Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tänään alkaa uusi elämä. Tavoitteena 20 kg laihtuminen. Anna yksi hyvä neuvo!

Vierailija
28.08.2020 |

Mä aloitan tänään uuden elämän. Olen lopenkyllästynyt liikakiloihini, raskaaseen oloon, suklaanmässytykseen, polvikipuihin, vetämättömyyteen, pullottavaan mahaan...
Olen konkarilaihduttaja, tiedän lautasmallin ja säännöllisen syömisen, arkiaktiivisuuden lisäämisen, hiilareiden vähentämisen, kärsivällisyyden...
Mutta mikä on se sun yksi ja paras neuvo, jonka annat laihduttajalle? Etenkin isoja kilomääriä itse pudottaneilta otan mielelläni vastaan oivalluksia.

Kommentit (2329)

Vierailija
1641/2329 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä juo sokerittomia limuja tai käytä light-tuotteita. Juo vettä ja syö jotain parintunnin välein. Jos syöt 5-6krt päivässä ja juot vettä, et voi epäonnistua. Älä jätä hiilareita pois,koska proteiini tarvitsee niitä toimiakseen. Käytä vaan aitoja raaka-aineita, voita ja sokeria sekä muista sallia itsellesi myös herkkuja. 

Nimim. -59kg ja paino pysynyt tällä systeemillä normaalissa jo vuosia.

Vierailija
1642/2329 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen nyt hieman reilu vuodessa laihduttanut 13kg. Lähinnä kaloreita laskemalla, vaikka sitä kovasti parjataan. Ohjenuorana ollut, että kulutan päivässä enemmän kuin syön. Lisäksi noin 5x/vko, 5km reipas kävelylenkki. Toiminut mulla! Olo paljon parempi henkisesti ja fyysisesti virkeämpi.

Itsekin aloitin kaloreita laskemalla, tai lähinnä ohjelmalla, joka kalorit laskee. Alotittaessa kävi ilmi, että syön liian vähän!! Piti siis lisätä ruokaa päivään monta sataa kaloria. Ja opetella syömään säännöllisesti. Se oli vaikeaa, koska en koskaan tuntenut tervettä nälkää.

Aikaa siihen meni, mut lopulta alkoi paino laskea ja nälkäkin tulla. 

Kaloriohjelma opetti paljon siitä, mitä energiaa kukin ruoka sisältää. Ohjasi rasvojen ja sokerin suhteen. Jopa hivenaineita sen avulla voi seurata. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1643/2329 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi neuvo: Pidä kaikin mahdollisin keinoin kiinni riittävästä unesta. Väsyneenä on turha yrittää parantaa elämäänsä.

Jos uni on kunnossa, pari muuta neuvoa: Järjestä ruokarytmisi niin, että et koskaan koe ns. kiljuvaa nälkää, koska se on myrkkyä hyvälle syömiselle. Ja vaikka et tekisi mitään muuta ruokavaliollesi, ala lisätä paljon kasviksia ihan kaikkeen ruokaan mitä syöt.

Allekirjoitan tän! Itse kun kärsin rajusta unettomuudesta, hoitaja kielsi edes ajattelemsta laihduttamista (huom. ei sulje pois terveellistä ruokaa), koska se ei tule unettomalla onnistumaan. Kun keho ei kertakaikkiaan kuluta. Ja sit vaan masentuu. 

Uni kuntoon ja sitten voi tehdä muitakin hyviä muutoksia.

Kasviksia lisäämällä keho alkaa niitä kaipaamaan. 

Vierailija
1644/2329 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä laihduta. Uudenlainen syöminen ei perustu kielloille, vaan ruuan koostumuksen muuttamiselle. Terveellisen ja vähärasvaisen kasvisruuan lisääminen auttaa saamaan kuituja ja kylläisyyttä. Perehdy siis kasvisruokaan kunnolla. Iso kulho kasviksia jokaisella aterialla kauniisti värien ja muotojen mukaan aseteltuna on pysyvä elämäntapamuutos. Arkisen liikunnan vähittäinen lisääminen ohjelmaan.

