Jännitysniska? Vakavasti sairas? Vai mitä?
Oireitani ovat:
- epätodellinen olo
- aivosumu (ajatus ei kulje OLLENKAAN, vaikea löytää sanoja ja sanat menee monesti sekaisin)
- Pää tärisee/nykii todella helposti sitä kääntäessä (ahdistus pahentaa)
- Niska narskuu ja rutisee (muut ei kuule noita naksumisia/narskumisia, mutta itse ne kuulen todella helposti "pääni sisällä").
- Kävelyvaikeuksia (tuntuu jalat ihan jäykiltä ja vaikea liikkua ilman vähäistä "kompastelua, lompsuttelua" jos tuo on edes sana :D)
- elohiiriä ympäri kehoa
- katseen kohdistamisen hitaus ja tuntuu, kuin "katse" tulisi jälessä ylipäätänsä
- Kun niska on ollut jännitynyt vähän aikaa, tuntuu että koko keho on jäykkänä, ja liikkeet on jotenkin hitaita ja outoja
- Puhevaikeuksia
Niskaani ovat monet lääkärit jo tsekanneet ja osteopaatillakin olen käynyt ja kuulemma ei ole mitään vikaa siellä. Ei jännitystä tai mitään. Kipuja ei mulla ole myöskään, mutta muita oireita on. Mutta kun tekee nyökkäysliikettä ja laittaa käden niskalle, tuntee sen tärisevän selvästi. Pään MRI myös normaali.
Tässä seuraavassa viestissä sitten avaudun vähän näitten oireiden haitoista/vakavuuksista. Ole kiltti ja lue. Haluan kuulla myös onko kohtalontovereita :)
↓
Kommentit (105)
Raudanpuute saattaa edesauttaa lapsen ADHD:n eli tarkkaavaisuus- ja ylivilkkaushäiriön kehittymistä, todetaan tuoreessa ranskalaistutkimuksessa. ADHD:n, jonka oireita ovat muun muassa keskittymiskyvyttömyys, impulsiivisuus ja levottomuus, on epäilty johtuvan aivojen välittäjäaineen, dopamiinin, toiminnanhäiriöstä. Lähde Terveysportti - Terveyskirjasto
Vierailija kirjoitti:
Raudanpuute saattaa edesauttaa lapsen ADHD:n eli tarkkaavaisuus- ja ylivilkkaushäiriön kehittymistä, todetaan tuoreessa ranskalaistutkimuksessa. ADHD:n, jonka oireita ovat muun muassa keskittymiskyvyttömyys, impulsiivisuus ja levottomuus, on epäilty johtuvan aivojen välittäjäaineen, dopamiinin, toiminnanhäiriöstä. Lähde Terveysportti - Terveyskirjasto
Mulla oli ferritiinit 60. Joten ei ainakaan viitteiden mukaan ole raudanpuutetta. ADHD-testit pitää kyllä ensikerralla psykiatrilla tehdä.
TUOSTA EPÄTODELLISESTA OLOSTA, ELI DEREALISAATIOSTA VIELÄ. Tietääkö kukaan mikä tekijä voi aiheuttaa sitä, jos ei ole ollut lapsuudessa traumoja, ei paniikkihäiriötä, ei mitään psyykkistä. Mikä voi ala-aste ikäisellä aiheuttaa tuollaista? En tiedä onko tällä epätodellisella ololla kytköksiä näihin muihin oireisiin, mutta haluaisin kuitenkin selvittää mistä se johtuu.
Minulla ihan samat oireet kun aloittajalla. On ollut ihan alakoulusta lähtien. Beetasalpaaja ja rauhoittava lääke on auttaneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli ferritiinit 60. Joten ei ainakaan viitteiden mukaan ole raudanpuutetta. ADHD-testit pitää kyllä ensikerralla psykiatrilla tehdä.
TUOSTA EPÄTODELLISESTA OLOSTA, ELI DEREALISAATIOSTA VIELÄ. Tietääkö kukaan mikä tekijä voi aiheuttaa sitä, jos ei ole ollut lapsuudessa traumoja, ei paniikkihäiriötä, ei mitään psyykkistä. Mikä voi ala-aste ikäisellä aiheuttaa tuollaista? En tiedä onko tällä epätodellisella ololla kytköksiä näihin muihin oireisiin, mutta haluaisin kuitenkin selvittää mistä se johtuu.
Ei adhdeessa ole epätodellisia oloja. Miksi se pitäisi testata ?
Vierailija kirjoitti:
Raudanpuute
Ei muutaku Teräsniska soimaan .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
TUOSTA EPÄTODELLISESTA OLOSTA, ELI DEREALISAATIOSTA VIELÄ. Tietääkö kukaan mikä tekijä voi aiheuttaa sitä, jos ei ole ollut lapsuudessa traumoja, ei paniikkihäiriötä, ei mitään psyykkistä. Mikä voi ala-aste ikäisellä aiheuttaa tuollaista? En tiedä onko tällä epätodellisella ololla kytköksiä näihin muihin oireisiin, mutta haluaisin kuitenkin selvittää mistä se johtuu.Ei adhdeessa ole epätodellisia oloja. Miksi se pitäisi testata ?
