Tänään alkaa uusi elämä. Tavoitteena 20 kg laihtuminen. Anna yksi hyvä neuvo!
Mä aloitan tänään uuden elämän. Olen lopenkyllästynyt liikakiloihini, raskaaseen oloon, suklaanmässytykseen, polvikipuihin, vetämättömyyteen, pullottavaan mahaan...
Olen konkarilaihduttaja, tiedän lautasmallin ja säännöllisen syömisen, arkiaktiivisuuden lisäämisen, hiilareiden vähentämisen, kärsivällisyyden...
Mutta mikä on se sun yksi ja paras neuvo, jonka annat laihduttajalle? Etenkin isoja kilomääriä itse pudottaneilta otan mielelläni vastaan oivalluksia.
Kommentit (2329)
Laske kalorit. Laske oma kalorienkulutuksesi TDEE-laskurilla. Katso ruokien kalorimääriä ennen ostamista/syömistä. Syö riittävästi proteiinia jokaisella aterialla, n. 20g per ateria on hyvä. Syö vähäkalorisia kasviksia mahdollisimman paljon ja usein. Syö vain hyvältä maistuvaa ruokaa, älä pakota kaalikeittoa alas jos se ei tyydytä. Muista että juomissa on kaloreita. Jos syöt tylsyyteen/pahaan oloon, keksi muuta tekemistä, kuten käsitöitä tai kävelyä. Jos et ole tarpeeksi nälkäinen syömään raakaa selleriä, älä syö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maltti on valttia. Kilot kertyneet pikkuhiljaa ja lähtevät pikkuhiljaa. Itse aloitin kesäkuussa elämäntapamuutoksen, minkä myötä tavoite keventyä vajaasta 103:sta kilosta vajaaseen 88 kiloon. Nyt paino noin 93 kiloa ja tilanne alkanut vikkelämmin kuin oletin. Ajallisesti tavoitteeni oli vuodenvaihteessa ja syömisen sekä urheilun osalta tavoite loppuiäksi.
Olet laihtunut kahdessa kuukaudessa 10 kg ja kehuskelet maltilla? Just joo. Itse pääsin tuohon tulokseen päivittäisellä kalorien tarkkailulla kahdeksassa kuukaudessa.
Minä muutin maltillisesti ruokatottumuksia ja liikuin paljon. 10kg putosi kuukaudessa kevyesti sen jälkeen tahti hidastui mutta paino kumminkin laski. Toki lihasmassaa tuli tilalle, se painaa. Kai se riippuu vähän siitä mistä painosta lähdetään liikkeelle. Jos on paljon pudotettavaa niin ekat kilot menee hujauksessa.
Unohda koko juttu! Pidä vaan huolta siitä ettei kiloja tule enää yhtään enempää (säännöllinen ruokailu ja viikottainen punnitus) ja keskity kunnon kohotukseen. Aloita rauhallisilla säännöllisillä kävelylenkeillä jos et juuri nyt harrasta mitään kuntoilua. Hommaa mukavia ja pukevia vaatteita omassa koossasi joissa näytät hyvältä jo nyt. Voit paremmin parin kuukauden kuluttua vaikka et olisi laihtunut yhtään. Ei tarvitse nähdä nälkää ja himoita kiellettyjä ruokia ja tottakai repsahtaa niihin myös ja sitten inhota itseään.
Laihduttamisella mahdollisesti saavutat tavoitteesi pieneksi hetkeksi ja sitten lihot vuodessa entisiin mittoihisi plus 5 kiloa vielä sen päälle. Ihan turhaa hommaa, ja laittaa vaan kroppasi sekaisin ja lihottaa lisää.
Nimimerkki "kokeiltu on"
Nuku riittävät yöunet, vähintäin 8h.
Harrasta liikuntaa.
Syö monipuolisesti ja riittävästi.
Älä laihduta, muuta elintapojasi.
Painonhallinta ei koskaan toteudu itsekurilla, vaan opettelemalla sellaisia tapoja, ettei itsekuria pahemmin tarvita.
Lukuvinkiksi Pöperöproffa-blogi, esim.
http://patrikborg.blogspot.com/2013/02/laihdutus-tvssa-vuosi-ja-kilot-e…
Pätkäpaasto 16/8. Vienyt itsellä kaiken turhan napostelun ja annoskoko on pienentynyt ihan huomaamatta. Kilojakin puolessa vuodessa lähtenyt 10, ei mikään huikea vauhti mutta sellainen, että on mukava olla. Nyt pitäisi jo saada painon lasku pysähtymään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rasvoina käytä Benecolia leivän päällä ja kastikkeet tee virgon oliiviöljyyn.
Mihin sitä rasvaa tarvitaan, jos sitä on ennestään kymmeniä kiloja liikaa kropassa?
