Tänään alkaa uusi elämä. Tavoitteena 20 kg laihtuminen. Anna yksi hyvä neuvo!
Mä aloitan tänään uuden elämän. Olen lopenkyllästynyt liikakiloihini, raskaaseen oloon, suklaanmässytykseen, polvikipuihin, vetämättömyyteen, pullottavaan mahaan...
Olen konkarilaihduttaja, tiedän lautasmallin ja säännöllisen syömisen, arkiaktiivisuuden lisäämisen, hiilareiden vähentämisen, kärsivällisyyden...
Mutta mikä on se sun yksi ja paras neuvo, jonka annat laihduttajalle? Etenkin isoja kilomääriä itse pudottaneilta otan mielelläni vastaan oivalluksia.
Kommentit (2329)
Vierailija kirjoitti:
Monia juttuja vuosikymmenten aikana kokeilleena vannon 8 viikkoa. fi verkkovalmennuksen nimiin. Siinä opetellaan syömään oikein ja löytämään uudenlainen suhtautuminen ruokaan. Liityin mukaan paitsi laihtumisen, myös terveysvaikutusten vuoksi. Kohonneet sokeriarvot, verenpaine ja kolesteroli, kaikki liittyy kaikkeen. Kuuskymppisenä tietää jo, että totaalikieltäytyminen kostautuu ennen pitkää. On löydettävä se kohtuu ja ymmärrettävä ravintoaineiden vaikutukset. Vaatii hiukan opiskelua, mutta se kannattaa. Mulla oli siitä paljon pohjatietoa, joten tiesin, että valmennustiimi ei höpötä turhia. Fb-yhteisö oli myös mahtava tuki. Valmennustiimi oli joka päivä vastailemassa kysymyksiin.
Älä mainosta noita kalliita verkkovalmennuksia!!
Säästyneillä ruokarahoilla osta esim.sähkökäyttöinen lämpöpeitto (hyvät unet tärkeitä ja laihtuessa palelee). Tai laita joka päivä se suklaaraha säästöpossuun odottamaan..
Itse pääsin alkuun nutrilettilla. Pahaaon, mutta söin aamuisin ja lounaalla pussiruokia ja päivällinen oikeaa ruokaa ja iltaisin kaurapuuroa. Sain nopeaa jo 10 kg pois. Siitä sitten motivoituneena pystyin jättämään nutrauksen pois ja jatkamaan liikunnalla.
Vierailija kirjoitti:
Monia juttuja vuosikymmenten aikana kokeilleena vannon 8 viikkoa. fi verkkovalmennuksen nimiin. Siinä opetellaan syömään oikein ja löytämään uudenlainen suhtautuminen ruokaan. Liityin mukaan paitsi laihtumisen, myös terveysvaikutusten vuoksi. Kohonneet sokeriarvot, verenpaine ja kolesteroli, kaikki liittyy kaikkeen. Kuuskymppisenä tietää jo, että totaalikieltäytyminen kostautuu ennen pitkää. On löydettävä se kohtuu ja ymmärrettävä ravintoaineiden vaikutukset. Vaatii hiukan opiskelua, mutta se kannattaa. Mulla oli siitä paljon pohjatietoa, joten tiesin, että valmennustiimi ei höpötä turhia. Fb-yhteisö oli myös mahtava tuki. Valmennustiimi oli joka päivä vastailemassa kysymyksiin.
Sama täällä! Mulla lähti 8 viikon valmennuksen aikana 10 kiloa ja parasta oli se että opin syömään oikein. Paino on tippunut valmennuksen jälkeen vielä 8 kiloa ja nyt olen ollut normaalipainossa jo jonkin aikaa. Alkujaan mut sai kiinnostumaan ko. valmennuksesta se ettei siihen kuulu liikunta ollenkaan koska koen yhä että mulla ei vaan ole aikaa. Että kyllä sitä voi laihtua ilman yhtään lenkkiä, salikäyntiä tai jumppaa! Tai niiden kaloreiden laskemista, se on ehkä turhinta ikinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä mainosta noita kalliita verkkovalmennuksia!!
No onpa kallis, jos maksaa jotain 5-6€ viikko!
