Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jännitysniska? Vakavasti sairas? Vai mitä?

Vierailija
27.08.2020 |

Oireitani ovat:

- epätodellinen olo

- aivosumu (ajatus ei kulje OLLENKAAN, vaikea löytää sanoja ja sanat menee monesti sekaisin)

- Pää tärisee/nykii todella helposti sitä kääntäessä (ahdistus pahentaa)

- Niska narskuu ja rutisee (muut ei kuule noita naksumisia/narskumisia, mutta itse ne kuulen todella helposti "pääni sisällä").

- Kävelyvaikeuksia (tuntuu jalat ihan jäykiltä ja vaikea liikkua ilman vähäistä "kompastelua, lompsuttelua" jos tuo on edes sana :D)

- elohiiriä ympäri kehoa

- katseen kohdistamisen hitaus ja tuntuu, kuin "katse" tulisi jälessä ylipäätänsä

- Kun niska on ollut jännitynyt vähän aikaa, tuntuu että koko keho on jäykkänä, ja liikkeet on jotenkin hitaita ja outoja

- Puhevaikeuksia

Niskaani ovat monet lääkärit jo tsekanneet ja osteopaatillakin olen käynyt ja kuulemma ei ole mitään vikaa siellä. Ei jännitystä tai mitään. Kipuja ei mulla ole myöskään, mutta muita oireita on. Mutta kun tekee nyökkäysliikettä ja laittaa käden niskalle, tuntee sen tärisevän selvästi. Pään MRI myös normaali.

Tässä seuraavassa viestissä sitten avaudun vähän näitten oireiden haitoista/vakavuuksista. Ole kiltti ja lue. Haluan kuulla myös onko kohtalontovereita :)

Kommentit (105)

Vierailija
61/105 |
28.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoittamasi perusteella fyysiset oireet ovat toiminnallisia tai psykkisistä syistä johtuvia. Oireet pahenevat tai ilmaantuvat stressin, sosiaalisten tekijöiden ja ahdistuksen myötä. Näin ei olisi, jos vaiva olisi somaattinen / neurologinen. Kaikki nykinät, silmäoireet voivat johtua juuri jännityksestä ja ahdistuksesta. Kuvat lisäksi selviä psykiatrisia oireita, kuten dissosiaatiota. Niska ja kroppa jännittyy siitä sitten kaupan päälle ja toki vaatii hoitoa ja kuntoutusta erikseen. Siinä auttaa fysioterapeutti. Olet jo käynyt neurologillakin useamman kerran. Vaikea uskoa, että kaikki olivat vain keskustelleet kanssasi, eivätkä tehneet neurologista tutkimusta. Ne ovat lopulta hyvin yksinkertaisia, jopa samoja kuin yleislääkäritkin tekevät. Mihinkään nämä oireet eivät katoa itsestään. Suosittelen kunnollista psykiatrista arvointijaksoa ja sen perustella mahdollisesti suositeltavaa kuntoutusta. Kun se puoli on diagnosoitu ja jos oireet eivät selittyisi kokonaan psyykkisillä tekijöillä, tehdään sinusta sitten konsultaatio uudestaan muulle puolelle. 

Vierailija
62/105 |
28.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ihmeen jännitysniska? Onko se samallainen diagnoosi kun joku fibromyalgia "kun ei muuta löydy tai osata tutkia niin annetaan tää diagnoosi"?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/105 |
28.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on näitä tutkittu ja sattumalta huomasin että koronavirukseen pitkäaikaisesti sairastuneiden ryhmässä on valitettu samoja oireita. Eräs lihasnykinöitä pk-seudula tutkituttanut sanoi että mehiläisessä todettiin että oli kesällä ihan tukossa vastaavien ihmisten kanssa.

mulla on hermovaurio nilkassa, kieli nykii suussa ja en tunne jalkojen sisäsivuja. Syitä ei ole löytynyt joten käyn vaan normaalisti töissä ja remontoin ja elän normaalisti. Onhan tää outoa mutta en usko enää itsekään että mitään voidaan tutkia ka psyk. ongelma olisi jotenkin ihan höpsön tuntunen vaihtoehto kun mulla ei ole mitään huolta, väsymystä tms stressiä. Nuo oireet tuli ihan kaatavan uupumuksen kanssa, kuin influenssa, kolmessa aallossa. Mutta kun se oli ohi, se oli ohi. Vaan jälkioireet jäi.

