Millaiset palkat näillä "paperimiehillä" oikein on?
Muistan monesti että on uutisoitu mutta en usko uutisoituihin palkkoihin kyllä yhtään kun itse työskentelen matala-palkka-alalla eikä minun bruttotulot ole lähelläkään listattuihin palkkoihin :D
Tunteeko joku alaa ja palkkausta?
Sitten vielä loppukevennys:
Mtv3:n uutisjutusta poimittua:
"Saarinen on työskennellyt tehtaassa vuodesta 2002 saakka. Hän kertoo, että nyt ei auta kuin hengitellä ja nauttia kesäpäivästä vielä, kun niitä on jäljellä.
– Hyvä toimeentulo se on ollut monta vuotta. Nyt on korkea aika ruveta säästämään ja ihmettelemään, että miten pärjää tästä eteenpäin."
Eli melkein 20 vuotta töissä ja nyt ku työt loppuu niin aletaan säästämään? Rahaa vai menoissa? :)
Kommentit (210)
Vierailija kirjoitti:
Ohiksena vaan, että yksi opiskelija oli kesätöissä siivoojana paperitehtaalla ja itse olin sairaanhoitaja, meillä kahdella oli sama palkka.
Vastuuhan toki oli yhtä iso pyyhkiä pölyjä paperikoneesta potilaan henkeen verrattuan.
edelleen
1. kuka maksaa palkan?
2. tuliko hoitsulle palkkataso yllärinä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paperi/sellutehtaalla tienaa perusjantterikin sen 50000€/vuosi.
Mutta tehtailla on kunnossapito ym. Ulkoistettu/erilliset kunnossapitoyhtiöt jotka eivät käytä paperiliiton tessiä ja palkat ovat normaaleita metalli ym. Alojen + vuoro lisät.
Tehtailla on tänä päivänä huomattavasti vähemmän hyvin tienaavia kuin ennen vanhaan kun kaikki olivat paperiliiton alaisuudessa.Vuorotyössä tienaa paljon enemmän kuin tuon 50k/€.
Tienaan vuorotyössä 27 000e vuodessa.
MIksi täällä aina luullaan että yksityinen seltori maksaa julkisen palkat? Ei maksa. Ennen euroaikaa vientiteollisuutta subventoitiin devalvaatioilla ja nytkin erilaisten yritystukien muodossa. Julkisen sektorin rahoittamiseen osallistumme me kaikki, mm. arvonlisäverojen ja muiden verojen muodossa, Se julkinen sektori myös tuottaa meille koulutusta, terveydenhuoltoa, teiden kunnossapitoa ym.
Kyse kai on siitä miten epäsuhteessa esimerkiksi paperimiesten palkat on suhteessa muihin aloihin (joiden työntekijät yhtä lailla maksavat niitä veroja).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Saunalisä tarkoittaa Suomessa työntekijälle lauantaityöstä maksettavaa palkanlisää. Saunalisää maksetaan, koska työntekijä ei pääse perinteiseen lauantaisaunaan."
Tämä jaksaa vuodesta toiseen huvittaa. :)
Onko kyse siis pelkästä lauantailisästä vai tuleeko sen lauantailisän päälle vielä joku hemmetin saunalisä? 😂 Kyllä näillä duunareilla on rahallisesti hommat kohdillaan.
Erillinen lisä. Joissakin harvoissa työpaikoissahan saa saunoa työajallakin.
Miksi tätä alapeukutettu? Tiedän työpaikkoja joissa saa saunoa työajalla työpaikalle rakennetussa saunassa ja siitä maksetaan normaalia palkkaa.
Vuorotyötä tehdään myös muussa teollisuudessa, laitoksissa, sairaaloissa, ravintoloissa, poliisissa, kuljetusalalla...palkat vaan on jotain ihan muuta. Eikä paperimiesten työ nykyään ole kovinkaan raskasta fyysistä työtä moniin muihin aloihin verrattuna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ohiksena vaan, että yksi opiskelija oli kesätöissä siivoojana paperitehtaalla ja itse olin sairaanhoitaja, meillä kahdella oli sama palkka.
Vastuuhan toki oli yhtä iso pyyhkiä pölyjä paperikoneesta potilaan henkeen verrattuan.edelleen
1. kuka maksaa palkan?
2. tuliko hoitsulle palkkataso yllärinä?
Ei oma, mutta siivoojan. Jos olisin tiennyt tuon ennen opiskelua, en olisi opiskellut, vaan mennyt suhteilla siivoamaan paperitehtaalle.
Paperimies tienaa 70000 euroa vuodessa. Mitään ei toki jää säästöön näillä öykkäreillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo jatkuva vuorotyö tutkitusti kuormittaa ihmistä kyllä valtavasti, joten on ihan oikein että sitä rahallisestikin kompensoidaan. Ja on varmaan henkisesti kuormittavaa työtä.
Voiko verrata sairaanhoitajan työhön?
Ei voi, kun me sh:t istutaan vaan kahvilla oli mikä vuorokaudenaika tahansa tai sitten viedään pari pilleriä vuoron aikana. Niin meitä se kolmivuorotyö ei samalla tavalla rassaa, on oikeestaan aika kevyttä hommaa. Tänäänkin triage hoitajana oikeesti oon vaan somettanut ja juoruillut työkaverien kanssa :).
