Tänään alkaa uusi elämä. Tavoitteena 20 kg laihtuminen. Anna yksi hyvä neuvo!
Mä aloitan tänään uuden elämän. Olen lopenkyllästynyt liikakiloihini, raskaaseen oloon, suklaanmässytykseen, polvikipuihin, vetämättömyyteen, pullottavaan mahaan...
Olen konkarilaihduttaja, tiedän lautasmallin ja säännöllisen syömisen, arkiaktiivisuuden lisäämisen, hiilareiden vähentämisen, kärsivällisyyden...
Mutta mikä on se sun yksi ja paras neuvo, jonka annat laihduttajalle? Etenkin isoja kilomääriä itse pudottaneilta otan mielelläni vastaan oivalluksia.
Kommentit (2329)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi, että tulen tänne toisen ketjuun huutelemaan, mutta paikalla tuntuu olevan kannustavia ja asiantuntevia ihmisiä.
Olen itse pudottamassa painoani ja opettelemassa terveellisempiä ruokailutapoja. Muuten sujuu oikein hyvin, mutta iltapäivällä lounaan jälkeen valtaa aivan järkyttävä makeannälkä. Siis sellainen, että olen pahimmillani kaapinut siirappipurkin pohjia tai syönyt kuivaa kaakaojauhetta. Suklaalevy tai irtokarkkipussi uppoaa tuossa tilanteessa helpsti, jos kauppa on lähellä.
Mistä se iltapäivän makeanhimo johtuu? Mitä asialle voisi tehdä?
AP:lle tsemppiä!
Mitä syöt lounaaksi?
Normaalin lounaslinjaston ruoan/lounasravintolan ruoan töissä. Vaihtelee siis todella paljon. Tällä viikolla esim. kanaa ja riisiä salaatteineen ja vähän eri kastikkeella useampana päivänä. Noudatan lautamallia eli puolet salaattia.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen nyt vuodessa laihtunut reilu 12 kg ilman laihdutuskuuria. Olen tehnyt yksittäisiä muutoksia yhden kerrallaan. Ydinajatus on se, että mitään en karsi tai kiellä, ainoastaan lisään asioita, koska niin se on helpompaa. Yhden yhtäkään kaloria en ole laskenut.
Tällä hetkellä:
- Aamulla ja lounaalla huolehdin siitä, että vatsa tulee täyteen. --> Tämä vähentää todella merkittävästi iltasyömisen tarvetta.
- Kasviksia, hedelmiä tai marjoja joka aterialle --> Aikaisemmin olen pitänyt hedelmiä kiellettyjen listalla, mutta nyt totesin, että kukaan ei ole lihottanut itseään hedelmillä. Hedelmien myötä on helpompi lisätä muitakin kasviksia. Yritän upottaa kasviksia ruokaan, en varsinaisesti puputtaa vain salaattia, koska salaatissa tulee loppujen lopuksi aika pienet määrät kasviksia.
- Syön itseni juuri ja juuri täyteen. Loppuja ruokia ei tarvitse ahtaa, vaan saan jättää. Myös ravintolassa saa jättää, eikä tarvitse ajatella kokin tunteita. --> Annoskoot ovat pienentyneet merkittävästi. Annoskoot ovat olleet mun lihosemmin perisyy.
- Herkutella saa, mutta se ei oikeuta karsimaan muita aterioita. Karkkia en osta kotiin, mutta muualla saan syödä. --> Herkkujen määrä pysyy luonnostaan pienenä, kun jälkiruoaksi riittää pienempi määrä. Muiden aikana ei karkkiakaan kehtää vetää kaksin käsin.
- Leipää, riisiä ja pastaa saa syödä --> Määrät pysyvät kohtuullisena, ei synny sellaista himoa, että täytyy vetää paketillinen leipää.
