Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lihoavat nuoret naiset

Vierailija
28.08.2020 |

Mistä johtuu, kun niin monet nuoret naiset ovat nykyään lihavia? Ei pulleita vaan lihavia. Itse oli omassa nuoruudessa se silmiinpistävä luokan pullukka ja edelleen, nyt 30 -vuotiaana, olen 10-15kg ylipainoinen, mutta silloin (15-20 vuotta sitten) meitä lihavia tyttöjä/nuoria naisia oli paljon vähemmän. Nykyään alkaa olemaan aika masseva prosentti katukuvassa kookkaita naisia.

Toivottavasti ei poistu, ei ole mitään läskivihaa, kun itsekin olen pullero. Kiinnostaa vaan tietää

Kommentit (453)

Vierailija
401/453 |
20.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun masennuslääkkeet lihottaa... Eli pakottaa syömään sen suklaalevyn, sipsipussin ja jäätelöpaketin.

Kas kun ei ole mua pakottanut syömään. :D

Mä olen aina ollut hoikka. Syön terveellisesti ja harrastan päivittäin liikuntaa.

Kerran sitten kun mulla oli surullinen ja stressaava ajanjakso, jolloin en saanut unta, lääkäri määräsi mulle nukahtamislääkkeenä mirtazapin actavis puolikas 15mg pilleristä.

Mulla ei ollut mitään ongelmia syödä terveellisesti mutta otettuani pillerin, käytännössä ostin jo seuraavana päivänä ruokia, joita en ennen ollut arjessa himoinnut. Esim. mulla ei ennen ollut minkäänlaista makeannälkää tai pitsan ja sipsien himoa, mutta ensimmäistä kertaa yli vuoteen, ostin jättipussin sipsejä ja irtokarkkeja, jotka ahmin siltä istumalta.

Olin myös aika tokkurassa seuraavana päivänä sen unipillerin takia. Olo oli, kuin en olisi nukkunut siemaustakaan, vaikka sammuin kuin saunalyhty ja nukuin 10h.

En sitten ottanut seuraavana yönä pilleriä kun olin muutenkin vielä väsynyt siitä edellisestä pilleristä. Seuraavana päivänä ihmettelin, että minkä hiivatin ahmimiskohtauksen olin saanut.

Kun kohtaukset toistui aina kun otin pillerin n.2x viikossa, aloin yhdistää sen ahmimiskohtauksiin ja juuri noihin "roskaruokiin/lohturuokiin" eli nopeiden hiilarien ja rasvamätön yhdistelmiin.

Näitä pillereitä määrätään aika surutta mm. masennuksen, ahdistuksen, stressin ja alakulon hoitoon ja vielä isompia annoksia. Ne aiheuttaa kyltymättömiä ahmimishimoja, aivan käsittämätöntä! Olet siis huumattu, et ajattele "täysillä valoilla" ja lisäksi haluat syödä hirveitä määriä, ja juuri sitä epäterveellisintä moskaa.

Vielä kun lisää, että et tosiaan jaksa kuntoilla, hyvä kun jaksat pysyä hereillä!

Ja nuo pillerit ovat kaiken lisäksi "tutkittuja ja turvallisia" ja niitä määrätään surutta, "kuin asperiinia" ja ne sopii nuorille.

Eli kun tällaisia masennuslääkkeitä määrätään ja käytetään kuin karkkia, ei ole ihme, että nuoret pulskistuu.

Ennen ajateltiin, että teini-ikään kuuluu luonnostaan mielialanvaihtelut, eksistentiaalisen tyhjyyden kokemukset ja angstaaminen. Nykyään määrätään pilleri jokaiseen ahdistukseen vaikka nuori tarvitsisi ehkä vain kuuntelijaa.

Näin juuri. Minulla on nyt sellainen kolmiolääke uneen joka laskee verensokeria parin tunnin päästä ja alkaa hiilarihimot. Sitten on lääkepäissään ja syö suklaata tai voileipiä eikä edes aamulla muista sitä! Päivällä en taas saata syödä edes mitään makeaa, nytkin pöydällä on muffinssi jota en vain saa alas kun ei tee mieli. Nyt olen oppinut kaurapuuron siihen tilalle ja yritän päästä lääkkeestä eroon. 

Aikaisemmin ketipinor sai minut raivoahmimaan vaikka minullakaan ei ole taipumusta ahmimiseen. Se oli 10 voimakkaampaa kuin krapulanälkä ja siinä oli ihan jossain sairaassa mielentilassa.

Eli itse käyt ostaan herkkuja ja sitte lääkehumalassa syöt niitä ?