Oletko tosissasi? Yhdistelet mitättömiä tuntemuksia yhteen, kun sait inspiraatiota koronaerityisten ryhmästä? Jos sulla on hermovaurio nilkassa, niin sille voi olla aika monta syytä, emg-tutkimus osoittaa, jos vaurio on todellinen. Sekö on nyt todettu influenssan jälkeen? Jaloissasi voi olla virheasento tai lihasheikkoutta, jonka vuoksi tuollainen epäspefi, subjektiivinen tuntomuutos. Etkö tosiaan tunne sisäsivuja, vaikka raapisit neulalla?

Vierailija
64/105 |
28.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirjoittamasi perusteella fyysiset oireet ovat toiminnallisia tai psykkisistä syistä johtuvia. Oireet pahenevat tai ilmaantuvat stressin, sosiaalisten tekijöiden ja ahdistuksen myötä. Näin ei olisi, jos vaiva olisi somaattinen / neurologinen. Kaikki nykinät, silmäoireet voivat johtua juuri jännityksestä ja ahdistuksesta. Kuvat lisäksi selviä psykiatrisia oireita, kuten dissosiaatiota. Niska ja kroppa jännittyy siitä sitten kaupan päälle ja toki vaatii hoitoa ja kuntoutusta erikseen. Siinä auttaa fysioterapeutti. Olet jo käynyt neurologillakin useamman kerran. Vaikea uskoa, että kaikki olivat vain keskustelleet kanssasi, eivätkä tehneet neurologista tutkimusta. Ne ovat lopulta hyvin yksinkertaisia, jopa samoja kuin yleislääkäritkin tekevät. Mihinkään nämä oireet eivät katoa itsestään. Suosittelen kunnollista psykiatrista arvointijaksoa ja sen perustella mahdollisesti suositeltavaa kuntoutusta. Kun se puoli on diagnosoitu ja jos oireet eivät selittyisi kokonaan psyykkisillä tekijöillä, tehdään sinusta sitten konsultaatio uudestaan muulle puolelle. 

Kiitos kommentistasi. Mutta dissosiaatiosta/derealisaatiosta, olen saanut kohtauksia tosi nuoresta asti. Silloin ne tais just tulla isojen ihmisjoukkojen keskuudessa, mutta en ikinä pelännyt sosiaalisia tilanteita, eikä mua ahdistanut. Muistan kun meillä oli aina jotain nuorten discoja ala-asteella, siellä oli vilkkuvia valoja ja musiikki oli kovalla ja kaikkea tällaista. Muistan ensimmäisen kohtaukseni siellä, kun lähdin siitä rakennuksesta ja mentiin frendejen kanssa kauppaan, niin iski tää olo. Myöhemmin sitten nää kohtaukset alko tulla miten sattuu. Yksinkin ollesani elän epätodellisuudessa. En vain älyä, miten tuota voisi hoitaa koska sille ei ole mitään merkittävää triggeriä. Näköongelmia ja puhevaikeuksia on yksinkin ollessani, lievästi pää saattaa täristä välillä. Ja mun kroppa muutenkin tärisee helposti. Normaalia helpommin. Joo tiedän, että ahdistus on isotekijä tässä, mutta en usko että se aiheuttaa ihan kaikkea.

Vierailija
65/105 |
28.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos kommentistasi. Mutta dissosiaatiosta/derealisaatiosta, olen saanut kohtauksia tosi nuoresta asti. Silloin ne tais just tulla isojen ihmisjoukkojen keskuudessa, mutta en ikinä pelännyt sosiaalisia tilanteita, eikä mua ahdistanut. Muistan kun meillä oli aina jotain nuorten discoja ala-asteella, siellä oli vilkkuvia valoja ja musiikki oli kovalla ja kaikkea tällaista. Muistan ensimmäisen kohtaukseni siellä, kun lähdin siitä rakennuksesta ja mentiin frendejen kanssa kauppaan, niin iski tää olo. Myöhemmin sitten nää kohtaukset alko tulla miten sattuu. Yksinkin ollesani elän epätodellisuudessa. En vain älyä, miten tuota voisi hoitaa koska sille ei ole mitään merkittävää triggeriä. Näköongelmia ja puhevaikeuksia on yksinkin ollessani, lievästi pää saattaa täristä välillä. Ja mun kroppa muutenkin tärisee helposti. Normaalia helpommin. Joo tiedän, että ahdistus on isotekijä tässä, mutta en usko että se aiheuttaa ihan kaikkea.

