Iltatähti vai matkustelu?
Ikä kohta nelkyt molemmilla, isot lapset kohta täysi-ikäisiä. Vielä ehtisi... Olen tullut nuorena helposti raskaaksi, toki nyt olisi varmasti paljon vaikeampaa. Onkohan tämä vain tietyn elämänvaiheen loppumisen surua? Kummat valitsisit/ valitsit? Mitä mietteitä nyt päätöksestä? Mies samoissa ajatuksissa ja aika pitkään olemme asiaa pohtineet... Päätös olis kannattanut tehdä jo vuosi sitten.
kiitos vastauksista:)
Kommentit (290)
[quote author="Vierailija" time="18.09.2013 klo 16:51"]
Ainakin Mäkelän kasvatti yksin äiti.
Eipä se täällä vääntämällä muuksi muutu, heidän kokemuksensa iltatähteydestä.
[/quote]
Mutta voisiko ongelma olla noissa iltatähdissä, etteivät ole kiitollisia siitä, että ovat saaneet elämän.
[/quote]
Et ole tainnut perehtyä, millaisen elämän.
[quote author="Vierailija" time="18.09.2013 klo 17:03"]
Hmm, kai se on kasvatuskysymys. Mulla on urheilullinen työkaveri jolla on 2 pientä poikaa (5 ja 7), tänäkesänä olivat Alpeilla 2 vkoa pyörävaelluksella! Lapsista se oli ihan huippua, mutta vaatii tosiaan kovaa kuntoa koko perheeltä. Heillä oli tukikohta mistä tekivät 10-30 km lenkkejä, välillä pienin oli kyydissä ja välillä polki itse. Ai joo, ja vanhemmat on neljävitosia vanhuksia
Lapset ottavat mallia vanhemmistaan ja omaksuvat vanhempien elämäntavan.
[/quote]
En voi tähän kuin sanoa, että minä ja mieheni olemme molemmat aktiivisia ja urheilullisia ihmisiä (ennen lapsia teimme juurikin vaelluslomia ympäri maailmaa), ja esikoisemme (kakkonen on vasta vauva) on tosiaan kiltti, helppo ja reipas, mutta matkoilla järjestään todella hankala (paitsi tyyliin ruotsinlaivalla, missä aivan kaikki tehdään täysin hänen ehdoillaan). Esikoinen (4v) on muuten pyöräillyt parhaimmillaan 12 km päivässä, valittamatta (on vahva ja hyväkuntoinen) mutta siis kotikaupungissa. Voi myös juosta ja pelata futista ja sählyä vaikka koko päivän jne.
Uskon, että hän ei vain pidä vaihtelusta ja uusista ympäristöistä, kenties temperamenttisyistä. Emme ole hirveästi häntä kyllä yrittäneet totuttaa matkailuun, mutta tämä on alunperin lähtöisin hänestä itsestään, hän kun vaikutti kärsivän jo pienistäkin kokeiluista todella paljon ja me kärsimme siinä sivussa.
Ja mä en myöskään halua tehdä vaelluslomia lasten ehdoilla. Aiomme kyllä mm. lähteä Alpeille pyöräilemään miehen kanssa kun lapset ovat isoja :)
[quote author="Vierailija" time="20.09.2013 klo 16:42"]
En vaan ymmärrä miten iltatähteys, 50v ikä ja kunto liittyy yhteen tässä ketjussa.
[/quote]
Juu, en minäkään.
Ps. älä kerro itsestäsi noin tunnistettavia tietoja!