- Liikuntaa vähintään 10 000 askeltapäivässä. --> Aloitin pikkuhiljaa nostamaan määrään. Aina, kun edellisestä määrästä tuli tapa, niin sitten nostin tavoitetta. Kunto on noussut sykemittarin mukaan huonosta kunnosta hyvään kuntoon. Tällä hetkellä harrastan liikuntaa vähintään 14 h/vko. Aloitin ehkä noin 3 h/vko. Liikunta imaisi mukaan.
- Laihtumisella ei ole kiire. Tavoitteeni on laihtua 1 kg/kk. Siihen pystyy helposti pienillä valinnoilla itseään rajoittamatta.
Ensimmäistä kertaa musta tuntuu, että olen onnistunut tekemään elämäntapamuutoksen, koska monista asioista on tullut jo tapoja. Musta ei tunnu lainkaan, että laihduttaisin, mutta siitä huolimatta vaa'an lukemat ovat koko ajan laskusuunnassa.
Ei kukaan tällaista romaania jaksa lukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi, että tulen tänne toisen ketjuun huutelemaan, mutta paikalla tuntuu olevan kannustavia ja asiantuntevia ihmisiä.
Olen itse pudottamassa painoani ja opettelemassa terveellisempiä ruokailutapoja. Muuten sujuu oikein hyvin, mutta iltapäivällä lounaan jälkeen valtaa aivan järkyttävä makeannälkä. Siis sellainen, että olen pahimmillani kaapinut siirappipurkin pohjia tai syönyt kuivaa kaakaojauhetta. Suklaalevy tai irtokarkkipussi uppoaa tuossa tilanteessa helpsti, jos kauppa on lähellä.
Eipä ihme, että makeanhimo vaivaa.
Mitä syöt lounaaksi?
Normaalin lounaslinjaston ruoan/lounasravintolan ruoan töissä. Vaihtelee siis todella paljon. Tällä viikolla esim. kanaa ja riisiä salaatteineen ja vähän eri kastikkeella useampana päivänä. Noudatan lautamallia eli puolet salaattia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä syöt lounaaksi?
Siinäpä selitys makeanhimolle. Muuta ruuan sisältöä paremmaksi.
Läskit alapeukuttaa kaikkia ohjeita :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä syöt lounaaksi?
Ja se "parempi ruoan sisältö" on mitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen hoikka sporttinen mies joten en ehkä osaa samaistua jos on "ongelmaa", mutta sellaisella joka "tietää" lautasmallit ja terveelliset ruoat niin ehkä muuta peruslinjaus tulee mieleen. Ampukaa alas jos olen väärässä.
- syö hyvää ja epäterveellistä 1 pv/vko, esimerkiksi perjantaina. Muuten syö arkiruokaa ilman mitään pientä kahvin pullaa. Yksi päivä viikossa on kuitenkin aika usein sekin. Toki yksi konvehtia tai "Marie-keksi" kahvilla on aivan jees, kunhan se ei vaihdu 200g kakkupalaan.
- älä syö niin, että mahassa tuntuu venytystä. Vähempikin ruoka pitää riittää kuin sellainen painava noutopöydän lautanen
- Pidä pöydällä aina tuoreita hedelmiä josta nappaat vaikka banaanin välipalaksi. Nopea ja riittävä.
- Opettele arkiliikkuminen ja touhuilu. Imuroi ja tamppaa mattoja vaikka kaksi kertaa useammin jos et muuta askaretta keksi.
- Lue kirjaa tai kuuntele musiikkia pieni hetki päivittäin netin selaamisen sijaan. Näin lasket stressitasoa ja vältät syömästä ahdistuksen tunteisiin.
- jos pystyt niin 3-5 krt/vko voimakasta hikoilua aiheuttavaa liikuntaa. Kävely kuuluu vanhainkotiin, laihduttajalle ja terveelle aikuiselle ruumista kurittavaa toimintaa!
Jaaha, täällä on jo keritty alapeukuttaa. Miksi?