Olen ollut kasvispainotteisella nyt viikon ja paino on noussut 4 kiloa myös rasva,suola ja kaikki sokeripitoiset jääneet pois myös punainen liha, ruoan määrä on tosin pienentynyt 50% ja klo 19 jälkeen en syö mitään seuraavan kerran aamulla 9-10 aikoihin aamupala, mitäs nyt tehdään?

Järjetön ruokavalio. Pitää syödä rasvaa ja jopa suolaa jonkin verran. 

Keho reagoi muutoksiin. Joskus hitaasti, joskus nopeasti. Ehkä sun keho luulee nyt, et nälkävuodet iski ja meni säästötilaan samoin tein.

Vierailija
1645/2329 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti: Et tule ikinä onnistumaan kuten ei kukaan muukaan. Kerran läski, aina läski. Naisilla ei ole itsekuria. Kohta taas menee fazeria levykaupalla ja syytetään muita.

Miksi miehet ovat läskejä?

Vierailija
1646/2329 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on vanah ketju, mutta itselläni liikunta vaikeuttaa laihtumista. Se kasvattaa kulutusta, mutta sen seurauksena itselle tulee usein vetämätön ja väsynyt olo ja olen koko ajan nälkäinen ja ärtynyt. Mulla on kokemusta 3x 15kg laihtumisesta, ja joka kerta vältin liikuntaa. Tein pientä lihaskuntoa kiinteytyökseni, mutta mitään kaloreita isommin kuluttavaa en pystynyt harrastamaan, jätin sen laihdutuksen loppumisen jälkeiseen aikaan. Eikös Hesarilla tai ylessä ollut viime vuonna lehtiartikkelikin tutkimuksesta, että säännöllinen aerobinen harrasteliikunta ensin kasvattaa kulutusta hetkeksi, mutta sitten kulutus palaa alkuperäiselle tasolle, eli syömisten pitäminen samana mutta liikunnan aloittaminen ei ole avain laihtumiseen? Eri asia tietty himourheilijat, puhun nyt tavallisesta "tunnin reipas kävelylenkki 5 päivää viikossa" -tyylisestä urheilusta.

Olen entinen aktiiviliikkuja ja olin koko nuoruusikäni tuhdeimmassa kunnossa silloin, kun pyöräilin 20km päivässä satunnaisin lepopäivin. Runsas liikunta väsytti niin paljon, että tuli naposteltua enemmän, jotta selviytyi päivän töistä.

Vierailija
1647/2329 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pätkäpaasto on paras ja sitä voi harrastaa vaikka lopun ikää.

Itse syön vain klo12-20 välillä, en rajoita siinä erikseen mitään mutta jo tämä jättää iltasyömiset pois, unenlaatua parantaen ja sitten pitää kalorit kurissa.

Kun siihen tottuu, pienenee annokset itsestään ja ruokamäärä vähenee, pakottamatta. Mukaan mahtuu myös herkkuja koska mitään ei kannata kokonaan kieltää. Tämä itsellesi paras keino.

Vierailija
1648/2329 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En mollaa VHH:tä enkä toimi mutulla, vaan olen käynyt koulut. :D

VHH:ssa ei ole mitään vikaa. Se vaan ei ole taikaa, eikä sovi kaikille. Jos se jollekin sopii, hieno juttu! Siinä siis ei ole mitään vikaa. Mutta laihdutus tapahtuu miinuskaloreilla.

Se, miten miinuskaloreita onnistuu ylläpitämään ilman että elämä on kidutusta, on yksilöllistä. Ja minua harmittaa, että ihmisille tuputetaan VHH:ta taikakonstina koska se aidosti ei toimi kaikille. Ihmisillä on erilaisia ruokamakuja.

Laihdutusta yrittävät ihmiset ovat todella haavoittuvaisia sillä ovat usein epätoivoisia. Ja kaikenlainen misinformaatio hämmentää entisestään, hankaloittaen prosessia.