[quote author="Vierailija" time="18.09.2013 klo 16:53"]
[quote author="Vierailija" time="18.09.2013 klo 16:44"]
[quote author="Vierailija" time="17.09.2013 klo 21:30"]
No ollaan lasten kanssa matkusteltu lapsille sopivissa paikoissa ja aivan viime vuosina sitten Roomassa ja Pariisissa. Jos tulisi iltatähti, ei ehkä Islanti tai New York olisi seuraavina listalla. Ei pienet lapset jaksa kaupunkilomia tai eivät ne niistä ainakaan nauti. Kyllä se olisi seuraavat 8 vuotta taas pikkulapsille sopivia paikkoja. Kyllä meidän perheen lapset halulusivat aina tuonne 13v asti sinne Thaimaaan uima-altaalle, eikä mihinkään shoppailulomalle tai kulttuurinähtävyyksiin. Mutta toisaalta haluaisin kokea vielä kaiken ihanuuden lapsen kanssa uudelleen. Vii kun saisin pitää pientä vauvaa vielä sylissä, kuljettaa harrastuksiin ja käydä vanhempainilloissa....Mutta mitähän ajattelen 13vuoden päästä? Odotankohan kuumeisesti että lapsi on täysi-ikäinen ja että pääsemme vihdoin matkustelemaan? Miten teillä kävi?
[/quote]
suppeaa ajattelua. Olemme reissanneet paljon kaupunkilomia pienten lasten kanssa ja lapset ovat viihtyneet todella hyvin. Ja lapset itse rankkaavat kaupunkiloman rantaloman edelle eli jos saavat valita niin lähtevät mieluiten kaupunkilomalle. Ja puhun päiväkoti-ikäisistä lapsista.
Nyt alakouluikäisinä sama juttu: jos heiltä kysyy matkakohdetoivetta niin se on suurkaupunki :) Rantalomillakin viihtyvät toki.
Eli jospa jätettäisiin se harhakäsitys, ettei lasten kanssa voi reissata kaupunkilomia ja etteivät ne lapset niistä ainakaan pidä.
[/quote]
No, minusta itsestäni kaupunkilomat pikkulasten kanssa eivät ole hauskoja (myönnettäköön, että esikoisemme on sitä sorttia, että oli ihan kamalan hankala niillä parilla kaupunkilomalla, mitä yritettiin, saattaa olla omaa syytämme tai sitten vaan temperamenttia. Kotona on hyvin käyttäytyvä ja tottelevainen ja yleisesti "helppo", joten en usko että ainakaan pelkästään kasvatuksesta johtuu). Haluan käydä aikuisten teatterissa, olla tuntikausia taidemuseossa jos on hyvä näyttely, istua hyvissä ravintoloissa ja baareissa myöhään iltaan, kävellä pitkät matkat pitkin kaupungin katuja jne.
En ole myöskään koskaan tajunnut, miten lapset saa kätevästi ja koko perhettä miellyttävällä tavalla pysymään mukana esim. kolmen viikon vaellukselle Alpeilla tai Hokkaidolla tai reppumatkalla Hondurasissa tms.
Ja ei se mitään, olen näistä ihan tietoisesti luopunut halutessani lapsia, mutta pointtini on, että mun mielestä lasten kanssa ei todellakaan voi matkailla lähellekään samalla lailla kuin ilman lapsia, vaikka monet tätä väittävät. Ja kaikkien lasten kanssa ei voi edes rajoitetusti matkustella kuten ennen (esim. meidän pojan kanssa ne kaupunkilomat vaan olivat pelkkää kärsimystä).
[/quote]
ei kai kukaan ole väittänytkään, että kaupunkiloma lasten kanssa olisi samanlainen kuin aikuisten kesken. Tosin meillä on alusta onnistunut myös museoiden ja nähtävyyksien kiertely (ennätys Berliinin Pergamon 3,5h(!) päiväkoti-ikäisen kanssa), samoin illalliset pitemmän kaavan mukaan ravintoloissa. MItään baaririentoja emme muutenkaan kaipaa.
Kritisoin siis lähinnä sitä, että automaattisesti oletetaan, ettei kaupunkiloma onnistu lasten kanssa ja etteivät lapset ainakaan nauti siitä. Meillä nauttivat :) Meillä lasten lempikohteita ovat nuo suurkaupungit, eivät rantakohteet.
