Tänään alkaa uusi elämä. Tavoitteena 20 kg laihtuminen. Anna yksi hyvä neuvo!
Mä aloitan tänään uuden elämän. Olen lopenkyllästynyt liikakiloihini, raskaaseen oloon, suklaanmässytykseen, polvikipuihin, vetämättömyyteen, pullottavaan mahaan...
Olen konkarilaihduttaja, tiedän lautasmallin ja säännöllisen syömisen, arkiaktiivisuuden lisäämisen, hiilareiden vähentämisen, kärsivällisyyden...
Mutta mikä on se sun yksi ja paras neuvo, jonka annat laihduttajalle? Etenkin isoja kilomääriä itse pudottaneilta otan mielelläni vastaan oivalluksia.
Kommentit (2329)
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi, että tulen tänne toisen ketjuun huutelemaan, mutta paikalla tuntuu olevan kannustavia ja asiantuntevia ihmisiä.
Olen itse pudottamassa painoani ja opettelemassa terveellisempiä ruokailutapoja. Muuten sujuu oikein hyvin, mutta iltapäivällä lounaan jälkeen valtaa aivan järkyttävä makeannälkä. Siis sellainen, että olen pahimmillani kaapinut siirappipurkin pohjia tai syönyt kuivaa kaakaojauhetta. Suklaalevy tai irtokarkkipussi uppoaa tuossa tilanteessa helpsti, jos kauppa on lähellä.
Mistä se iltapäivän makeanhimo johtuu? Mitä asialle voisi tehdä?
AP:lle tsemppiä!
Olet syönyt lounaaksi leipää, pastaa tai riisiä, niitä ns. hyviä hiilareita. Ne saavat verensokerisi heittelemään ja laukaisevat iltapäivän makeanhimon.
Älä ainakaan laske kaloreita, ei kukaan sellaista jaksa jos haluaa pysyviä muutoksia. Parempi vain välttää hiilareita, erityisesti huonoja eli vähäkuituisia hiilareita.
Tuo keräilijä/metsästäjä eli paleo, on oikeasti hyvä terveellinen ja optimaalinen ihmisen evoluutiossa kehittyneelle ruoansulatusjärjestelmälle.
Mulla parhaiten toimi se että jätin lisätyn sokerin ja lähes kaiken vehnän pois. Samalla ryhdyin syömään säännöllisesti riittävän isoja annoksia tavallista kasvis-proteiini-rasvapitoista ruokaa. En edes lisännyt liikuntaa enkä noudattanut mitään tiettyä dieettiä. Paino putosi lähes 10 kg puolessa vuodessa ja olo parani.
Samassa yhteydessä todettiin maitoallergia, joten on mahdollista että maitotuotteiden poisjäänti auttoi laihtumaan.
Unohda kaikenlaiset dieetit. Pysyvä muutos on parempi.
Rasvaton maito pois, tilalle Punaista maitoa. Yleensäkin kaikki tuotteet joita mainostetaan vähärasvaisina pois, niissä on sitten sokeria lisätty..
Kaikki sokeriset hötöt pois eli karkit ja pullat. joskus voi vähän ottaa.
Leipä ja juusto pois.
Muuten normaalia ruokaa; lihaa, kalaa, pastaa riisiä perunaa.
Siinä se.
Kokeile niin huomaat vuoden päästä että 15 kiloa on lähtenyt.
-jenka
Vierailija kirjoitti:
Unohda kaikenlaiset dieetit. Pysyvä muutos on parempi.
Rasvaton maito pois, tilalle Punaista maitoa. Yleensäkin kaikki tuotteet joita mainostetaan vähärasvaisina pois, niissä on sitten sokeria lisätty..
Kaikki sokeriset hötöt pois eli karkit ja pullat. joskus voi vähän ottaa.
Leipä ja juusto pois.
Muuten normaalia ruokaa; lihaa, kalaa, pastaa riisiä perunaa.Siinä se.
Kokeile niin huomaat vuoden päästä että 15 kiloa on lähtenyt.
