Iltatähti vai matkustelu?
Ikä kohta nelkyt molemmilla, isot lapset kohta täysi-ikäisiä. Vielä ehtisi... Olen tullut nuorena helposti raskaaksi, toki nyt olisi varmasti paljon vaikeampaa. Onkohan tämä vain tietyn elämänvaiheen loppumisen surua? Kummat valitsisit/ valitsit? Mitä mietteitä nyt päätöksestä? Mies samoissa ajatuksissa ja aika pitkään olemme asiaa pohtineet... Päätös olis kannattanut tehdä jo vuosi sitten.
kiitos vastauksista:)
Kommentit (290)
[quote author="Vierailija" time="18.09.2013 klo 21:42"][quote author="Vierailija" time="18.09.2013 klo 21:19"] Ja se ei todellakaan ole sama, jos siinä on räkä naamalla kirkuva uhmis syöttötuolissaan vieressä. [/quote] Sulla ei tainnutkaan olla lapsia? Siten vähän huono kommentoimaan tähän ketjuun. t: iltatähden äiti[/quote]
On, mulla on 3 lasta. Ja heistä 5-vuotias (nuorin) on matkustanut kanssani maailmalla yli 20 kertaa. T: se edellinen
[quote author="Vierailija" time="18.09.2013 klo 22:33"]
[quote author="Vierailija" time="18.09.2013 klo 21:42"][quote author="Vierailija" time="18.09.2013 klo 21:19"] Ja se ei todellakaan ole sama, jos siinä on räkä naamalla kirkuva uhmis syöttötuolissaan vieressä. [/quote] Sulla ei tainnutkaan olla lapsia? Siten vähän huono kommentoimaan tähän ketjuun. t: iltatähden äiti[/quote]
On, mulla on 3 lasta. Ja heistä 5-vuotias (nuorin) on matkustanut kanssani maailmalla yli 20 kertaa. T: se edellinen
[/quote] Et olisi kommentoinut noin jos tietäisit jotain lapsista, uhmiksesta ja syöttötuoli-iästä.
[quote author="Vierailija" time="18.09.2013 klo 22:39"]
[/quote] Et olisi kommentoinut noin jos tietäisit jotain lapsista, uhmiksesta ja syöttötuoli-iästä.
[/quote]
Minun lasteni uhma on alkanut siinä 1,5 v iässä ja lähes poikkeuksetta ravintolassa on annettu syöttötuoli tuosta ainakin vuosi eteenpäin.
[quote author="Vierailija" time="18.09.2013 klo 22:42"]
[/quote]
Minun lasteni uhma on alkanut siinä 1,5 v iässä ja lähes poikkeuksetta ravintolassa on annettu syöttötuoli tuosta ainakin vuosi eteenpäin.
[/quote] Ja sitten ne on kirkunut siinä räkä poskella? Ilmeisesti tääkin joku kasvatuskysymys sitten. Onneksi olen neljän kanssa välttynyt tuolta.
[quote author="Vierailija" time="18.09.2013 klo 17:03"]
Hmm, kai se on kasvatuskysymys. Mulla on urheilullinen työkaveri jolla on 2 pientä poikaa (5 ja 7), tänäkesänä olivat Alpeilla 2 vkoa pyörävaelluksella! Lapsista se oli ihan huippua, mutta vaatii tosiaan kovaa kuntoa koko perheeltä. Heillä oli tukikohta mistä tekivät 10-30 km lenkkejä, välillä pienin oli kyydissä ja välillä polki itse. Ai joo, ja vanhemmat on neljävitosia vanhuksia
Lapset ottavat mallia vanhemmistaan ja omaksuvat vanhempien elämäntavan.
[/quote]
Olen lapseton, joten todennäköisesti minun kuuluisi pitää turpani tukossa, mutta pakko osallistua keskusteluun, koska se tavallaan liippaa omaa elämääni.