No esim.kastiketta ei voi tehdä ilman rasvaa vai sinäkö kaavit päästäsi rasvat ja teet siitä?Benecolin rasva on kasviksista ja se ei lihota.Itse laihdutin 20kg näitä syömällä, tietysti myös kasviksia enemmän ruokavalioon lisäämällä se onnistui.Kerran viikossa käyn tunnin lenkillä muuten teen istumatyötä.Tässähän pyydettiin vinkkejä , paremmat nuo rasvat jos niitä käyttää on kuitenkin kun voi.
Helppoa on ollut.
Korona vei työt.
Aamu ja iltapala puuroa, päivällä syödään mitä ruokajaosta tulee. Onneksi ollaan kaikkiruokaisia.
Kaikki, mitä kaapeissa ja pakkasessa oli, on nyt syöty. Torstaiaamuisin jääkaapissa on enää valo.
Keväästä on lähtenyt yli 10 kg. Sama jatkuu.
Viikottain ruokaan menee rahaa alle 5 euroa. Haen kahdesti hävikkilaatikon ja paketin puuroa.
Vielä tämä on maksettu pulloilla ja tölkeillä. Tämäkin tuotto vähenee huomattavasti, mitä pidemmälle vuotta mennään.
Itse aloin lisätä pientä liikunnallisuutta elämään, olin ainakin 30kg ylipainon puolella. Punnersin pöytää vasten ruokaa laittaessa, otin askelia kun viikkasin pyykkiä, lasta nostaessa tein pari nostoa ilmaan, keksin "tekosyitä" käydä yläkerrassa useammin jne.
Toki isoin muutos oli kasvisruoka ja pätkäpaasto, mutta tuollainen arjen pieni aktiivisuus virkisti ja motivoi ja omalta osaltaan vei sellaista nuutunutta oloa pois ja myöhemmin motivoi painon jo laskettua ihan oikean liikunnan pariin.
Yli 40 kiloa laihdutettu noin 1,5 vuodessa ja poissa on pysynyt jo viitisen vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rasvoina käytä Benecolia leivän päällä ja kastikkeet tee virgon oliiviöljyyn.
Mihin sitä rasvaa tarvitaan, jos sitä on ennestään kymmeniä kiloja liikaa kropassa?
No esim.kastiketta ei voi tehdä ilman rasvaa vai sinäkö kaavit päästäsi rasvat ja teet siitä?Benecolin rasva on kasviksista ja se ei lihota.Itse laihdutin 20kg näitä syömällä, tietysti myös kasviksia enemmän ruokavalioon lisäämällä se onnistui.Kerran viikossa käyn tunnin lenkillä muuten teen istumatyötä.Tässähän pyydettiin vinkkejä , paremmat nuo rasvat jos niitä käyttää on kuitenkin kun voi.
Ai sun mielestä keinotekoinen on parempi terveydelle kuin aito tavara.
Toisekseen rasvan lihottavuus ei suoraan riipu onko se kasviksesta vai eläimestä. Mutta elimistö kyllä vierastaa sopimatonta rasvaa, joten keinotekoinen kasvisrasva voi hyvinkin saada aikaan painonousua välillisesti, koska elimistö ei saa siitä ravintoa ja nälissään pyytää lisää ruokaa.
Joten kyllä aito ravinto aina keinoruuan voittaa ja on kropalle parasta.
Katso dr sten ekbergin videot youtubesta
Tee itsellesi lista niistä raaka-aineista joita voit käyttää kullakin ruoalla (aamupala, lounas, välipala, päivällinen, iltapala). Selvitä määrät tyyliin hiilihydraattia x määrä, vaihtoehdot puuro, kauraleipä jne, proteiinia x määrä, vaihtoehdot jugurtti, rahka, kana jne. Selvitä oikeasti nämä asiat, helpottaa elämääsi paljon. Pysy näissä, joka päivä. Joka ikinen päivä. Jos tulee repsahduksia, älä anna yksittäisten häiritä, vaan jatka sen jälkeen. Jos repsahduksia tulee koko ajan, keskustele itsesi kanssa, että nyt nainen, ryhtiä, olet itsesi takia tekemässä tätä. Älä hanki vierasvaroja. Salli itsellesi se, että jos on jotkin juhlat, voit syödä vapaammin, mutta kohtuudella. Juo vettä, paljon. Kestä alun sokerivieroituspäänsärky ja muut oireet, ne menevät ohi. Ymmärrä, että et tule kuolemaan nälkään. Hanki älykello, jos ei vielä ole ja jos mahdollista, motivoi yllättävästi. Ei muuta kuin tsemppiä! Pystyt siihen!
Itse päätän edellisenä iltana mitä seuraavana päivänä saa syödä. Tyyliin lounaalla tietty määrä, tietty välipala ja iltaruoka. Vähän hankala selittää, mutta jos tiedän, että lounaaksi on vaikka kalaa, perunaa ja salaattia, mietin mielessäni sen lautasen mielikuvan ja miten sen täytän. Sitten se on ruoka-aikana helppo toteuttaa. Sama muiden aterioiden osalta.