Ehkä naisia vituttaa mies neuvomassa :D
Vierailija kirjoitti:
Älä kuuntele näitä keto/paasto/5x ruokailu -saarnaajia, vaan löydä itsellesi sopiva tapa. Jotkut tykkää pienistä aterioista pitkin päivää ja se estää repsahduksia paremmin kuin vaikka pätkäpaasto. Minulle sopii pitkät paastot, mutta ne eivät sovi kaikille muille.
Älä sinä mollaa muita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen hoikka sporttinen mies joten en ehkä osaa samaistua jos on "ongelmaa", mutta sellaisella joka "tietää" lautasmallit ja terveelliset ruoat niin ehkä muuta peruslinjaus tulee mieleen. Ampukaa alas jos olen väärässä.
- syö hyvää ja epäterveellistä 1 pv/vko, esimerkiksi perjantaina. Muuten syö arkiruokaa ilman mitään pientä kahvin pullaa. Yksi päivä viikossa on kuitenkin aika usein sekin. Toki yksi konvehtia tai "Marie-keksi" kahvilla on aivan jees, kunhan se ei vaihdu 200g kakkupalaan.
- älä syö niin, että mahassa tuntuu venytystä. Vähempikin ruoka pitää riittää kuin sellainen painava noutopöydän lautanen
- Pidä pöydällä aina tuoreita hedelmiä josta nappaat vaikka banaanin välipalaksi. Nopea ja riittävä.
- Opettele arkiliikkuminen ja touhuilu. Imuroi ja tamppaa mattoja vaikka kaksi kertaa useammin jos et muuta askaretta keksi.
- Lue kirjaa tai kuuntele musiikkia pieni hetki päivittäin netin selaamisen sijaan. Näin lasket stressitasoa ja vältät syömästä ahdistuksen tunteisiin.
- jos pystyt niin 3-5 krt/vko voimakasta hikoilua aiheuttavaa liikuntaa. Kävely kuuluu vanhainkotiin, laihduttajalle ja terveelle aikuiselle ruumista kurittavaa toimintaa!
Jaaha, täällä on jo keritty alapeukuttaa. Miksi?
Ehkä naisia vituttaa mies neuvomassa :D
Aivan, miehet osaa laihduttaa eivätkä mieti karkkipäiviä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä syöt lounaaksi?
Ja se "parempi ruoan sisältö" on mitä?
Mietipä sitä.
Vierailija kirjoitti:
Laihdutin 35kg näillä periaatteilla:
- Laske kalorit mitä syöt ja huolehdi -500kcal vajeesta viikkotasolla (käytin Sulamoa, joka ohjaa myös oikeaan hh/prot/rasva -suhteeseen)
- Syö aamupala, välipala, lounas, päivällinen ja iltapala eli 5 ruokaa päivässä.
- Älä kiellä itseltäsi mitään, mutta pysy kaloreissa viikkotasolla.
- Suunnittele syömisesi etukäteen, jolloin teet toimintasuunnitelman myös heikkoihin hetkiin
- 500g pudotus viikossa on sopiva vauhti. Itsellä tuohon 35kg pudotukseen meni vuosi, sillä alkuun paino tippui nopeammin.
- juo vettä riittävästi ja nuku hyvin
- löydä oma tapasi liikkua, se antaa väljyyttä syömiseen ja muovaa kehoa laihdutuksen myötä
- kun pääset tavoitepainoon, seuraa edelleen kaloreita vahvistaaksesi uudet elintavat. Myöhemmin laske kalorit parin viikon intervalleina aika-ajoin, jotta tiedät miten homma on pysynyt hallussa.Tsemppiä!