Mikään kolmen viikon Hütte-vaellus ei pienten lasten kanssa onnistu, mutta kyllä meillä lapset ovat kiertäneet mukana Alppireissut ihan päiväkoti-ikäisestä lähtien: talvella skimbareissuja ja kesäisin patikointia (päiväretkiä) eikä lapset ole todellakaan olleet mikään este näille reissuille, juoksevat mukana sen 3-6h patikkaretken - tosin reittivalinnoissa pitää ottaa lapset huomioon, mutta en itsekään (enää) kaipaa niille haasteellisimmille reiteille. Keski-Euroopassahan on ihan normaalia, että ne lapset kulkevat patikkaretkillä mukana.
Reppuretkelle viidakkoon en lähtisi lasten kanssa, en kyllä enää kaipaakaan sen tyyppisiä reissuja :)
129, uskon kyllä, että kaupunkiloma pienten lasten kanssa voi onnistua ja jopa jonkinlainen patikointi, kunhan menee lasten ehdoilla, ja voisin jopa harkita sellaista kun olen vähitellen toipunut viime Amsterdamin reissusta, jolla esikoinen silloin 3v siis oli todella hankala. Kiva, että teillä on onnistunut noin hyvin.
Mutta mä taas kritisoin sitä, kun jotkut väittävät, että lasten kanssa voi matkailla ihan samalla lailla kuin ennen lapsiakin - ei todellakaan voi, ainakaan mun matkailutottumuksilla (eikä siis pidäkään voida, mutta on järjetöntä väittää noin).
[quote author="Vierailija" time="20.09.2013 klo 17:00"]
En vaan ymmärrä miten iltatähteys, 50v ikä ja kunto liittyy yhteen tässä ketjussa.
[/quote]
Juu, en minäkään.
[/quote]
Ups, nyt joku selaa tietty ilmoitautumislistan läpi. Kaikki sopivanikäiset pariskunnat. Siitä vaan, tulkaa vilkuttelemaan reitille:D Kas kun kukaan ei vielä ole tullut huutamaan siitä että iltatähtemme joutuu olemaan meidän juoksuharrastuksen takia yksin!
[quote author="Vierailija" time="20.09.2013 klo 07:20"]
Musta tuo asetelma on jotenkin tosi absurdi ja hupaisa, vastakkain asettelu lapsen ja matkustelun välillä :D. Ikääkuin valittaisiin että harrastanko nyt tätä vanhempana olemista vai jotain muuta. Lapsen kanssa eläminen on jokapäiväistä ja vanhemmuus kestää koko loppuelämän. Uuden ihmispersoonan kanssa pääsee sellaiselle päänsisäiselle matkalle ettei sitä oikein New Yorkiin voi verrata. Musta tuossa ois nyt paikka ensisijaisesti miettiä että halutaanko sitä lasta vai ei, ja muut valinnat seuraa sitten siitä. Mutta kuten joku totesikin, eihän lapsi sulje pois kaupunkimatkojakaan.
[/quote]
On todellakin eri asia miettiä tekeekö niitä ensimmäisiä lapsia, mutta tässä onkin kyse iltatähdestä!! tottakai lapsi on ihanampi asia kuin matkustelu, mutta niitä lapsia on jo- vaikkakin ovat jo isoja. Mulla lapsi sulkee pois kaupunkimatkat ainakin 10vuoden ajaksi. Lapset nautii leikki-ikäisinä leikeistä uima-altaalla ja rantahiekalla, ei läheskään niin paljon museosta tai shoppailusta, tai istumisesta autossa euroopan kiertueella- ellei ole jollain lailla poikkeava.
