettei mies auta, avaan suuni ja pyydän YSTÄVÄLLISESTI, voisiko hän tulla auttamaan ja leikata sipulin silpuksi. Ei niin, että 'säkään et ikinä tee mitään' vaan nätisti 'ehditkö tulla vähän auttamaan'. Tai jos lapsen hoitolaukku pitää pakata, niin kannattaako katkeroitua miehelle, joka ei osaa ajatella mitä sinne pitää pakata, vai kannattaisiko ennemmin kirjoittaa lista, jossa on tavarat joita sieltä pitäisi aina olla ja pyytää miestä tarkastamaan lähtiessään puutteet listasta?

Miehet ovat suurimmalta osalta putkiaivoja - tämän me jo tiedämme - joten miksi tuhlata energiaa asiasta katkeroitumiseen ja asian märehtimiseen? Suu auki naiset, pyytäkää mitä tarvitsette!! Omani on jo oppinut tällä tavalla kysymään myös itse, tarvitsenko apua ruuanlaitossa, kauppakassien sisään kantamisessa jne. 

Kommentit (116)

Vierailija
21/116 |
22.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2013 klo 16:43"]

[quote author="Vierailija" time="22.09.2013 klo 16:23"]

Lapselta ei luonnollisestikaan voi tuollaista älyä vaatia. Mutta eihän nuo arjen asiat niin avaruustiedettä ole, ettei sitä aikuinen ihminen tajuaisi. Jos on aika laittaa ruokaa ja pöydällä on sipuli, niin kyllähän suurin osa meistä ymmärtää että sille pitäisi jotain tehdä. Tietenkään mies ei voi tietää, että juuri nyt saattaisin haluta syntymäpäivälahjaksi korun jossa on kolme sinistä kiveä tms. mutta ei nyt ruveta saivartelemaan ;)

[/quote]

Miksi joku haluaa laittaa jotain hemmetin sipulia ruokaan? Miksi teet sitä ruokaa? Mies voi tehdä omat ruokansa

[/quote]

no kysy ap:lta, hän siitä sipulista aloitti.

On taas av:n keskustelu parhaimmillaan tänään :)

Vierailija
22/116 |
22.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2013 klo 16:43"]

Mies voi tehdä omat ruokansa

[/quote]

kerrotko tarkemmin teidän arjesta? Siis jokainen tekee teillä oman annoksensa, ymmärsinkö oikein? Teillä on varmasti todella mukavaa yhdessä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/116 |
22.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mutta, se vanha jankkaaja iski taas tähänkin ketjuun.

Vierailija
24/116 |
22.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla myös oli lapsuudessa tällainen martyyriäiti, joka oletti että isämme ja me lapset lukisimme hänen ajatuksiaan. Ehdotin jopa teininä, että voisimmeko kirjoittaa jonkunlaisen listan kotitöistä, joita jokainen hoitaa vuorollaan, mutta tämä ei äidilleni sopinut, koska hänen mielestään meidän olisi pitänyt tajuta koska pitää imuroida, viikata pyykkiä, auttaa ruoanlaitossa, viedä roskapussi ulos jne... Ja äiti oli tietysti aina pahalla tuulella ja tiuskimassa.

Kuten arvata saattaa, niin itse toimin nyt juuri päinvastoin ja perhe-elämä on auvoisampaa näin.

Vierailija
25/116 |
22.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan yhtään ihmettele, miksi jengi eroaa ja elämä on vaikeaa, jos ei suutaan saa auki ja asiallisesti voi pyytää jeesiä, kun sitä tarvitsee. Tai jos elämä on noin helvetin hankalaa, että jokaisen pitää itse tehdä oma annoksensa ruokaa. Mahtavaa perhe-elämää :D

Vierailija
26/116 |
22.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just tuo, että sitten kun pyytää, on nalkuttava akka eikä mies saa rentouta edes vapaapäivinään... Huoh.

Ja olishan se kivaa joskus itsekin istua valmiiseen pöytään tai mennä "vähän auttelemaan" keittiöön, kun mies on oma-aloitteisesti alkanut kokkaamaan. Sitä päivää odotellessa.

Vierailija
27/116 |
22.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2013 klo 16:01"]

Juuri näin! Kannattaa pyytää niin molemmilla mukavampaa :)

Se onkin sitten eri asia jos mies ei näteistä pyynnöistä huolimatta auta.

