Tänään alkaa uusi elämä. Tavoitteena 20 kg laihtuminen. Anna yksi hyvä neuvo!
Mä aloitan tänään uuden elämän. Olen lopenkyllästynyt liikakiloihini, raskaaseen oloon, suklaanmässytykseen, polvikipuihin, vetämättömyyteen, pullottavaan mahaan...
Olen konkarilaihduttaja, tiedän lautasmallin ja säännöllisen syömisen, arkiaktiivisuuden lisäämisen, hiilareiden vähentämisen, kärsivällisyyden...
Mutta mikä on se sun yksi ja paras neuvo, jonka annat laihduttajalle? Etenkin isoja kilomääriä itse pudottaneilta otan mielelläni vastaan oivalluksia.
Kommentit (2329)
Vierailija kirjoitti:
Mistä saa proteiinia, jos ei tykkää kananmunasta, rahkasta (ainakaan maustamattomasta) tai mistään kokolihasta tyyliin pihvi?
Kana, raejuusto, kala nyt ensimmäisinä. Itse teen ruokasalaatin lounaaksi (jossa tänään n. 100 g kypsää broileria ja paljon erilaisia kasviksia). En syö päivällistä vaan hieman isomman iltapalan, jolloin loput broilerista (n. 50 g) ja tomaattia, paprikaa, pala leipää, 2.5 dl jogurttia (jossa marjoja, ei sokeroituja).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä saa proteiinia, jos ei tykkää kananmunasta, rahkasta (ainakaan maustamattomasta) tai mistään kokolihasta tyyliin pihvi?
Juustosta, jauhelihasta esim.
Noista nyt ainakin. Unohda noi kasvishörhöjen linssit ja nyhtökaura sun muut keinoruuat, ihminen ei pysty hyödyntämään kasvisproteiinia.
Vierailija kirjoitti:
Syö kuin keräilijä/metsästäjä.
Eli aikana ennen kuin maanviljely ja hiilarimättö keksittiin. Ihmisen kroppa on evoluutiossa kehittynyt keräilijä/metsästäjä ruokavaliolle. Eli kalaa, lihaa ja kasviksia/hedelmiä/marjoja sellaisenaan, ilman lisäaineita.
Kyllä miehellä menee pari tuntia aina siihen, ennen kuin kala on suolattuna kellarissa odottamassa seuraavan päivän savustussessiota:-D
Marjoja poimin vain pakasteeseen, joten hän poimii ne itse tuolta pensaista, puhtailla käsillä aina sinne ja voi makealla suulla jatka touhujaan. En tee marjoista piirakoita enkä hilloja vaan spelttimannasta vispipuuroa. Lisään siihen mantelijauhetta, hyvin pysyy nälkä loitolla. Lisään myös suolatonta luomuvoita kattilaan, niin ei pala puuro kattilanpohjaan koskaan. Puurot annostelen jääkaappiin pieniin rasioihin (hapankaalirasia kiertää aina uudelleen) , niin ei tule otettua lisää. Jätän sentin verran tilaa täysmaidolle, joka aina ostetaan luomuna, kun ei omaa niittylehmää ole.
Proteiinin saamisesta: Voi syödä maustettujakin rahkoja, jos valitsee vähäsokerisen vaihtoehdon. Jos pihvi ei maistu, niin vähärasvainen jauheliha on aivan kelpo vaihtoehto. Pastoissa myös saatavana erilaisia kikhernepastoja yms vaihtoehtoja, jossa todella paljon enemmän protskuja kuin vehnäjauhopastasta, eikä minusta maussa juuri eroa.
Vierailija kirjoitti:
Olen hoikka sporttinen mies joten en ehkä osaa samaistua jos on "ongelmaa", mutta sellaisella joka "tietää" lautasmallit ja terveelliset ruoat niin ehkä muuta peruslinjaus tulee mieleen. Ampukaa alas jos olen väärässä.
- syö hyvää ja epäterveellistä 1 pv/vko, esimerkiksi perjantaina. Muuten syö arkiruokaa ilman mitään pientä kahvin pullaa. Yksi päivä viikossa on kuitenkin aika usein sekin. Toki yksi konvehtia tai "Marie-keksi" kahvilla on aivan jees, kunhan se ei vaihdu 200g kakkupalaan.