Alpeilla 10-30 kilometrin pyörälenkkejä? Seriously? Jos puhutaan maantiepyöräilystä, niin perään saa laittaa nollan. Jos puhutaan maastopyöräilystä, niin matkan voi kertoa kolmella. Nämä ovat sellaisia lukuja, joita pyöräilyä oikeasti harrastavat aikuisen polkevat päivässä. Tuollainen kymmenen kilometrin lenkki on lyhyt työmatka, ei mikään pyöräilyloma!
Turha siis mennä sanomaan jollekin oikeasti pyöräilyä harrastavalle, että kyllä lasten kanssakin voi ihan hyvin viettää niitä samanlaisia pyöräilylomia kuin aikuistenkin porukassa. Tai skimbalomia. Tai vaelluksia. Ei nyt vaan yksinkertaisesti voi, jos näitä lajeja harrastaa aikuisten oikeasti.
Haluaisin nähdä sen perheen, joka ottaa Himalajan vaellukselle mukaan kaksi vaippaikäistä ja väittää, että hyvin kulkee yli viidessä tonnissa ilman juoksevaa vettä ja ripulitaudissa.
Meille syntyi juhannuksena iltatähti. Vahempi lapsemme täytti juuri 13 v. Ikää meillä on 42. Elämä oli jo helppoa, mutta tämä on ihanaa. Nautin raskaudesta ja olen nauttinut jokaisesta päivästä vauvan kanssa.
[quote author="Vierailija" time="18.09.2013 klo 22:45"]
[/quote]
[/quote] Ja sitten ne on kirkunut siinä räkä poskella? Ilmeisesti tääkin joku kasvatuskysymys sitten. Onneksi olen neljän kanssa välttynyt tuolta.
[/quote]
Kyllä, näin on käynyt. Sun kannattaa varmaan kirjoittaa joku kirja, koska uskon, että moni tahtoo kuulla kuinka kasvatetaan uhmiksia jotka eivät koskaan huuda, itke tai onnistu saamaan räkää poskelleen.
[quote author="Vierailija" time="18.09.2013 klo 23:02"]
[/quote]
[/quote]
Kyllä, näin on käynyt. Sun kannattaa varmaan kirjoittaa joku kirja, koska uskon, että moni tahtoo kuulla kuinka kasvatetaan uhmiksia jotka eivät koskaan huuda, itke tai onnistu saamaan räkää poskelleen.
[/quote] Totta, kenelläkään noista ei ole ollut edes sitä uhmaa. Nuorin tosin vielä ehtii, täytti juuri 3v.
Kiitos vastauksista! Nyt kyllä kuulostaa että valitsemme matkustelun:) vauva olisi ihana, mutta en halua lapsen kärsivän iltatähtenä olosta , kuten moni vastannut. On myös ikävää jos en jaksa enää 53v teini-ikää uudelleen. Toivottavasti saan lapsenlapsia hoitoon! Lisää saa vastata-mielenkiintoinen keskustelu!
Ap
Olen iloinen ap jos voit noin kevyesti valita, silloin päätös on ihan oikea.
[quote author="Vierailija" time="18.09.2013 klo 14:16"]
[quote author="Vierailija" time="18.09.2013 klo 14:07"]
[quote author="Vierailija" time="18.09.2013 klo 13:57"]
Tais 61 tukehtua omaan katkeruuteensa....
[/quote]
Mihin katkeruuteen?
Työssäni kuuntelen paljon lapsia ja siinä juuri kuulen, että se vanhempien "ihkupihkuihana elämä :DDDDDDDDDDD" on monesti lapsen mielestä ihan jotain muuta.
Onneksi näille lapsille vielä on ammattiauttajia, jos vanhemmat vain sokeana mölisee, että "kasvatus on mennyt vikaan, jos lapsi ei ole kiitollinen tähän meidän ihkupihkupöhky ihanaan elämään"
Rakkaudestahan moni jopa hakkaa lastaan, saati sitten muuta
[/quote]
No, mikä on se oikea tapa hankkia ja kasvattaa lapset, etteivät he traumatisoidu ja katkeroidu?
