Tänään alkaa uusi elämä. Tavoitteena 20 kg laihtuminen. Anna yksi hyvä neuvo!
Mä aloitan tänään uuden elämän. Olen lopenkyllästynyt liikakiloihini, raskaaseen oloon, suklaanmässytykseen, polvikipuihin, vetämättömyyteen, pullottavaan mahaan...
Olen konkarilaihduttaja, tiedän lautasmallin ja säännöllisen syömisen, arkiaktiivisuuden lisäämisen, hiilareiden vähentämisen, kärsivällisyyden...
Mutta mikä on se sun yksi ja paras neuvo, jonka annat laihduttajalle? Etenkin isoja kilomääriä itse pudottaneilta otan mielelläni vastaan oivalluksia.
Kommentit (2329)
Itse pääsin normaalipainoon joka on pysynyt nyt vuosia ainoastaan elämäntapamuutoksella. Kaikki lähti korvien välistä, minun oli muutettava suhtautumistani liikuntaan ja syömiseen. Ja se muutos oli pysyvä, tottakai voi tulla ajanjaksoja jolloin liikkuu epäsäännöllisemmin ja joskus tekee mieli pikkuisen herkutella, aina ei ole terveellistä ravintoa saatavilla jne. Mutta se perusajatus, muutos, pitää olla se että pääsääntöisesti pyrkii liikkumaan säännöllisesti ja syömään terveellisesti aina kun se on mahdollista.
Jos tupakoit, se sinun pitää lopettaa välittömästi, jo pelkästään tuon tekeminen vaikuttaa sinun terveyteen ja jaksamiseen aivan huimalla tavalla, olet kuin eri ihminen kun pääset tupakasta eroon. Alkoholin käyttö on myös toinen, jos käyttää paljon on sillä myös negatiivisia vaikutuksia mielenterveyteen ja jaksamiseen. Alkoholin käyttöäkin on syytä tarkastella, onko sen käyttömäärät haitallisia.
Yoshinori Ōsumi tempaisi vuonna 2016 lääketieteen Nobelin autofagiatutkimuksistaan. Autofagian tehostaminen edellyttää paastoamista, jotta siitä olisi todellista, mitattavaa hyötyä ihmiselle.
Hedelmät rasvoittavat fruktoosillaan maksan, muut kasvit marinoivat elimistön saponiineilla, oksalaateilla, lektiineillä, mitä näitä nyt onkaan... Kukaan ei tarvitse elämänsä aikana grammaakaan kasveja. Niistä on enimmäkseen vain haittaa, vaikka joillain verrattain harvoilla kasveilla on toki terveydellisesti myönteisiä vaikutuksia, toki riittävän vähäisessä määrin "nautittuina". Inuiitit ja maasait ym. alkoivat sairastua mitä erilaisimpiin sairauksiin vasta siinä vaiheessa, kun altistuivat valkoisen miehen moskalle; lähinnä siis kasveille ja niiden myrkyille. Kuidulla ihminen ei tee yhtään mitään.
Ihan näin vinkkinä. Kouluja en toki ole käynyt ylempää korkeakoulututkintoa pidemmälle. Väitöskirja on puhtaasti suunnitteluasteella.
Yksi pieni asia jolla on kauaskantoiset positiiviset vaikutukset ihmisen painonhallintaan on hommata pienemmät lautaset (ja käyttää niitä).
Tieteellisesti tutkittu juttu ja toimii. Psykologisista tekijöistähän ylipaino pääosin johtuukin mitä kukaan ei varmasti kiellä.
Käy hakemassa lääkäriltä Ozempic-resepti.
Laihdutin mieheni kanssa yhteensä 100 kiloa, hän 70 ja minä 30 kiloa. Me harrastetaan kävelyä ja pyöräilyä, salaattia teen paljon erilaisia ja vain hieman lihaa, syömme kalaa paljon sillä kalastetaan itse kaikki kalat. Juomme rasvatonta maitoa, kahvia ja vettä kerran viikossa juomme alkoholia ja olutta tölkilliset, tupakoidaan ja nautitaan elämästä muutenkin. Emme nyt enää painoa pudota mutta tarkkaillaan ja emme syö karkkeja ollenkaan, pullaa teen itse. Minä puputan kyllä leipää aika paljon, siitä koetan päästä. Mies painoi 150 kiloa ja minä noin 100 kiloa ennen. Olen 174 cm.
20 kiloa??
Olet niin läski, että lähtee kevyesti kolme kiloa jo pelkästään naamasta.
Pthyi!
Vaali riittävää ja palauttavaa yöunta.
Syö vähemmän ja joka päivä vaa'alle.
No tuo ketoosihan se ois ainoa tarvittava neuvo.