- älä syö niin, että mahassa tuntuu venytystä. Vähempikin ruoka pitää riittää kuin sellainen painava noutopöydän lautanen
- Pidä pöydällä aina tuoreita hedelmiä josta nappaat vaikka banaanin välipalaksi. Nopea ja riittävä.
- Opettele arkiliikkuminen ja touhuilu. Imuroi ja tamppaa mattoja vaikka kaksi kertaa useammin jos et muuta askaretta keksi.
- Lue kirjaa tai kuuntele musiikkia pieni hetki päivittäin netin selaamisen sijaan. Näin lasket stressitasoa ja vältät syömästä ahdistuksen tunteisiin.
- jos pystyt niin 3-5 krt/vko voimakasta hikoilua aiheuttavaa liikuntaa. Kävely kuuluu vanhainkotiin, laihduttajalle ja terveelle aikuiselle ruumista kurittavaa toimintaa!
Tässä hyvä linjaus terveeseen elämään. Aivan liian moni vouhottaa täällä ketoa ja kikherne-paskaa, noista paistaa heti läpi että ollaan ihan metsässä ja tekemässä normaalista asiasta aivan liian vaikeaa.
Pätkäpaasto, 16/8. Ota selvää! ;) Täälläkin on ollut hyvä ketju aiheesta.
Diabetekseen sairastuminen auttaa ihan hyvin, siinä laihtuu :D No ei mutta oikeasti, minulla oli jo esidiabetes ja laihduin selittämättömästi vaikka söin kuin hevonen. Se kai auttoi siltä osin, että sain motivaatiota jatkaa vielä eteenpäin vaikka kuinka, ja ekaa kertaa elämässäni pääsin normaalipainoon.
Syö tarpeeksi terveellistä ruokaa aamun ja päivän mittaan niin illalla ei tule himo korjata kalorivajetta sokerilla.
Kuitu ja proteini pitää nälän poissa.
Kaikki usein parjaavan kaloreiden laskemista mutta itselleni se oli silmiä avaava kokemus huomata miten salakavalasti sitä syö yli kulutuksen. Vaikka jättäisikin pois herkut ja roskaruuan.
Aika. Älä odota tuloksia samantien vaan keskity alussa siihen, että löydät itsellesi sopivat ruuat, maistele, kokeile ja kokkaa. Itse syön joskus samoja ruokia pari-kolmekin päivää koska en jaksa innovoida mutta joskus kokkailen tosi paljon eri ruokia ja etsin niitä lempireseptejä.
Liikunta ei laihduta, mutta tukee. Ja se tuo hyvää oloa.
Minulla kesti vuosi laihduttaa 10kg mutta tein sen (5 vuotta sitten). Ja ovat pysyneet poissa, koska löysin itselleni elämäntavan ilman että joka vuosi pitää diettailla. Ruoka on hyvää, liikunta on kivaa ja herkutkin sallittua (ei tosin joka viikko, sallin yhden tai kaksi herkkupäivää kuukaudessa).
Minä olen mukana , olen aiemmin pudottanut 42 kiloa , 2 kiloa per kuukausi. Ihan vain vaihtamalla lautasen pienempään ja kaikki makea pois. Nyt "koronakiloja on tullut " ja syy suklaat,jätskit,pullat ja muu makea. Nyt teen ryhtiliikkeen. Tsemppiä me , kyllä me onnistumme!
Vierailija kirjoitti:
Minä olen mukana , olen aiemmin pudottanut 42 kiloa , 2 kiloa per kuukausi. Ihan vain vaihtamalla lautasen pienempään ja kaikki makea pois. Nyt "koronakiloja on tullut " ja syy suklaat,jätskit,pullat ja muu makea. Nyt teen ryhtiliikkeen. Tsemppiä me , kyllä me onnistumme!
Enpä usko että onnistuu. Kilot tulee takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen hoikka sporttinen mies joten en ehkä osaa samaistua jos on "ongelmaa", mutta sellaisella joka "tietää" lautasmallit ja terveelliset ruoat niin ehkä muuta peruslinjaus tulee mieleen. Ampukaa alas jos olen väärässä.
- syö hyvää ja epäterveellistä 1 pv/vko, esimerkiksi perjantaina. Muuten syö arkiruokaa ilman mitään pientä kahvin pullaa. Yksi päivä viikossa on kuitenkin aika usein sekin. Toki yksi konvehtia tai "Marie-keksi" kahvilla on aivan jees, kunhan se ei vaihdu 200g kakkupalaan.