- Ikä: mikä on se ikähaarukka, jonka sisällä lapset tulee hankkia, jotta ei ole liian harmaa ja väsähtänyt tai toisaalta ei ole mitään mistään ymmärtämätön teini?
- Sisarukset: Kuinka monta sisarusta lapsella tulee olla ja miten isot ikäerot heillä pitää olla vähintään ja enintään?
[/quote]
Täällähän on tullut jo monesti esille nämä rajat: lapset on saatava 25-30 -vuotiaana, poika ja tyttö, 3 vuoden ikäerolla. Tuo ikärajahan saattaa tuosta vielä tarkentua; 30 on jo aika, aika iäkäs...
Ap..vaikutat aika fiksulta, ajattelet jo olevia lapsia ja myös tulevaa kahdenkeskistä aikaa puolisosi kanssa.
Teimme suht koht nuorina lapset..ja myös hetken vilahti tähti ajatus, mutta onneksi meni nopeasti ohi eikä olla kaduttu!
On ollut ihana löytää toisensa tavallaan kuin uudelleen, käymme ulkona syömässä, ystävien kanssa istumme iltaa, matkustelemme ja ykskaks voi tehdä kivoja juttuja ilman järjestelyjä. Vaikka olisimme itse voineetvielä hankkia lapsen saammekin nyt nauttia pikkusesta lapsenlapsesta, aivan ihanaa eikä olla kiinni kuitenkaan!
Tunnen myös muutamia jotka hankkineet sen iltatähden..ja kaikilla menee hiukan huonosti, yksi pari erosi, ei jaksettukaan enää sitä vauva-arkea, kun me ei nuoremmiksi muututa ja vaivojakin voi ilmaantua. Tulette viettämään ihanaa aikaa puolisosi kanssa kunhan lapsenne vähän kasvavat! Onnea, hyvä päätös!
[quote author="Vierailija" time="18.09.2013 klo 23:47"]
Kiitos vastauksista! Nyt kyllä kuulostaa että valitsemme matkustelun:) vauva olisi ihana, mutta en halua lapsen kärsivän iltatähtenä olosta , kuten moni vastannut. On myös ikävää jos en jaksa enää 53v teini-ikää uudelleen. Toivottavasti saan lapsenlapsia hoitoon! Lisää saa vastata-mielenkiintoinen keskustelu!
Ap
[/quote]
Ihan tervettä ajatella elämään muutakin sisältöä, kuin lapsenhoito. Itse olen kohta 50v ja en kyllä odota lapsenlapsia vielä hoidettavaksi. Niin paljon kaikkea muutakin ihanaa on elämässä.
Toisaalta, en kyllä nuorenakaan kamalasti vauvakuumeillut, enkä haaveilut lapsista. Lapsia kyllä sain ja heitä olen rakastanut. Mutta olen myös aina ajatellut, että elämässä on muutakin kuin lapset ja lastenhoito
[quote author="Vierailija" time="18.09.2013 klo 23:47"]
Ap
[/quote]
niin ja meinaatko, että se teini-ikä kestää vain sen sun 53v
ehkä tuolla asenteella kannattaa sitten tehdä se lapsi, kun tuntuu, että sitä haluat ja hieman ivallisesti tunnut suhtautuvan vastakkaisiin mielipiteisiin.
[quote author="Vierailija" time="18.09.2013 klo 21:10"]
[quote author="Vierailija" time="18.09.2013 klo 21:06"]
[quote author="Vierailija" time="18.09.2013 klo 17:55"]
129, uskon kyllä, että kaupunkiloma pienten lasten kanssa voi onnistua ja jopa jonkinlainen patikointi, kunhan menee lasten ehdoilla, ja voisin jopa harkita sellaista kun olen vähitellen toipunut viime Amsterdamin reissusta, jolla esikoinen silloin 3v siis oli todella hankala. Kiva, että teillä on onnistunut noin hyvin.