[/quote]

Miks parisuhteessa toisen täytyy nätisti pyytää toista tekemään??? Kyllä tässä elämässä täytyy jotain tajuta itekin. Muuten tulee sellanen roolijako että kaikki on toisen (=pyytäjän) vastuulla. Ja toinen voi sitten vähän autella jos nätisti pyydetään.

Vierailija
28/116 |
22.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2013 klo 17:19"]

Just tuo, että sitten kun pyytää, on nalkuttava akka eikä mies saa rentouta edes vapaapäivinään... Huoh.

Ja olishan se kivaa joskus itsekin istua valmiiseen pöytään tai mennä "vähän auttelemaan" keittiöön, kun mies on oma-aloitteisesti alkanut kokkaamaan. Sitä päivää odotellessa.

[/quote]

Oletko koskaan ajatellut, että miehesi mielestä voisi joskus olla kiva istua huollettuun autoon, joka on pesty ja talvirenkaat vaihdettu? Että sitä päivää odotellessa, kun rouva ihan oma-aloitteisesti huoltaisi ilmastointikoneen ja tyhjentäisi keskuspölynimurin. Olisihan se kivaa, että vaimo joskus ottaisi vastuulleen jokasyksyisen rännien puhdistamisen lehdistä ihan pyytämättä ja teroittaisi ruohonleikkurin terän ilman, että sitä pitää JOKA KERTA erikseen pyytää. 

Jos miehesi todellakin on NIIN VETELÄ, ettei tee kotinne ja arkenne eteen yhtään mitään, vaihda miestä. 

Ap

Vierailija
29/116 |
22.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tämä sama kokemus tuli nyt vähän puun takaa, kun meille tuli vaihto-oppilas. Meillä kaikki on oppineet omatoimisiksi, esim. jos tiskikone on lopettanut niin kohdalle osunut tyhjentää sen, tai jos roskis on täynnä, niin se viedään roskikseen, tai kompostiroskis kompostiin. Me ollaan tämän jöllin kanssa käyty läpi lista kotihommia, jotka haluamme hänen tekevän, ja muistutettu siitä, mutta ei. Omat pyykkinsä hän kyllä hoitaa pilkun päälle, pesukone molskuttaa koko ajan ja siellä pyörii kahdet kalsarit kerralla. Mutta imuriin ei tartu sanomatta, että imuroi. Ja kun imuroit, laita töpseli seinään ja virta päälle ja liikuta sitä  putkea. Ennen ruoka-aikaa rutkuttaa monella kielellä, että kylläpä onkin nälkä ja mitä tänään syödään. Sitten kun on ruoanlaiton ja pöydän kattamisen aika, tyyppi lymyää huoneessaan ja putkahtaa keittiöön kysymään, mitä hän vois tehdä, just kun kaikki on valmista, ellei häntä käy erikseen sieltä huoneesta korvasta vetäen hakemassa, että kattaisitko pöydän. 

On tosi hankalaa, kun toisten lapsi tupsahtaa keskelle omaa arkea ja se pitäisi opettaa talon tavoille. Onneksi tästä selvitään vuodessa. Kädetön ja aivoton puoliso on riesana kymmeniä vuodessa.

Vierailija
30/116 |
22.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2013 klo 16:00"]

Niin, ja sitten kun miestä pyytää, vaikka miten nätistikin, tekemään, on nalkuttava akka joka ei anna miehen rentoutua hetkeäkään. Ja miksi kummassa naisen pitää olla vastuussa kaikesta? Jos miestä pitää kaikessa käskyttää, on mies lähinnä äidin pikku apulainen.

[/quote]

Tekstistäsi päätellen miehesi on oikeassa ja sinä tosiaan olet nalkuttava akka.

Vierailija
31/116 |
22.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2013 klo 17:28"]

[/quote]

Oletko koskaan ajatellut, että miehesi mielestä voisi joskus olla kiva istua huollettuun autoon, joka on pesty ja talvirenkaat vaihdettu? Että sitä päivää odotellessa, kun rouva ihan oma-aloitteisesti huoltaisi ilmastointikoneen ja tyhjentäisi keskuspölynimurin. Olisihan se kivaa, että vaimo joskus ottaisi vastuulleen jokasyksyisen rännien puhdistamisen lehdistä ihan pyytämättä ja teroittaisi ruohonleikkurin terän ilman, että sitä pitää JOKA KERTA erikseen pyytää. 