Joo, mulla on erikoisruokavalio. Silloin kun käyn isommassa kaupungissa niin ostan suklaata varastoon, viimeksi yhden 100 g levyn. Se meni kaikki  kerralla lääkepäissään eikä ollut edes sen vertaa tajua että olisin saanut nauttia siitä. Sitä ennen en ollut ostanut moneen kuukauteen suklaata. Yövoileipiä meni sairaudesta toipumisvaiheessa 2 vuotta sitten ja silloin lihoin. Nyt olen oppinut nukkumaan nälkäisenä tai sitten tosiaan teen sen kaurapuuron. 

Muffinsseja en ole ostanut ikinä mutta nyt tuli sellainen ihme vastaan että ostin kun omaan ruokavalioon sopi. Mutta ei ollut hyvänmakuinen. Yhden kerran olen tehnyt muffinsseja itse, makeuttajana taateli ja jauhona grahamjauho. Oli parempaa kuin valkosokeriset.

Sokeriherkkuja en syö viikkokausiin kun ei vaan tee mieli. Herkuttelen vesimelonilla ja tomaatilla ja syön ns. puhdasta ruokaa kun itse joudun kaiken tekemään. Heviosastoa kilo päivässä, lisäksi esim. 200 g perunaa ja joku proteiininlähde 100 g, pasta 65 g ja samoin proteiininlähde, siinäpä ruoat kaurapuuron ja proteiinismoothien lisäksi. Liikuntaa 500-1800 kcal edestä päivässä(tänään 5 h 30 min) eli kalorikulutus päivässä 3000-3600 kcal ja syötyjen ruokien 1500-2500 kcal. Odottelen edellen laihtumista...

Vierailija
402/453 |
21.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienestä saakka saatu kaikkea, mitään rakentavaakaan kritiikkiä ei ole saatu, eikä painosta ole saanut mainita ettei vaan tule syömishäiriötä lapselle No, mitä se reipas ylipaino nyt sitten on kun syömishäiriötä. Veikkaan kuitenkin mt-lääkkeitä isoon osaan tässä lihomisessa. Nykynuoret ei kestä yhtään vastoinkäymisiä ja paineita, lääkkeillä ratkotaan ongelmia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
403/453 |
21.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"lääkkeet " <-- Tämä on aika yleinen tekosyy lihavuudelle , näkee todella paljon 

Tosiasia on että lääkkeet eivät ole todellakaan yksinään syy lihavuudelle , yleensä nämä henkilöt eivät vain liiku tarpeeksi kulutukseensa nähden eivätkä syö säännöllisesti ja puhtaasti .

Mulla on nukkumiseen reseptit 100 x mirtatzapiini 15 mg ja ketiapiini 100 x 25 mg. Tuo on siis reilun puolen vuoden resepti ja otan lääkkeitä tarvittaessa. Ketiapiinia otan 3 * 25 mg kerralla uneen tai vaihtoehtoisesti tuon 15 mg mirtatzapiinia.

Ei minulle ole mitään ihme ruokahimoja noista tullut, turvotusta ja väsymystä kyllä, mutta siksi otankin tarvittaessa kun vuorotyöläisenä herään eri aikoihin ja eri rytmiin usein. Ja pätkäpaastoilen aamut joten syön muutenkin enemmän iltapainotteisesti.

Vierailija
404/453 |
21.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naiset pitävät minua hoikkana.

Olen lievästi ylipainoinen ja minulla on kakkostyypin diabetes.

Etenkin naiset siirtävät maalitolppia tunteakseen itsensä paremmiksi. Miehet suoremmin myöntävät että rapakuntoisia läskejähän me olemme.

Vierailija
405/453 |
21.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

70-luvulla naisten yleisin vaatekoko oli 36 ja nyt 44. Ihan järkyttävää.

Vierailija
406/453 |
21.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lihavuutta on siksi, että tuomitsevat besserwisserit jakavat älyttömiä neuvojaan päin naamaa todella karkean kielen siivittämänä juuri silloin, kun nuoren itsetunnon rakentaminen on herkimmillään. Itse olen nyt normaalipainoinen sairastuttuani vakavaan syömishäiriöön 16 vuotiaana ja kamppailleeni siitä asti ravitsemuksen kanssa. Nyt olen 27 vuotias.