Menisikö herkkuihin, alkoholiin tai vaikka tupakkiin enemmän. Tai pussimuoniin ja proteiinipatukoihin.
Vierailija kirjoitti:
On ihan ok myös vaan olla tekemättä mitään. Ei joka päivä tarvitse liikkua.
Huono neuvo.
Paljon parempi olisi että joka päivä tarvitsee liikkua ja tehdä jotain.
Miksi aloittaa laihdutus ja ensimmäinen ajatus on että mitään ei ole pakko tehdä? Eikö laihduttajan pitäisi ajatella päinvastaisesti? Laiskottelulla ne liikakilot on hankittu, sama linja ei voi jatkua jos tuloksia haluaa.
Annan kaksi, vaikka pyysit yhtä.
1. Korkki kiinni, täysin. Ei yhtään alkoa. Sotkee kropan, aineenvaihdunnan ja vie kontrollin syömiseltä. Alkoholi masentaa ja ahdistaa sekä vie elämänilon ja halun liikkua.
2. Kunnon puntti tai crossfit. Lihasmassan lisääntyminen muokkaa kroppaa ja kroppa polttaa levossakin enemmän kaloreita. Saat onnistumisen elämyksiä ja kunto nousee huomaamatta kohisten. Liikuntaan vaan ammattilaiset avuksi.
T. -22 kg
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On ihan ok myös vaan olla tekemättä mitään. Ei joka päivä tarvitse liikkua.
Huono neuvo.
Paljon parempi olisi että joka päivä tarvitsee liikkua ja tehdä jotain.
Miksi aloittaa laihdutus ja ensimmäinen ajatus on että mitään ei ole pakko tehdä? Eikö laihduttajan pitäisi ajatella päinvastaisesti? Laiskottelulla ne liikakilot on hankittu, sama linja ei voi jatkua jos tuloksia haluaa.
Jos on paljon ylipainoa, voi olla tosi vaikeaa alkaa liikkua kaiken uuden syömistavan opettelun lisäksi. Se liikunnan haluaminen tulee sitten, kun olo on edes hiukan keventynyt. Laihan ihmisen on tätä tietysti mahdotonta käsittää.
Itse jojoillut tässä tovin, aloitellut laihdutusta joka ei ole ottanut tuulta purjeisiin. Jokin aika sitten päätin lopulta aloittaa täysin vhh ruokavalion. 2 ensimmäistä viikkoa meni lipsuen mutta aina palasin takaisin raiteille. Aloin kokkailla vhh ruokia, kokeilla ja opetella kokonaan uusiksi ruoanlaiton. Huomasin että tärkeintä on se että hyvää ruokaa on kokoajan valmiina kaapissa, näin välttää lipsumiset.
Pian katosi makeanhimo ja vhh ruoasta tuli ihanaa rutiinia. Energia palasi ja polvikipukin väistyi. Nykyään ei sellaista leivosta ole jonka ääressä sortuisin sokeria syömään. 10 kg on tippunut huomaamatta ja enää itse laihdutus ei ole minulla edes mielessä vaikka 10kg on vielä saavuttamatta. Voin luottaa että se lähtee nopeasti jatkamalla tätä elämäntyyliä. Nyt olen vasta aloittanut liikunnan ja tavoite on nyt lisätä lihaskuntoa ja aloitella lenkkeily.
Elä hötkyile! Eli elä yritä tehdä kaikkea kerralla. Kovempaa liikkumista ehtii harrastaa sitten kun on ruokavaliolla saanut painoa pois.
Suosittelen minäkin VHH-ruokavaliota.
Kyllä se siitä!
-Hyviäkin ohjeita on täällä jaettu, parhaasta päästä: lopeta laihduttaminen, koska laihduttaminen lihottaa.
https://www.is.fi/laihdutus/art-2000006616652.html
Joskus kannattaa uskoa tutkimuksiin ja asiantuntijoihin ja jättää spektaakkelit temput muille, jos ei pysyvä laihdutus kuureilla ole onnistunut, niin tuossa on hitaampi mutta varmempi keino, joka sopii useimmalle.