Jos miehesi todellakin on NIIN VETELÄ, ettei tee kotinne ja arkenne eteen yhtään mitään, vaihda miestä. 

Ap

[/quote]

Ei ole tullut mieleen. Meillä ei ole autoa. Asumme myös kerrostalossa, eli ei myöskään pihatöitä. Molemmat käymme myös töissä. Mutta miksi SINÄ vedit tuollaiset herneet nenään? :D

Vierailija
32/116 |
22.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2013 klo 16:19"]

Minun äiti (ja minä olen siis nainen) loukkaantui, suuttui, nalkutti ja huusi minulle säännöllisesti lapsena, kun en arvannut kysymättä auttaa äitiä ruoanlaitossa/kauppakassien kanssa/siivouksessa/pyykkäyksessä. Siis minun lapsen olisi pitänyt ilman muuta olla niin avulias, että haluan auttaa pyytämättä päivittäin, ja mennä auttamaan pyytämättä. Ja mulla kun ei oikeasti ollut mitään käryä, mistä tiedän milloin äiti kaipaa apua ja milloin ei, niin se pahantuulinen äiti valittamassa tuli aina ihan puun takaa. 

Se on tasan varma, että jos pysyvään parisuhteeseen tästä asetun, en koskaan odota samaa mieheltä kuin äiti odotti multa. Toivottavasti miehet, joilla apua pyytämättä odottava nainen on, on parempia arvaamaan ennakkoon toisten tarpeita kuin minä.

[/quote]

Joo kyllä se vaatii suurta ajatuksenlukutaitoa että tajuaa että koti on joskus siivottava ja ruokaa laitettava.

Oikeesti miks teidän peetä kaivelee se et joku kokee vaikeeks sen että omassa suhteessa joutuu kaikesta huolehtimaan. Yleensä jo se, että huomaa asioita joille pitää jotain tehdä on jo osa sitä hommaa! Kyllä sellasella vapaamatkustajalla, joka ei jaksa mitään huomioida, on paljon helpompaa.

Vierailija
33/116 |
22.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun äiti (ja minä olen siis nainen) loukkaantui, suuttui, nalkutti ja huusi minulle säännöllisesti lapsena, kun en arvannut kysymättä auttaa äitiä ruoanlaitossa/kauppakassien kanssa/siivouksessa/pyykkäyksessä. Siis minun lapsen olisi pitänyt ilman muuta olla niin avulias, että haluan auttaa pyytämättä päivittäin, ja mennä auttamaan pyytämättä. Ja mulla kun ei oikeasti ollut mitään käryä, mistä tiedän milloin äiti kaipaa apua ja milloin ei, niin se pahantuulinen äiti valittamassa tuli aina ihan puun takaa. 

Se on tasan varma, että jos pysyvään parisuhteeseen tästä asetun, en koskaan odota samaa mieheltä kuin äiti odotti multa. Toivottavasti miehet, joilla apua pyytämättä odottava nainen on, on parempia arvaamaan ennakkoon toisten tarpeita kuin minä.

[/quote]

Joo kyllä se vaatii suurta ajatuksenlukutaitoa että tajuaa että koti on joskus siivottava ja ruokaa laitettava.

Oikeesti miks teidän peetä kaivelee se et joku kokee vaikeeks sen että omassa suhteessa joutuu kaikesta huolehtimaan. Yleensä jo se, että huomaa asioita joille pitää jotain tehdä on jo osa sitä hommaa! Kyllä sellasella vapaamatkustajalla, joka ei jaksa mitään huomioida, on paljon helpompaa.

Vierailija
34/116 |
22.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2013 klo 17:34"]

[quote author="Vierailija" time="22.09.2013 klo 17:28"]

[/quote]

Ap

[/quote]

Ei ole tullut mieleen. Meillä ei ole autoa. Asumme myös kerrostalossa, eli ei myöskään pihatöitä. Molemmat käymme myös töissä. Mutta miksi SINÄ vedit tuollaiset herneet nenään? :D

[/quote]

meillä ihan sama, paitsi että on auto jonka huollot tehdään liikkeessä. ihan eri asia jos asuu tuollaisessa ympäristössä jossa pitää koko ajan fiksata jotain.