Kun on suunnitelma, jonka tietää edistävän painonhallintaa, siinä motivoituu pysymään eikä lipsuile. Jos tiedän, että on vaikka juhlat, kahvittelut tms seuraavana päivänä, suunnittelen myös ne määrät, mitä voi herkutella ja vastaavasti vähennän jostain muusta ateriasta. Jos joskus tulee spontaaneja herkutteluhetkiä, en stressaa siitä, vaan palaan systeemiin seuraavana päivänä.
Tätä olen nyt noudattanut noin vuoden. Ei ole alun jälkeen itselle hankalaa ollenkaan. Painoa lähtenyt 22 kg ja normaalipainossa olen. Aion jatkaa tätä niin kauan kuin hyvältä tuntuu, koska tuntuu toimivan itsellä.
Hommaa pienemmät lautaset ellet ole sitä jo tehnyt. Maailman yksinkertaisin apukeino painonhallintaan, mutta silti tieteellisesti toimivaksi todettu.
Vierailija kirjoitti:
Itse päätän edellisenä iltana mitä seuraavana päivänä saa syödä. Tyyliin lounaalla tietty määrä, tietty välipala ja iltaruoka. Vähän hankala selittää, mutta jos tiedän, että lounaaksi on vaikka kalaa, perunaa ja salaattia, mietin mielessäni sen lautasen mielikuvan ja miten sen täytän. Sitten se on ruoka-aikana helppo toteuttaa. Sama muiden aterioiden osalta.
Kun on suunnitelma, jonka tietää edistävän painonhallintaa, siinä motivoituu pysymään eikä lipsuile. Jos tiedän, että on vaikka juhlat, kahvittelut tms seuraavana päivänä, suunnittelen myös ne määrät, mitä voi herkutella ja vastaavasti vähennän jostain muusta ateriasta. Jos joskus tulee spontaaneja herkutteluhetkiä, en stressaa siitä, vaan palaan systeemiin seuraavana päivänä.
Tätä olen nyt noudattanut noin vuoden. Ei ole alun jälkeen itselle hankalaa ollenkaan. Painoa lähtenyt 22 kg ja normaalipainossa olen. Aion jatkaa tätä niin kauan kuin hyvältä tuntuu, koska tuntuu toimivan itsellä.
Ihan järkevää, koska syömiseen liittyvät haitalliset mallit ovat hyvin pitkälle psyykkisiä, ei varsinaisesti fysiologiseen tarpeeseen liittyviä.
Vierailija kirjoitti:
Hommaa pienemmät lautaset ellet ole sitä jo tehnyt. Maailman yksinkertaisin apukeino painonhallintaan, mutta silti tieteellisesti toimivaksi todettu.
Ruuan sisällön muuttaminen on kuitenkin helpoin tapa vähentää syödyn ruuan määrää.
Syö silloin kun tulee oikeasti nälkä.
Ja syöt vain sen verran, että nälkä lähtee. Ei yhtään enempää.
Kellonajoilla milloin syöt. eikä juuri silläkään mitä syöt, ei ole tällä ohjeella väliä.
Aktiivinen liikunta tietysti auttaa. Silloin tulee useammin nälkäkin. Mutta silloinkin syöt vain sen verran, että nälkä lähtee.
Lupaan, että paino putoaa.
Etkä edes ns. laihduta.
Muutat vain suhteesi ruokaan siksi mikä se pitää ollakin.
Ravintoa. Ei hupia tai harrastetta. Vaan nälän poistoa ja ravinteeksi.
Tsemppiä!
Mulla ainoa toimiva keino on ollut vähähiilihydraattinen dieetti. Sillä paino lähtee nopeasti alaspäin ja motivaatio säilyy alussa, jossa on vaikeinta kun pitää totutella uuteen. Paino laskee ekan viikon aikana satakiloisella ihmisellä jopa 5 kg, kun nesteet lähtee. Toki ne tulee sitten myöhemmin takaisin, jos alkaa syödä enemmän hiilareita, mutta tavoite olisi että siinä vaiheessa ihan oikeaa laihtumista on jo tapahtunut.
Muita:
-leipä pois kokonaan, samoin välipalahedelmät, koska ne nostavat verensokeria nopeasti, myös ruikkari!
-alkoholi pois kokonaan, koska se vie itsekurin
-älä punnitse itseäsi joka päivä, vaan viikon välein. seuraa vaatteiden avulla miten sentit lähtevät, paino ei ole loppuvaiheessa enää kovin hyvä mittari vähähiilarisella
-aseta välietappeja esim. ensin 2 viikkoa, sitten 4, 8...
Lisään vielä, että mulle nämä "muuta koko elämäntapasi" ja "lisää kasviksia" eivät koskaan oikein toimineet erinäisten terveysongelmien vuoksi.