Älä syö mitään klo 18.00 jälkeen. Vettä, Vichyä, teetä voi juoda. Yritä siirtää aamupalaa niin että syöt vasta klo 10.00 jälkeen. Mieluummin vasta lounaalla. Paino pudonnut 3kk aikana 8kg.
Hanki riittävän hyvä motivaatio. Syy miksi haluat olla hoikka ja joka merkitsee enemmän kuin herkut.
Minulle syy on paluu kilpailemaan (viisikymppisenä :-).
Jos on rahaa, matka kauas kolmeksi viikkoa tai hieronta joka viikko nuorella miehellä....
Hyviä vaikkakin raskaita syitä ovat kun riittävän moni omaikäinen on kuollut. Jos haluaa vielä elää, valinta terveestä elämästä pitää tehdä nyt.
Kyseessä ei ole pikamatka, vaan maraton.
EHDOTTOMASTI valkoinen sokeri pois. Siis KAIKKI lisätty sokeri. Herkuttelet esim. leipäjuustolla ja marjoilla, taatelilla ja pähkinöillä ym.
Mulla putosi varmaan puolessatoista kuukaudessa 4 kiloa. Ja mikä parasta, mieliala tasoittui hyväksi ja väsymys katosi. Siis ihan vain sokerin välttelemisellä. Kun siihen tottuu, ei enää yksinkertaisesti tee mieli makeaa. En olisi ikinä uskonut.
Vierailija kirjoitti:
EHDOTTOMASTI valkoinen sokeri pois. Siis KAIKKI lisätty sokeri. Herkuttelet esim. leipäjuustolla ja marjoilla, taatelilla ja pähkinöillä ym.
Mulla putosi varmaan puolessatoista kuukaudessa 4 kiloa. Ja mikä parasta, mieliala tasoittui hyväksi ja väsymys katosi. Siis ihan vain sokerin välttelemisellä. Kun siihen tottuu, ei enää yksinkertaisesti tee mieli makeaa. En olisi ikinä uskonut.
Niin ja olen siis aina ollut normaalipainoinen, joten minulle muutos oli suuri.
Aloita jokainen aamu isolla vesilasillisella ja 15-20 minuutin joogaharjoituksella. Katso Youtubesta esim. Yoga with Adriane. Veri lähtee kiertämään, aineenvaihdunta vilkastuu ja saat energiaa päivään.
Minulla tämä rutiini on auttanut painonhallinnassa ja elämänhallinnassa enemmän kuin mikään muu.
Tee kuten pottukoira ja ala treenaan juoksua. Aloitti helmikuun lopulla ja heinäkuussa meni maraton. Paino pudonnut 20 kg ja huomenna juoksee 60 km hyväntekeväisyydelle.
Syö mahdollisimman puhdasta ruokaa. Ei siis eineksiä tai isosti prosessoituja ruoka-aineita kuten makkaroita tai leikkeitä.
Ruokavalio on laihdutuksen kannalta tärkeämpi kuin liikunta.
Joku jo mainitsikin, että Sokeri pois, kartat sitä niin paljon kuin voit. Sikäli sen täysin välttely on hankalaa koska sitä on esim leivissä. Mutta kaikki mässyt, makeutetut jugurtit, mehut jne veke.
Ja mun luottokeino on tehdä joka aamu raikas smoothie, siihen tulee vaan terveellisiä ja ravitsevia juttuja, yleensä hedelmää (tuore ananas tai vaikka pakkasmangoa) pakkasmarjoja, omenasosetta, pinaattia, hampunsiementä, liotettua chiaa jne. mitä nyt keksiikään.
Ja kun sitä juo sen kannullisen aamulla niin ei ole mulla ainakaan yhtään nälkä ennen puolta päivää. Tällä saa myös helposti hedelmä/kasvis saldoa kasvatettua päivälle..
Paljon hyviä vinkkejä. Lisäksi auttaa raportoiminen. Sovi jonkun tukihenkilön kanssa(aikuinen lapsi, mies , ystävä) että lähetät viestin ainna kun syöt ja mitä syöt. Toimii hillitsevänä tekijänä minulla! Sekä säännöllistää syömiset , ja kohtuullistaa annokset.