Mutta mä taas kritisoin sitä, kun jotkut väittävät, että lasten kanssa voi matkailla ihan samalla lailla kuin ennen lapsiakin - ei todellakaan voi, ainakaan mun matkailutottumuksilla (eikä siis pidäkään voida, mutta on järjetöntä väittää noin).
[/quote]
Mitä tarkoitta "lasten ehdoilla"? Tämä ei ole mulle vielä 4 lapsen kanssa selvinnyt. Ainoa mikä meillä on myönnytys 4 vkon euroopan turneilla on 1 huvipuistopäivä tai vesipuisto. Muuten tehdään sellaista mistä kaikki nauttii. Koskaan esim emme ole matkoilla syöneet mäkkärissä tms (nyt huijaan - 20 vuoden aikana syöty 1 kerran - Ranskan ja Italian rajalla kun päivämatka oli 470km eikä haluttu ajaa vieraaseen kaupunkiin sompailemaan). Me vanhemmat rakastamme merta - niin lapsemmekin, me rakastamme hyvää ruokaa oikeissa ravintoloissa - lapset eivät ole koskaan pyytäneet nauravia nakkeja vaan kokeilevat mielellään paikallisia ruokia, jos me pysähdymme viinitilalle sieltä saattaa löytyä eläimiä lapsen iloksi, museoissa on nähtävää kaikenikäisille - ajomatkoilla esim rakennusarkkitehtuuri on lapsestakin mielenkiintoista (liekö 2 talon raksalla oppinut), vieraat kieletkään ei lasta pelota - jo ekaluokkalaisena tapaili ranskan- ja italiankielisiä fraaseja ja ostaa itse omat jäätelönsä yms.
Ruoka-ajat on silloin kun on nälkä ja pysähdytään syömään (vauva ruokittiin hätätapauksessa vaikka autossa, samoin vaipanvaihto onnistui lennossa), päikkärit nukuttiin autossa, rattaissa tai vaikka viltillä rannalla 2v saakka. Koskaan ei ole jääty hotellihuoneeseen päivystämään päiväunia... On varmasti lapsia joille minuutinkin poikkeama rutiinista on katastrofi mutta uskon että tuo minuuttipeli on 99% vanhempien aiheuttamaa normaalien lasten kohdalla.
[/quote]
jatkan vielä - sori - en ottanut huomioon "aikuisten lomailua" eli halpaa viinaa litkiviä ja yökerhoissa kiertäviä aikuisia. Toki jos sellainen on lomailun pääasia niin muutos lasten ehdoille on kyllä suuri! Mulle taas sellainen lomailu on täysin vierasta ilman lapsiakin.
[/quote]
Neljän lapsen äidiksi olet yllättävän lapsellinen ja mustavalkoinen
[quote author="Vierailija" time="18.09.2013 klo 21:19"]
[quote author="Vierailija" time="18.09.2013 klo 21:10"]
jatkan vielä - sori - en ottanut huomioon "aikuisten lomailua" eli halpaa viinaa litkiviä ja yökerhoissa kiertäviä aikuisia. Toki jos sellainen on lomailun pääasia niin muutos lasten ehdoille on kyllä suuri! Mulle taas sellainen lomailu on täysin vierasta ilman lapsiakin.
[/quote]
Miksi ihmeessä halpaa viinaa ja yökerhoja? En minäkään harrasta kumpaakaan, mutta tykkään toki ottaa shampanjan kalliissa ravintolassa matkustellessani. Ja se ei todellakaan ole sama, jos siinä on räkä naamalla kirkuva uhmis syöttötuolissaan vieressä.