Painoin 98kg ja pituutta vajaa 160cm, olin siis melko pulskassa kunnossa. Tavoitteena oli kahden vuoden aikana saada paino alle 70 kilon. Keinot olivat säännöllinen syöminen kahden, kolmen tunnin välein ja veden juominen kohtuuden rajoissa. Ison ruokalautasen vaihtaminen niin sanottuun pullalautaseen, veden juominen ennen ruokailua, vähintään neljä desiä. Hiilarit kokonaan pois alkuun ja kunnon lihaa ja kasviksia. Kananmunia päivittäin, vihreitä ja punaisia juureksia ja vihanneksia paljon välipalaksi. Kahvikissana makean puuttuminen aiheutti päänvaivaa mutta kourallinen pähkinöitä ajoi asiansa.
Pahinta oli sokerista luopuminen, järkyttävät vieroitusoireet kestivät melkein kuukauden. Päänsärky ja kiukkuisuus olivat pahimmat oireet. Vieroitusoireisiin käytin 70 prosenttista tummaa suklaata, joka päivä pala tai kaksi. Banaania tai viinirypäleitä en uskaltanut syödä lainkaan. Herkkupäivää en viettänyt kertaakaan.
Ei viljatuotteita, ei maitotuotteita, ei sokeria, ei suolaa. Tilalle paljon kasviksia, öljyä, mausteita, yrttejä ja vegetuotteita. Tilanne muutaman vuoden jälkeen on hyvä. Paino alimmillaan 57kg, nyt 62kg. Ja lopuksi, en liikkunut yhtään enempää kuin aikaisemminkaan. Seurauksena ruokailutapojen muuttamisesta oli muun muassa nivelkipujen, päänsärkyjen ja väsymyksen loppuminen.
Tsemppiä ap!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis väität olevasi ylipainoinen joka syö liian vähän kaloreita? Vai alipainoinen? Nyt meni vähän ohi ymmärryksen. Tuo SAATTAA olla mahdollista jos olet kasvissyöjä eli et saa proteiinia (=elimistön rakennuspalikoita). Silloin kehosi ei muodosta normaalisti välittäjäaineita, hormoneja, lihasta jne. Eli elimistösi on ihan sekaisin ja varmaan vaan varastoi nestettä. Eli olet lihakseton ja turvonnut. Ala hyvä ihminen syömään tavallista ruokaa.
Oppikirjaesimerkki Dunning-Kruger ilmiöstä. Bravo!
Tämä viimeaikainen keskustelu osoittaa, että kasvisruokaa vastustavat sotkevat puheissaan ravintotiheyden ja energiatiheyden.
Syömällä ravitsevaa kasvisruokaa varmistetaan että keho saa tarvitsemaansa suojaravintoa kuitujen, kivennäis- ja hivenaineiden sekä vitamiinien muodossa. Kasvisruokavaliosta ei puutu proteiinia, hiilihydraatteja, rasvaa.
Haaste voi olla riittävän energian määrän saannissa, jos ei syö tarpeeksi ja se sekoittaa energia-aineenvaihduntaa. Tämän vuoksi on mahdollista olla ylipainoinen, mutta ei aliravittu. Voi olla ylipainoinen ja veriarvot on loistavat. Voi olla ylipainoinen ja silti elinvoimainen ja lihaksikas.
Ei kannata yksinkertaistaa monimutkaista asiaa. Asiantuntemus on sitä, että perehtyy yksilötasolla asiaan ja löytää kompastuskivet sitä tietä. Niitä on tuhansia variaatioita tässä asiassa.
Eli neuvoni aloittajalle on: älä luota näihin puolen pennin neuvoihin. Oikea asiantuntija ei koskaan syyllistä, tuomitse, provosoi, tee nopeita johtopäätöksiä, käyttäydy sivistymättömästi ja alentavasti.
Jätät sokeriherkut pois kokonaan.
Sokeri on kuin huumetta. Ihmiset jäävät siihen koukkuun.
Sitten yritetään "karkkipäivää", cheattivälipalaa, ja vaikka mitä. Ja koko ajan mielessä pyörii sokeriherkuttelu, kuin koko elämä olisi mässyttämisen ympärillä.
Luovu niistä kokonaan. Päätä, ettei sokeriherkuttelu ole enää osa elämääsi, vaan saat iloa jostain muusta. Tee terveellistä mutta hyvänmakuista ruokaa, syö hedelmiä.
Yksi neuvo vaan no ite 50kg ja rouva 40 kg laihuttaneena. Heitä sokerit pois. ( MYÖS PIILOSOKERI) sillä pääsee jo kuuhuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloitin minäkin kolme viikkoa sitten tämän ketjun inspiroimana.