-jenka
Niin ja lisäyksenä vielä; hedelmät minimiin mutta banaanit kokonaan pois. Pähkinöitä kannattaa syödä jos voi.
Paras kuulemani laihdutusohje on, että laihdutus alkaa kaupasta.
Eli älä osta mitään "vierasvaroja" itseäsi pettääksesi. Kun mielihalut valtaavat, on parasta, että ainakaan kotona ei ole mitään lihottavia mässyjä.
Näitä mielihaluja pitäisi myös osata ennakoida. Jossain vaiheessa tulee kuitenkin halu syödä esim. jotain imelää. Mieti jo valmiiksi, mikä voi korvata sen.
Laihdutin 35kg näillä periaatteilla:
- Laske kalorit mitä syöt ja huolehdi -500kcal vajeesta viikkotasolla (käytin Sulamoa, joka ohjaa myös oikeaan hh/prot/rasva -suhteeseen)
- Syö aamupala, välipala, lounas, päivällinen ja iltapala eli 5 ruokaa päivässä.
- Älä kiellä itseltäsi mitään, mutta pysy kaloreissa viikkotasolla.
- Suunnittele syömisesi etukäteen, jolloin teet toimintasuunnitelman myös heikkoihin hetkiin
- 500g pudotus viikossa on sopiva vauhti. Itsellä tuohon 35kg pudotukseen meni vuosi, sillä alkuun paino tippui nopeammin.
- juo vettä riittävästi ja nuku hyvin
- löydä oma tapasi liikkua, se antaa väljyyttä syömiseen ja muovaa kehoa laihdutuksen myötä
- kun pääset tavoitepainoon, seuraa edelleen kaloreita vahvistaaksesi uudet elintavat. Myöhemmin laske kalorit parin viikon intervalleina aika-ajoin, jotta tiedät miten homma on pysynyt hallussa.
Tsemppiä!
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi, että tulen tänne toisen ketjuun huutelemaan, mutta paikalla tuntuu olevan kannustavia ja asiantuntevia ihmisiä.
Olen itse pudottamassa painoani ja opettelemassa terveellisempiä ruokailutapoja. Muuten sujuu oikein hyvin, mutta iltapäivällä lounaan jälkeen valtaa aivan järkyttävä makeannälkä. Siis sellainen, että olen pahimmillani kaapinut siirappipurkin pohjia tai syönyt kuivaa kaakaojauhetta. Suklaalevy tai irtokarkkipussi uppoaa tuossa tilanteessa helpsti, jos kauppa on lähellä.
Mistä se iltapäivän makeanhimo johtuu? Mitä asialle voisi tehdä?
AP:lle tsemppiä!
Liian kevyt ja runsashiilarinen lounas. Verensokeri nousee ja tulee sitten rytinällä alas, jolloin iskee hirveä makeanmälkä. Koita syödä jotain tukevampaa. Vaikka salaatti, jossa on ihan reilusti rasvaa (juustoa esim.).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä laihduta. Uudenlainen syöminen ei perustu kielloille, vaan ruuan koostumuksen muuttamiselle. Terveellisen ja vähärasvaisen kasvisruuan lisääminen auttaa saamaan kuituja ja kylläisyyttä. Perehdy siis kasvisruokaan kunnolla. Iso kulho kasviksia jokaisella aterialla kauniisti värien ja muotojen mukaan aseteltuna on pysyvä elämäntapamuutos. Arkisen liikunnan vähittäinen lisääminen ohjelmaan.
Vähärasvaisen kasvisruuan syöminen on typerää. Ei kukaan nälissään jaksa kovin kauaa.
Söin eilen lounaaksi kasvisosekeittoa. Siinä oli porkkanaa, pari perunaa, tomaattia, kesäkurpitsaa, avokadoa ja valkosipulia sekä cashew-pähkinöitä ja punaisia linssejä. Lisäksi söin pari näkkäriä jonka päällä vain sipaus Floraa. Kyllä se nälkä pysyi kuule poissa pitkään pelkillä kasvikunnan tuotteilla ja hyvillä rasvoilla.