[/quote]
Joo, huomenna illalla voidaan katsoa netistä ne 50v sarjassa juoksevan palstamamman nimi, joka levitteli seurakavereidensa tekemisiä aihevapaalla :D
Juu, en minäkään.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="20.09.2013 klo 11:48"]
Mulla on myös naispuolinen ystävä joka juoksee noita satasen lenkkejä. Nuorin lapsista taitaa olla nyt n. 8v. ja on elänyt aina tosi vauhdikasta elämää. Siinä on lapset syöneet pyörän tarakalla istuessaan ateriansa.
[/quote]
voi lapsi raukkoja:(
[quote author="Vierailija" time="20.09.2013 klo 19:25"]
[/quote]
Juu, en minäkään.
[/quote]
Ups, nyt joku selaa tietty ilmoitautumislistan läpi. Kaikki sopivanikäiset pariskunnat. Siitä vaan, tulkaa vilkuttelemaan reitille:D Kas kun kukaan ei vielä ole tullut huutamaan siitä että iltatähtemme joutuu olemaan meidän juoksuharrastuksen takia yksin!
[/quote]
huvittavaa on korkeintaan se, kun huomenna voi googlettaa tuloksista, kenen vaimo täällä brassailee endun jäsenien kaveruudella :D
Varmaan se pohjoismaiden mestarin vaimo varsinkin on tyytyväinen, kun selviää, kuka heidän kavereistaan leveilee heidän perheasioillaan
[quote author="Vierailija" time="20.09.2013 klo 07:20"]
Musta tuo asetelma on jotenkin tosi absurdi ja hupaisa, vastakkain asettelu lapsen ja matkustelun välillä :D. Ikääkuin valittaisiin että harrastanko nyt tätä vanhempana olemista vai jotain muuta. Lapsen kanssa eläminen on jokapäiväistä ja vanhemmuus kestää koko loppuelämän.
[/quote]
Minustakin vertaus on aika hölmö. Tunnetasolla en ymmärrä, miksi kukaan valitsisi mieluummin vanhemmuuden kuin matkustelun ja kaiken muun ihanan, mitä elämällä on tarjota. Lapsista kun ei edes pääse halutessaan eroon.
[quote author="Vierailija" time="20.09.2013 klo 19:46"]
huvittavaa on korkeintaan se, kun huomenna voi googlettaa tuloksista, kenen vaimo täällä brassailee endun jäsenien kaveruudella :D
Varmaan se pohjoismaiden mestarin vaimo varsinkin on tyytyväinen, kun selviää, kuka heidän kavereistaan leveilee heidän perheasioillaan
[/quote]
Osoita mulle kohta missä on leveilty yhtään millään? Menee ihan yli hilseen nää jutut täällä...
[quote author="Vierailija" time="20.09.2013 klo 12:21"]
Iltatähti. Mä olen alkanut jo vähän kyllästyä matkusteluun, ei se mun mielestä ole sen hypetyksen arvoista. Tai toki matkustelu on ihanaa, mutta ei mulle enää se, että mennään mahdollisimman kauas ja outoon paikkaan, ole mikään itseisarvo. Ja nyt kun harvemmin matkustaa, niin osaa taas arvostaa ihan peruslomia. Ne onnistuu lastenkin kanssa. ;)
[/quote]
Loistava pointti!! Entä jos 5v matkustellaan innoissamme ja sitten kyllästymme, ja alkaa harmittaan kun ei yritetty vauvaa... Ja sitten se on jo liian myöhäistä.Onko kellekään käynyt näin??
Ap, jonka mielestä matkustelu lapsien kanssa ja ilman on täysin eri asia -kolmen lapsen kokemuksella
[quote author="Vierailija" time="20.09.2013 klo 19:55"]
[quote author="Vierailija" time="20.09.2013 klo 12:21"]
Iltatähti. Mä olen alkanut jo vähän kyllästyä matkusteluun, ei se mun mielestä ole sen hypetyksen arvoista. Tai toki matkustelu on ihanaa, mutta ei mulle enää se, että mennään mahdollisimman kauas ja outoon paikkaan, ole mikään itseisarvo. Ja nyt kun harvemmin matkustaa, niin osaa taas arvostaa ihan peruslomia. Ne onnistuu lastenkin kanssa. ;)
[/quote]
Loistava pointti!! Entä jos 5v matkustellaan innoissamme ja sitten kyllästymme, ja alkaa harmittaan kun ei yritetty vauvaa... Ja sitten se on jo liian myöhäistä.Onko kellekään käynyt näin??