[/quote]
näiden ihmemammojen neljä lasta pärjäävät keskenään hotellihuoneessa, kun pariskunta kahdestaan käy syömässä ja iltakävelyllä. Heidän vauva ei huuda räkä poskella, vaan sievästi niistää itse nenänsä.
Heidän lomansa ovat aivan kuin kahden aikuisen loma, koska ne neljä lasta ....niin mitä tekevät ne neljä lasta, kun loma lapsiperheenä on juuri samanlainen kuin kahden aikuisen loma.
No osa ihmisiä nyt vain on sellaisia, etteivät he osaa enää olla muuta kuin isä ja äiti ja eivät osaa olla pariskuntana kahdestaan. Lisää lapsia siihen väliin on koko ajan hyvä ratkaisu. Siirtyy koko ajan kauemmas se aika, että pitäisi olla kaksi aikuista aikuisten ihmisten suhteessa.
Lapset pitävät pariskuntaa kiinni toisissaan ja mitä sitten jää, kun ei tule uutta vauvaa. Ero, koska suhteessa ei ole koskaan ollut mitään muuta parin kesken.
[quote author="Vierailija" time="18.09.2013 klo 23:05"]
[/quote]
[/quote]
[/quote] Totta, kenelläkään noista ei ole ollut edes sitä uhmaa. Nuorin tosin vielä ehtii, täytti juuri 3v.
[/quote]
Autistilapsilla ja monilla muilla kehitysvammaisilla lapsilla ei ole uhma. Uhmakausi kuuluu luonnolliseen kehitykseen ja sen puuttuminen on aika huolestuttavaa.
Toisaalta ymmärrän senkin, että isossa perheessä äiti on niin väsynyt, ettei huomaa, jos jokin on vialla. Mutta luulisi neuvolan puuttuvan siihen, jos neljällä lapsella ei ole uhmaa ja vanhemmat elävät neljän lapsen kanssa sellaista elämää, kuin lapsettomat, niin että lapsia ei edes matkoilla tai muualla huomaa.
Tulee niin mieleen joku Eerika, että lapset on hakattu hiljaisiksi tai jotain muuta vielä pahempaa.
Mutta itse menisin kipin kapin lääkäriin, jos jo neljäs lapsi on, kenellä ei ole uhmaa.
[quote author="Vierailija" time="19.09.2013 klo 07:20"]
[quote author="Vierailija" time="18.09.2013 klo 23:05"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Autistilapsilla ja monilla muilla kehitysvammaisilla lapsilla ei ole uhma. Uhmakausi kuuluu luonnolliseen kehitykseen ja sen puuttuminen on aika huolestuttavaa.
Toisaalta ymmärrän senkin, että isossa perheessä äiti on niin väsynyt, ettei huomaa, jos jokin on vialla. Mutta luulisi neuvolan puuttuvan siihen, jos neljällä lapsella ei ole uhmaa ja vanhemmat elävät neljän lapsen kanssa sellaista elämää, kuin lapsettomat, niin että lapsia ei edes matkoilla tai muualla huomaa.
Tulee niin mieleen joku Eerika, että lapset on hakattu hiljaisiksi tai jotain muuta vielä pahempaa.
Mutta itse menisin kipin kapin lääkäriin, jos jo neljäs lapsi on, kenellä ei ole uhmaa.
[/quote] Äh, asennekysymys. Jos suhtautuminen lapseen on sellaista että ne on räkä poskella kirkuvia, niin sellaisia ne takuulla on. Mulla on ihanat lapset ja ihana mies,jonka mielestä ne lapset on ihania, niin sitä myöten elämäkin luistaa lasten kanssa.
[
[/quote] Äh, asennekysymys. Jos suhtautuminen lapseen on sellaista että ne on räkä poskella kirkuvia, niin sellaisia ne takuulla on. Mulla on ihanat lapset ja ihana mies,jonka mielestä ne lapset on ihania, niin sitä myöten elämäkin luistaa lasten kanssa.