En usko myöskään mihinkään pahaan neurologiseen sairauteen, koska se olisi edennyt jo paljon pidemmälle. Ahdistus ja alitajuntainen ahdistus on isotekijä, mutta tässä on varmasti jokin toinen osapuoli myös. Ei se saata olla edes yhtään mitään vakavaa, mutta oireita aiheuttaa ja ahdistus lisäksi pahentaa niitä

Vierailija
66/105 |
28.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Psyykkistähän tuo ihan selvästi kuulostaa olevan. Sanoit itsekin suoraan, että pahenee, kun on ahdistunut jne.

Mulla oli samaa niskan ja pään jäykkyyttä sekä nykimistä yläaste- lukoikäisenä aina koulun ruokailuissa, jotka koin tosi ahdistavina. Silloin oli pääkin ihan sitä sumua täys.

Toki osa oireista voi olla peräisin esim raudan tai jonkin vitamiinin puutteesta.

Samaa mieltä. B vitamiini. Rauta + C. Magnesium. Lihasrelaxantteja iltaisin. Jännitys ja ahdistus kuriin joko psykiatrin tai tavan lääkärin määräämillä lääkkeillä. Silmälääkäri ja hierontaa. Tuntuu että kavahdat eniten jännityksen ja ahdistuksen hoitoa. Osa oireista kun poistuu sitä kautta niin osa näillä muilla keinoilla. Rauta on tosi alhainen. Kokonaisuuteen voi kuulua monta asiaa mitkä kaikki helposti poistettavissa. Aloita heti jo vitamiineista. Ja mene lääkäriin silmistä ja ahdistuksesta. Relaxantteja alkuun iltaisin niskajumit saatava alta pois myös. Jännitys niitä jumittaa siksi sitäkin pitää hoitaa. Usko pois.

Vierailija
67/105 |
28.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

B1 B6 B12 saa kombona ja sellainekin missä magnesium mukana. Viikon kuuri välillä tätä. Auttaa hermoihin. Lääkäri aikanaan suositti kasvohermohalvauksen jälkeen.

Rauta+C kombona tai muuten yhtäaikaa. Suusuihke tehokkain raudasta. Rautaa syötävä pitkään että arvot nousee.

ENMG ei kerro aina kuin vauriot tai pahat hermopinteet. Itsellä ei näyttänyt hermokireyttä koskaan kun hermo jumissa/puristunut jännittyneiden lihasten vuoksi. Fysioterapeutit sitten huomasi asian oikean laidan.

Vierailija
68/105 |
28.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorilla on usein raudan puutetta kun tulee/on ollut kasvuvaihe. Jännittäminen on usein perinnöllistä. Kärsin siitä vuosikymmeniä kunnes masennuin ja huomasin että masennuslääke poistaa myös jännittämisen ja ahdistumisen. Huomasin myös siksi helposti kun tyttreni jännittäminen ja ahdistusoireet murrosiässä alkoivat. Vaikka hän voi pitää puheita ja esiintyä laulaen yleisölle, niin jännitys alkoi tullakin esiin luokassa ja koulutilanteissa. Itse taas aikanaan kärsin kahvikuppineuroosista ja esiintymispelosta.

Minulla 37.5 mg Venlafaxin pitää pois jännityksen ja tyttärellä Seronil 10 mg. Monet esiintyjät ja esimiesasemassa olevat käyttävät nykyään näitä. Ei kannata antaa ahdistuksen tai jännittämisen pilata koulua tai työelämää. Kaikkea mikä voi helpottaa ja auttaa kannattaa pelotta kokeilla. Elämä on ihanaa kun ei jännitä, niin niskakaan ei mene niin helposti jumiin. Jatkuva jännittäminen aikanaan jumitti niskani kivi kovaksi.

Vierailija
69/105 |
28.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuorilla on usein raudan puutetta kun tulee/on ollut kasvuvaihe. Jännittäminen on usein perinnöllistä. Kärsin siitä vuosikymmeniä kunnes masennuin ja huomasin että masennuslääke poistaa myös jännittämisen ja ahdistumisen. Huomasin myös siksi helposti kun tyttreni jännittäminen ja ahdistusoireet murrosiässä alkoivat. Vaikka hän voi pitää puheita ja esiintyä laulaen yleisölle, niin jännitys alkoi tullakin esiin luokassa ja koulutilanteissa. Itse taas aikanaan kärsin kahvikuppineuroosista ja esiintymispelosta.