16 vuotiaana oli ehkä viitisen kiloa ekstraa, joka tuli ihan naishormoneista. Aloin noudattaa saamiani neuvoja syö vähemmän v*un mätisäkki. Näin ensin laihduin, kunnes sain koko kropan sekaisin ja lihoin lopulta lähes 30kiloa. Pahimmillaan ennen terapiaa en ollut syönyt lämmintä ruokaa yli 5 vuoteen säännöllisesti, lähinnä joskus viikonloppuina vieraillessani vanhempieni luona. Kovin tervettä.

Saatoin elää koko päivän kahvilla ja vedellä, kunnes illalla saatiin syödä pahaan oloon paketin leipää.

Olin aliravittu, kaikki veriarvot sekaisin, inhosin itseäni ja olin aiheuttanut vuosien aikana sen, että aineenvaihdunta oli täysin pysähtynyt. Edelleen, vuosien terapian ja ravitsemusneuvojan ohjeiden jälkeen esimerkiksi kuukautisten aikana kun painoni nousee pari kiloa (turvotusta), niin ensimmäinen ajatukseni on että skippaan lounaan.

Se nyt vaan on tosiasia, että syömällä ne kilot tulevat. On minullakin " naishormonit " toimineet, mutta ei ole lihonut silti. Katsokaapa vaikka keskitysleirin ihmisiä kuvista, ei ainuttakaan lihavaa. Miettikää mistä johtuu !

Tällaisia kirjoitteleva ei ole oikeasti ikinä nähnyt nälkää. Yhteen aikaan kun olin ulkomailla syötiin miehen kanssa kerran päivässä kun enempään ei ollut varaa. Ja sedällä 60-luvulla paistoi kuulemmat luut auringossa kun söi vain joka neljäs päivä.

Vierailija
407/453 |
21.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Touko Puuppanen kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä takia lihavat naiset on aina se ongelma vaikka miehissä on edelleenkin enemmän lihavia kuin naisissa?

Tämä...

Väärin meni! Luotan enemmän THL:n tilastoihin, kuin joihinkin AV-mammoihin.

Miehissä on enemmän ylipainoisia, kuin naisissa. Lihavia sensijaan on naisissa enemmän. Erot on toki melko pieniä.

Lihavuus ja ylipaino Suomessa

Suomalaisista 2–16-vuotiaista tytöistä 18 prosenttia ja pojista 29 prosenttia on ylipainoisia (ml. lihavuus). Lihavia on samanikäisistä tytöistä 4 ja pojista 9 prosenttia.

Nuorista eli 18–29-vuotiaista aikuisista ylipainoisia (ml. lihavuus) on naisista 35 ja miehistä lähes puolet, eli 47 prosenttia. Samanikäisistä naisista lihavia on 19 ja miehistä 17 prosenttia.

Yli 30-vuotiaista suomalaisista aikuisista ylipainoisia (ml. lihavuus) on 63 prosenttia naisista ja 72 prosenttia miehistä. Lihavia on naisista 28 ja miehistä 26 prosenttia. Lähes joka toinen (46 %) mies ja nainen on vyötärölihava.

Lihavia painoindeksin mukaan. On kyllä niin täysin älytöntä, että miehille ja naisille taulukko on sama, vaikka lihasmassan määrä sukupuolilla täysin eri planeetalta ja lihas painaa enemmän kuin läski.

Vierailija
408/453 |
21.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minunkin mielestäni suomalaiset naiset erottuvat ylipainonsa vuoksi. Oma teoriani on, että se liittyy ilmapiiriin, joka Suomessa nyt vallitsee. Ankeaa, näköalatonta ja ikävää. Ilo on poissa ja sellainen nuoruuteen kuuluva huolettomuus. Suomalaiset kantaa koko maailman murheita harteillaan.

Tämä on ollut silmiinpistävää viime päivinä Marinin keissin myötä. Porukka on ihan tosissaan sitä mieltä, että 36-vuotias nainen ei voi olla iloinen, tanssiva, naurava ja heittäytyvä ilman huumeita ja räkäkännejä. Tällainen mentaliteetti Suomessa ihan oikeasti vallitsee. Ilo ilman viinaa on teeskentelyä ja vähintään jotain pulveria siihen vaaditaan, jos aikuinen hymyilee vapautuneesti. Ja juhliminen ja tanssiminen kuuluu teineille, ei aikuisille - herrajumala perheellisille - naisille! Niille on sopivaa neulominen ja siivoaminen kotona perheen kesken. Jos ainoa sallittu ilo aikuisille on ruoka, koska muutoin on narkkari, teini jne. niin ei mikään ihme että porukka lihoo.

Sitä iloa ja rentoutta elämään kun kaipaa ihan se aikuinenkin.