Ei niin. Mutta mulla on ollut myös keskittymisvaikeuksia todella nuoresta asti (mainitsin tuolla aikaisemmin), niin on se ihan hyvä käydä tsekkaamassa. Vähän sekavasti ja tyhmästi kirjoitan näitä viestejä. Ei olisi pitänyt mainita tuota epätodellista oloa tuossa samassa viestissä ADHD asioiden kanssa :D
Kiitti kaikille ehdotuksista, tsemppauksista jne. En uskonut aluks, että tämä ketju saisi edes 10 kommenttia ja että ihmiset jaksaisivat edes yrittää auttaa mua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
TUOSTA EPÄTODELLISESTA OLOSTA, ELI DEREALISAATIOSTA VIELÄ. Tietääkö kukaan mikä tekijä voi aiheuttaa sitä, jos ei ole ollut lapsuudessa traumoja, ei paniikkihäiriötä, ei mitään psyykkistä. Mikä voi ala-aste ikäisellä aiheuttaa tuollaista? En tiedä onko tällä epätodellisella ololla kytköksiä näihin muihin oireisiin, mutta haluaisin kuitenkin selvittää mistä se johtuu.Ei adhdeessa ole epätodellisia oloja. Miksi se pitäisi testata ?
Ei niin. Mutta mulla on ollut myös keskittymisvaikeuksia todella nuoresta asti (mainitsin tuolla aikaisemmin), niin on se ihan hyvä käydä tsekkaamassa. Vähän sekavasti ja tyhmästi kirjoitan näitä viestejä. Ei olisi pitänyt mainita tuota epätodellista oloa tuossa samassa viestissä ADHD asioiden kanssa :D
Ja vielä tähän, että adhd voi tosin pahentaa derealisaatiota, mutta ei aiheuta sitä
Vierailija kirjoitti:
Siis paljonko sulla sitten oli se ferritiini? Sen olisi hyvä olla yli 100. Noista sun oireista ainakin nykiminen, nielemisvaikeudet, ahdistus, aivosumu saattaa hyvin olla raudanpuutteen oireita. Onko levottomia jalkoja? Huimaako?
Niinpä. Aika alakanttiin on 60. Kaikki eivät vaan usko. Rauta sitä happea kuljettaa, mitä aivotkin tarvivat. 60 on alakanttiin ja sillä voi kasvava ihminen oireilla
Vierailija kirjoitti:
Onko ferritiini 24 huono? Voiko aiheuttaa lihasnykinää?
On todella ja voi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No läheppäs nyt sit sinne pikku,pikku lenkille. Söin muuten melkein huvikseni melatoniinia (1.9 vahvuus) yhden iltaisin. Puolen vuoden käytön jälkeen alin nähdä hemmetinmoisia painajaisia, mitä ei koskaan ollut aiemmin tapahtunut. Purkki lensi roskiin.
Jos muuten juokset itsesi hikipintaan päivittäin ,niin voin taata , että nuppi kirkastuu.
Auttaispa tuo liikunta, mutta ei. 2-3 vuotta sitten vielä harrastin hikiliikuntaa melkein jokapäivä, mutta oireet kävi vaan pahemmaksi päivä päivältä ja syrjäytti mut lopulta mun harrastuksista ja kavereista (kavereita on ja liikun, mutta ei se ole enää kovin mukavaa oireiden takia). Tuntuu, että tulee huonompi olo, kun liikkuu. Yritän kuitenkin aina jokapäivä saada sykkeeni ja adrenaliinini virtaamaan jotenkin (punnerruksilla yms.), että tää epätodellinen olo lähtis pois, mutta eipä ole auttanut. Niskaakin aina yritän venytellä jotenkin, mutta eipä siitäkään ole ollut mitään apua. Melatoonin käytönkin aloitin vasta.
Urheillessa ferritiini pitää olla miehillä 100
Mulla on jalat jotenkin oudot. En osaa sanoa onko ne kiereät vai heikot, mutta tuntuu kuin en hallitsisi niitä kunnolla. Eilenkin kävelessä oli tosi vaikea päästä eteenpäin, kun ei jalat kantanu. Välillä pitää varpailla jotenkin työntää, että pääsee eteenpäin, mutta siinä menee sitten varpaat kipeeksi. Kun pääsin kotiin, niin tuli taas hirveet elohiiret/nykinät moneen eri kohtaan jalkoja. Niska tuntuu oudolta kokoajan ja tuntuu kun mun koko keho ois jotenkin jäykkä. Mun liikkeet ei oo sulavia vaan sellaisia vähän tökkiviä. Uskon että tämä epotodellinen olo (derealisaatio) vaan pahentaa tilannetta. Ja ihan pienikin ahdistus pahentaa tätä kaikkea. Mua ei siis ahdista paljoa, mutta jos ahdistaa nii se triggeröi oireita. En myöskään polta, mutta saatan välillä polttaa jonkun yhden röökin ja mun koko keho alkaa sitten täristä. Mutta sitten jos juon vähän alkoholia se lievittää tärinää ja jännitystiloja mun kehossa (en tosin juo/polta melkeen koskaan). Oikeesti mulla on ihan hirveen vaikeeta ja tuskasta käydä koulussa jokaikinen päivä ja muutenkin elämä on ihan hirveetä.