Ap, jonka mielestä matkustelu lapsien kanssa ja ilman on täysin eri asia -kolmen lapsen kokemuksella
[/quote]
Tuskinpa kukaan katuu (ainakaan kukaan päälle 50v tutuistani) sitä, ettei innostunut tekemään iltatähteä. Aika moni on sitä varmaan ajatellut, mutta kyllä olen kuullut monen sanovan (itsenikin), että onneksi järki, mies, hormoonit tms. esti sen, ettei tekaissut vielä yhtä siinä viimehetken munasolujen kysymisvaiheessa, kun kroppa huusi, että nyt on viimeiset hetket tekaista vauva.
Ei todellakaan yksikään ole sanonut, että katuu. Mutta kovasti on kiitelty sitä, ettei tekaistu sitä iltatähteä.
No onhan se vähän absudia kesken iltatähtiketjua tulla selittämään, että minäpä tunnen pohjoismaiden 48 tunnin mestarin. Ihmettelee varmaan moni, mitä se tähän liittyy. Tuoko se jotain arvoa tälle 50v sarjassa juoksevalle iltatähden äidille?
Moni muukin varmaan tuntee kuuluisuuksia ja silti ei etsi aasinsiltaa, että saa tungettua tiedon nettiin.
Mutta en tunne myöskään yhtään joka katuisi tehtyä iltatähteään.
[quote author="Vierailija" time="20.09.2013 klo 20:07"]
No onhan se vähän absudia kesken iltatähtiketjua tulla selittämään, että minäpä tunnen pohjoismaiden 48 tunnin mestarin. Ihmettelee varmaan moni, mitä se tähän liittyy. Tuoko se jotain arvoa tälle 50v sarjassa juoksevalle iltatähden äidille?
Moni muukin varmaan tuntee kuuluisuuksia ja silti ei etsi aasinsiltaa, että saa tungettua tiedon nettiin.
[/quote]
Aasinsiltaa tässä on menty koko ketju, mutta et siis tiennyt missä kohtaa leveiltiin ja kerrottin toisten tärkeitä perheasioita yms. tunnistettavia tietoja?
Kuka on nykyään pohjoismaiden mestari. Siimes on ainakin naisista ollut. Mutta kuka miehistä. Honkala on ainakin naisista kovassa nousussa ja hänellä on kova valmentaja.
[quote author="Vierailija" time="20.09.2013 klo 20:09"]
Mutta en tunne myöskään yhtään joka katuisi tehtyä iltatähteään.
[/quote]
No kuka uskaltaa sanoa ääneen, että katuu tehtyä lastaan- Sellainen nainenhan lynkattaisiin.
Miehet uskaltavat kyllä reilummin sen myöntää. Mutta nainen salaa miettii, mutta ei ikinä sano ääneen.
[quote author="Vierailija" time="18.09.2013 klo 16:14"]
[quote author="Vierailija" time="18.09.2013 klo 16:12"]
[quote author="Vierailija" time="18.09.2013 klo 15:48"]
[quote author="Vierailija" time="18.09.2013 klo 15:38"]
[quote author="Vierailija" time="18.09.2013 klo 15:33"]
[quote author="Vierailija" time="18.09.2013 klo 15:25"]
[quote author="Vierailija" time="18.09.2013 klo 15:18"]
[quote author="Vierailija" time="18.09.2013 klo 14:51"]
eli koska sinun 11 vuotias ja vanhemmat lapsesi on erittäin onnellisia ja kaikki on mennyt ja menee vastasuudessakin hyvin kehotat jokaisen hankkimaan sen iltatähden?