Vhh:ta on niin erilaisia ja tasoisia, että sekin hämmentää. Yks kaveri ei voinut syödä mitään juureksia, koska niissä hiilareita, toinen ei syönyt hedelmiä, koska sokeri. Kolmas lisää rahkan ja jogurttiin kuohukermaa!!! Vaan koska voi. 

Aikoinaan vahingossa haksahdin vhh:n. Silloin ei siitä vielä puhuttu, mutta tajusin jälkikäteen näin käyneen. Söin  kyl aamuisin hedelmän, kaksi ruispalaa voilla ja juustolla. Ja söin silloin tällöin ihan mitä mieli teki. Se vaan, etä mieliteot kertoivat, mikä milloinkin keholle sopii. Jäi makeanhimo ja peruna ym. lastujen himo ihan itsestään. Söin salaattia ja kasviksia aina vähintään puolet ruuasta. Koska peruna/pasta oli töissä pahaa, en syönyt niitä. Siinä se, muuta ei tarvittu. 

Näin söin, voin hyvin, olin energinen ja terve. Kunnes sairastuin muista syistä. Ruokavaliolla ei siihen voinut vaikuttaa.

Vierailija
1649/2329 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elimistö ei oikeasti pysty hyödyntämään kasvisruoan ravintoaineita samalla tavlla kuin kasviruokaa pidempään syöneellä, jos on ikänsä syönyt sekaruokaa. Elimistö tottuu pilkkomaan sitä, mitä sille on antanut. Jos siis vaihtaa ruokavalionsa, boi kestää jopa kuukausia, että se tottuu ja alkaa hyödyntämään saamaansa. Mitä mätömpää ruokaa on syönyt, sitä huonommin keho saa kasviksista ravinteita otettua elimistön käyttöön. Viimeistään, kun alkaa hiuskia irrota, ihoa kutista kuivuudesta tai muuta poikkeavaa, jota ei ole ollut, tietää, ettei kroppa sulata kasviksia tarpeeksi.

Sen takia kuuluisi vähentää siitä omasta ruokavaliosta ne lihottavat tekijät pois, kuten ylensyöminen ja kaloripommit, eikä keikauttaa koko ruokavaliotaan uusiksi kerralla.

Tähän perustuu se neuvo, että lisää ruokaansa kasviksia. Hallitusti. Pikkuhiljaa se keho alkaa niitä käyttämään ja lopulta jopa kaipaamaan.

Vierailija
1650/2329 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

1) Älä syö makeaa

2) Kävele pari kilometriä päivässä

Vierailija
1651/2329 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen laihtunut hitaasti, mutta varmasti jättämällä leivän ja kaikki makeat pois.  Syön vain kaksi ohutta kauraleipäviipaletta päivässä. (ohut kauraherkku) . Olen lisännyt kananmunia,  raejuustoa, rasvatonta rahkajogurttia, paljon marjoja, vihanneksia, juureksia (teen niistä pataruokia), vähän hedelmiä. En syö lihaa, mutta kalaa ja äyriäisiä kyllä.  Yllättävän nopeasti  muuttuu tilanne, makeaa ei edes kaipaa. 

Vierailija
1652/2329 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää oppia sietämään pientä nälkää. Monesti ihmiset harrastavat tunne syömistä. 

Vierailija
1653/2329 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, se on totta, että jotkut tosiaan raportoivat tuota, että VHH:lla katoaa makeanhimo yms. Ja tosiaan monihan onnistuu VHH:lla - juuri siksi kun ruokavaliosta eliminoituu monet sellaiset kaloritiheät ruoat joissa on paljon hiilareita JA rasvaa. Ei jää sellaisia roskaruokavaihtoehtoja paljoa, ja lopulta ne unohtaa.

Se ei kuitenkaan tosiaan mene kaikilla näin, ja on siitä tutkimuksiakin usea tehty, joissa ihmiset jaetaan satunnaisotannalla eri ryhmiin, joille annetaan ohjeeksi joko VHH ja vaikka vähärasvainen ruokavalio. Ja tutkitaan ruokavaliossa pidättäytymistä.