Minulla 37.5 mg Venlafaxin pitää pois jännityksen ja tyttärellä Seronil 10 mg. Monet esiintyjät ja esimiesasemassa olevat käyttävät nykyään näitä. Ei kannata antaa ahdistuksen tai jännittämisen pilata koulua tai työelämää. Kaikkea mikä voi helpottaa ja auttaa kannattaa pelotta kokeilla. Elämä on ihanaa kun ei jännitä, niin niskakaan ei mene niin helposti jumiin. Jatkuva jännittäminen aikanaan jumitti niskani kivi kovaksi.

Niin ja tyttäreni sai myös aikanaan silmälasit juurikin vain silmälääkärin huomaaman pienen karsastuksen vuoksi. Näkö oli sumeaa. Taululta ei nähnyt selvästi ja kirjasta lukeminenkin helpottui tämän jälkeen. Niskat tästäkin karsatuksesta jännittyi. Piilareita käytnyt nyt jo vuosia.

Vierailija
70/105 |
28.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos teidän kaikkien vinkeistä ja ehdotuksista. Jos tää on nyt edes jotain jännitysperäistä, on kyllä jännää miten tuollaiset pikkuasiat voisivat muuttaa ihmisen luonnetta, ihmissuhteita ja elämää näin paskaksi. Siis tää on oikeesti ihan hirveetä. Tätä ei pysty edes kuvitella miten huono-olo mulla on ja miten paskasti mulla menee. Oon ihan sekaisin koko ihminen. Tuntuu oikeasti, että sekoon välillä täysin.

Vierailija
71/105 |
28.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos teidän kaikkien vinkeistä ja ehdotuksista. Jos tää on nyt edes jotain jännitysperäistä, on kyllä jännää miten tuollaiset pikkuasiat voisivat muuttaa ihmisen luonnetta, ihmissuhteita ja elämää näin paskaksi. Siis tää on oikeesti ihan hirveetä. Tätä ei pysty edes kuvitella miten huono-olo mulla on ja miten paskasti mulla menee. Oon ihan sekaisin koko ihminen. Tuntuu oikeasti, että sekoon välillä täysin.

Ja kun mulla ollut tätö keskittymisvaikeutta todella nuoresta asti pitänee käydä ADHD testeissä psykiatrilla. Jos mulla on adhd, se voisi olla myös yksi triggeri näille oireille

Vierailija
72/105 |
28.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta vielä noihin näköoireisiin. Mulla ei ollut niitä ennen noita niska ja pääntärinä oireita. Joten huononäkö ei ainakaan ole tuon niskan jännityksen syynä. Juuri toisinpäin. Ekana tuli nuo niskaoireet sitten alkoi kehittyä pikkuhiljaa muut oireet rinnalle. Epätodellista oloa mulla tosin on ollut kaikkea näitä ennen ja todella pitkään

Vierailija
73/105 |
28.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n kuvaus oireista kuulostaa tutulta. Minulla se johtui jännitysniskasta ja oireet paheni kun sairastuin ahdistuneisuushäiriöön. Kunnon noidankehä, vaiva on kroonistunut mutta pyrin lieventämään niskaoireita liikunnalla ja fysioterapialla. Henkisiin oireisiin lääkkeet. Olen 33-vuotias, vaiva ollut teini-iästä asti.

Vierailija
74/105 |
28.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä ketjussa ,lähes joka kommentissa kirjoitetaan jännityksestä. Kysynkin ap. Mitä kaikkea teet päivittäin jännityksen laukeamisen eteen. Olet nuori, mene rasittavalle kävely/ juoksulenkille, niin ,että olet todella rasittunut. Jumppaa kotona. Kerroit syöväsi terveellisesti,hanki lähikaupasta D3, B- monivitamiini, c-vitamiini, omega3 ja magnesium tabletteja. Ota ne ruokailun Yhteydessä ja illalla magnesium.

Okei, nyt vastaa, ettet jaksa. Muista, se mikä ei tapa, vahvistaa.

Niin paljon olet ravannut lääkärillä, että ala itse itseäsi rentouttamaan fyysisellä rääkillä. Ei se ainakaan niskaasi jäykistä , eikä aivojasi sumenna.

Sinulla on todennäköisesti rauhottavai ja psyykenlääkkeitä käytössä ja ehkä melatoniiniakin,,, nuo kaikki voi saada aikaiseksi mitä vaan, juuri oireitasi. Ei siihen kukaan voi varmuudella sanoa, koska eri ihmisillä samat lääkkeet vaikuttaa eri tavalla.

