Tänään alkaa uusi elämä. Tavoitteena 20 kg laihtuminen. Anna yksi hyvä neuvo!
Mä aloitan tänään uuden elämän. Olen lopenkyllästynyt liikakiloihini, raskaaseen oloon, suklaanmässytykseen, polvikipuihin, vetämättömyyteen, pullottavaan mahaan...
Olen konkarilaihduttaja, tiedän lautasmallin ja säännöllisen syömisen, arkiaktiivisuuden lisäämisen, hiilareiden vähentämisen, kärsivällisyyden...
Mutta mikä on se sun yksi ja paras neuvo, jonka annat laihduttajalle? Etenkin isoja kilomääriä itse pudottaneilta otan mielelläni vastaan oivalluksia.
Kommentit (2329)
Syö 5 kertaa päivässä noin 4 tunnin välein siis.
Vierailija kirjoitti:
Syö 5 kertaa päivässä noin 4 tunnin välein siis.
Älä nyt viitsi, ei usein syömällä laihdu.
Vierailija kirjoitti:
Ikuisena laihduttajana olin jo lyönyt hanskat tiskiin ja läskiä kertyi yksi kilo vuodessa tahdilla, mutta viimeiset pari kk olen vetänyt mennyttä aikaa takaisin; menin lääkäriin ja sain GLP-1 lääkettä. 10 kiloa tippui ihan normaalin laihdutuksen keinoin tosi lyhyessä ajassa, eikä ole ollut nälkä. Ainoa huono puoli on, että tätä lääkettä pitää jatkaa hamaan tappiin saakka mutta sellasta se on, krooninen läskeys.
Sama täällä. 13 kg on nyt lähtenyt, mutta minulla hintana on välillä voimakaskin pahoinvointi. Nälkä ei ole. Annosta pitäisi nyt nostaa, mutta en tiedä uskallanko tuon pahoinvoinnin takia. Ylen jutussa tänään oli juuri, että henkilöllä pahoinvointi oli loppunut puolessa vuodessa. Se on pitkä aika. Minulla tosin ei ole sitä koko aikaa, mutta aina välillä se iskee ja sitten on päivä pilalla oksentelun vuoksi.
Jokaisella aterialla syö joku yksi laadukas korkeaproteiininen juttu. Esim. aamulla kananmunaa tai proteiinilla höystetty smoothie/rahka, lounaalla lohifilee/kanafilee, illallisena sama juttu. Kun menet ulos syömään, niin valitse jokin sopiva vaihtoehto menusta ( proteiini+kasvikset). Ei siis mitään sen erikoisempaa.
Olin itse aluksi erittäin skeptinen (kun mikään muukaan ruokavalio ei tuntunut vievän väsymystä), mutta mulla tämä vaikutti todella positiivisesti jaksamiseen ja ruokahalun tasaantumiseen, ja oli varmaan se suurin yksittäinen tekijä painonpudotukseen.
Tiedät itsekkin, ettei tuo jojo laiduttaminen auta yhtään mitään. Jos saat sen 20kg pois niin kuinka nopeasti saat sitten takaisin. Sinun täytyy muuttaa koko ajatusmaailma.
Suosittelen pätkäpaastoa, 16/8 ja n. viikossa totutat itsesi siihen ja pidät siitä kiinni loppuelämäsi.
4-vuotta pätkäpaastoa takana ja kilot pysyvät missä ne haluan, jos repsahan esim syön 12-14h välein ja paino nousee niin takasin vaan 16/8 tai jopa 20/4.
https://www.youtube.com/results?search_query=intermittent+fasting
Vierailija kirjoitti:
Joo, se on totta, että jotkut tosiaan raportoivat tuota, että VHH:lla katoaa makeanhimo yms. Ja tosiaan monihan onnistuu VHH:lla - juuri siksi kun ruokavaliosta eliminoituu monet sellaiset kaloritiheät ruoat joissa on paljon hiilareita JA rasvaa. Ei jää sellaisia roskaruokavaihtoehtoja paljoa, ja lopulta ne unohtaa.
Se ei kuitenkaan tosiaan mene kaikilla näin, ja on siitä tutkimuksiakin usea tehty, joissa ihmiset jaetaan satunnaisotannalla eri ryhmiin, joille annetaan ohjeeksi joko VHH ja vaikka vähärasvainen ruokavalio. Ja tutkitaan ruokavaliossa pidättäytymistä.
Järjestäen tulokset näyttävät, että ihmiset pudottautuvat pois tasapuolisesti kaikista eri erikoisruokavalioista. Se tuntuu siis olevan kovin yksilöllistä, että mikä kenellekin on se toimiva ruokavalio. Ja aina sitten on niitä koekaniineja, jotka kovasti tykkäävät ohjeistetusta ruokavaliosta - VHH tai mikä vaan - ja pysyvät siinä tutkimuksen jälkeenkin.
Mitään y
Näin uskon myös. Aiemmin jo Patrik Borgia suosittelin. Hänellä 8n hyvin laaja lähestymistapa ja ohjeistus hyvä siihen itselle sopivaan systeemiin.
Omalla kohdalla toi vhh toimi, koska ajauduin siihen vahingossa, ilman mitään ohjeistusta. Siitä seurasi se, että oma olotila ohjasi ruokahalua. Mut aina paljon vihanneksia.
