Tänään alkaa uusi elämä. Tavoitteena 20 kg laihtuminen. Anna yksi hyvä neuvo!
Mä aloitan tänään uuden elämän. Olen lopenkyllästynyt liikakiloihini, raskaaseen oloon, suklaanmässytykseen, polvikipuihin, vetämättömyyteen, pullottavaan mahaan...
Olen konkarilaihduttaja, tiedän lautasmallin ja säännöllisen syömisen, arkiaktiivisuuden lisäämisen, hiilareiden vähentämisen, kärsivällisyyden...
Mutta mikä on se sun yksi ja paras neuvo, jonka annat laihduttajalle? Etenkin isoja kilomääriä itse pudottaneilta otan mielelläni vastaan oivalluksia.
Kommentit (2329)
Lopeta laihdutus, sen kun ymmärrät niin löytyy motivaatiota. Se on elämäntapa.
Itse laihdutin juuri 20kg ja toiset vielä edessä, 1600kcal ruokapäiväkirja appi, aktiivisuusrannrke, 8h aikaikkuna ja saa herkutella jos tekee mieli.
Ilman liikuntaa.
Liikuntaa kun harrastaa niin ruokaa pitää syödä enemmän. Että on miinuksella sen oikeen määrän, koska jos miinuksia enemmän niin laihtuminen tyssää, eikä ole terveellistä.
Syö kunnon ravitseva aamiainen ja lounas, yllättävä nälkä ja ylimääräinen syöpöttely/ herkuttelu päivän aikana jää pois kuin itsestään
Vähä hiilihydraattinen ruokavalio eli karppaus. Aloitin vuosi sitten karppauksen ja edelleenkin noudatan sitä ruokavaliota. Tähän mennessä -20kg, mutta alussa kävin liian usein puntarilla,jonka vuoksi petyin tuloksista. Niinkuin monikin jo mainitsi ei ne "tulokset" heti tule. Ruokavaliooni kuuluu maustamaton hieman rasvainen rahka, raejuusto, valion proteiini makurahka (jossa ei ole käytetty makeutusaineita). Makeutusaineita suosittelen välttämään, koska niiden vuoksi itsellä oli vain aina nälkä jne. Pitää muistaa syödä kasviksiakin ja kuitua. Myös kaikki liha, kuten nauta tai kana proteeinin kannalta. Paino oli mulla huipuissaan jopa 165kg, mikä oli jo hengenvaarallista. Nyt siis jo 100kg luokkaa ja vuosi sitten karppaamisen aloittaminen oli aluksi haastavaa, mutta kyllä siitä tuli sellainen oma rutiinimainen ruokavalio. Ei kannata antaa itselleen liikaa suorituspaineita, vaan antaa mennä omalla ajallaan. Kevyt liikunta aluksi, koska itsellä se liikkuminen on helpottunut huomattavasti jo nyt. Kannattaa muistaa ettei ne "liikakilot" koskaan muuta sinua itseäsi sellaisena kuin olet. Laihdututtaminen helpottaa liikkumista ja elämää ja muutenkin terveellinen elämäntapa. Ennenkuin aloitin annoin itselleni tavoitteet, jotka motivoi itseäni. Se voi olla esimerkiksi lapsen hankinta jne. Tsemppiä jokaiselle joka kamppailee niiden "liikakilojen" tai muuten epäterveellisen elämäntavan kanssa. Sokeria en tarvitse, eikä se koskaan tee onnellista minusta.
Joo ja porvoossakin alkoi uusi elämä.
Vaihda lautanen pienemmäksi! Lopeta syöminen heti kun nälkä on lähtenyt! Syö hitaasti, nälän tunne ei lähde heti!
Vältä stressiä jos mahdollista. Teevoikottain asioita, joista nautit pelkän suorittamisen sijaan.
Hyvä neuvo. Unohda kaikki hömppäkuurit, hienot salit ja personal-rainerit. Osta lenkkarit, ala kävelemään päivittäin. Unohda kaikki porkkanakuurit ym. hömpötykset. Syö normaalia kotiruokaa. Mikä tärkeintä syö tasaisesti koko päivän aikana. Juomaksi vesi, limut ym. sokerilitkut pois. Älä luovu kokonaan herkuista, mutta älä herkuttele jokainen päivä.
Kyllä ei ole kesään mennessä palstasta mitään jäljellä kun kaikki vaan laihtuvat laihtumistaan!!
Vegebodari kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä saa proteiinia, jos ei tykkää kananmunasta, rahkasta (ainakaan maustamattomasta) tai mistään kokolihasta tyyliin pihvi?
Punaiset tai vihreät linssit (kuivatuotteina, liota/keitä itse)
Soijarouhe (tumma tai vaalea) -> Sopii mielestäni parhaiten pastakastikkeisiin tai makaronilaatikkoon
Nyhtökaura
Härkis
Härkäpapurouhe
Kikherne (kuivatuotteena -> Liota itse)
Pavut (kuivatuotteena -> Liota itse)
Tofu
Linssejä voi keittää aamiaispuuron kanssa (esim. tsekkaa youtubesta "oatmeal lentil recipe")
Tofua voi syödä sellaisenaan vaikka leivän päällä juuston sijaan!