Kiitos sinulle joka vinkkasit Sulamon, olen kirjannut sinne kaikki syömiseni ja ymmärtänyt missä minun kohdallani kiikastaa; syön aivan liian vähän.
Minun kohdallani ei ole kysymys siitä, että lihavuuteni syy olisi roskaruuassa tai liioissa kaloreissa. Tausta on koko lapsuuteni kestäneessä nälässä, jonka johdosta koko aineenvaihduntani on kehittynyt kieroon, kehoni on ollut säästöliekillä suunnilleen aina.
Olen aikuisiällä syönyt hyvin terveellisesti, mutta liian vähän. Syön paljon ravitsevaa raakaruokaa, syön pääasiassa kasvisruokaa, mutta joskus myös kalaa ja munia. En ole kieltänyt itseltäni herkkuja, mutta en hirveästi välitä niistä, paitsi pullakahveista silloin tällöin. Mutta näillä korvapuusteillakaan en ole saanut kalorivajetta täyteen.
Nyt olen tajunnut, e
(Toivottavasti lainaus tulee oikean viestin perään)
Meillä on kaikilla omanlainen kroppa. Jos ihminen on itse todennut, että elimistö menee säästöliekille, niin miksi epäillä sitä? Minä olen normaalipainoinen ja hieman laiska syömään. En jaksaisi tehdä niin paljon ja usein ruokaa kuin suositukset sanoo. Syön kyllä ja paljon jos ruokaa on tarjolla. Paino pysyy yleensä aika samoissa lukemissa näin, mutta ainoat poikkeukset tulee silloin, kun teen pitkän hotellimatkan täysihoidossa. Lähes aina näillä matkoilla mätän tietenkin hyvillä mielin ruokaa oikein runsain mitoin aamusta iltaan 5 x päivässä kun sitä siellä ihanasti on koko ajan tarjolla. Ja mikä on tämän tulos? Laihdun vähintään 6 kiloa. Eikö ole paradoksaalista? Tämä ei sinun logiikan mukaan ole mahdollista, mutta minä henkilökohtaisesti tiedän, että näin käy minun kropalle. Näin ollen jos minulla olisi tarve olla hoikempi, niin minun kannattaisi syödä kotonakin usein ja monipuolisesti ja siten pitää ns "kone käynnissä", mutta enpä jaksa nähdä vaivaa kun olen ihan tyytyväinen itseeni näinkin.
Vierailija kirjoitti:
Laiha on kaunis, lihava ei. Nainen ei oikeastaan voi edes olla liian laiha.
Muuta neuvoa et tarvitse.
-Mies
Ai eikö voi olla liian laiha? Mielestäni kyllä voi olla.
Vierailija kirjoitti:
Jos jättää kaiken sokerin pois, niin taatusti laihtuu. Tarkoittaa myös tuoremehua, muroja, myslejä ym.
Minä jätin pois kaikki lisätyt sokerit, enkä laihtunut ollenkaan. Ehkä en sitten syönyt luontaisestikaan liikaa sokeria. Kaveri teki samoin ja laihtui 12 kiloa parissa kuukaudessa.
Mä aloitin painonvartijoiden pisteillä.
Opettelen ensin syömään kevyesti ja vähän ja aloitan liikunnan sitten kun pystyn.
Käyn puntarilla päivittäin, muuten alkaa heti lipsuminen.
Pari kiloa lähtenyt.
Omia vinkkejä: Nutrilett-pussi (esim vadelma) maitoon ja nestemäistä hermesetasta sekaan.
Sokerittomat sopat ja kevyet jogurtit, niihinkin laitan hermaria.
Hernekeitto täyttää muttei lihota, samoin pinaattikeitto ja kananmuna.
Jännä kun tilastollisesti on niin, että mitä enemmän ihminen syö hedelmiä ja kasviksia, sitä pidempään ja terveemmin hän elää. Lihakin on kyllä oikein hyvää ravintoa, ja kuuluu osaksi "optimaalista" ruokavaliota. En ymmärrä vastakkainasettelua.
Ja hohhoijaa tuo autofagiahömpötys. Siitä aina tunnistaa sen, että puhuja ei tiedä mistä puhuu. Autofagia ei ole sidottu mihinkään tiettyyn ruokavalioon, eikä edes paastoamiseen - sen lisäystä aikaansaadaan ihan vaikka kalorirajoituksella. Ja autofagiaa voi lisätä myös liikunnalla. Se ei myöskään ole edes aina positiivinen asia, sillä myös muun muassa jotkin syövät voivat lisätä autofagiaa. Autofagiaa tapahtuu myös koko ajan jossain määrin.
"Autofagia" on aina semmonen taikasana, että sen kun kuulee jonkun sanovan somessa, koko viestin voi sivuuttaa.Ihan näin vinkkiä.
T: Koulut käynyt.