Tämä. Sama kokemus, jolla lähti tavoitteena ollut 15 kg kuudessa kuukaudessa. Ei ihme, että väki on niin ylipainoista ja laihduttaminen hankalaa kun lukee näitä kommentteja. Kalorivajetta alapeukutetaan ja neuvotaan vaan syömään jonkun teennäisen ohjelman mukaan. Milloin eläinrasvaa, milloin paastoamaan 12 tuntia, tai pakolla hedelmiä ja kasviksia, vaikka ne eivät sopisi yhtään itselle. Eihän tuollaista kukaan jaksa kovin pitkään. Kaikkea saa syödä, mistä tykkää, mutta kun ottaa selvää kunkin ravintoaineen energiamääristä, huomaa mitä kannattaa syödä, että laihtuu ja pysyy terveenä. Kaloripommit ja tyhjät hötöt, ja myös liika rasva, jäävät kuin itsekseen pois, eikä jää tunnetta, että on joutunut luopumaan jostakin olennaisesta elämässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä kuuntele näitä keto/paasto/5x ruokailu -saarnaajia, vaan löydä itsellesi sopiva tapa. Jotkut tykkää pienistä aterioista pitkin päivää ja se estää repsahduksia paremmin kuin vaikka pätkäpaasto. Minulle sopii pitkät paastot, mutta ne eivät sovi kaikille muille.
Älä sinä mollaa muita.
Häh, missä näet mollaamista? Tuossahan juuri sanottiin, että kaikki tavat toimivat jollekulle, mutteivät kaikille.
Minulla laihduttaminen loppui ja tilalle tuli uusi kehotietoinen elämäntapa joogan myötä.
Nautin joogasta liikuntana yli kaiken mutta erityisen ilahtunut olen siitä, kuinka herkäksi keho virittyi sopivalle ja sopimattomalle ruualle. Sokeri ällöttää nykyään, samoin useimmat valmiit ruuat. Kasviksiin, hyvään rasvaan ja kalaan on oikein himo!
Tämä kaikki näkyy paitsi vaa'alla, myös peilikuvassa.
Mistä saa proteiinia, jos ei tykkää kananmunasta, rahkasta (ainakaan maustamattomasta) tai mistään kokolihasta tyyliin pihvi?
Voit syödä edelleen samoja ruokia kuin ennenkin - sinun pitää vain syödä vähemmän. Toisinsanoen söit sitten suklaapatukoita tai omenoita, niin kilokalorimäärä ratkaisee sen, laihdutko, pysyykö paino samana vai lihotko. Voit laskea arvioidun energiankulutuksesi esim. https://tdeecalculator.net/ ja ladata MyFitnessPalin puhelimeen eli pidä ruokapäiväkirjaa! Sen ei tarvitse olla pakkopullaa, eikä aikaavievää.
MUTTA kannattaa pyrkiä syömään terveellistä, ravitsemuksellista ruokaa. Tätä kohti kannattaa pyrkiä hiljalleen, jos on aina ennen syönyt pelkkää roskaruokaa. Eli ekalla viikolla syö sitä roskaruokaa, mutta vähemmän. Toisella viikolla vähennä roskaruoan määrää ja lisää terveellisen ruoan määrää, jne. Liian nopeatahtinen elämäntapamuutos voi tuntua todella vaikealta/pahalta. Sinulla on loppuelämä aikaa pudottaa ne 20 kiloa pois, keskity siis tekemään valintoja, jotka siihen tulevat pitkän ajan kuluessa johtamaan.
Elämäntapamuutoksen tärkein päivä on aina ns. "repsahduksen" jälkeinen päivä. Älä ryve syyllisyydessä tai soimaa itseäsi, sillä negatiiviset ajatukset ennen pitkää houkuttelevat antamaan kokonaan periksi. Nollaa tilanne ja lähde taas eteenpäin samoin hyvin neuvoin, jotka ovat siihen asti sinulla toimineet.
Vierailija kirjoitti:
Itse laihduin ekat 30kg syömällä sipsiä ja suklaata. 1 sipsipussi päivässä, tai sitten pienempi pussi ja suklaata lisäksi. Laskin vain kalorit. Olen herkkuriippuvainen ja ne herkut ovat myös keino hallita tunteita. Nyt olen onneksi saanut muutettua tapojani vähän parempaan ja syön enemmän oikeaakin ruokaa, mutta pointtina siis se että laihtua voi miten hyvänsä. Ja sairaalloisen lihavana tärkeää on saada painoa äkkiä alas, eikä keinolla ole väliä. Uusiin tapoihin ehtii totutella myöhemmin ja se voi olla jopa helpompaa, kun olo on jo parempi, on helpompi liikkua yms.