Järjestäen tulokset näyttävät, että ihmiset pudottautuvat pois tasapuolisesti kaikista eri erikoisruokavalioista. Se tuntuu siis olevan kovin yksilöllistä, että mikä kenellekin on se toimiva ruokavalio. Ja aina sitten on niitä koekaniineja, jotka kovasti tykkäävät ohjeistetusta ruokavaliosta - VHH tai mikä vaan - ja pysyvät siinä tutkimuksen jälkeenkin.

Mitään yhtä ruokavaliota ei pitäisi paasata kaikille ihmisille.

Vierailija
1654/2329 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä tsättärin (chatGPT:n, generatiivisen esitreenatun transformaattorin?) vinkki resitentin tärkkelyksen määrän lisäämiseksi esim. riisissä ja potuissa:

Resistentti tärkkelys on tärkkelyksen muoto, joka ei hajoa ruoansulatuksessa, vaan kulkeutuu paksusuoleen, missä se toimii prebioottina eli ruokana suoliston hyödyllisille bakteereille. Resistentin tärkkelyksen määrä voi lisääntyä, kun tärkkelyspitoisia ruokia jäähdytetään ja sitten lämmitetään tai kun ne jäähtyvät ja syödään myöhemmin kylmänä.

Esimerkiksi perunassa ja riisissä oleva tärkkelys voi muuttua resistentiksi, kun ruoka jäähtyy. Jäähtyessään osa tärkkelyksestä muodostaa rakenteita, joita keho ei pysty hajottamaan niin helposti. Kun sitten lämmität tai syöt ruoan kylmänä, resistentti tärkkelys voi säilyä suurelta osin muuttumattomana.

Tutkimukset ovat osoittaneet, että tällainen resistentti tärkkelys voi tarjota suolistobakteereille ravintoa ja edistää suoliston terveyttä. Kuitenkin resistentin tärkkelyksen muodostuminen voi vaihdella eri ruoka-aineiden ja niiden käsittelytapojen välillä.

On tärkeää huomata, että resistentti tärkkelys ei välttämättä lisäänny kaikissa tärkkelyspitoisissa ruoissa samalla tavalla, ja se voi myös vaihdella yksilöittäin. Ruoan jäähdyttäminen ja uudelleenlämmittäminen tai sen syöminen kylmänä voi kuitenkin olla yksi tapa lisätä resistentin tärkkelyksen määrää ruoassa.

Vierailija
1655/2329 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ala seuraamaan Tarinaa terveydestä -blogia.

Vierailija
1656/2329 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä rupea millekään kuurille, vaan muuta ruokailutapojasi niin vähän kerrallaan että  paino putoaa noin kilon kuukaudessa.

Vierailija
1657/2329 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä tee samaa virhettä, jonka jälkeen olet aikaisimmilla laihdutuskerroilla lihonut takaisin ja plus.

Vierailija
1658/2329 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.vauva.fi/keskustelu/3999374/miten-elama-muuttui-laihtumisen…

realistisia kertomuksia, mitä tapahtui onnistuneen laihduttamisen jälkeen.

Vierailija
1659/2329 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä rupea millekään kuurille, vaan muuta ruokailutapojasi niin vähän kerrallaan että  paino putoaa noin kilon kuukaudessa.

Vhh on hyvä tapa.

Vierailija
1660/2329 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävele tunti päivässä, säässä kuin säässä. Kiinnostaa tai ei. Kuuntele vaikka äänikirjaa, jos alkaa maistua puulta.

Ota tavoitteeksi laihdettaa vaan 100g päivässä. Jos laihdutat nälkäkurkena 3kg viikossa, syöt kuurin jälkeen kolmen edestä.

Kaikki sipsit, suklaat, jäätelö jne. pois ikuisiksi ajoiksi. Elimistö tottuu kyllä, mutta siihen menee kauan.

Älä syö mitään väkisin sen takia, että se on terveellistä. Vaihtoehtoja löytyy. En syö itse aamuisin vihaamaani puuroa, vaikka se olisi kuinka hyvä startti päivälle.