'Mies ei tee pyytämättä' - no PYYDÄ sitten, äläkä marise
Forumilla ja ystäväpiirissä naiset marisee jatkuvasti samasta asiasta: kun mies ei tee pyytämättä sitä ja tätä, ei ajattele itse sitä ja tätä.
Kun kerran se nyt on jo vuosien saatossa havaittu, että mies ei pyytämättä tee niitä asioita, niin kannattaako sitä helvetin energiaa tuhlata siitä asiasta ystäville marisemiseen vaan voisiko vaan ystävällisesti pyytää sitä miestä tekemään mitä tarvitsee?
Esim. nyt vaikka ruuanlaitto. Jos mies istuu sohvalla, kun aloitan ruuanlaiton ja tarvitsen apua, sen sijaan että märehdin katkerana sitä, ettei mies auta, avaan suuni ja pyydän YSTÄVÄLLISESTI, voisiko hän tulla auttamaan ja leikata sipulin silpuksi. Ei niin, että 'säkään et ikinä tee mitään' vaan nätisti 'ehditkö tulla vähän auttamaan'. Tai jos lapsen hoitolaukku pitää pakata, niin kannattaako katkeroitua miehelle, joka ei osaa ajatella mitä sinne pitää pakata, vai kannattaisiko ennemmin kirjoittaa lista, jossa on tavarat joita sieltä pitäisi aina olla ja pyytää miestä tarkastamaan lähtiessään puutteet listasta?
Miehet ovat suurimmalta osalta putkiaivoja - tämän me jo tiedämme - joten miksi tuhlata energiaa asiasta katkeroitumiseen ja asian märehtimiseen? Suu auki naiset, pyytäkää mitä tarvitsette!! Omani on jo oppinut tällä tavalla kysymään myös itse, tarvitsenko apua ruuanlaitossa, kauppakassien sisään kantamisessa jne.
Kommentit (116)
Niin, ja sitten kun miestä pyytää, vaikka miten nätistikin, tekemään, on nalkuttava akka joka ei anna miehen rentoutua hetkeäkään. Ja miksi kummassa naisen pitää olla vastuussa kaikesta? Jos miestä pitää kaikessa käskyttää, on mies lähinnä äidin pikku apulainen.
[quote author="Vierailija" time="22.09.2013 klo 15:55"]
kuka jaksa tuommoista lapsen tasolla olevaa miestä, mitä pitää pyytää tekemään yksinkertaisia ja itsestäänselviä asioita?
[/quote]
kuka mies jaksaa sinun laillasi ajattelevaa :D ootko äidiltäsi oppinut...
Juuri näin! Kannattaa pyytää niin molemmilla mukavampaa :)
Se onkin sitten eri asia jos mies ei näteistä pyynnöistä huolimatta auta.
ai ap:kin huomannut saman kuin mitä tohon aiempaan ketjuun kirjoitin :)
[quote author="Vierailija" time="22.09.2013 klo 16:01"]
kuka jaksa tuommoista lapsen tasolla olevaa miestä, mitä pitää pyytää tekemään yksinkertaisia ja itsestäänselviä asioita?
[/quote]
[/quote]
mikä ajattelutavassani on outoa? en minä ainakaan katselisi miestä jota täytyy pyytää auttamaan jossain ruuanlaitossa. En tiedä mistä te löydätte nuo helmet!
[quote author="Vierailija" time="22.09.2013 klo 16:00"]
Niin, ja sitten kun miestä pyytää, vaikka miten nätistikin, tekemään, on nalkuttava akka joka ei anna miehen rentoutua hetkeäkään. Ja miksi kummassa naisen pitää olla vastuussa kaikesta? Jos miestä pitää kaikessa käskyttää, on mies lähinnä äidin pikku apulainen.
[/quote]
höpö höpö. tässä perheessä ei ole. eikä tuu olemaan helppoa...
[quote author="Vierailija" time="22.09.2013 klo 16:02"]
[/quote]
[/quote]
mikä ajattelutavassani on outoa? en minä ainakaan katselisi miestä jota täytyy pyytää auttamaan jossain ruuanlaitossa. En tiedä mistä te löydätte nuo helmet!