Vaikka Marinilla lähtikin juhlimiset lapasesta niin totta toinen puoli tässä. Minä kun tein tänne avauksen cropatuista collegepaidoista Marinin ikäisenä niin eikö siihen ketjuun tullut miljoona tyyppiä olettamaan asioita ja minua mm. ikäkriisiä potevaksi kun sellainen lyhyt college kuuluu vain teineille.

Että kun on 36 saa näemmä lähinnä käydä töissä ja maksaa veroja. 36 v ei voi pyöriä festareilla tai istua pussikaljalla. Kun meillähän on kaikilla niitä lapsiakin. No ei ole.

Vierailija
409/453 |
21.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pienestä saakka saatu kaikkea, mitään rakentavaakaan kritiikkiä ei ole saatu, eikä painosta ole saanut mainita ettei vaan tule syömishäiriötä lapselle No, mitä se reipas ylipaino nyt sitten on kun syömishäiriötä. Veikkaan kuitenkin mt-lääkkeitä isoon osaan tässä lihomisessa. Nykynuoret ei kestä yhtään vastoinkäymisiä ja paineita, lääkkeillä ratkotaan ongelmia.

Näin on. Monilta puuttuu sitkeys ja määrätietoisuus. Ilman kipua ei tule tulosta. Mutta eihän se näin saisi olla koska silloin voi rasittua.

Vierailija
410/453 |
21.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä takia lihavat naiset on aina se ongelma vaikka miehissä on edelleenkin enemmän lihavia kuin naisissa?

Tämä...

Miehissä on enemmän ylipainoisia, kuin naisissa. Lihavia sensijaan on naisissa enemmän. Erot on toki melko pieniä.

Suomalaisista 2–16-vuotiaista tytöistä 18 prosenttia ja pojista 29 prosenttia on ylipainoisia (ml. lihavuus). Lihavia on samanikäisistä tytöistä 4 ja pojista 9 prosenttia.

Nuorista eli 18–29-vuotiaista aikuisista ylipainoisia (ml. lihavuus) on naisista 35 ja miehistä lähes puolet, eli 47 prosenttia. Samanikäisistä naisista lihavia on 19 ja miehistä 17 prosenttia.

Yli 30-vuotiaista suomalaisista aikuisista ylipainoisia (ml. lihavuus) on 63 prosenttia naisista ja 72 prosenttia miehistä. Lihavia on naisista 28 ja miehistä 26 prosenttia. Lähes joka toinen (46 %) mies ja nainen on vyötärölihava.

Lihavia painoindeksin mukaan. On kyllä niin täysin älytöntä, että miehille ja naisille taulukko on sama, vaikka lihasmassan määrä sukupuolilla täysin eri planeetalta ja lihas painaa enemmän kuin läski.

joo, mutta mitä näkee tuolla ulkona niin ei ne miehet lihaksikkaita ole. 

Vierailija
411/453 |
21.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, kyllä minulle tulee ihan surullinen olo, kun näkee reilusti ylipainoisia nuoria naisia. Nuorena parikymppisenä, kun tytön pitäisi pitää hauskinta aikaa elämässään,, juhlia, tapailla kivoja poikia jne, niin kaikki menetetään tai siitä ajasta ei ainakaan paljoa irti saada kun ollaan reilusti ylipainoisia. Niiden poikien kanssa joutuu valtaviin kompromisseihin suostumaan, jos ylipäätänsä saa edes seksiä.

Asia on niin, että tuota nuoruuden aikaa ei koskaan takaisin saa, vaikka myöhemmällä iällä laihduttaisikin normaaleihin mittoihin. Se on vain menetetty.

Vierailija
412/453 |
21.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä...

joo, mutta mitä näkee tuolla ulkona niin ei ne miehet lihaksikkaita ole. 

Miehen kehossa on keskimäärin enemmän lihasta kuin naisen, riippumatta kehon koostumuksesta.

Vierailija
413/453 |
21.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, kyllä minulle tulee ihan surullinen olo, kun näkee reilusti ylipainoisia nuoria naisia. Nuorena parikymppisenä, kun tytön pitäisi pitää hauskinta aikaa elämässään,, juhlia, tapailla kivoja poikia jne, niin kaikki menetetään tai siitä ajasta ei ainakaan paljoa irti saada kun ollaan reilusti ylipainoisia. Niiden poikien kanssa joutuu valtaviin kompromisseihin suostumaan, jos ylipäätänsä saa edes seksiä.

Asia on niin, että tuota nuoruuden aikaa ei koskaan takaisin saa, vaikka myöhemmällä iällä laihduttaisikin normaaleihin mittoihin. Se on vain menetetty.