[/quote]
Kyllä se ei ole pelkästään asennekysymys, jos samassa perheessä on 4 lasta, joilla ei ole ollut uhmaikää ja joita ei edes huomata, kun reissataan. Eli elämä ei poikkea siitä lainkaan, mitä olisi jos olisi reissussa vain 2 aikuista.
Jotain vikaa on todella ja paljon. Neurologi olisi hyvä ratkaisu ensinnäkin tähän, että miksi uhmaikä puuttuu. Uhmaikä on yhtä tärkeä kuin konttaamaan lähtö. Jos joku kehitysvaihe puuttuu lapselta, se on yleensä merkki pahasta häiriöstä.
Toinen on, että jos äiti ylpeilee, että neljä lasta on niin huomaamaton, että pystyy elämään niin, että aivan kuin niitä ei olisi, on ehkä kyseessä jo lastensuojelutapaus. Perheessä on todella jotain pahasti vialla.
Ja tuolle jollekin aiemmalle. 10km pyörälenkit ei ole ihan sama asia, mitä on pyörälenkit kahden aikuisen ajamana. Eli hassua väittää, että loma on aivan samanlainen kahden lapsen kanssa, kuin ilman lapsia, jos käydään 10km-20km pyörälenkkejä.
Itse olen käynyt pyörälomilla mieheni kanssa ja päivämatkat olivat hyvinkin 150km-300km. Eli se ei todellakaan ole ihan sama, mitä ovat olleet lomat lapsien kanssa.
Mutta kyllä ap.n täytyy itse tehdä itselleen selväksi, miksi hän haluaa vielä elämäänsä uuden lapsen. Pelottaako tyhjyys ja tuntuuko, että elämässä ei ole enää mitään, ellei ole uutta vauvaa. Toisethan ovat ns. synnytyskoneita, joille on aina tärkeää, että sylissä on uusi vauva.
Tulevat vaihdevuodet voivat pelottaa ja halutaan kuvitella olevansa vielä nuoria ja tehdään hiukan harkitsemattomasti vauva.
Joillain voi työelämä väsyttää ja halutaan pieni tauko ja olla kotona 3 vuotta.
Kahdenkeskisyys miehen kanssa pelottaa ja se hetki, kun pitää miettiä, että miksi oikeastaan olemme vielä yhdessä.
Jos tuntuu, että asiat on balanssissa, niin silloin ei pitäisi edes kysellä, vaan silloin tehtäisiin uusi vauva, jos kumpikin on sitä mieltä, että jaksaa sitoutua vielä 20 vuodeksi eteen päin uuteen lapseen.
Ja pahin skenaario on tietenkin, miten kävi eräälle ystävälleni, joka halusi iltatähden. Täysin terve mies kuoli 53v sydänkohtaukseen. Sukurasite ja mies löytyi kotisohvalta kuolleena. Toki nuoretkin voivat kuolla, joten ei siis kannata heti pillastua ja kirjoittaa kahtakymmentä viestiä, että minä ainakin säilyn hengissä tai on joku kuollut jo parikymppisenä. Sairauksien ja kuoleman riski kasvaa, kun ikää tulee lisää. Ja kaikki eivät juokse maratoneja 55 vuotiaana ja ole huippukunnossa.
Henkilökohtaisesti itse en osaisi kuvitella itseäni esim. 52 vuotiaana taluttamassa ekaluokkalaista kouluun ja 62 vuotiaana pohtimassa murrosikäisen seurustelukriisejä ja ahdistuksia.
[quote author="Vierailija" time="18.09.2013 klo 21:19"]
Ja se ei todellakaan ole sama, jos siinä on räkä naamalla kirkuva uhmis syöttötuolissaan vieressä.
[/quote]
Sulla ei tainnutkaan olla lapsia? Siten vähän huono kommentoimaan tähän ketjuun.
t: iltatähden äiti