Enemmän rahaa ehdottomasti paperimiehille, he ovat tämän yhteiskunnan kivijalka.
Vierailija kirjoitti:
Keskimääräinen kuukausipalkka on noin 4500 euroa. Saan saman, mutta olen yliopistokoulutettu. Huh huh.
Sillä koulutuksella ei edelleenkään ole markkinataloudessa korkeaan tulotasoon oikeuttavaa arvoa. Palkan määrittää se, kuinka paljon tehty työmäärä tuottaa palkan maksajalle lisäarvoa. Paperiteollisuudessa on perinteisesti ollut varsin kova tuottavuus ja palkkataso on kohonnut sen myötä suhteellisen korkeaksi.
Korkea koulutus antaa resursseja päästä hyväpalkkaiseen työhön, mutta se ei ole mikään itseisarvo, joka määrittää palkkatasoa. Kommunismissa jaettiin mitaleja uhrausten ja ponnistusten mukaan, me elämme markkinataloudessa...
Suomessa työvoimakustannukset eivät ole todellisuudessa edes paperiteollisuudessa mitenkään ihmeelliset. Paperin kysyntä vähenee nopeaa vauhtia ja toisaalta teollisuus on siirtynyt jo pidemmän aikaa esim. Etelä-Amerikkaan, missä esim raaka-aineen tuotto on moninkertainen pohjoismaihin nähden. Logistiikka syistä, suuren markkina-alueen läheisyydessä on ehdottoman kannattavaa siirtää koko tuotantoketju sinne. Syy ei ole palkkataso, joka on paperiteollisuudessa todella pieni osa kustannuksista.
Tämä nyt käytävä keskustelu on taas vain yksi tapa hyökätä järjestäytynyttä työvoimaa vastaan, vierittämällä syitä paperialan työntekijöiden työehtojen päälle. Tämä on loistava tilaisuus siihen, eikä sitä jätetä hyödyntämättä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keskimääräinen kuukausipalkka on noin 4500 euroa. Saan saman, mutta olen yliopistokoulutettu. Huh huh.
Sillä koulutuksella ei edelleenkään ole markkinataloudessa korkeaan tulotasoon oikeuttavaa arvoa. Palkan määrittää se, kuinka paljon tehty työmäärä tuottaa palkan maksajalle lisäarvoa. Paperiteollisuudessa on perinteisesti ollut varsin kova tuottavuus ja palkkataso on kohonnut sen myötä suhteellisen korkeaksi.
Korkea koulutus antaa resursseja päästä hyväpalkkaiseen työhön, mutta se ei ole mikään itseisarvo, joka määrittää palkkatasoa. Kommunismissa jaettiin mitaleja uhrausten ja ponnistusten mukaan, me elämme markkinataloudessa...Suomessa työvoimakustannukset eivät ole todellisuudessa edes paperiteollisuudessa mitenkään ihmeelliset. Paperin kysyntä vähenee nopeaa vauhtia ja toisaalta teollisuus on siirtynyt jo pidemmän aikaa esim. Etelä-Amerikkaan, missä esim raaka-aineen tuotto on moninkertainen pohjoismaihin nähden. Logistiikka syistä, suuren markkina-alueen läheisyydessä on ehdottoman kannattavaa siirtää koko tuotantoketju sinne. Syy ei ole palkkataso, joka on paperiteollisuudessa todella pieni osa kustannuksista.
Tämä nyt käytävä keskustelu on taas vain yksi tapa hyökätä järjestäytynyttä työvoimaa vastaan, vierittämällä syitä paperialan työntekijöiden työehtojen päälle. Tämä on loistava tilaisuus siihen, eikä sitä jätetä hyödyntämättä.
Sulla menee nyt asiat sekaisin. Ensinnäkin paperiteollisuus ei voisi maksaa niin isoja palkkoja ellei sitä olisi tuettu noilla devalvaatioilla ym. subventioilla pitkään. Toisekseen täällä ei käsittääkseni kadehdita paperiliittolaisten palkkoja pois vaan toivottaisiin, että muidenkin alojen arvostus näkyisi myös palkoissa. Paperiduunarit tuottaa lisäarvoa osakkeenomistajille mutta ette te tosiaankaan maksa muiden palkkoja!
Ikuisesti jäänyt mielen kun telkkarissa haastateltiin kylänmiestä paikkakunnalta missä paperitehdas lopetettiin. Toimittaja kysyy kadulla tältä mieheltä mitkä on tunnelmat kun 300 ihmistä joutuu työttömäksi? Kylänmies vastaa: Hyvä vaan niin eivät enää leuhki sillä palkallaan! 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieheni tekee tehtaassa AAYY VVVVV AAYYVVVVV, siis yön jälkeen on nukkumispäivä ja sitten vielä 5 vapaa päivää. Työpäivät on 12 h. Viikkotuntimäärä on jotain 34 kun se hoitoalalla on noin 40 tuntia. Tienaa vuodessa reilut 70000.