Mä laihduin kun olin yläkoulun opettajana. Olin melkein koko työpäivän jaloillani, askelia tuli päivässä helposti 15 000 ja aina yli 10 000. Myös kouluruokadietti oli mulle sopiva: söin nopean lounaan perusruokaa jollain perussalaatilla tai raasteella. Ruoka ei houkuttanut syömään liikaa, eikä siihen olisi ollut aikaakaan. Naposteluihin tms. ei myöskään ollut yleensä aikaa päivän aikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle ei sovi minkään ruuan demonisointi. Alkuun ehkä voisi ottaa sellaisen riisutun lautasen, esim. kolme viikkoa. Mutta mitä enemmän ajattelee, ei pastaa ei pastaa..sitä rnemmän ivot ajattelee...pastaa!!
Parempi olisi syödä mitä ikinä juat tekee mieli. Sitä puolet ja toinen puoli vihanneksia. Keho alkaa tottua vihanneksiin ja haluamaan niitä enemmän.
Sinulla taitaa olla nämä ongelmat olla jossakin aivan muualla kuin painonhallinnassa, kun tuossa kerrot mielihalujesi kurissapitämisestä.
Tuo on ihan yleinen totuus. Pätee kaikkeen. Jos sanon että älä ajattele sitruunaa, mitähän silloin ajattelet? Aivot eivät tunnista sitä kieltoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä aloitan tänään uuden elämän. Olen lopenkyllästynyt liikakiloihini, raskaaseen oloon, suklaanmässytykseen, polvikipuihin, vetämättömyyteen, pullottavaan mahaan...
Olen konkarilaihduttaja, tiedän lautasmallin ja säännöllisen syömisen, arkiaktiivisuuden lisäämisen, hiilareiden vähentämisen, kärsivällisyyden... Mutta mikä on se sun yksi ja paras neuvo, jonka annat laihduttajalle? Etenkin isoja kilomääriä itse pudottaneilta otan mielelläni vastaan oivalluksia.Lopetat vain sen turhan syömisen. Ei se niin vaikeaa voi olla, läski.
Ylimielisyys ja ilkeys ovat helppoja, empatia/myötätunto vaikeita. Mieluummin läski ja empaattinen, kuin ilkeä ja hoikka.
Joskus nälkä onkin janoa!
Kun ns. nälkä tai mieliteko iskee, vaikka olet jo syönyt päivän ruoat ja ajattelit olla tankkaamatta/napostelematta lisää, niin otapa vesihörppy.
Näytä itsellesi, että kumpi teillä määrää, sinä itse vai sinun pötsi.
Ei mikään jos on isot luut ja muutenkin perus pirttiskrode
Laihduin ihan itsestään, kun oli töissä niin kiire ja hauskat hommat. Vaatteet vain pyörii päällä. Nyt ajattelin lihoa takaisin luonnolliseen elinpainooni. Jäätelöllä tulee helposti kymmenen kiloa takaisin. Loput viisi jätän hankkimatta. Paitsi, jos masentaa, niin tulee sekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen konkarilaihduttaja, tiedän lautasmallin ja säännöllisen syömisen, arkiaktiivisuuden lisäämisen, hiilareiden vähentämisen, kärsivällisyyden... Mutta mikä on se sun yksi ja paras neuvo, jonka annat laihduttajalle? Etenkin isoja kilomääriä itse pudottaneilta otan mielelläni vastaan oivalluksia.Lopetat vain sen turhan syömisen. Ei se niin vaikeaa voi olla, läski.
Ylimielisyys ja ilkeys ovat helppoja, empatia/myötätunto vaikeita. Mieluummin läski ja empaattinen, kuin ilkeä ja hoikka.
Kyllä sinä pystyt siihen, läski! Ei kukaan (kai?) sitä ruokaa tunge kurkustasi alas öisinkin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja se mikä ei tapa, vahvistaa, niinkö? Oliko muita latteuksia? Empatia ja sääli ovat sairautta, kun puhutaan taistelusta läskiä ja itsepetosta vastaan. Haluatko olla terve vai lyllertävä sydäri- ja verisuonitautiriski, joka hikoilee vessassa käydessäänkin?
Ole itsellesi armollinen, hiljaa hyvää tulee :)
Älä viitsi, luut on punnittu. Hennon ihmisen luut painoivat jotain kilon verran vähemmän kuin samanpituisen rotevan.
Näissä asioissa ihminen pettää vain itseään.
Pätkäpaasto 16:8 on toiminut minulla ja monella muulla.
En ole pudottanut isoja kilomääriä, mutta 10 kg lähti kävelemällä. Joka päivä, oli aurinko tai sade. Yleensä kävelin joko ennen työpäivää tai työpäivän jälkeen tunnin ja viikonloppuisin kävelin lenkin ja lisäksi poljin kuntopyörää kotona 20-30 min. En tykkää juoksemisesta, en uimisesta enkä kuntosalista ja kaikki ryhmäliikunnat ja pallopelit suorastaan saavat inhon väristyksiä aikaan. Sitten yhtäkkiä tajusin, että ei se kävely niin paha ole. Noin kilo per kuukausi lähti painosta kävellen. Tietysti täytyy huolehtia, ettei sitten syö ruokaa tupla-annosta lenkin jälkeen. Samalla kun paino putosi, vaatekoko pieneni 42:sta 38/40:een. Oli se hienoa ostaa ulkoilupuku koossa 38, mitä en ollut nuoruuden jälkeen pystynyt tekemään.
Muuten ok, mutta aineenvaihdunta on aina käynnissä, ei se aamuisin erikseen käynnisty.