Eiköhän se ole ihan hyvä että tulee kommentteja toiseltakin puolelta, niin voi perustaa päätöksen myös muuhunkin kuin siihen että hormonihuuruissa haluaa vielä sen yhden lapsen. Lähipiirissä nämä iltatähden tehneet eivät suoraan sano katuvansa, koska sehän on suuri tabu. Valittelevat vaan väsymystä ja nuorimmainen joutuu aikalailla olemaan omissa oloissaan kun vanhemmat eivät enää jaksakaan sitä uutta kierrosta. Pitää ihmisen myös itse pohtia se että haluaako alkaa viimein elää täysin itselleen puolisonsa kanssa ja aikuisten lasten tuoman rikkauden kanssa vai onko se elämän tärkein asia omistautua uudelle pienelle lapselle taas muutamaksi vuodeksi (reppureissailemaan ei taaperon kanssa oikein lähdetä)
[/quote]
HILJAA HILJAA HILJAA, *silmät kiinni, sormet korvissä mölinää* EN HALUA KUULLA, EN HALUA KUULLA. EI VOI OLLA IKINÄ JA MISSÄÄN NIIN, ETTÄ VANHAT VANHEMMAT EI JAKSA HOITAA LAPSIAAN.
Oikeasti iltatähtien ajatukset ovat tabu, etteivät vanhat äidit vain syyllistyisi. Iltatähdet kantavat senkin taakan vielä harteillaan.
[/quote]
Ja varsinkaan niin ei voi olla, että jotkut vanhemmat jaksavat ja lapsikin on ihan aidosti tyytyväinen elämäänsä. Ei, ei, ei ,ei, kyllä se niin on, että se lapsi vain teeskentelee vanhempien edessä onnellista, vaikka oikeasti on onneton ja katkera.
[/quote]
aihe vapaalla äidit ne jaksavat, väkevät taistossaan.
Oikeassa elämässä mummoäidit ovat oikeasti todella väsyneitä ja lapsi joutuu aikuistumaan liian aikaisin, koska äiti ei vain jaksa enää.
Palstaelämä ja oikea elämä on niin eri asia
Muutama tuttu on tehnyt uuden kierroksen lapsen päälle nelikymppisenä ja eivät toki kadu sillai, mutta ovat kyllä sanoneet monesti, että kadehtivat, kun me pääsemme miehen kanssa liikkeelle ihan eri tavalla. Aika paljon olen tuttujen lapsia hoitanutkin, että äidit saa levätä.
[/quote]
Ai sillain samalla tavalla kuin äidit kadehtivat lapsettomia, koska saavat mennä miten haluavat, mutta eivät silti kadu lapsiaan? Mikä siis on ongelma?
[/quote]
No, mikäpä se ongelma olisikaan, jos äiti itkee väsyneenä ja huokaa, että jos olisi tiennyt, mihin alkaa, niin olisi jättänyt väliin.
Mikä olikaan ongelma...ei mikään kai.
[/quote]
Enpä ole itkenyt tämän 11v:n takia kertaakaan tai toivonut jättäneeni hänet tekemättä. Sensijaan kovimmalle otti pikkukakkonen kun olin 23v....
[/quote]
Niin, kun sinä et ole itkenyt ja elämänne on ollut ihanaa ja lapsesi ovat olleet aivan hurmaantuneita, niin silloin ei kenelläkään muullakaan voi olla toisin, vai...????
[/quote]
Toki voi - kumpaankin suuntaan. Voi olla niitä jotka katuvat raskaasti ja meitä jotka nautimme täysillä. Mutta siis molempia on vaikka kuinka vänkäisit vastaan. Ihan samoin kuin onnellisia iltatähtiäkin;)