Siis, oma apu, paras apu, ota itseäs niskasta kiinni.

Vierailija
75/105 |
28.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä ketjussa ,lähes joka kommentissa kirjoitetaan jännityksestä. Kysynkin ap. Mitä kaikkea teet päivittäin jännityksen laukeamisen eteen. Olet nuori, mene rasittavalle kävely/ juoksulenkille, niin ,että olet todella rasittunut. Jumppaa kotona. Kerroit syöväsi terveellisesti,hanki lähikaupasta D3, B- monivitamiini, c-vitamiini, omega3 ja magnesium tabletteja. Ota ne ruokailun Yhteydessä ja illalla magnesium.

Okei, nyt vastaa, ettet jaksa. Muista, se mikä ei tapa, vahvistaa.

Niin paljon olet ravannut lääkärillä, että ala itse itseäsi rentouttamaan fyysisellä rääkillä. Ei se ainakaan niskaasi jäykistä , eikä aivojasi sumenna.

Sinulla on todennäköisesti rauhottavai ja psyykenlääkkeitä käytössä ja ehkä melatoniiniakin,,, nuo kaikki voi saada aikaiseksi mitä vaan, juuri oireitasi. Ei siihen kukaan voi varmuudella sanoa, koska eri ihmisillä samat lääkkeet vaikuttaa eri tavalla.

Siis, oma apu, paras apu, ota itseäs niskasta kiinni.

En tiedä, en mä omasta mielestäni edes jännitä paljoa ollenkaan. Ei mulla ikinä tuu sellaista jännittämisen tunnetta. Ahdistaa välillä lievästi vaan. En ole kovin ahdistunut kuitenkaan. En käytä mitään lääkkeitä. Illalla aina otan melatoniinin ennen nukkumaanmenoa juu.

Vierailija
76/105 |
28.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No läheppäs nyt sit sinne pikku,pikku lenkille. Söin muuten melkein huvikseni melatoniinia (1.9 vahvuus) yhden iltaisin. Puolen vuoden käytön jälkeen alin nähdä hemmetinmoisia painajaisia, mitä ei koskaan ollut aiemmin tapahtunut. Purkki lensi roskiin.

Jos muuten juokset itsesi hikipintaan päivittäin ,niin voin taata , että nuppi kirkastuu.

Vierailija
77/105 |
28.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No läheppäs nyt sit sinne pikku,pikku lenkille. Söin muuten melkein huvikseni melatoniinia (1.9 vahvuus) yhden iltaisin. Puolen vuoden käytön jälkeen alin nähdä hemmetinmoisia painajaisia, mitä ei koskaan ollut aiemmin tapahtunut. Purkki lensi roskiin.

Jos muuten juokset itsesi hikipintaan päivittäin ,niin voin taata , että nuppi kirkastuu.

Auttaispa tuo liikunta, mutta ei. 2-3 vuotta sitten vielä harrastin hikiliikuntaa melkein jokapäivä, mutta oireet kävi vaan pahemmaksi päivä päivältä ja syrjäytti mut lopulta mun harrastuksista ja kavereista (kavereita on ja liikun, mutta ei se ole enää kovin mukavaa oireiden takia). Tuntuu, että tulee huonompi olo, kun liikkuu. Yritän kuitenkin aina jokapäivä saada sykkeeni ja adrenaliinini virtaamaan jotenkin (punnerruksilla yms.), että tää epätodellinen olo lähtis pois, mutta eipä ole auttanut. Niskaakin aina yritän venytellä jotenkin, mutta eipä siitäkään ole ollut mitään apua. Melatoonin käytönkin aloitin vasta.

Vierailija
78/105 |
28.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ei se ihan täysin syrjäyttänyt, mutta ei kiinnosta olla enää kenenkään kanssa tekemisissä, muttakun on vaan joskus pakko. Vanhemmatkin tuntuu vierailta välillä, kun en vaan voi olla omaitseni ja maailmakin on epätodellinen.

Vierailija
79/105 |
28.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt sinulla takeltelee, mitä oot ottanu?

Vierailija
80/105 |
29.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt sinulla takeltelee, mitä oot ottanu?

Niin ja millä tavalla? Saattaa teksti olla sekavaa välillä, mutta en oo missään vaiheessa puhunu epävarmasti

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi kahdeksan