Tänään alkaa uusi elämä. Tavoitteena 20 kg laihtuminen. Anna yksi hyvä neuvo!
Mä aloitan tänään uuden elämän. Olen lopenkyllästynyt liikakiloihini, raskaaseen oloon, suklaanmässytykseen, polvikipuihin, vetämättömyyteen, pullottavaan mahaan...
Olen konkarilaihduttaja, tiedän lautasmallin ja säännöllisen syömisen, arkiaktiivisuuden lisäämisen, hiilareiden vähentämisen, kärsivällisyyden...
Mutta mikä on se sun yksi ja paras neuvo, jonka annat laihduttajalle? Etenkin isoja kilomääriä itse pudottaneilta otan mielelläni vastaan oivalluksia.
Kommentit (2329)
Yksittäinen neuvo voisi olla, että panosta ruokien maustamiseen. Vahvat maut, chili, inkivääri, valkosipuli, yrtit, erilaiset aasialaiset maustekastikkeet/sekoitukset jne. Vahvan makuinen ruoka tekee itseni ainakin nopeammin kylläiseksi kuin "neutraali".
Ajoittainen paasto, vähintään 16 tuntia joka päivä, mielellään 18-24 h ja silloin tällöin venyttää pidempiä jaksoja 48h-72h...viikko.
Pyöräily, hyvä liikuntamuoto pullerollekkin ja sitä voi tehdä pidempään kun esim kävelyä, missä liikakilot hajottaisi vaan jalat.
Toteuta kaikki vinkit tästä ketjusta samanaikaisesti.
Mieti mikä oma kompastuskivesi on. Suolaiset tai makeat herkut? Napostelu? Isot annoskoot? Liian epäsäännöllinen ruokarytmi? Alkoholi?
Näihin kaikkiin toimii aika erilaiset keinot.
Vierailija kirjoitti:
Hommaa pienemmät lautaset ellet ole sitä jo tehnyt. Maailman yksinkertaisin apukeino painonhallintaan, mutta silti tieteellisesti toimivaksi todettu.
Totta. Myös paastoaminen klo: 21-7 toimii tutkitusti. Niin helppoja apukeinoja, ettei näitä viitsitä edes kokeilla. Ihmedieettejä vain yritetään...
Ja tosiaan, nämä ovat nimenomaan apukeinoja painonhallintaan. Toimivia sellaisia ja helppoja pitää elämässä vaikka ainiaan. Typeryyttä olla toteuttamatta, jos painonhallinnan ongelmia on.
Jos syöt kuin 100-kiloinen, painat 100 kg. Jos haluat painaa 60 kg, sinun täytyy syödä kuin 60-kiloinen.
Vierailija kirjoitti:
Itsekuri. Itsekuri. Itsekuri.
En lukenut kommentteja, ehkä tää on jo.
Saattaa toimia yhden päivän.
Varmaan olet jo saanut hyviä neuvoja, en viitsinyt lukea ketjua läpi.
Itse ostin keväällä netistä erään julkkisnaisen valmennuksen (Hyvän Olon Dieetti) joka kesti kolme viikkoa. Samoilla ohjeilla olen jatkanut elämääni sen kolmen viikon jälkeen, ja nyt painan 65 kg (lähtöpaino 72,8 kg) a voin paljon paremmin. Tavoitteena on tiputella ehkä vielä pari kiloa, mutta kun olen jo normaalipainon alueella, se voi olla hankalaa.
Ruokavalio on terveellinen, tavallinen ja helppo, eikä liikuntaosuus ollut alussa mikään liian haastava - se liikunta on pikku hiljaa kunnon kohentuessa lisääntynyt omasta halusta. Pois jäivät kokonaan sokeri, vehnä ja alkoholi. Säännöllinen ruokarytmi on tärkeä. Nälkää ei ole tarvinnut nähdä.
Tsemppiä!
Hitaasti syöminen. Kylläisyydentunne tulee hieman perässä, oliko se noin 20 min syömisen aloittamisesta kun kylläisyyshormonit alkavat toimia. Tai sitten sen sietäminen, että syö vähemmän mihin on tottunut, vaikka olo olisi vähän nälkäinen, se kylläisyyden tunne kyllä tulee sieltä.