Kikherneet sopivat hyvin salaatteihin.
Hyvä lista!
Vielä huomiona rautalangasta että KAIKISSA kasviksissa on proteiinia. Parsakaalissakin yllättävän paljon. Proteiini on vihoviimeinen asia mitä kasvisruokavaliolla pitää miettiä. Ja allekirjoittaneelta nousee varmasti enemmän penkistä kuin tämän palstan sohvaperunoilta...
Älä jaksa sössöttää. Parsakaalissa ei todellakaan ole paljon proteiinia. Teillä vegeillä on jokin vakavan sorttinen häiriö numeroiden ymmärtämisessä.
Vierailija kirjoitti:
-42kg
Sanon jotta kuuntelisit ja kerron tämän tosi lyhyesti, että jaksaisit lukea,
Energniatasapaino.
That was it. Googlaa se ja tutustu.
Ei löytynyt mitään.
Syö viisi kertaa päivässä: aamiainen, lounas, pieni välipala, päivällinen ja iltapala sekä joka aterialla kuitua eli vihanneksia sekä proteiinia kuten lihaa, kanamunaa, kalaa tai maustamattomia maitotuotteita. Lisäksi kannattaa välttää makeita ja rasvaisia ruokia. Varmasti laihtuu kun nälkä ei koskaan kasva suureksi.
VLCD. Kunnon spurtti alkuun ja sitten järkevä, hidas, pysyviin muutoksiin tähtäävä tie. Mutta tuo alin spurtti on tärkeä, että tulee kokemus, miten kivaa ja helppoa painonpudotus voi olla.
Itsellä oli 3 viikkoa VLCD ja 800 Kcal/vrk. Ja kolmessa viikossa paino putosi 6 kg ja vyötäröltä lähti 5 cm. Kaikki kuorossa väitti, että tulee tuplaan takaisin ja nestettä vain lähti. Mutta VLCD - dietistäni on nyt tasan vuosi aikaa ja sen jälkeen olen vuodessa hitaasti tiputtanut yhteensä 20 kg (1-2 kg/kk). Mulle oli tärkeää saada alkuun vauhdilla tuloksia, että konkreettisesti näin, että laihtuminen on mahdollista.
Tiedän miten laihdutus onnistuu mutten kerro.
1. Pääkoppa kuntoon. Miksi olet ylipainoinen? Syötkö tunteisiisi?
2. Lopeta laihduttaminen. Muuta mieluummin elintapoja, paino putoaa siinä ohella.
3. Se elintapojen muutos:
-lisää kasviksi, vihanneksia ja hedelmiä.
-syö itse valmistamaa ruokaa, jätä einekset ja ravintolaruoka erikoistilanteisiin.
-syö hyvää ruokaa, huomaa alkuun voi vaatia makuaistilta totuttelua.
-syö vain ruokapöydän ääressä.
-syö 4-5 krt/pv.
-herkut kuuluu elämään mutta niiden ei kuulu hallita sitä.
-käytä alle 5 km matkoihin pyörää tai kävelyä.
-löydä itsellesi mieluisa liikunnallinen harrastus, se voi olla ihan kävely metsässä.
-nuku riittävästi
-ja vältä stressiä
Syö vähemmän kuin kulutat. Liikunta auttaa mielialan kohotuksessa mutta sillä on todella pieni osuus painonhallinnassa.
Jätä pois sokeri, tällä on merkittäviä vaikutuksia kylläisyyden ja nälän tuntemuksiin. Kiloja karisee hitaasti mutta varmasti. Toki muutkin ylimääräiset hiilarit kannattaa minimoida mutta sokeri on kokemusteni mukaan kaikista pahin.
Sokerit ja rasvat pois. Ruuassa mitä tarvitaan,mutta karkit makeat leivokset tauolle. Kyllä se siitä.,
Punnitus ensin . Laita vihkoon. Kun on nälkä juot lasin vettä ensin ennenkuin otat mitään ruokaa . Tyhjennät kaappia niin että aamulla saat syödä mitä siellä nyt on et osta uutta . Sitten siirryt vettä juoden kaalikeitolle vettä ja omena . Viikon päästä kasvis sosekeitto itse tehty rasvaton. Se täyttää hyvin aina kun nälättää . Vettä ja keittoa. 2-3 viikkoa huomaat paino lähtee alaspäin. Nostelet jalkoja käsiä ylös alas veren kierron takia . ( Koirille voi syöttää ylijäämää ruuat ).
Valmisruuat sisältää hirveesti sokereita rasvoja öljyjä . Tee itse kaikki .
minäkin aloitan...... sitten huomenna....