- Ap
Jos on näin vaikeaa käydä koulua, niin työelämä tulee näillä näkemin olemaan mahdotonta. En luultavasti saa itseäni kuntoon enää ikinä :/
Onko tutkittu neurologilla, ettei ole dystoniaa?
Vierailija kirjoitti:
Onko tutkittu neurologilla, ettei ole dystoniaa?
Ei ole dystoniaa, koska en tärise levossa. Enkä muutenkaan tärise kokoaikaa. Mut nyt oon huomannu monia juttuja, mitä vois ainakin neurologille mainita.
Ilmeillessä tai kun jännittää kasvojen lihaksia ne tärisee. Joskus yläasteella mulla tärisi myös kädet ojennettunu. Nykyään ei enää, mutta sormet tärisee sen sijaan (lievästi). Myös jos laitan kämmenen niskan päälle ja teen vaikka nyökkäysliikettä, niin tunnen tärinän. Tai jos pyöritän hartioita, pyöritys liike ei ole sellaista "sulavaa", vaan se on semmoista vähän tökkivää. Tai sama kun teen istualtaan jaloilla edestakaista suoristus koukistus liikettä. Mun melkein kaikki kehonosat liikkuu silleen tärisevästi tai tökkivästi. Vaikea selittää, mutta jospa joku ymmärtäisi.
Olen huomannut myös kylmyyden, tupakan, pienenkin stressin/ahdistuksen lisäävän tärinää.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on jalat jotenkin oudot. En osaa sanoa onko ne kiereät vai heikot, mutta tuntuu kuin en hallitsisi niitä kunnolla. Eilenkin kävelessä oli tosi vaikea päästä eteenpäin, kun ei jalat kantanu. Välillä pitää varpailla jotenkin työntää, että pääsee eteenpäin, mutta siinä menee sitten varpaat kipeeksi. Kun pääsin kotiin, niin tuli taas hirveet elohiiret/nykinät moneen eri kohtaan jalkoja. Niska tuntuu oudolta kokoajan ja tuntuu kun mun koko keho ois jotenkin jäykkä. Mun liikkeet ei oo sulavia vaan sellaisia vähän tökkiviä. Uskon että tämä epotodellinen olo (derealisaatio) vaan pahentaa tilannetta. Ja ihan pienikin ahdistus pahentaa tätä kaikkea. Mua ei siis ahdista paljoa, mutta jos ahdistaa nii se triggeröi oireita. En myöskään polta, mutta saatan välillä polttaa jonkun yhden röökin ja mun koko keho alkaa sitten täristä. Mutta sitten jos juon vähän alkoholia se lievittää tärinää ja jännitystiloja mun kehossa (en tosin juo/polta melkeen koskaan). Oikeesti mulla on ihan hirveen vaikeeta ja tuskasta käydä koulussa jokaikinen päivä ja muutenkin elämä on ihan hirveetä.
- Ap
No nyt kuulostaa samalta kuin mun oireet. Jännityspäänsärkyä oli lopulta. Niska niin jumissa että kai hermot puristuksissa, en muista. Mutta joo oli vaikee kävellä, aivot ei toiminu, olo täysin epätodellinen ja ällöllä tavalla leijuva. Välillä tuntui kuin olisin kuukävelyllä.. vaikea selittää.
Lihasrelaksantit auttoi, sitte fyssari ja arkielämässä asentojen muuttaminen. Myös silmälasit.
Kaikki alkoi siis yläasteella pääntärinällä. Nyt tuntuu kuin mulla olisi koko kehossa/joka lihaksessa, jotan toimintaan liittyviä vaivoja. Ja pää on ihan sumussa ja tuntuu kui aivoissa ei veri kiertäisi (tiedän, että se kiertää mutta tuntuu vain tältä)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- Ap
No nyt kuulostaa samalta kuin mun oireet. Jännityspäänsärkyä oli lopulta. Niska niin jumissa että kai hermot puristuksissa, en muista. Mutta joo oli vaikee kävellä, aivot ei toiminu, olo täysin epätodellinen ja ällöllä tavalla leijuva. Välillä tuntui kuin olisin kuukävelyllä.. vaikea selittää.
Lihasrelaksantit auttoi, sitte fyssari ja arkielämässä asentojen muuttaminen. Myös silmälasit.
Oliko sulla myös elohiiriä/nykimisiä ympäri kehoa? Taikka sitten noita puhevaikeuksia?
Googlaapa raudanpuute ja ADHD. Se voi aiheuttaa ADHD tapaisia oireita nuorille.