Hoitajat onko käytäntönä saunotuksissa ?
Vähän ihmettelin kun ystäni sanoi saunovansa potilaiden/hoidettavien kanssa tosin uimapuku päällä ,mutta kuitenkin. Onko yleistä ,että näin menetellään ?
Kommentit (93)
[quote author="Vierailija" time="23.10.2013 klo 13:42"]
Meillä vaihdetaan saunotuksen/suihkutuksen ajaksi kevyemmät ''sairaala''vaatteet. Liinavaatevarastosta otetaan puhtaat sairaalavaatteet (paita, housut ja sukat) ja siihen tietysti vielä essu, saappaat ja hanskat. Ei tule läheskään niin kuuma, kuin siinä hikoiluttavasta työpuvussa. Ja tiestysti saunottaja pääsee sen jälkeen suihkuun. Ei me loppupäivää juoksennella hikisinä työpuvuissamme :)
[/quote]
yleensä pääsee saunotuksen jälkeen suihkuun ja pois töistä.
[quote author="Vierailija" time="27.10.2013 klo 23:27"]
Ei ole
[/quote]
kyllä näinkin on menetelty
Arvatkaa mitä?! Olen fysioterapeutti ja joudun useamman kerran viikossa olemaan sairaalassa allasterapiassa jos jonkinlaisten potilaiden kanssa. Ihan tavallinen uikkari päällä. Ilman muuta samalla myös potilas suihkupestään. Se samainen uikkari päällä.
henk.koht.avustajat menettelee varsinkin aika vapaasti.
[quote author="Vierailija" time="30.10.2013 klo 19:24"]
Arvatkaa mitä?! Olen fysioterapeutti ja joudun useamman kerran viikossa olemaan sairaalassa allasterapiassa jos jonkinlaisten potilaiden kanssa. Ihan tavallinen uikkari päällä. Ilman muuta samalla myös potilas suihkupestään. Se samainen uikkari päällä.
[/quote]
ei varsinaisesti liity saunotuksiin mitenkään toi kuntoutus homma.
kotihoidossa mikä ettei siis alkuperäiseen
vähän riippuu paikasta mut paras läytäntö on ollut et yksi saunottaa ja sitä ennen vaihdetaan tyäasu löysään sauna mekkoon ja essu ja kumpparit. saunotuksen jälkeen sai käydä suihkussa :-) tämä siis kotihoidossa..b
tuskin jokaviikko edes saunotus osuu kohdalle.
naishoitajilla ei mitään bikinimallisia , miesasiakkailla voi tulla muuta mieleen ;)
[quote author="Vierailija" time="22.09.2013 klo 19:43"]
naishoitajilla ei mitään bikinimallisia , miesasiakkailla voi tulla muuta mieleen ;)
[/quote]
Sama aloitus oli myös kaksplussalla ja siellä päästiin seisokkiasioihin jo ihan ensimmäisissä viesteissä :D
ei mikään käytäntö ,poikkeuksia on tietysti.
täytyy joskus mennä mukaan saunaan ja silloin uikkari ihan ok.
[quote author="Vierailija" time="26.09.2013 klo 22:23"]
No hieman hymyilyttää. Mä oon kyllä saunonut ihan ilkosen alasti saunassa saunotettavien kehitysvammaisten kanssa saunanlauteilla (samaa sukupuolta kuin minä) :)
[/quote]
eihän tossa mitään kun samaa sukupuolta ,muuten uikkari vaan päälle.
pienissä vammaisten yksiköissä ihan tavallista ,asuntolat ,mm.
[quote author="Vierailija" time="29.09.2013 klo 13:39"]
En minä ainakaan mene työaikana saunomaan yhdenkään hoidokin kanssa. Jos saunoja on sen kuntoinen, että pystyy istumaan yksin löylyhuoneessa, niin siitä vaan, mutta saunaseuraksi en mene vaatteet päällä, enkä ilman. Mulla tulee huono olo saunassa sitäpaitsi.
[/quote]
sama täällä
uikkari + kumihanskat se on siinä.
[quote author="Vierailija" time="29.09.2013 klo 13:39"]
En minä ainakaan mene työaikana saunomaan yhdenkään hoidokin kanssa. Jos saunoja on sen kuntoinen, että pystyy istumaan yksin löylyhuoneessa, niin siitä vaan, mutta saunaseuraksi en mene vaatteet päällä, enkä ilman.[/quote]
Näin, meillä löylyyn kykenevät asiakkaat toki saatellaan lauteille ja sieltä pois, mutta muuten valvotaan sen saunan lasioven takana ja käydään tarpeen vaatiessa heittämässä lisää löylyä ja poistutaan taas saunasta.
Saunottajilla on yleensä päällään vuodeosastolta saatu vanha hoitajanmekko, essu, kumpparit ja käsineet. Kotioloissa asiakasta suihkutettaessa työvaatteista vähennetään yleensä työliivit, jakut tms. päällimmäiset vaatekerrokset ja loppujen vaatteiden päälle sitten essu, kumpparit ja käsineet.
62, joudun tyssäni välillä myös avustamaan varsinaista saunottajaa. Työasuksi suositellaan vaikka väljiä caprihousuja ja ohutta puuvillapuseroa. Siihen sitten suojaessu eteen, kumisaappaat jalkaan ja kertakäyttöhanskat käteen. Kertakäyttöessuja ei saunassa käytetä, koska eteen saattaa tulla sellaisia nostotilanteita, että essu ei kestä.
Yksi opiskelukaverini käyttää saunavuoroissaan shortseja ja lyhythihaista T-paitaa essun alla. Mutta yksi juttu on kuitenkin tärkin kaikesta. Pitää muistaa juoda paljon, eikä pelkästään vettä, vaan myös laihaa mehua ja kivennäisvettä. Muuten tulee huono olo.
Ei ole