Vierailija kirjoitti:
Mistä saa proteiinia, jos ei tykkää kananmunasta, rahkasta (ainakaan maustamattomasta) tai mistään kokolihasta tyyliin pihvi?
Punaiset tai vihreät linssit (kuivatuotteina, liota/keitä itse)
Soijarouhe (tumma tai vaalea) -> Sopii mielestäni parhaiten pastakastikkeisiin tai makaronilaatikkoon
Nyhtökaura
Härkis
Härkäpapurouhe
Kikherne (kuivatuotteena -> Liota itse)
Pavut (kuivatuotteena -> Liota itse)
Tofu
Linssejä voi keittää aamiaispuuron kanssa (esim. tsekkaa youtubesta "oatmeal lentil recipe")
Tofua voi syödä sellaisenaan vaikka leivän päällä juuston sijaan!
Kikherneet sopivat hyvin salaatteihin.
Vierailija kirjoitti:
Juustosta, jauhelihasta esim.
Mä olen nyt vuodessa laihtunut reilu 12 kg ilman laihdutuskuuria. Olen tehnyt yksittäisiä muutoksia yhden kerrallaan. Ydinajatus on se, että mitään en karsi tai kiellä, ainoastaan lisään asioita, koska niin se on helpompaa. Yhden yhtäkään kaloria en ole laskenut.
Tällä hetkellä:
- Aamulla ja lounaalla huolehdin siitä, että vatsa tulee täyteen. --> Tämä vähentää todella merkittävästi iltasyömisen tarvetta.
- Kasviksia, hedelmiä tai marjoja joka aterialle --> Aikaisemmin olen pitänyt hedelmiä kiellettyjen listalla, mutta nyt totesin, että kukaan ei ole lihottanut itseään hedelmillä. Hedelmien myötä on helpompi lisätä muitakin kasviksia. Yritän upottaa kasviksia ruokaan, en varsinaisesti puputtaa vain salaattia, koska salaatissa tulee loppujen lopuksi aika pienet määrät kasviksia.
- Syön itseni juuri ja juuri täyteen. Loppuja ruokia ei tarvitse ahtaa, vaan saan jättää. Myös ravintolassa saa jättää, eikä tarvitse ajatella kokin tunteita. --> Annoskoot ovat pienentyneet merkittävästi. Annoskoot ovat olleet mun lihosemmin perisyy.
- Herkutella saa, mutta se ei oikeuta karsimaan muita aterioita. Karkkia en osta kotiin, mutta muualla saan syödä. --> Herkkujen määrä pysyy luonnostaan pienenä, kun jälkiruoaksi riittää pienempi määrä. Muiden aikana ei karkkiakaan kehtää vetää kaksin käsin.
- Leipää, riisiä ja pastaa saa syödä --> Määrät pysyvät kohtuullisena, ei synny sellaista himoa, että täytyy vetää paketillinen leipää.
- Liikuntaa vähintään 10 000 askeltapäivässä. --> Aloitin pikkuhiljaa nostamaan määrään. Aina, kun edellisestä määrästä tuli tapa, niin sitten nostin tavoitetta. Kunto on noussut sykemittarin mukaan huonosta kunnosta hyvään kuntoon. Tällä hetkellä harrastan liikuntaa vähintään 14 h/vko. Aloitin ehkä noin 3 h/vko. Liikunta imaisi mukaan.
- Laihtumisella ei ole kiire. Tavoitteeni on laihtua 1 kg/kk. Siihen pystyy helposti pienillä valinnoilla itseään rajoittamatta.
Ensimmäistä kertaa musta tuntuu, että olen onnistunut tekemään elämäntapamuutoksen, koska monista asioista on tullut jo tapoja. Musta ei tunnu lainkaan, että laihduttaisin, mutta siitä huolimatta vaa'an lukemat ovat koko ajan laskusuunnassa.