En tee enää vuorotöitä mutta sairaanhoitajan kolmen viikon lista voisi olla tällainen
a
a
y
y
v
v
i
i
v
a
a
a
i
v
v
a
a
i
a
a
yksi vkloppu on pääsääntöisesti ollut vapaa 3 vk listassa niissä paikoissa, joissa ite olen ollut. Illasta aamuun vuoroja ei saisi teettää mutta käytännössä niitä tehdään edelleen. Vuorotyössä palkka taisi olla jotain 36000 vuodessa.En ymmärrä tuota erillistä nukkumispäivää. Meillä käytetään se toinen vapaapäivistä nukkumiseen mikäli nukkua haluaa. Ihme systeemejä joissakin paikoissa.
Nukkumispäivä. Se päivä kun tuut kotiin kahdeksan jälkeen aamulla ja nukut iltapäivän. Tottakai se on työpäivä/ nukkumispäivä
Hämmennä soppaa. olen ollut 25v alalla, 24/7 pyörivässä tehtaassa. Liksani 17-18€/h. työ on vuorotyötä. juhannus ja joulu triplapalkalla. sunnuntait tuplalla. ilta / yövuoro ja lauantailisät tekee kanssa tilipusissta paksumman. vuosituloni on 55k€. 30% tulee vuorolisistä. jos tekisin päiväduunia, palkkani olisi n. 33k€ vuodessa. tili tulee 2 viikon välein, ja tilille ropsahtaa n. 1100€. Kateelliset ulisijat, älkää huoliko, verottaja tasaa kyllä tätä touhua, ja ottaa veroja ronskisti.
Tosin jos on sattunut juhannuspyhiä ni summa on eri. Tunnustan, olen pari kertaa ehkä itkenyt jouluaattona iltavuorossa, perheeni viettää joulua ja minä töissä.
Paperialalla palkat on 5% lopputuotteen hinnasta. Jossain nyt luki että saksassa 30% halvempaa, no miettikää nyt toki tekeekö saksassa näitä hommia 11-12€/h? ei todellakaan tee.
Tein omani vakanssin lisäksi tuurauksia 4-5 eri työpisteessä, sekä kunnossapitotöitä. Roolini oli aika iso aikanaan, ja monipuolinen. Jos meitä oli joskus 1 liikaa, niin viimäset 7 vuotta mentiin 1-2 aivan liian vähällä ja annettiin painetta. Kyllästyin vuorotyöhön ja jatkuviin yt neuvotteluihin, ja vaihdoin alaa.
päivätöissä nykyään, ja ei kyllä kävisi mielessäkään ulista noiden palkoista. Jos tuo duuni nyt jotain kiinnostaa ni kouluttautukaa allalle toki. Jos olet automaatio / sähkö taustainen, on helpompaa päästä sisään.
Samoille liksoille pääsee myös sellutehtaissa, voimalaitoksissa, satamissa, kemian tehtaissa.
Vierailija kirjoitti:
Vastuuhan toki oli yhtä iso pyyhkiä pölyjä paperikoneesta potilaan henkeen verrattuan.
Kaipolan entisenä siivoojana voin rehellisesti myöntää että palkkani oli 3200 euroa/kk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palkat, edut ja lisät on aivat järjettömät tällä alalla. Miesvalatisilla aloilla osataan pitää omista huoli. Vertaa esim palvelu- ja terveydenhoitoalan palkkaukseen ja erityisesti ilta-, yö-, pyhä-, aatto- ym lisiin.
Paljonkos se julkinen sektori tuottaa vientituloja ja veroja euroina?
Koittakaa nyt helvetti ymmärtää että ne teidän palkkanne maksaa juurikin tämä yksityinen sektori
Esim. koulutus ja terveyspalvelut voidaan yksityistää, ettei tarvitse kitistä.
Vierailija kirjoitti:
Isäni oli melkein 40 vuotta paperitehtaalla töissä ennen kuolemaansa. Tienasi kuukaudessa melkein 7000 e :) Hän siis kuoli muutama vuosi sitten enkä usko että palkat siitä hirväesti muuttuneet pitkään työskenneillä. Olen tosin kuullut, että uusien työntekijöiden eli alalla vasta aloittavien palkat ovat paljon huonommat kuin vanhoilla eivätkä he tule koskaan saamaan yhtä paljon kuin vanhat työntekijät.
Tätä olen itsekin miettinyt, että taitaa olla niin, että monissa duunaritöissä ennen on ollut korkeammat palkat ja nyt aloittavilla huonommat, vaikka olisi sama firma ja sama työ. Eikä siis mahdollisuutta enää kokemuksen ja työvuosien karttuessakaan saavuttaa vanhempien työntekijöiden palkkatasoa. Pitää siis paikkansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastuuhan toki oli yhtä iso pyyhkiä pölyjä paperikoneesta potilaan henkeen verrattuan.Kaipolan entisenä siivoojana voin rehellisesti myöntää että palkkani oli 3200 euroa/kk.
Muistelen ettei paperitehtaalla ole mitään SOL :lta ostettuja vaan siivoojatkin paperiliiton sopparissa.