Olen laihtunut 100 kg lähtöpainosta 82 kg. Aloitin maaliskuussa ja tavoite oli saada edes 5 kg pois. Nyt tavoitteeni on ensin BMI alle 30 ja sen jälkeen laihtua 65 kg normaalipainoon. Olen ikäisesi nainen.
Tee muutoksia vähitellen. Itse aloitin jättämällä herkut pois ja lisäämällä liikuntaa. Ensin kävelin pienemmän lenkin hitaasti ja tuntui raskaalta. Nyt kävelen vähintään 12 000 askelta/päivä.
Uimavedet kun lämpeni, aloin uida päivittäin. Ensin jaksoin uida kerralla noi 200-300 vetoa. Nyt jaksan jo 1200 vetoa kerralla.
Aluksi olin tosi jäykkä. Aloin tehdä 3 min japanilaista aamuvoimistelua joka aamu, googleta radio taiso. Liikkuvuus parani.
Nyt kunto on niin parantunut, että jaksan tehdä esim Ylen jumppaa, niitä vanhoja aerobic-tyylisiä. Niillä ajattelin korvata uimisen, kun vedet kylmenee.
Hyvät lenkkitossut on tärkeät. Ostin ensin kalliit tossut, joissa akillesjänne alkoi kipuilla. Nyt on 50 e tossut, mutta mun jalkaan hyvät.
Muista kehonhuolto.
Syön kolme kertaa päivässä. Marjat ja kasvikset on tärkeitä. Aamulla syön marjoja ja puuroa sekä hedelmän. Tai 1-2 palaa leipää ja hedelmän. Olen vähentänyt riisiä ja pastaa ja lisännyt kasviksia. Syön vain sen verran, että nälkä lähtee, en niin, että vatsa on ähkyn täynnä. Maidon olen korvannut hapanmaitotuotteilla. Illalla syön viiliä, marjoja ja leseitä. Ruoan päälle otan kaksi palaa tummaa suklaata kerran päivässä. Pari kertaa viikossa syön jäätelön.
Mä laihduin aikoinaan tehokkaasti, kun tein 2 viikon matkan Roomaan. Kävelin paljon, koska inhosin täpötäysi busseja. Kävelin kaikkialle. Ehdin syödä vaan 3x päivässä ja senkin kasvispainotteisesti, kun seuralainen oli kasvissyöjä.
Opettele nauttimaan tyhjästä vatsasta. Se on itseasiassa aika ihana tunne. Murina ja heikotus loppuu kyllä aikanaan. Olen itsekin laihdutusprosessin aikana oppinut pitämään siitä tunteesta kun vatsa on tyhjä. Liian täysi vatsa (tapahtuu aika nopeasti) tuntuu lähinnä epämiellyttävältä.
Vierailija kirjoitti:
Hitaasti syöminen. Kylläisyydentunne tulee hieman perässä, oliko se noin 20 min syömisen aloittamisesta kun kylläisyyshormonit alkavat toimia. Tai sitten sen sietäminen, että syö vähemmän mihin on tottunut, vaikka olo olisi vähän nälkäinen, se kylläisyyden tunne kyllä tulee sieltä.
Ihan totta. Useimmat varmaan tietävät sen tunteen, kun nälkäisenä ottaa ns järkevän annoksen ja hotkii sen vauhdilla. Mieli suorastaan huutaa lisää ruokaa ja nälkä tuntuu jopa isommalta kuin ennen syömisen aloittamista ja äkkiä ahmii toisenkin annoksen. Sitten puolen tunnin päästä on tukala olo.
Tai samalla systeemillä menee helposti 6-8 leipää.
Vierailija kirjoitti:
Hommaa pienemmät lautaset ellet ole sitä jo tehnyt. Maailman yksinkertaisin apukeino painonhallintaan, mutta silti tieteellisesti toimivaksi todettu.
En ymmärrä miksi alapeukutetaan. Joka ikisessä laihdutustutkimuksessa tämä on todettu toimivaksi keinoksi ja joka kerta siitä ollaan yllättyneitä. Puhdasta psykologiaa ja siitähän painonhallinnassa on pääosin kyse.
Itsekuri. Itsekuri. Itsekuri.
En lukenut kommentteja, ehkä tää on jo.