Ja olen ihan sekasyöjä, tiedoksi sekin. Että ei tarvitse tarttua siihen ettenkö tietäisi, miten liharuoista tulee kylläiseksi.
Älä selitä.
Syö vähemmän. Aivan sama mitä syöt, kunhan syöt vähemmän kuin kulutat!
Jos hampaissa on yhtään oikomista, hanki esim. invisalign. Maksaa, mutta samalla sinulla on vain pari tuntia vuorokaudessa kun voit laittaa suuhun muuta kuin vettä. Joka kerta hampaiden puhdistusoperaatio kun olet ne ottanut suusta että voit syödä/juoda muuta kuin vettä. Jää syömiset todella minimiin, koska ei jaksa eikä voi kovin usein sitä päivän aikana tehdä, kaikki välipalat jää heti pois. Ei voi napostella. Itsellä käytännössä yleensä kaksi ateriaa päivässä, koska olen hidas syömään, syön paljon kasviksia ja olen nopeasti täynnä ja vielä puhdistan hampaatkin joka kerta niin huolella.
Mitä tahansa saa syödä, kunhan ei syö enemmän kuin kuluttaa. Ruokavaliosi ei tarvitse koostua rahkasta, raejuustosta ja salaatista jotta laihtuisit, vaan voit syödä vaikka joka päivä kerrosaterian ja laihdut, mikäli päivän kalorit jäävät alle kulutettujen. Liikunnalla ei myöskään ole niin suurta merkitystä kuin moni kuvittelee.
Huvittaa nuo lukuisat alapeukut ja ihan hyville vinkeille vielä :D Ei taida ihan kaikkein pienikokoisimmilta tädeiltä tulla nämä alapeukut.. Ei kait siinä mitään jossei itse viitsi tikkua ristiin pistää oman hyvinvoinnin eteen. Onnea elämänmuutokseen ap.
Aattele ateria kerrallaan. Jos vaikka repsahdat syömään suklaata, niin älä ajattele että koko päivä olisi pilalla ja voit samaan konkurssiin syödä loppupäivän epäterveellisesti. Seuraavan aterian voit jo syödä terveellistä ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Olen hoikka sporttinen mies joten en ehkä osaa samaistua jos on "ongelmaa", mutta sellaisella joka "tietää" lautasmallit ja terveelliset ruoat niin ehkä muuta peruslinjaus tulee mieleen. Ampukaa alas jos olen väärässä.
- syö hyvää ja epäterveellistä 1 pv/vko, esimerkiksi perjantaina. Muuten syö arkiruokaa ilman mitään pientä kahvin pullaa. Yksi päivä viikossa on kuitenkin aika usein sekin. Toki yksi konvehtia tai "Marie-keksi" kahvilla on aivan jees, kunhan se ei vaihdu 200g kakkupalaan.
- älä syö niin, että mahassa tuntuu venytystä. Vähempikin ruoka pitää riittää kuin sellainen painava noutopöydän lautanen
- Pidä pöydällä aina tuoreita hedelmiä josta nappaat vaikka banaanin välipalaksi. Nopea ja riittävä.
- Opettele arkiliikkuminen ja touhuilu. Imuroi ja tamppaa mattoja vaikka kaksi kertaa useammin jos et muuta askaretta keksi.
- Lue kirjaa tai kuuntele musiikkia pieni hetki päivittäin netin selaamisen sijaan. Näin lasket stressitasoa ja vältät syömästä ahdistuksen tunteisiin.
- jos pystyt niin 3-5 krt/vko voimakasta hikoilua aiheuttavaa liikuntaa. Kävely kuuluu vanhainkotiin, laihduttajalle ja terveelle aikuiselle ruumista kurittavaa toimintaa!
Jaaha, täällä on jo keritty alapeukuttaa. Miksi?