[/quote]
no et varmasti joo :D
kyllä me ne helmet pidetäänkin mielellämme!
[quote author="Vierailija" time="22.09.2013 klo 16:05"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
no et varmasti joo :D
kyllä me ne helmet pidetäänkin mielellämme!
[/quote]
Nyt en ymmärrä.
Olen ollut 15 vuotta naimisissa omatoimisen miehen kanssa, joten ajatus jostain avun pyytämisestä on erikoinen. Kiva jos itsekin olet tyytyväinen omaan tilanteeseesi!
Käske ! Älä pyydä.Jos ei usko, niin älä vaan tee sitä itse mitä käskit.Älä myöskään huuda vaan puhu rauhallisesti matalalla käskevällä äänen sävyllä.Sama pätee myös lapsiin.
Minun äiti (ja minä olen siis nainen) loukkaantui, suuttui, nalkutti ja huusi minulle säännöllisesti lapsena, kun en arvannut kysymättä auttaa äitiä ruoanlaitossa/kauppakassien kanssa/siivouksessa/pyykkäyksessä. Siis minun lapsen olisi pitänyt ilman muuta olla niin avulias, että haluan auttaa pyytämättä päivittäin, ja mennä auttamaan pyytämättä. Ja mulla kun ei oikeasti ollut mitään käryä, mistä tiedän milloin äiti kaipaa apua ja milloin ei, niin se pahantuulinen äiti valittamassa tuli aina ihan puun takaa.
Se on tasan varma, että jos pysyvään parisuhteeseen tästä asetun, en koskaan odota samaa mieheltä kuin äiti odotti multa. Toivottavasti miehet, joilla apua pyytämättä odottava nainen on, on parempia arvaamaan ennakkoon toisten tarpeita kuin minä.
No kyllä meillä tämä toimii myös ihan toiseenkin suuntaan, en minäkään osaa hänen ajatuksiaan lukea ja automaattisesti kävellä varastoon nostamaan jotain isompaa tavaraa toisesta päästä, kun hän apua tarvitsee.
Ikinä ei ole minulle pyytämisestä valitettu, että nalkuttaisin. Jos mieheni kutsuisi minua nalkuttajaksi, menisi kyllä mies vaihtoon.
Ap
Lapselta ei luonnollisestikaan voi tuollaista älyä vaatia. Mutta eihän nuo arjen asiat niin avaruustiedettä ole, ettei sitä aikuinen ihminen tajuaisi. Jos on aika laittaa ruokaa ja pöydällä on sipuli, niin kyllähän suurin osa meistä ymmärtää että sille pitäisi jotain tehdä. Tietenkään mies ei voi tietää, että juuri nyt saattaisin haluta syntymäpäivälahjaksi korun jossa on kolme sinistä kiveä tms. mutta ei nyt ruveta saivartelemaan ;)
Niin no, on tässäkin niitä sävyeroja. Mielestäni jossain on pahasti vikaa, jos aikuista ihmistä pitää erikseen pyytää siivoamaan omat sotkunsa, kun taas on ihan ok pyytää vaikka apua siinä ruuanlaitossa tai pihatöissä tms. Omaa päätä saa käyttää, mutta ei tarvi olla ajatustenlukija. Pätee kumpaankin osapuoleen.
[quote author="Vierailija" time="22.09.2013 klo 15:52"]
Forumilla ja ystäväpiirissä naiset marisee jatkuvasti samasta asiasta: kun mies ei tee pyytämättä sitä ja tätä, ei ajattele itse sitä ja tätä.
Kun kerran se nyt on jo vuosien saatossa havaittu, että mies ei pyytämättä tee niitä asioita, niin kannattaako sitä helvetin energiaa tuhlata siitä asiasta ystäville marisemiseen vaan voisiko vaan ystävällisesti pyytää sitä miestä tekemään mitä tarvitsee?