Vierailija
35/116 |
22.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2013 klo 16:38"]

[quote author="Vierailija" time="22.09.2013 klo 16:28"]

Niin no, on tässäkin niitä sävyeroja. Mielestäni jossain on pahasti vikaa, jos aikuista ihmistä pitää erikseen pyytää siivoamaan omat sotkunsa, kun taas on ihan ok pyytää vaikka apua siinä ruuanlaitossa tai pihatöissä tms. Omaa päätä saa käyttää, mutta ei tarvi olla ajatustenlukija. Pätee kumpaankin osapuoleen.

[/quote]

juuri näin! Hyvin tiivistit alkuperäisen ajatukseni! En minäkään pyydä miestäni joka ilta viemään likaisia sukkiaan pyykkiin, kyllä hän sen hoitaa itse. Jos kokkailen jotain simppeliä ruokaa, niin en minä siihen miestä tarvitse, hän voi tehdä jotain hyödyllisempääkin sillä aikaa. Mutta jos tarvitsen apua, en todellakaan kuvittele, että hän lukee juuri sinä päivänä ajatukseni ja rientää apuun pyytämättä. Saatikka että katkeroituisin siitä ja urputtaisin asiasta ystävilleni. 

Ap

[/quote]

Mikä sulla on naisia vastaan? Varsinkin ku olet aika ristiriitainen persoona. Et kyllä ole kummoinen ystäväkään kun et ymmärrä näköjään mitään. Mikä sun ongelma on? Miksi et osaa asettua toisen asemaan ja ymmärrä kuinka rasittavaa sellainen elämä voi olla että joutuu kaikesta huolehtimaan? Kuka sä olet arvostellaan tollasia ongelmia? Mulla ei tollasia ongelmia ole, mut todellakin voin kuvitella kuinka kuluttavaa tollanen on.

Vierailija
36/116 |
22.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta. Mies on naisen vieressä kuin koira joka istua läähättää, seurailee välillä palloa, ja odottaa naisensa käskyjä. :) Mies on tehty palvelemaan naista.

Vierailija
37/116 |
22.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Toisten tarpeita??? Minusta jokaiselle aikuiselle ihmiselle tulisi olla selvää, että kotona pitää laittaa ruokaa, siivota, pestä pyykkiä, hoitaa lapsi/koira/hamsteri jos sellainen on hankittu. Ei nämä ole mitään perheen naisen/äidin henkilökohtaisia tarpeita, vaan yhteisiä.

Jos ajatellaan, että naisen tulisi pyytää apua jokaikiseen kotiaskareeseen, niin samalla oletetaan, että nämä ovat automaattisesti naisen tehtäviä.

Vierailija
38/116 |
22.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2013 klo 17:46"]

Totta. Mies on naisen vieressä kuin koira joka istua läähättää, seurailee välillä palloa, ja odottaa naisensa käskyjä. :) Mies on tehty palvelemaan naista.

[/quote]

Palvelemaan? Molemmillehan sitä ruokaa tehdään, käydään kaupassa ja roskatkin ovat molempien tuotosta. Molempien pitää siis osallstua. Vai onko sinusta oikein, että nainen yksin tekee kaiken?

Vierailija
39/116 |
22.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen ei tosiaan tarvikaan osata arvata mitä kotityötä milloin on tarpeen tehdä. Mutta aikuisen ihmisen pitää osata tajuta, että päivällinen ei tipahda taivaasta, vaan se on hankittava tai valmistettava. Kyllä aikuiselta voi odottaa, että tajuaa, että kotitöitä on tehtävä joka päivä ilman, että asiasta pitää käskyttää. Lapsen ei tuota vielä tarvi tajuta, häntä vasta opetetaan.

Vierailija
40/116 |
22.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas joku veti tähän nuo auton huollot. Mulle ei ainakaan riitä se, että mies hoitaa auton huollot. Auto viedään kerran vuodessa huoltoon, sinne vieminen ja hakeminen vie yhteensä n. tunnin. Renkaat vaihdetaan kahdesti vuodessa, aikaa menee taas tunti / kerta. Tuo kolmen tunnin huolehtiminenko riittää miehelle, ja nainen sitten voi puolestaan hoitaa kaikki kotityöt vuoden jokaisena päivänä. Tosi reilu jako ;-/

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kuusi