Hyviä vinkkejä täällä! Itse olen laihtunut 93 kg -> 78 kg reilussa 8 kuukaudessa. En ole dieetannut, vaan alkanut syömään säännöllisemmin, vähemmän kerralla ja lisännyt lautaselle pastan/riisin/perunan sijasta enemmän kasviksia. Olen aiemmin ostanut erilaisia valmennuksia (Ilona Siekkisen) ja olen niiden runkoja pyrkinyt noudattamaan nyt, esim. 5 ateriaa päivässä, aamusta puuroa ja raejuustoa, koonnut ateriat järkevästi.
Vielä on matkaa jäljellä, tavoitteeni on päästä alle 70kg tämä vuoden puolella. Ei ole kiire mihinkään. Sen kun muistaisi. Kyse on elämäntapojen muutoksesta.
Tahti on mulla hidasta myös siksi, etten ole kieltänyt itseltäni mitään. Välillä herkuttelen, välillä käyn ulkona syömässä mutta pyrin kuitenkin pitämään rungon järkevänä ja palaan aina siihen takaisin. Olen myös opetellut päästämään irti syyllisyydentunnosta. Jos joskus tekee mieli ostaa kaupasta Tupla, ostan sen ja syön sen hyvällä omalla tunnolla. Sitten jatkan taas normaalisti, kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan. Kuten ei tapahtunutkaan :)
Olen huomannut että mulla toimi ensin ruokavalio kuntoon ja sitten liikunnan lisääminen. Entisen sohvaperunan into olisi lopahtanut ekalle viikolle jos olisin yrittänyt samalla laittaa ruokavalion kuntoon ja alkaa liikkua 7 kertaa viikossa. Nyt käyn pari kertaa viikossa lajitreeneissä, kävelen 10k askelta per päivä ja olen hakenut niitä lajeja joista nautin. Kaikki eivät nauti salitreeneistä, kuten minä, mutta sitten hain sellaisen lajin josta tykkään ja nautin. Älä siis pakota itseäsi sellaiseen muottiin josta et nauti oikeasti. Etsi sellainen laji / liikuntamuoto josta todella nautit.
Älä kuuntele näitä keto/paasto/5x ruokailu -saarnaajia, vaan löydä itsellesi sopiva tapa. Jotkut tykkää pienistä aterioista pitkin päivää ja se estää repsahduksia paremmin kuin vaikka pätkäpaasto. Minulle sopii pitkät paastot, mutta ne eivät sovi kaikille muille.
Olen hoikka sporttinen mies joten en ehkä osaa samaistua jos on "ongelmaa", mutta sellaisella joka "tietää" lautasmallit ja terveelliset ruoat niin ehkä muuta peruslinjaus tulee mieleen. Ampukaa alas jos olen väärässä.
- syö hyvää ja epäterveellistä 1 pv/vko, esimerkiksi perjantaina. Muuten syö arkiruokaa ilman mitään pientä kahvin pullaa. Yksi päivä viikossa on kuitenkin aika usein sekin. Toki yksi konvehtia tai "Marie-keksi" kahvilla on aivan jees, kunhan se ei vaihdu 200g kakkupalaan.
- älä syö niin, että mahassa tuntuu venytystä. Vähempikin ruoka pitää riittää kuin sellainen painava noutopöydän lautanen
- Pidä pöydällä aina tuoreita hedelmiä josta nappaat vaikka banaanin välipalaksi. Nopea ja riittävä.
- Opettele arkiliikkuminen ja touhuilu. Imuroi ja tamppaa mattoja vaikka kaksi kertaa useammin jos et muuta askaretta keksi.
- Lue kirjaa tai kuuntele musiikkia pieni hetki päivittäin netin selaamisen sijaan. Näin lasket stressitasoa ja vältät syömästä ahdistuksen tunteisiin.
- jos pystyt niin 3-5 krt/vko voimakasta hikoilua aiheuttavaa liikuntaa. Kävely kuuluu vanhainkotiin, laihduttajalle ja terveelle aikuiselle ruumista kurittavaa toimintaa!