Esim. nyt vaikka ruuanlaitto. Jos mies istuu sohvalla, kun aloitan ruuanlaiton ja tarvitsen apua, sen sijaan että märehdin katkerana sitä, ettei mies auta, avaan suuni ja pyydän YSTÄVÄLLISESTI, voisiko hän tulla auttamaan ja leikata sipulin silpuksi. Ei niin, että 'säkään et ikinä tee mitään' vaan nätisti 'ehditkö tulla vähän auttamaan'. Tai jos lapsen hoitolaukku pitää pakata, niin kannattaako katkeroitua miehelle, joka ei osaa ajatella mitä sinne pitää pakata, vai kannattaisiko ennemmin kirjoittaa lista, jossa on tavarat joita sieltä pitäisi aina olla ja pyytää miestä tarkastamaan lähtiessään puutteet listasta?
Miehet ovat suurimmalta osalta putkiaivoja - tämän me jo tiedämme - joten miksi tuhlata energiaa asiasta katkeroitumiseen ja asian märehtimiseen? Suu auki naiset, pyytäkää mitä tarvitsette!! Omani on jo oppinut tällä tavalla kysymään myös itse, tarvitsenko apua ruuanlaitossa, kauppakassien sisään kantamisessa jne.
[/quote]
Nainen ei voi määrätä mitä mies tekee. Nainen ei myöskään määritä mitään standardeja sille mitä lapsen laukussa pitää olla. Mies saa tehdä mitä itse haluaa
[quote author="Vierailija" time="22.09.2013 klo 16:00"]
[/quote]
Miksi nainen tekee? Oma vika
[quote author="Vierailija" time="22.09.2013 klo 16:28"]
Niin no, on tässäkin niitä sävyeroja. Mielestäni jossain on pahasti vikaa, jos aikuista ihmistä pitää erikseen pyytää siivoamaan omat sotkunsa, kun taas on ihan ok pyytää vaikka apua siinä ruuanlaitossa tai pihatöissä tms. Omaa päätä saa käyttää, mutta ei tarvi olla ajatustenlukija. Pätee kumpaankin osapuoleen.
[/quote]
juuri näin! Hyvin tiivistit alkuperäisen ajatukseni! En minäkään pyydä miestäni joka ilta viemään likaisia sukkiaan pyykkiin, kyllä hän sen hoitaa itse. Jos kokkailen jotain simppeliä ruokaa, niin en minä siihen miestä tarvitse, hän voi tehdä jotain hyödyllisempääkin sillä aikaa. Mutta jos tarvitsen apua, en todellakaan kuvittele, että hän lukee juuri sinä päivänä ajatukseni ja rientää apuun pyytämättä. Saatikka että katkeroituisin siitä ja urputtaisin asiasta ystävilleni.
Ap
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Miksi teet jotain ruokaa? Jokainen osaa tehdä itse omat ruokansa. Eikä ruoanlaittamisessa kestä kuin vartti joten mitä hemmetin apua siinä tarvitaan?
[quote author="Vierailija" time="22.09.2013 klo 16:23"]
Lapselta ei luonnollisestikaan voi tuollaista älyä vaatia. Mutta eihän nuo arjen asiat niin avaruustiedettä ole, ettei sitä aikuinen ihminen tajuaisi. Jos on aika laittaa ruokaa ja pöydällä on sipuli, niin kyllähän suurin osa meistä ymmärtää että sille pitäisi jotain tehdä. Tietenkään mies ei voi tietää, että juuri nyt saattaisin haluta syntymäpäivälahjaksi korun jossa on kolme sinistä kiveä tms. mutta ei nyt ruveta saivartelemaan ;)
[/quote]
Miksi joku haluaa laittaa jotain hemmetin sipulia ruokaan? Miksi teet sitä ruokaa? Mies voi tehdä omat ruokansa
Kerro mulle näitä varin ruokia. Kyllä mulla palaa keittiössä kauemmin aikaa, vaikka teen nytkin lihapataa ja makaronilaatikkoa parille päivälle kumpaakin. Eli lämmityskerrasta selviän kyllä vartilla, mutta en itse ruoanvalmistusprosessista, johon meneekin 45 min valmisteluun + kypsennys / haudutusaika uunissa
[/quote]
Miksi teet jotain ruokaa? Jokainen osaa tehdä itse omat ruokansa. Eikä ruoanlaittamisessa kestä kuin vartti joten mitä hemmetin apua siinä tarvitaan?
[/quote]