Näitä samoja asioita mietiskelin, kun katselin ravintolassa lihavien vanhempien äärimmäisen lihavaa lasta. Ehkä 5-7v.

Siinä tulee kyseinen pikkuihminen menettämään kaiken hauskan elämässään, lapsuuden, nuoruuden, kaiken

Tuo on vanhemmilta niin uskomaton pahoinpitely ja kidutus ettei sanat riitä kertomaan

Vierailija
414/453 |
21.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"lääkkeet " <-- Tämä on aika yleinen tekosyy lihavuudelle , näkee todella paljon 

Tosiasia on että lääkkeet eivät ole todellakaan yksinään syy lihavuudelle , yleensä nämä henkilöt eivät vain liiku tarpeeksi kulutukseensa nähden eivätkä syö säännöllisesti ja puhtaasti .

Mulla on nukkumiseen reseptit 100 x mirtatzapiini 15 mg ja ketiapiini 100 x 25 mg. Tuo on siis reilun puolen vuoden resepti ja otan lääkkeitä tarvittaessa. Ketiapiinia otan 3 * 25 mg kerralla uneen tai vaihtoehtoisesti tuon 15 mg mirtatzapiinia.

Ei minulle ole mitään ihme ruokahimoja noista tullut, turvotusta ja väsymystä kyllä, mutta siksi otankin tarvittaessa kun vuorotyöläisenä herään eri aikoihin ja eri rytmiin usein. Ja pätkäpaastoilen aamut joten syön muutenkin enemmän iltapainotteisesti.

Onkohan nuo määrännyt lääkäri ihan ajantasalla nuista lääkkeistä?.

Ei ainakaan psyk. klinikalla tuollain määrätä , ehkä vuosia sitten,muttei enää.

Huomattavasti pienemmällä annoksella mirta, ja ketiapiini aika hyvin lopetettu jo tuossa käytössä.

Vierailija
415/453 |
21.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaalipainoisena pysyminen edellyttää että myös pyrit siihen tietoisesti ja seuraat kropan muutoksia. Tää on vaan jotenkin nykyaikana saatu liitettyä ääripään syömishäiriöihin, vaikka on vaan ihan tervettä että tietoisella toiminnalla pidät itsesi normaalipainoisena. Tämä ei luonnollisesti tarkoita sitä että et voisi toisinaan vetää herkkuja, koska ei sellaisella satunnaisella herkuttelulla mitään isoja vaikutuksia ole painoosi. Olennaista on että miten ja mitä syöt säännöllisesti.

Vierailija
416/453 |
21.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienenä havaintona reilusti ylipainoisista ihmisistä. Kaikilla heillä on neuroottisia piirteitä, ja yleensä he ovat melko laiskoja jokainen. Onko se reilun ylipainon syy vai seuraus, sitä en tiedä. Eli, pitäisikö ensin hoitaa mieli, ja sen jälkeen se kroppa kuntoon? Nimenomaan tässä järjestyksessä.

Vierailija
417/453 |
21.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä tuo haittaa. Muotia on runsaus nykyään. 

Painon kanssa ei kannata mitään muotia seurata, vaan tehdä niin kuin on terveellistä. Ja terveellisintä on yleensä normaalipaino.

Vierailija
418/453 |
22.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin on. Monilta puuttuu sitkeys ja määrätietoisuus. Ilman kipua ei tule tulosta. Mutta eihän se näin saisi olla koska silloin voi rasittua.

Me ollaan kaikki geneettisesti erilaisia identtisiä kaksosia lukuunottamatta.

Silti löytyy aina näitä taulapäitä joiden mielestä on vain tahdonvoimasta kiinni, että pysyy hoikkana, vaikka toisen elimistö toimiiaivan erilaisella energiatasapainolla.

Kuitenkin aika monen tuommoisen taulapään tahdonvoima on sangen mystisesti kadonnut, kun kiloja alkaa kertyä heillekin keski-iän korvilla.

Vierailija
419/453 |
22.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehet syövät nykyään lounaalla kebabbia ja muuta vastaavaa kun ennen samanlaiset työmiehet söivät keittoja sekä ruisleipää.

Vierailija
420/453 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä tuo haittaa. Muotia on runsaus nykyään. 

Painon kanssa ei kannata mitään muotia seurata, vaan tehdä niin kuin on terveellistä. Ja terveellisintä on yleensä normaalipaino.

Käytitkö paljonkin aikaa tuon kirjoittamiseen?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi viisi