- älä syö niin, että mahassa tuntuu venytystä. Vähempikin ruoka pitää riittää kuin sellainen painava noutopöydän lautanen
- Pidä pöydällä aina tuoreita hedelmiä josta nappaat vaikka banaanin välipalaksi. Nopea ja riittävä.
- Opettele arkiliikkuminen ja touhuilu. Imuroi ja tamppaa mattoja vaikka kaksi kertaa useammin jos et muuta askaretta keksi.
- Lue kirjaa tai kuuntele musiikkia pieni hetki päivittäin netin selaamisen sijaan. Näin lasket stressitasoa ja vältät syömästä ahdistuksen tunteisiin.
- jos pystyt niin 3-5 krt/vko voimakasta hikoilua aiheuttavaa liikuntaa. Kävely kuuluu vanhainkotiin, laihduttajalle ja terveelle aikuiselle ruumista kurittavaa toimintaa!
Tässä hyvä linjaus terveeseen elämään. Aivan liian moni vouhottaa täällä ketoa ja kikherne-paskaa, noista paistaa heti läpi että ollaan ihan metsässä ja tekemässä normaalista asiasta aivan liian vaikeaa.
Lisään vielä, että myös proteiinivouhottajat ovat sekaisin kuin seinäkellot. Normaali ihminen ei proteiinia paljon tarvitse koska ei ole tarkoitus rakentaa kehoa. Rasva pitää nälkää vielä proteiinia paremmin.
Tarvittavan proteiinin saa syömällä normaalisti.
Tänään perseet, koska huomenna diet alkaa.
En lukenut koko ketjua, joten kerron vain, miten itse onnistuin. Pudotettavaa oli vähemmän mutta olen ollut tosi tyytyväinen.
Oma ratkaisuni oli yksinkertaisesti aloittaa uusi liikuntaharrastus. Liityin yhteen ryhmään ja aloin harjoitella säännöllisesti. Vuodessa kaikki turvotus oli sulanut ja kroppa on kuin nuorena. Vaatekoko tippui M-koosta S-kokoon. Parasta tässä on kuitenkin se, että tykkään tästä lajista aivan valtavasti ja olen kehittynyt siinä paljon. Saan siitä iloa ja virtaa elämääni ja uusia tuttujakin olen saanut.
Treeneihin lähtö on nykyään päivän paras hetki ja kotiin tultua voin hyvin syödä mitä huvittaa. Harvoin tosin edes huvittaa alkaa mättää mitään älytöntä, kun kropan muutokset ovat olleet niin positiivisia.
Vierailija kirjoitti:
Syö vähemmän
En ole tuo kommentoija mutta miksi tuota on alapeukutettu? Itse ainakin laihduin sillä että söin vähemmän. Ne liikakilot oli tulleet sillä liiallisella syömisellä.
Huomaa että täällä palstailee lihavia ihmisiä joiden kilot on muka tulleet ihan muulla tavalla kuin liikasyömisellä. Arvatenkin matalasti koulutettua porukkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maltti on valttia. Kilot kertyneet pikkuhiljaa ja lähtevät pikkuhiljaa. Itse aloitin kesäkuussa elämäntapamuutoksen, minkä myötä tavoite keventyä vajaasta 103:sta kilosta vajaaseen 88 kiloon. Nyt paino noin 93 kiloa ja tilanne alkanut vikkelämmin kuin oletin. Ajallisesti tavoitteeni oli vuodenvaihteessa ja syömisen sekä urheilun osalta tavoite loppuiäksi.
Olet laihtunut kahdessa kuukaudessa 10 kg ja kehuskelet maltilla? Just joo. Itse pääsin tuohon tulokseen päivittäisellä kalorien tarkkailulla kahdeksassa kuukaudessa.
Ajallisesti ennemmin kolme kuukautta kuin kaksi. Tarkkaan sanoa 2 kuukautta ja 3 viikkoa. Matkaa on vielä ja maltin aika on käsillä, koska alun hyvän vauhdin jälkeen edistysaskeleet selvästi hidastuvat. Pelkät kilot eivät kerro minusta kokonaiskuvaa, koska mitä enemmän on pudotettavaa sitä helpommin kilo lähtee. Itsellä ne hlepot kilot on nyt hoidettu ja tiukin vaihe edessä.
Suksi nyt kuuseen papujes kanssa.